Drivers voor portable PA set

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Drivers voor portable PA set

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 22:42

Ik denk dat je er met de DSP van 50 euro ook nog niet bent, moet nog een ICP1 bordje bij en wat kabeltjes misschien.
Waarom niet gewoon zoiets: https://www.mivoc.com/gs/product_info.p ... s-10a.html

Met resterend budget koop je gewoon een zooi accu's :-)

Of een klasse D versterker van Tinytronics.

Een 12V 2Ah accu van Parkside (Lidl) kost 7,- euro, 4Ah kost een tientje. https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu- ... p100256231
20V 2Ah incl lader kost 25 euro

Gewoon even verwachtingen bijstellen en gaan met die banaan.

Die 2x 50W Sure gaat met 24V (2x 12V) accu's als een malle. Wel vlot leeg, dus extra accu's of 4Ah is wel slim.

Ach, het is toch leuk. Begint met een mooi idee, dan een budget dat je denkt - wow, best veel geld. En dan is het altijd weer te krap....
De B&C 10CL51 en tweeter had ik al wat mee gedaan omdat dit voor mijn doel optimaal was - gewicht extreem laag houden, bij goede akoestische eigenschappen.

Voor mijzelf werk ik met de Dayton ND91-4. Gaat eigenlijk niets over die dingen heen qua performance. Ja, heb de SLS 3,5" hier ook, maar die was direct overleden bij overbelasten. Heb een 2e voor proefjes maar die ND91 zijn bruut.

https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html
In 4 Ohm...

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » zo 30 jun 2019, 22:58

Compressie op electronische muziek komt de levendigheid absoluut niet ten goede.
Je wilt juist dynamiek hebben.
Je kan dan wel een hele trage release toepassen misschien, dat scheelt wel.

Subjes op de vloer zijn ook niet zaligmakend overigens.
Ik heb gemerkt dat het laag dan vaak wat "aan de grond blijft plakken".
Ligt er ook aan hoe dicht bij de speakers je staat misschien.
Maar in de praktijk is het wel handig om een gewichtige sub op de grond te zetten met een paaltje er op voor je topjes.

Ben benieuwd wat een enkele TPA werkelijk zal leveren aan 2x 4 of 2x 8 Ohm.
Het lijkt me wat weinig, eerlijk gezegd.

Maar fijn dat grimoire hulp krijgt. :goedzo:

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 30 jun 2019, 23:03

het gaat mij toch meer om de lol om zelf iets leuks en unieks te bouwen wat goed klinkt en waar je keer op keer van kan genieten en voldoening van blijft houden, dan dat ik kant en klaar 'speelgoed' koop. liever minder hard en wel een goeie sound, dan loeihard en matige sound.

goeie sound en een eigen look is iets wat sfeer geeft vind ik, en daarbij ook het verhaal: de accus worden met zonnecellen opgeladen, en hoef geen vieze generators de natuur in te slepen 8)

ik kom er net achter dat ik nog een flinke plaat underlayment heb liggen, die kan ik natuurlijk ook voor de kasten gebruiken :idea:

nog even over het volume, ik vermoed dat het niet om meer dan max 20 mensen gaat die van geluid bediend moeten worden, die komen om te genieten van toffe muziek op een toffe locatie, geen hele menigte die wild uit hun dak gaan :yeah:
je mag elkaar best nog verstaan, graag zelfs

vandaar dat ik geluidskwaliteit en diepgang in het laag belangrijker vind dan zo groot mogelijk volume.

heb nog een beetje zitten meten, en de inhoud mag wel mag 35 liter zijn. dan kan ik het nog aan mijn fiets hangen net als fietstassen :lol:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 23:13

wouter schreef:tuurlijk, ik was even abuis. 4 ohm tweeters hebben dat natuurlijk als nadeel bij hifi. In dit geval geen probleem.

