Subwoofer bij Overnight Sensations

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

EW93

Subwoofer bij Overnight Sensations

Berichtdoor EW93 » za 20 jul 2019, 20:15

Hallo, ik heb me voorgenomen om een subwoofer te maken bij mijn overnight sensations, om het liefst de 30 aan te kunnen tikken, zelf zat ik te denken aan de HiVi M8N omdat die er goed bij passen. Het probleem is alleen dat ik bijna nergens kan vinden dat iemand deze driver als een sub heeft gebruikt en hij staat ook meestal niet onder het kopje subwoofers (waar ligt dat aan?) terwijl hij 29 hz kan halen volgens de beschrijving. Een andere optie is de Dayton audio sd215a-88, ook een goedkope sub. Als het nog niet duidelijk was, ik wil het een beetje budget houden en hoop onder de 200 eu klaar te kunnen zijn, hebben jullie nog suggesties/ideeën hierover?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

grimoire

Re: Subwoofer bij Overnight Sensations

Berichtdoor grimoire » za 20 jul 2019, 21:28

Mivoc heeft ook leuke subs in die prijs categorie, wel groter dan 8"

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 20 jul 2019, 23:16

De term "subwoofer" is ongelooflijk relatief en niets anders dan een leuk marketing woordje.
Er zijn genoeg "subwoofers" die prima te gebruiken zijn als een "woofer" en vice versa.
Bij lagere frequenties speelt vooral xmax en oppervlak een grote rol, met direct tweede vermogen en Qts/Vas ivm grote van de kast (die weer bepaald hoeveel vermogen er nodig is).

Dat gezegd hebbende en om dus je vraag te beantwoorden, kun je dus vaak prima "woofers" als subwoofers gebruiken.
Wel is het zo dat sommige "woofers" soms een iets hogere Fs hebben. Dat is niet zo'n punt aangezien je dat allemaal prima elektrisch kunt corrigeren (de meeste subs zijn actief).

Is die 200 euro enkel voor de woofer, of ook voor de kast + versterker?
Je zegt vanaf ongeveer 30Hz te willen spelen, hoe hard moet dit ongeveer?
Voorkeur is zoals altijd weer een multisub opstelling, maar dat maakt het soms ook weer een beetje ingewikkeld.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

John P

Berichtdoor John P » zo 21 jul 2019, 1:09

Ik zou wel een subwoofer zoeken waar een kant en klaar ontwerp voor is. De meeste plaatversterkers hebben een ingebouwde bass boost. Het is voor een beginner vrij moeilijk om deze boost en de kast/buis grootte goed te berekenen.
Waar een weg is is ook een omweg.

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 21 jul 2019, 8:28

https://www.lautsprechershop.de/index_kits_en.htm

Kijk eens bij subwoofer kits, best wel wat actieve subs te vinden voor jou budget (bekijk eens Mivoc of Visaton)
Ook staat er bij hoe laag ze gaan en voor welk formaar ruimte ze hem aanraden

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 21 jul 2019, 12:39

Nette kastjes. Zijn de voorkanten van massief hout? Had je al ideeën hoe je ze gaat afwerken?

Een subwoofer is gewoon een bron van lage tonen. Je hoeft niet een woofer uit dezelfde serie te kopen om de klank hetzelfde te krijgen, klank heeft bij een subwoofer namelijk niet dezelfde betekenis als bij een middentoner. Klank bij een subwoofer is vooral welke in-room frequentierespons je haalt (na eventuele correctie op een DSP), hoe diep de subwoofer gaat en hoeveel hij daarbij vervormt. Bij een middentoner spelen bijvoorbeeld ook afstraling en membraanresonanties een rol. Een woofer uit dezelfde serie heeft vooral zin als je een woofer met bijpassend uiterlijk wilt.

De M8N is 8" woofer en heeft 5,8 mm xmax. Als je 'm in een basreflexkast stopt, is dat voldoende om 30 Hz op een 'normaal' volume te halen. Om 30 Hz op -3 dB te halen heeft hij wel elektronische correctie nodig (of een grote kast van 50 L). Dat is geen probleem, veel plate amps hebben dat ingebouwd en anders kan het met een pc of een losse DSP.

