Subwoofer bouwen met een plate amp

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Madrox

Subwoofer bouwen met een plate amp

Berichtdoor Madrox » ma 22 jul 2019, 21:41

Ben van plan om een plate amp te kopen en die in te bouwen in een zelfontworpen kast van 60 Liter (eventueel oprekken naar 70l is mogelijk).

Nu was ik eerst van plan een Monacar 300TC te gebruiken, een 12inch subwoofer. Maar als ik die in WinISD zet met deze kastomvang, krijg ik maximaal -3dB (rond de 160~200Hz) het vlakt daarna aan beide zijdes gewoon af. Dit lijkt mij een slechte match. Gebruik wel een vented poort, sleuf beter gezegt van 1cm bij 20cm. Er is ook geen Linkwitz transform nog, misschien dat dat nog wat uitmaakt.

Denk dat dat ik beter naar een andere woofer kan uitkijken, maar welke?

-Lees dat QTS van 0.4 ~0.5 het beste werkt met BR.
-Wil een woofer die mooi diep laag gaat, geen boombox en ook geen party beest. Het is voor HT en muziek hier, in een kamer van 4.7 x 4.2 meter.
-De subwoofer wil ik liever niet meer aan uitgeven dan ~100Euro. Minder mag altijd, meer alleen als het echt nodig is.
-maximaal 12inch.
-Oja, last but not least. zie dat ze platte amp zo direct aan de subwoofer aansluiten. Lees ook dat de platte amp voor de lowpass zorgt (40~120Hz doorgaans). Wat ik niet zie is dat ze ook een highpass filter gebruiken, om de woofer te beschermen tegen ultra lage tonen. Is dat niet nodig?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Subwoofer bouwen met een plate amp

Berichtdoor Henkjan » di 23 jul 2019, 0:49

welkom!
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 23 jul 2019, 9:11

Welkom!

De Monacor 300TC zou 43 Hz moeten halen -3 dB in een kast van 65 L: https://lautsprechershop.de/chassis2/mo ... ohm_en.htm . Dat is voldoende voor muziek. Voor een subwoofer die ook bij films gebruikt wordt, zou ik liever een woofer kiezen die 30 Hz haalt.
Madrox schreef:-Lees dat QTS van 0.4 ~0.5 het beste werkt met BR.

Ietsje lager mag ook nog, hier wordt 0,2 - 0,5 aanbevolen: http://diysubwoofers.org/prt/

Madrox schreef:-Wil een woofer die mooi diep laag gaat, geen boombox en ook geen party beest.

Dat moet met zelfbouw wel lukken. :)
Hoe een subwoofer klinkt wordt verder (voornamelijk) bepaald door staande golven in je kamer. Hoe je dat aan kan pakken is wellicht interessant om later uit te zoeken, als je de subwoofer al gebouwd hebt.

Madrox schreef:- Het is voor HT en muziek hier, in een kamer van 4.7 x 4.2 meter.
-De subwoofer wil ik liever niet meer aan uitgeven dan ~100Euro. Minder mag altijd, meer alleen als het echt nodig is.
-maximaal 12inch.

Als je met 100 euro alleen de woofer bedoelt, is dat haalbaar. Voor een plate amp ben je tweedehands minimaal 50 euro kwijt. Over het algemeen geldt: hoe groter de subwoofer mag worden, hoe beter de prestaties. Het gaat dan met name om het kastvolume. Hoe groot mag de kast worden?

Madrox schreef:-Oja, last but not least. zie dat ze platte amp zo direct aan de subwoofer aansluiten. Lees ook dat de platte amp voor de lowpass zorgt (40~120Hz doorgaans). Wat ik niet zie is dat ze ook een highpass filter gebruiken, om de woofer te beschermen tegen ultra lage tonen. Is dat niet nodig?

Vrijwel alle plate amps hebben een hoogdoorlaatfilter ingebouwd. Het is nodig als je de volumeknop wel eens open draait, zowel om de woofer te beschermen als om het versterkervermogen alleen op nuttige frequenties (waar de woofer geluid maakt) te gebruiken. Soms wordt het hoogdoorlaatfilter gecombineerd met een boost van de laagste frequenties, door een 2e orde hoogdoorlaatfilter met een wat hogere Q van 1 tot 2 te gebruiken. Als je kan solderen, kan je de grootte van de boost en de frequentie waarop die wordt toegepast wijzigen door twee weerstanden te veranderen.

Misschien is deze plate amp iets voor je. 150/240 W aan 8/4 ohm en een gecombineerd hoogdoorlaatfilter/boost. viewtopic.php?f=21&t=26832

Madrox

Berichtdoor Madrox » di 23 jul 2019, 17:02

Ach, ja. Welkom allemaal :D

43hz? Muah, dat valt me tegen. Hoe groot is die box mag worden heb ik al vermeld:

60 ~70 liter maximaal.
+/- 100 euro voor de woofer
+/- 150 euro voor een 200+watt plate mono amp
+/- hout haal ik met korting "binnen het bedrijf" ;)

Goed nieuws is dus dat ik weinig hoef te solderen met zo'n platte amp.

Hieronder zie je ook een Monacar, maar dan de 8inch SPH-8M

Denk dat ik nu een ideale match heb voor mijn beoogde box. Het word toch een 8 inch driver, waar ik voor een redelijk bedrag toch een wat
betere kwaliteit driver krijg. Het is de S8 Acoustics SB23MFCL45-4 waar mijn keus op gevallen is. Heeft een lekker lage Fs 27Hz, 37L VAS, 0.34 QTS een een behoorlijk Xmax. van 12mm.

Heb er Winisd op losgelaten, met een low+highpass filter (25hz/160Hz) , een linkwitz transform en de piek je daarna krijgt afgevlakt met een
Parametric EQ op 35Hz /-4dB. Hoop dat ik alles goed heb staan nu, de grafiek ziet er iig goed uit, zie de plaatjes.
sb-a8inch.JPG
sb-a8-cone.JPG
sb-a8-rear port-air.JPG
sb-a8-impedaince.JPG
max-pow.JPG
sb-a8 Groupdelay.JPG

Als iemand denkt dat er iets niet klopt, hoor ik dat graag ;)

Dit word de box, die word alleen een paar cm dieper om de plate amp te plaatsen.
https://subbox.pro/en/b/PrONwOiL6
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Luidspreker Drivers”