Een speaker met mooie Constant Directivity is sowieso mooi. Maar laten we niet volledig los gaan op de ideale PA speaker, de B&C 10CL51 was eigenlijk al te duur. En multiband compressie is nu by far de beste manier die ik kan bedenken om met 100Watt zo luid mogelijk te gaan. Zou niet weten hoe anders, maar ik leer graag. Geluidsbeeld maakt geen lor uit, het moet luid en portable. Rest is onder geschikt. Maar wel iets dat fatsoenlijk klinkt en met ca 100W optimale prestaties haalt.

De 12CL76 gaat toch helemaal niet lekker als Wwoofer, meer een topje met hoge gevoeligheid... Of zie ik iets over het hoofd?

K+T heeft de Menhir-S, ook interessant maar wel wat duurder.
Een array met breedbanders zou ook wat kunnen zijn....

Dan heb je blijkbaar nog nooit een serieuze PA speaker gehoord met multiband.
Zelfs op harde niveaus is dat namelijk echt geen gehoor!

Line-array is leuk, maar dat doe je typisch ook niet voor de SPL'en, ook schiet je daar niet heel veel mee op voor een portable speaker.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 23:20

grimoire schreef:nog even over het volume, ik vermoed dat het niet om meer dan max 20 mensen gaat die van geluid bediend moeten worden, die komen om te genieten van toffe muziek op een toffe locatie, geen hele menigte die wild uit hun dak gaan :yeah:

vandaar dat ik geluidskwaliteit en diepgang in het laag belangrijker vind dan zo groot mogelijk volume.

heb nog een beetje zitten meten, en de inhoud mag wel mag 35 liter zijn. dan kan ik het nog aan mijn fiets hangen net als fietstassen :lol:

Mooi, dit zijn duidelijke stappen.

De FaitalPRO 8FE200 gaat in 35 liter wel laag (Fb 64Hz) maar gaat met 100W ook ruim buiten Xmax.
De Beyma 8CMV2 gaat in 35 liter (fb) 57Hz mooi laag, -3dB @ 50 Hz en bereikt met 100W precies Xmax, ca 112/113dB half space. De 10" B&C 10CL51 gaat amper luider met 100W en kost ongeveer het dubbele.

One World Concepts schreef:Dan heb je blijkbaar nog nooit een serieuze PA speaker gehoord met multiband.
Zelfs op harde niveaus is dat namelijk echt geen gehoor!

Line-array is leuk, maar dat doe je typisch ook niet voor de SPL'en, ook schiet je daar niet heel veel mee op voor een portable speaker.

Wat ik gehoord heb boeit toch helemaal niet, het gaat om een uit de kluiten gewassen alternatief voor een JBL boombox. Met een budget van 300 euro om een beetje lol te trappen met 20 man. Ik dacht aan meer, maar goed, dan nog... Met 100W, je denk leuk... als het nog 3dB tjes harder kan is het perfect.... wat doe je dan? vergeet onder 70Hz en gas erop!
Laatst gewijzigd door wouter op zo 30 jun 2019, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 23:23

grimoire schreef:het gaat mij toch meer om de lol om zelf iets leuks en unieks te bouwen wat goed klinkt en waar je keer op keer van kan genieten en voldoening van blijft houden, dan dat ik kant en klaar 'speelgoed' koop. liever minder hard en wel een goeie sound, dan loeihard en matige sound.

goeie sound en een eigen look is iets wat sfeer geeft vind ik, en daarbij ook het verhaal: de accus worden met zonnecellen opgeladen, en hoef geen vieze generators de natuur in te slepen 8)

ik kom er net achter dat ik nog een flinke plaat underlayment heb liggen, die kan ik natuurlijk ook voor de kasten gebruiken :idea:

nog even over het volume, ik vermoed dat het niet om meer dan max 20 mensen gaat die van geluid bediend moeten worden, die komen om te genieten van toffe muziek op een toffe locatie, geen hele menigte die wild uit hun dak gaan :yeah:

Het grootste "nadeel" aan PA speakers is eigenlijk dat ze allemaal 8 ohm zijn (om een zo'n hoog mogelijke BL -> gevoeligheid/rendement te krijgen).
Aangezien de meeste versterkertjes het vermogen opgeven aan 4ohm, kom je dus al heel snel te kort.