Hoe groot mag de subwoofer worden?

EW93

Berichtdoor EW93 » ma 22 jul 2019, 13:37

Bedankt voor de nuttige reacties :)
Even iets meer informatie; De 200 euro had ik in gedachten voor kast+versterker, die 30 hz was eigenlijk een beetje uit de lucht gegrepen, Ik miste vooral dat ik de bas niet kon voelen en wel duidelijk merk dat b.v. royals van Lorde zit op de achtergrond een diepe bas en als het hoog genoeg is is het duidelijk aanwezig en lager valt het ontzettend weg, dat wilde ik vooral een beetje op kunnen lossen met een sub, ik heb dus ook geen verstand van hoe hard ik ‘m zou willen. Waarom ik aan de M8N dacht was puur esthetisch, het is gewoon dezelfde kleur conus en dat zou ik mooi vinden voor de set. Daarnaast heb ik nog één (ook weer esthetisch en valt te discussiëren) restrictie over de afmeting, ik heb nog een stuk tulpenboom (massief idd) over die ik ook voor de voorkanten heb gebruikt van m’n speakers maar die is dacht ik maar 25 cm breed (vanavond hoor ik de exacte afmeting), dus daarmee (als ik me hieraan vasthoud) de woofer grootte ook beperk.
Moet ik ook nog rekening houden met wat voor versterker ik heb? Of wordt dat allemaal opgelost met een plate-amp, ik heb iig een 70W 5.1 receiver van pioneer.

@chocomel, Ik wilde de voorkant iig in oliën (weet nog niet wat voor olie) en de zijkant gaat m’n broer nog met een houtbrander tekenen. Ik moet nog even kijken hoe ik dat dan af wil werken, want ik heb een oefenplankje ingeolied en dan komen er (vind ik) lelijke lijntjes in :/

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 22 jul 2019, 14:37

Duidelijk over de M8N. Het kan kloppen dat je wat mist bij Royals, de bas daarvan zit namelijk op 37, 49 en 65 Hz. Als ik de frequentierespons van de Overnight Sensations bekijk, gaan ze tot net iets onder de 60 Hz -3 dB. Heeft je versterker opties voor kamercorrectie of iets met een parametrische equalizer? Is de subwooferuitgang onversterkt?
EW93 schreef:Moet ik ook nog rekening houden met wat voor versterker ik heb? Of wordt dat allemaal opgelost met een plate-amp, ik heb iig een 70W 5.1 receiver van pioneer.

Waar wil je precies rekening mee houden?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 22 jul 2019, 19:29

EW93 schreef:Bedankt voor de nuttige reacties :)
Even iets meer informatie; De 200 euro had ik in gedachten voor kast+versterker, die 30 hz was eigenlijk een beetje uit de lucht gegrepen, Ik miste vooral dat ik de bas niet kon voelen en wel duidelijk merk dat b.v. royals van Lorde zit op de achtergrond een diepe bas en als het hoog genoeg is is het duidelijk aanwezig en lager valt het ontzettend weg, dat wilde ik vooral een beetje op kunnen lossen met een sub, ik heb dus ook geen verstand van hoe hard ik ‘m zou willen. Waarom ik aan de M8N dacht was puur esthetisch, het is gewoon dezelfde kleur conus en dat zou ik mooi vinden voor de set. Daarnaast heb ik nog één (ook weer esthetisch en valt te discussiëren) restrictie over de afmeting, ik heb nog een stuk tulpenboom (massief idd) over die ik ook voor de voorkanten heb gebruikt van m’n speakers maar die is dacht ik maar 25 cm breed (vanavond hoor ik de exacte afmeting), dus daarmee (als ik me hieraan vasthoud) de woofer grootte ook beperk.
Moet ik ook nog rekening houden met wat voor versterker ik heb? Of wordt dat allemaal opgelost met een plate-amp, ik heb iig een 70W 5.1 receiver van pioneer.

