Driver specificaties

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Speric76

Driver specificaties

Berichtdoor Speric76 » za 05 okt 2019, 15:59

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een paar vraagjes die ik zo snel niet terug vond In de topics.. Vergeef me asl ik er overheen heb gekeken.

Als ik nou zelf een driver wil gaan maken, hoe bepaal ik dan de eigenschappen?

Frequentie gebied
Gevoeligheid
Wattage rms

Zijn het de magneten, de spoel, materiaal?

Ik heb tot nu toe geen exacte info erover kunnen vinden..

Alvast bedankt en hopelijk kan ik ook snel iets gaan bijdragen..

Gr
Eric

architect

Re: Driver specificaties

Berichtdoor architect » za 05 okt 2019, 16:47

de energie-efficientie komt uit de combinatie komen van spoel en magneet minus de belemmeringen zoals ophanging conus en eventuele spider

het frequentiegebied heeft veel te maken met het relatieve gewicht van de conus en spoel - hoe zwaarder hoe lager de frequenties

wattage hangt samen met draaddikte spoel
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 05 okt 2019, 18:47

Zelf een driver maken, waarom zou je dat willen ?
Tenminste, bedoel je daar een conusluidspreker mee, of een AMT ?
Dat laatste word door een paar mensen hier wel uitgevoerd, met positieve resultaten.

Speric76

Berichtdoor Speric76 » za 05 okt 2019, 19:37

Nou, ik wil niet zo zeer een conus luidspreker/driver maken..
Maar kan/kon nergens vinden wat de specificaties bepaald en wat daar evt de berekening en theorie achter zit.

Om zo doende weer sneller de betere componenten te kunnen kiezen wanneer ik zelf een speaker(box) wil samenstellen en maken..

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 06 okt 2019, 0:33

Welkom!
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

richard

Berichtdoor richard » zo 06 okt 2019, 11:03

Speric76 schreef:Nou, ik wil niet zo zeer een conus luidspreker/driver maken..
Maar kan/kon nergens vinden wat de specificaties bepaald en wat daar evt de berekening en theorie achter zit....
Iedere luidspreker is een compromis. Het hangt erg af van het doel waar je de luidsprekerunit wil gebruiken welke eigenschap belangrijk is. Een tweeter voor hoge frequenties licht en klein, een woofer zwaarder en groter met grote uitslag.
Een sterke magneet en smalle luchtspleet voor hoog rendement. Maar een magneet is kostbaar, ze zullen niet groter en sterker zijn dan noodzakelijk voor het gehele ontwerp.

Het heeft geen zin om je te concentreren op een of meer parameters, lees veel en bouw veel. Pas na enige tijd ontwikkel je de ervaring om te bepalen welk compromis het beste bij je ontwerp past.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters
Laatst gewijzigd door richard op zo 06 okt 2019, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Genoeg is beter.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 06 okt 2019, 11:23

Koop eerst eens een boek van Vance Dickason.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 06 okt 2019, 12:24

Speric76 schreef:Nou, ik wil niet zo zeer een conus luidspreker/driver maken..
Maar kan/kon nergens vinden wat de specificaties bepaald en wat daar evt de berekening en theorie achter zit.

Om zo doende weer sneller de betere componenten te kunnen kiezen wanneer ik zelf een speaker(box) wil samenstellen en maken..

Mistig verhaal, ik begrijp uit het laatste dat je dus zelf een set luidsprekers wilt bouwen.
Dat kun je dan toch ook gelijk schrijven ?

Zoals Richard al stelt, begin eerst eens om een of meerdere bestaande ontwerpen na te bouwen en daar ervaring mee op te doen.
Op het forum hier staan genoeg succesvolle voorbeelden. klein, groot, licht en zwaar. duur en goedkoop.

Bepaal eerst een voor je zelf wat het budget is en wat voor afmetingen het zou moeten krijgen. dan kan er eens verder worden gekeken wat er mogelijk is.