300 euro gaat wel lastig worden.
Voornamelijk omdat de meeste PA speaker 8ohm zijn en niet 4ohm.
De meeste versterkers zijn echter gespect op 4ohm.
Je zult dus moeten bruggen of een hoger vermogen moeten kopen (en dat dan helaas niet gebruiken)

Aangezien het op een accu aangesloten moet worden, zou ik persoonlijk kijken naar car audio versterkers.

Gezien het budget kunnen we nu wel een aantal kandidaten gaan maken
- Lavoce WSF101.82-8 ,33 euro
- Faital Pro 10FE200-4, 34 euro (4 ohm)
- LaVoce WSF122.02-8, 43 euro. (12 inch)
- LaVoce WSN102.00-8, 49 euro.

8 inch zou nog kunnen, maar dat gaat niet veel harder/dieper en is ook niet heel veel goedkoper.

Voor het hoog Sica CD83.26/380 8ohm of 16ohm voor 23 euro plus hoorntje van 8-10 euro.
Ik ken behoorlijk wat speakers en ik zou niet weten hoe dat NOG goedkoper te doen.
Voor speaker ben je dan ongeveer 130-160 euro kwijt.

Alle andere speakers die ik kan vinden zijn of duurder, of hebben minder xmax
In 30 liter zul je ze helaas allemaal actief moeten corrigeren om daar een beetje fatsoenlijke curve uit te krijgen.
Dat kan met een DSP, maar als het nog goedkoper moet en je niet vies bent van wat simpel soldeerwerk kan het ook met opampjes en wat weerstandjes/condensatortjes.

Versterker zit ik nog even te brainstormen, er zijn wat van die dump car audio winkels waar je voor weinig toch nog redelijk wat vermogen kunt kopen voor een goede prijs.

Misschien is het vloeken in de kerk, maar bedenk wel dat je bij Thomann voor iets van 120-150 euro per stuk iets heb dat kant er klaar is (echter wel voor 230V)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 23:29

wouter schreef:
grimoire schreef:. Met een budget van 300 euro om een beetje lol te trappen met 20 man. Ik dacht aan meer, maar goed, dan nog... Met 100W, je denk leuk... als het nog 3dB tjes harder kan is het perfect.... wat doe je dan? vergeet onder 70Hz en gas erop!

Mjah, die 20 man veranderd ineens wel heel veel. :lol: :lol:
Dat noem ik ook geen PA meer.

Dan is wellicht een 2.1 systeem nog niet eens zo'n gek idee met een stel breedbanders.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 23:44

One World Concepts schreef:
wouter schreef:
grimoire schreef:. Met een budget van 300 euro om een beetje lol te trappen met 20 man. Ik dacht aan meer, maar goed, dan nog... Met 100W, je denk leuk... als het nog 3dB tjes harder kan is het perfect.... wat doe je dan? vergeet onder 70Hz en gas erop!

Mjah, die 20 man veranderd ineens wel heel veel. :lol: :lol:
Dat noem ik ook geen PA meer.

Dan is wellicht een 2.1 systeem nog niet eens zo'n gek idee met een stel breedbanders.

Maar niet uit, zit nu toch al veel tijd in. Dit is best interessante materie!
En ik denk dat het grafiekje dat ik eerder stuurde mag verklaren waarom ik wel voor een DSP bordje met met multibandcompressor. Of je nu met 3" units werkt of met grotere, aan het einde van je vermogen kun je met compressie nog wat winnen. Zuivere weergave is ondergeschikt, druk de pieken in en je kunt nog een paar dB harder. En dat is best de moeite waard als je geen headroom hebt.