@chocomel, Ik wilde de voorkant iig in oliën (weet nog niet wat voor olie) en de zijkant gaat m’n broer nog met een houtbrander tekenen. Ik moet nog even kijken hoe ik dat dan af wil werken, want ik heb een oefenplankje ingeolied en dan komen er (vind ik) lelijke lijntjes in :/

Duidelijk verhaal.

Feit dat je dezelfde looks wil is een mooie reden, bedenk wel dat je voor het geld wel iets beters kunt krijgen.
Dat zul je alleen zelf moeten afwegen.
Zo is de HiVi M8N bv een 8 ohmige speaker, met daarnaast (zoals al gezegd) een beperkte excursie.
Zonder extra actieve correctie zal hij sowieso in een vrij grote kast moeten, typisch een woofer voor een 3-weg systeem.

EW93

Berichtdoor EW93 » ma 22 jul 2019, 21:26

Wat zou actieve correctie doen? Betekend dat ook een duurdere plate amp? Ik ben hier nog echt heel nieuw in dus als je zegt betere kwaliteit voor minder geld, kan hij dan lager? of harder? Of gewoon makkelijker een sub van te maken?

@chocomel: De versterker heeft een subwoofer pre-out tulp aansluiting. En ik vroeg me af of ik nog rekening moest houden met wattages of ohm's, of blijft dat beperkt tot de subwoofer en heeft de versterker daar niet mee te maken?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 22 jul 2019, 21:44

EW93 schreef:Wat zou actieve correctie doen? Betekend dat ook een duurdere plate amp? Ik ben hier nog echt heel nieuw in dus als je zegt betere kwaliteit voor minder geld, kan hij dan lager? of harder? Of gewoon makkelijker een sub van te maken?

Lager of harder idd in een kleinere kist.

EW93

Berichtdoor EW93 » di 23 jul 2019, 19:10

De afmetingen zijn doorgekomen, het is een plank van 28x36, hoewel er bij de 28cm misschien nog wel wat af moet omdat de randen daar afgerond zijn, dan zou er +/- 26x36 overblijven. M'n vader zei nog dat een subwoofer niet per se het mooist hoeft te zijn aangezien die meestal niet zo op de voorgrond staat, dus ik zit wel over een ander type woofer te denken. Waar moet ik allemaal op letten bij een woofer? Xmax, Qts ohms? Heeft iemand iets waar ik me op deze keuze kan inlezen?

grimoire

Berichtdoor grimoire » di 23 jul 2019, 21:21

Wil je zelf iets ontwerpen, of een bestaand design gebruiken?

Met de afmetingen can jou stuk tulpenhout kan ik alleen deze vinden, en die lijkt wel aan je wensen te voldoen

https://www.lautsprechershop.de/hifi/kellerkind.htm

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 24 jul 2019, 10:01

Hoe diep zou je de kast maximaal willen maken? Het interne volume dat je beschikbaar hebt, is relevant voor de keuze van een woofer.

Voor een subwoofer zijn o.a. relevant:
  • De luchtverplaatsing = Xmax * Sd moet voldoende zijn om de gewenste geluidsdruk te halen op de frequenties waarop je dat wilt. Met WinISD kan je kijken hoe hard een woofer in een bepaalde kast kan. Dat is ook afhankelijk van het kasttype (gesloten, basreflex etc.). Met een grotere kast kan je vaak meer geluid uit een woofer halen.
  • Een hoog rendement in de gegeven kastgrootte is gewenst (simuleer met WinISD; in het geval van gesloten subwoofers in een kleine kast is een grote verhouding BL / sqrt(Re) een indicatie van een hoog rendement).
  • Een lage harmonische vervorming is goed, leesvoer: https://www.klippel.de/fileadmin/_migra ... oms_01.pdf . Je komt dan automatisch op nieuwere en meestal duurdere woofers uit, met o.a. kortsluitringen in de motor. Het alternatief is om een veel te grote woofer slechts op een fractie van zijn kunnen te gebruiken. Een luidspreker vervormt namelijk minder als hij minder hard hoeft te werken.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 24 jul 2019, 12:28

Chocomel schreef:Hoe diep zou je de kast maximaal willen maken? Het interne volume dat je beschikbaar hebt, is relevant voor de keuze van een woofer.