Speric76

Berichtdoor Speric76 » zo 06 okt 2019, 15:13

Dank allen voor zo ver. De aangedragen info zal ik eerst een doornemen.
Maar als ik het goed begrijp, is er geen specificatie overzicht te vinden, of eigenlijk rekenmodellen om op voorhand te weten waar de driver op uitkomt aan specificaties?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 06 okt 2019, 15:19

Iedere serieuze fabrikant van luidsprekers units heeft datasheets van zijn producten op de site staan met daarin alle cijfertjes die je maar kunt wensen...

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 06 okt 2019, 15:29

Thiele/Small parameters bepalen de belangrijkste basisberekeningen, dat is een mooi begin. Https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters
Dan ken je de formules die ten grondslag liggen aan de vermelde specs in datasheets van fabrikanten.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

John P

Berichtdoor John P » zo 06 okt 2019, 17:38

Met de TS parameters kun je het gedrag in de basregionen goed bepalen , bijvoorbeeld met het freeware programma Winisd. Dit bepaalt in bijna alle gevallen de gevoeligheid en de diepgang van de box. Gevoeligheid en diepgang zijn elkaars vijanden: heb je een gevoelige box (veel geluid) dan gaat die niet zo diep en vice versa. De kwaliteit van de andere facetten is ook nog een heel verhaal. Luidsprekers ontwerpen leer je niet op een zondagmiddag. Vergelijk het met koken, je moet eerst eens recepten gekookt hebben om zelf eigen recept te verzinnen.
Waar een weg is is ook een omweg.

richard

Berichtdoor richard » zo 06 okt 2019, 17:53

John P schreef: Gevoeligheid en diepgang zijn elkaars vijanden: heb je een gevoelige box (veel geluid) dan gaat die niet zo diep en vice versa.
De derde factor is het formaat van de behuizing:
diepgang + klein <> rendement
klein + rendement <> diepgang
rendement + diepgang <> klein

Afbeelding
Genoeg is beter.

Speric76

Berichtdoor Speric76 » zo 06 okt 2019, 20:20

ray5150 schreef:Iedere serieuze fabrikant van luidsprekers units heeft datasheets van zijn producten op de site staan met daarin alle cijfertjes die je maar kunt wensen...

Dat is mij bekend. Ik wil dus niet achteraf bepalen en meten wat een speaker (driver) kan, of het lezen op reeds gefabriceerd, maar ben dus opzoek naar de uitgangspunten, wat zorgt voor een hoge/grote gevoeligheid, wat maakt dat het veel wattage aankan. Frequentie gebied enz.
Dus, indien ik zelf een driver wil maken met (ik noem maar wat) een 12", moet 500 watt aan kunnen gevoeligheid 130db en dat van 30Hz - 3000Hz

Wat moet ik dan doen? Hoe groot moet de spoel zijn, hoe dik/lang, wat voor een rand. Magneten... Enz..
En niet om direct zoiets te maken, maar beter te snappen hoe het werkt en evt te sturen in ie eigenschappen.

Ik hoop dat ik mij een beetje heb kunnen verklaren voor je... En wellicht heb je tips..

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 06 okt 2019, 20:23

"Dus, indien ik zelf een driver wil maken met (ik noem maar wat) een 12", moet 500 watt aan kunnen gevoeligheid 130db en dat van 30Hz - 3000Hz"

Ha, een Frankensteinwoofer.... :rofl:
Fusion Filterdesign

dre

Berichtdoor dre » zo 06 okt 2019, 20:30

Misschien eens andersom bekijken:waarom klinken sommige unit zo goed.....
Bekijk de bouw en de parameters en maak een vergelijk.
Overhung of underhung voicecoils,conus matriaal,gebruikte magneetsoorten of meerdere losse magneten bijvoorbeeld.
потому что он может!

Speric76

Berichtdoor Speric76 » zo 06 okt 2019, 20:55

:D
ds23man schreef:"Dus, indien ik zelf een driver wil maken met (ik noem maar wat) een 12", moet 500 watt aan kunnen gevoeligheid 130db en dat van 30Hz - 3000Hz"

Ha, een Frankensteinwoofer.... :rofl:

Terug naar “Luidspreker Drivers”