Ik geloof dat ik zelf de Beyma 10WRS300 aan de tand wil gaan voelen, erg mooie driver

De 4 ohm versie van de 10CL51 heeft B&C zelf niet eens op de site staan, de T/S parameters zijn helaas ook ongunstig voor een kleine box:
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html

Edit: Deze lijkt me extreem.... Ciare NDI10.50W. Wil helaas meer liters en ook niet goedkoop, maar waar komt die gevoeligheid vandaan?!
http://www.loudspeakerdatabase.com/Ciare/NDI10.50W

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » ma 01 jul 2019, 1:01

grimoire schreef:het gaat mij toch meer om de lol om zelf iets leuks en unieks te bouwen wat goed klinkt en waar je keer op keer van kan genieten en voldoening van blijft houden, dan dat ik kant en klaar 'speelgoed' koop. liever minder hard en wel een goeie sound, dan loeihard en matige sound.
Snap ik, maar het is toch jammer om de lat lager te leggen ook al is het niet per se goedkoper of eenvoudiger.
Je kan m.i. dus ook voor "best hard en goeie sound" gaan met het zelde budget.
Het hoeft ook niet altijd voluit te draaien.
Mij gaf het iig altijd veel voldoening om onze stapel "ervaren oud hout" met een klein budget goed te taten knallen.
Dat was natuurlijk niet portable, maar wel voor electronische dans muziek (vaak drum'n'bass).
We hadden 5 weg aktief. (top hoog bullets ook apart versterkt)
Een tijd lang klonken we beter dan vele professionele (rekbaar begrip natuurlijk) sets van vergelijkbaar kaliber.
Is inmiddels bijna 20 jaar geleden.6
Dynamische compressie is iig iets wat je wilt voorkomen.
Ja, met Li-ion accus is nu vanalles mogelijk.
Hoeft ook niet duur te zijn, licht en compact, weinig verliezen met laden.
Zonnepanelen zijn ook niet duur meer.

grimoire

Berichtdoor grimoire » ma 01 jul 2019, 6:59

Zonnepanelen heb ik al op het dak;)

Over compressie, daar weet ik als producer van voldoende van dat ik dat niet over muziek (die vaak al flink geconpressed is) heen ga doen. Echt niet. Dan gaat het vervormen en klinkt het echt nergens meer naar. Door de masterig is al het maximaal haalbare volume bij behpuden van goede sound er uit gehaald.

Jammer dat er verwarring ontstaan is over de term PA en het doel, dat is frustrerend voor jullie. Top dat er zo actief meegedacht wordt:)

Die 8 inch beyma klinkt ook interessant

Ik zal van de week ook even nagaan wat accuspul kost

@jerommel die ervaring heb ik ook vaker gehad afgelopen jaren met zelfgebouwde PA systemen. Ook heb ik zon goedkope plastic PA speaker gehoord, en vond dat nou niet bepaald goed klinken, dus ik dacht, dat moet beter kunnen!

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 01 jul 2019, 17:49

grimoire schreef:Zonnepanelen heb ik al op het dak;)

Over compressie, daar weet ik als producer van voldoende van dat ik dat niet over muziek (die vaak al flink geconpressed is) heen ga doen. Echt niet. Dan gaat het vervormen en klinkt het echt nergens meer naar. Door de masterig is al het maximaal haalbare volume bij behpuden van goede sound er uit gehaald.

Jammer dat er verwarring ontstaan is over de term PA en het doel, dat is frustrerend voor jullie. Top dat er zo actief meegedacht wordt:)

Die 8 inch beyma klinkt ook interessant

Ik zal van de week ook even nagaan wat accuspul kost

@jerommel die ervaring heb ik ook vaker gehad afgelopen jaren met zelfgebouwde PA systemen. Ook heb ik zon goedkope plastic PA speaker gehoord, en vond dat nou niet bepaald goed klinken, dus ik dacht, dat moet beter kunnen!

Trouwens, even terug naar de basics, heb je ervaring met meten van speakers en de nodige meetmicrofoons ed?

Anders wordt het nmlk sowieso een ding om alles goed te krijgen.