Voor een subwoofer zijn o.a. relevant:
  • De luchtverplaatsing = Xmax * Sd moet voldoende zijn om de gewenste geluidsdruk te halen op de frequenties waarop je dat wilt. Met WinISD kan je kijken hoe hard een woofer in een bepaalde kast kan. Dat is ook afhankelijk van het kasttype (gesloten, basreflex etc.). Met een grotere kast kan je vaak meer geluid uit een woofer halen.
  • Een hoog rendement in de gegeven kastgrootte is gewenst (simuleer met WinISD; in het geval van gesloten subwoofers in een kleine kast is een grote verhouding BL / sqrt(Re) een indicatie van een hoog rendement).
  • Een lage harmonische vervorming is goed, leesvoer: https://www.klippel.de/fileadmin/_migra ... oms_01.pdf . Je komt dan automatisch op nieuwere en meestal duurdere woofers uit, met o.a. kortsluitringen in de motor. Het alternatief is om een veel te grote woofer slechts op een fractie van zijn kunnen te gebruiken. Een luidspreker vervormt namelijk minder als hij minder hard hoeft te werken.

Rendement (of liever eigenlijk de gevoeligheid/sensitivity) vertaalt zich in hoeveel vermogen er nodig is.
Dat hangt van iets meer af, aangezien volume van de kast hier ook een rol bij speelt.
Dus met andere woorden, met een grotere kast heb je minder elektrisch vermogen nodig (in het laag) omdat het akoestisch "gecompenseerd" wordt.
(om het maar even op die manier uit te leggen)
Dit is heel mooi te simuleren overigens.

Voor een beperkt budget kun je idd beter naar een grotere speaker kijken.
Maar goed, dat hangt natuurlijk af van allerlei andere zaken, waaronder grote van de kast.
Wanneer dat een minder grote rol speelt is het soms vreemd dat mensen eerder kiezen voor een kleinere maar duurdere woofer.

EW93

Berichtdoor EW93 » vr 26 jul 2019, 15:25

Ik heb nu ook oog op een Yamaha YST-SW012 (40eu), zou ik daar overheen kunnen komen met een DIY sub (nog steeds 200eu)? Het zou wel ten koste gaan van het allemaal zelf gemaakt te hebben :/
Ik zag ook de Kellerkind Sub 80/2000, Subwoofer, kan dat echt 30hz zijn in een gesloten box als de resonantie frequenctie 30 hz is? Ik dacht dat gesloten altijd een hap nam uit de lage kant.

grimoire

Berichtdoor grimoire » vr 26 jul 2019, 17:28

Voor 40 euro een leuk experiment toch, dan kan je kijken of het bevalt en wat je evt mist. Dan kan je daar op bijsturen als je toch nog iets wilt bouwen

Die yamaha heeft alleen een input en volume. De rest kan je via je versterker instellen lijkt me, zoals crossover en fase. Als dat niet zo was had je beter voor een andere kunnen gaan met een plate amp die die opties heeft

Bij die kellerbox is die 30hz wel op -8db aanwezig, het laag loopt die kant al aardig af dus. Hoeft niet erg te zijn natuurlijk. Superlaag kan in een kleinere ruimte ook nadelig zijn ivm staande golven. Dan kan het soms beter klinken als je iets minder laag gaat

EW93

Berichtdoor EW93 » za 27 jul 2019, 13:55

In de handleiding zie ik niet iets staan over de fase, er staat wel iets over de wisselfrequentie, is dat hetzelfde? En als m'n versterker daar niks mee kan, wat zou dat met de subwoofer doen? Handleiding pioneer vsx-709RDS

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 28 jul 2019, 21:46

dat is niet hetzelfde

wisselfrequentie is vermoed ik het punt waarop het hoog weggefilterd word van de sub, en het laag weggefilterd wordt van de front (en evt rear) speakers. zal ook wel wat uitleg over staan in de handleiding vermoed ik

Terug naar “Luidspreker Drivers”