Haha ja mooi he die katten. Vragen zich ook af wat ik nu weer naar binnen heb gesleept

De kasten staan nu met de drivers richting de muur gedraaid, anders worden die er niet beter op met die slopers in de buurt.
En inderdaad, ze zijn niet zo duur meer. Het is niet heel lang geleden dat een prijs van €500 goedkoop was op Marktplaats.
Als je de staat van die van mij ziet, dan spreekt het voor zich dat ik ze voor een paar tientjes kon overnemen. Verhoudingsgewijs eigenlijk nog te veel...
Wat me, even los van het geluid, wel aanspreekt aan de PP's is het formaat. Ze lijken wel te 'kloppen' als je ze ziet, klinkt dat logisch?
De stoffen grille aan de voor en bovenkant, waarvan de voorkant alleen nog word omgeven door de zijpanelen, het heeft wel wat.
De kasten die ik heb, zijn waarschijnlijk zelfbouwers?
Ze zijn een stuk minder diep dan dat ik ze kan herinneren van mijn oom, en ik vind ze daarom ook minder mooi.
Als ik van de datasheet van de visaton/philips mids uit mag gaan, dan is de Philips een 6dB gevoeliger.
Dit strookt dus niet met de luisterervaring van mijn oom, die de nieuwe mid 'scheller' vind klinken.
Mijn gok is dat de filters die nu in de box zitten dus wel aangepast zijn, want met zo'n groot verschil in gevoeligheid kom je niet ongemerkt weg.
Dan is er iets anders aan de hand...
Als het mid te schel klinkt, dan kan het natuurlijk zijn dat de mid meer vervormt dan de Philips mid. Dat zou niet onredelijk zijn.
Het kan ook zijn dat de balans van het systeem door een andere factor verstoord is... Bijvoorbeeld te weinig laag.
Een navraag bleek in ieder geval iets aan het licht te brengen: ook zijn wooferranden hebben losgelaten... Dan kan ik me goed voorstellen dat hij te veel mid hoort.
Ik heb een flauw vermoeden waarom ze ineens zo goedkoop zijn...