Die 8 inch Beyma is leuk, maar zoals ik al eerder heb laten zien, duurder of gaat minder hard (xmax of power) dan al die anderen.

grimoire

Berichtdoor grimoire » ma 01 jul 2019, 21:54

ik heb een goede condensator microfoon en audio software,
en als producer heb ik ook hele goede oren en ben ik gewend met oa parametrische equalizers te werken waardoor op ik gehoor een heel eind denk te komen

even wat lezen over die drivers die jij voorstelde

verder lijkt zon sica compressie driver me wel wat
Sica CD83.26/380 8ohm 23 euro plus hoorntje van 8-10 euro.

kast van underlayment-multiplex 15mm 0 euro :)
shure 2x 50w amp met dsp 50 euro
sica tweeters met hoorn 70 euro
woofers ?
accupack (bv als in boominator ?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 01 jul 2019, 22:33

grimoire schreef:ik heb een goede condensator microfoon en audio software,
en als producer heb ik ook hele goede oren en ben ik gewend met oa parametrische equalizers te werken waardoor op ik gehoor een heel eind denk te komen

even wat lezen over die drivers die jij voorstelde

verder lijkt zon sica compressie driver me wel wat
Sica CD83.26/380 8ohm 23 euro plus hoorntje van 8-10 euro.

kast van underlayment-multiplex 15mm 0 euro :)
shure 2x 50w amp met dsp 50 euro
sica tweeters met hoorn 70 euro
woofers ?
accupack (bv als in boominator ?

Ok, ik ben even aan het brainstormen geweest.

Er zijn een paar wegen die je kunt bewandelen.
Keuze 1: FaitalPRO 8FE200-4, max 107dB, -3dB @ 48Hz, 21 liter, 100W@4ohm nodig, makkelijk te EQ'en en filteren. Prijs 33 euro + SICA horn + driver
Keuze 2: FaitalPRO 10FE200-4, max 111dB, -3dB @ 48Hz, 33 liter, 150W@4ohm nodig, correctie nodig ivm kleinere kast, Prijs 34 euro + SICA horn + driver

Keuze 3: Even flink out of the box denken (no pun). Sub sat systeem (column speaker) met bv Mivoc AW3000 in BR (30 liter), -3dB @ 40Hz, met 2x Beyma 3FR30 (4-5 liter) Makkelijker te filteren. max 110-112dB

Keuze 4: Idem als 3, maar met Peerless FSL-0512R01-08 + Sica Q07030A + Compressie driver. max 110-112dB (nadeel, 3-weg systeem)
Keuze 5: Even more out of the box denken met Magnat Xpress 1000 (voor 24 euro) in 24 liter, -3dB @ 40Hz, max ook rond 110-112dB, goedkoopste optie.

Er zijn nog meer opties mogelijk, maar op deze manier heb je geen draak van een versterker nodig (ivm 8ohmige woofers die sap willen).
Ik denk dat je nog het beste kunt gaan voor twee leuke car-audio versterkers, die zijn meestal niet zo heel duur.

grimoire

Berichtdoor grimoire » ma 01 jul 2019, 23:24

keuze 1 en 3 zijn het meest compact maar 1 lijkt me de makkelijkste keuze, en de goedkoopste, vraag me alleen af hoe je hem zo laag krijgt in 21 liter met een f3 van 48hz? keuze 2 lijkt dan geen meerwaarde te hebben.

bij keuze 3 wordt een dps inzetten weer lastig omdat er 3 uitgangen nodig zijn ? verder van 2x50 watt uitgaande, levert dat genoeg power?
wel een geweldige off axis prestaties hebben die 3inch drivertjes! en flinke x-max sub zal wel wat hoger gefilters moeten, boven de 100hz ergens lijkt me dan. voordeel: het laag blijft op de grond indien ik stands zou gebruiken

keuze 4 wordt mij te complex..

keuze 5 gaat maar tot 1500hz, dus dat is wat beperkt :lol:
wel veeeel laag dan haha

de boominator speelt naar het schijnt uuuuren op iets van acht 18650 li-ion cellen (die gekoppeld zijn als accu)
ik vermoed dat het sure versterkertje met dsp nog steeds de handigste keuze is. ook de mogelijkheid wat te eq-en spreekt me erg aan

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 01 jul 2019, 23:43

Keuze 5 is natuurlijk gelijk an 3 of 4.Dus daar moet nog wat bij!

Het filter voor breedbanders kan heel simpel. Mooier zou nog zijn om er 3 of 4 te nemen, om zo echt een kleine array te vormen.
Keuze 2 is eigenlijk gewoon hogere SPL versie van keuze 1, terwijl de woofer maar 1 euro meer is.

De subs kun je op 100Hz filters, 8e orde evt. Dat haal je nog wel met die breedbandertjes, evt kun je die in een klein BR kastje doen om zo het "mid-laag" nog wat te ontlasten.

2x50W wordt in alle gevallen erg krap, maar evt kun je daar nog iets bij nemen voor enkel het hoog natuurlijk.
Check sowieso even dat bordje, de DSP kan namelijk 4 kanalen uitsturen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 02 jul 2019, 13:42

Het verschil tussen keuze 1 en 2 is 8" of 10"

Het lijkt me simpel. Kies je max formaat, resulteert aantal liters.
Kies de woofer, en bepaal dan de rest. De woofer bepaal je door je max prestatie te bepalen: dB's en/of diepgang bij het beschikbare vermogen.

Dan heb je nog puntje budget waardoor je kiest voor de ene of voor de andere optie. Wil je nog kunnen praten dan is 10" wellicht niet zo handig, als je met een 8" en 100W in dezelfde kast 10Hz meer diepgang hebt. 8" laat zich ook makkelijker crossen, al denk ik dat een 10" het buiten minder moeilijk heeft. Dat niet alle potentie gebruikt wordt lijkt me niet bezwaarlijk, je moet kijken naar de maximale mogelijkheden binnen je afmetingen.

Accu's had ik een tip voor gegeven (Lidl webshop), neem die gerust serieus. Goedkoper wordt het niet :mrgreen: , 4Ah gaat lang mee, 2 stuks geeft ongeveer 24V. Of je schakelt gewoon meerdere 12V accu's in serie/parallel. Maar weet niet of dat spannend is. Ik zet 2x12V in serie en dat gaat prima.

Over andere boeg zou wat mij betreft zijn een 10" coax met de DSP filteren en dan maar voeden met 50W, so be it:
Bijv: Eminence Beta 10 CX
https://www.lautsprechershop.de/index_h ... 235_en.htm

Hier gemodificeerd :
https://h-audio.de/Eigenentwicklungen/L ... zontalTab1

https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=30436.0
Laatst gewijzigd door wouter op di 02 jul 2019, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

grimoire

Berichtdoor grimoire » di 02 jul 2019, 14:11

Keuze 1: ongeveer 130 euro
8FE200-4, max 107dB, -3dB @ 48Hz, 21 liter, 100W@4ohm nodig, makkelijk te EQ'en en filteren. Prijs 33 euro + SICA horn + driver

Bij keuze 3 bedoelde je 2 subs en 2 tops toch?

Keuze 3: ongeveer 140 euro of als het goedkoper moet, of meer beyma's, dan met de magnat subs)
Even flink out of the box denken (no pun). Sub sat systeem (column speaker) met bv Mivoc AW3000 in BR (30 liter), -3dB @ 40Hz, met 2x Beyma 3FR30 (4-5 liter) Makkelijker te filteren. max 110-112dB

Vraag me wel af of de optie met subs niet veel meer sap vraagt van de versterker om al dat conusoppervlak heen en weer te laten wapperen? En hoe vol klinkt het midlaag met een 3 inch speakertje op groter volume? Maakt dat verschil met een grotere midwoofer als de faital?

Verder heb ik ontdekt dat die shure boardjes geen 4 uitgangen hebben. Wel een stekker met 4 aansluitingen, maar dat is volgens mij 2 drivers met + en - totaal. Wil je een 2 weg (of 2.1) dan moet je er extra amp boardjes aan koppelen

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 02 jul 2019, 14:15

Versie met sub vraagt veel meer sap. En voor 3" zou ik dan weer naar Faital Pro gaan, maar dat is gewoon niet heel serieus. Een 3" moet je meerdere van nemen buiten, naar mijn idee. Ik gebruik de 3" Faital in een FAST, maar die hoeft niet luid. Een 3" op een steeltje zou ik niet doen.

https://h-audio.de/Eigenentwicklungen/C ... :2421.html
Deze stond ook als Cheap Trick 287 in Klang und Ton 5/2016 en heeft alleen een shelfje, verder filterloos. Kun je evt zelf doen als je met eenvoudigere versterker wilt werken of 2x 30W aan 1x 100W wil knopen.

E-118 filtering.png

Hier zie je de ongefilterde B&C 10" en de respons als 2-weg. De piek op 3kHz is weg, de andere onregelmatigheden hebben te maken met de verzonken baffle en zijn bij de 2-weg daarom ook zichtbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 02 jul 2019, 17:45

wouter schreef:Versie met sub vraagt veel meer sap. En voor 3" zou ik dan weer naar Faital Pro gaan, maar dat is gewoon niet heel serieus. Een 3" moet je meerdere van nemen buiten, naar mijn idee. Ik gebruik de 3" Faital in een FAST, maar die hoeft niet luid. Een 3" op een steeltje zou ik niet doen.

https://h-audio.de/Eigenentwicklungen/C ... :2421.html
Deze stond ook als Cheap Trick 287 in Klang und Ton 5/2016 en heeft alleen een shelfje, verder filterloos. Kun je evt zelf doen als je met eenvoudigere versterker wilt werken of 2x 30W aan 1x 100W wil knopen.

E-118 filtering.png
Hier zie je de ongefilterde B&C 10" en de respons als 2-weg. De piek op 3kHz is weg, de andere onregelmatigheden hebben te maken met de verzonken baffle en zijn bij de 2-weg daarom ook zichtbaar.

Klopt, de sub heeft meer vermogen nodig en is uiteraard ook zwaarder, gaat aan de andere kant iets harder en lager/dieper.
Ik heb de optie erbij gezet omdat het zich wel VEEL simpeler filtert.

Overigens minimaal 2 fullranges per kant, was ik vergeten dat erbij te zetten?
De Beyma's gaan harder dan die Faital Pro (ook mooie trouwens)

Misschien was het al duidelijk, maar de reden dat ik op deze keuzes ben uitgekomen, is puur om het simpel te houden, en omdat er maar beperkt vermogen beschikbaar is en ook nog eens aan 4ohm. Met 8ohm speakers red je het bv wel aan vermogen, maar niet aan uitgangsspanning van je versterker. (een 50W versterker is dan ineens nog maar 25W bijvoorbeeld)
Om die reden gaat die BETA-CX ook niet werken, dan kun je uiteindelijk met die 8 inch harder/net zo hard terwijl hij VEEL goedkoper is.
Die Eminence is namelijk 80 euro per stuk en daar moet nog de compressie driver bij.
Als we in die price range gaan kijken ken ik nog wel honderd betere opties!

ipv van de Sure versterker zou ik denk ik eerder gaan voor een Car Audio versterker met een los DSP bordje (staat hier ergens op het forum) van 2 tientjes. Mocht je de kennis hebben kun je zelfs een filtertje maken met een paar opampjes, dat is nog goedkoper.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 02 jul 2019, 19:08

wouter schreef:Versie met sub vraagt veel meer sap.

Ik moet mijn vorige bericht even corrigeren.
Nee het kost evenveel of minder sap bij gelijke SPL.
Kost enkel meer sap als je ook harder wilt.
(wel even appels met appels vergelijken)

grimoire

Berichtdoor grimoire » di 02 jul 2019, 20:01

Oh nee een uitgebreide post getyped en weg is het. Nadeel van op de telefoon typen (wel in de tuin in de avondzon).
Na bovenstaande bericht correctie typ ik nu wel wat anders

Evenveel of minder sap met subs.. dus accu niet sneller leeg. hmm verleidelijk, vooral omdat het ook lager gaat.
Geen last van comb filtering met een array van 3 beymas?

Ik twijfel nog even tussen bovenstaande en de faital sica optie

Los dsp boardje ben ik zeker voor in en dan losse amp(s) er bij. Dan weet ik wat ik koop. Een autoversterker pas ik voor.

Wat accu betreft heb ik naar aanleiding van de link van Jerommel wat research gedaan 6 cellen met 19ah totaal en bij elkaar 21v. 18 euro. Moet nog eea bij maar daar ziin opties voor. Laat dat nu 50e zijn bij elkaar. Elegantere optie dan met powertools stuff vind ik persoonlijk

Ook even out of the box gedacht... Een Fast met faital of mivoc met daar boven de 3" beyma? Die heeft toch wel echt een mooie curve en afstraalgedrag. Of klinkt een sica tweeter gewoon beduidend beter?

Kostenplaatje update schatting
- amp spul 50
- accu spul 50
- drivers 140

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 02 jul 2019, 20:13

grimoire schreef:Oh nee een uitgebreide post getyped en weg is het. Nadeel van op de telefoon typen (wel in de tuin in de avondzon).
Na bovenstaande bericht correctie typ ik nu wel wat anders

Evenveel of minder sap met subs.. dus accu niet sneller leeg. hmm verleidelijk, vooral omdat het ook lager gaat.
Geen last van comb filtering met een array van 3 beymas?

Ik twijfel nog even tussen bovenstaande en de faital sica optie

Los dsp boardje ben ik zeker voor in en dan losse amp(s) er bij. Dan weet ik wat ik koop. Een autoversterker pas ik voor.

Wat accu betreft heb ik naar aanleiding van de link van Jerommel wat research gedaan 6 cellen met 19ah totaal en bij elkaar 21v. 18 euro. Moet nog eea bij maar daar ziin opties voor. Laat dat nu 50e zijn bij elkaar. Elegantere optie dan met powertools stuff vind ik persoonlijk

Ook even out of the box gedacht... Een Fast met faital of mivoc met daar boven de 3" beyma? Die heeft toch wel echt een mooie curve en afstraalgedrag. Of klinkt een sica tweeter gewoon beduidend beter?

Kostenplaatje update schatting
- amp spul 50
- accu spul 50
- drivers 140

Het hele idee van een array is om JUIST te gaan bundelen.

Je zou evt ook nog kunnen gaan voor een Mivoc AW2000, dat gaat even hard als die Faital pro.

Nadeel aan die andere twee subwoofers (de grotere) is dat het zwaarder is plus je hebt meer onderdelen/kasten (wat het ook weer zwaarder maakt)
Voordeel is dat het iets makkelijker te filteren is.
Het andere is meer je traditionele 8" PA kast.

Het zal elkaar niet zo ontlopen uiteindelijk, tenzij je dus ineens voor meer mensen muziek wil hebben.
Maar goed, je komt dan ook sowieso wel versterker vermogen te kort. Die 2x50W moet je namelijk ook met een korrel zout nemen.

grimoire

Berichtdoor grimoire » di 02 jul 2019, 21:16

Die aw2000 geeft als ik simuleer in speakerboxlite een f3 van 40 in 20 liter

Wel een stuk minder gevoelig (89db spl) dan de faital (iets van 96 db spl) toch zou het even hard gaan?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 02 jul 2019, 21:32

grimoire schreef:Die aw2000 geeft als ik simuleer in speakerboxlite een f3 van 40 in 20 liter

Wel een stuk minder gevoelig (89db spl) dan de faital (iets van 96 db spl) toch zou het even hard gaan?

Je moet niet naar f3 kijken, maar naar simulatie in volume dat je wil incl actieve correctie.
Anders krijg je een totaal verkeerd beeld wat iets kan.

Idem voor de gevoeligheid.

grimoire

Berichtdoor grimoire » di 02 jul 2019, 22:15

Aha, zo ben je dus op het volgende volume van 21 liter gekomen?
"Keuze 1: FaitalPRO 8FE200-4, max 107dB, -3dB @ 48Hz, 21 liter, "

Ik ga gewoon voor deze combi, faital+sica

veel meer gebruiksgemak dan met losse subs en kastjes
Het moest met de fiets kunnen hielp ik mezelf herrinneren ;)

Terug naar “Luidspreker Drivers”