Drivers voor portable PA set

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

grimoire

Drivers voor portable PA set

Berichtdoor grimoire » zo 30 jun 2019, 8:26

Het moet een klein draagbaar PA systeem worden voor buiten op li-ion accu en aangedreven met een TPA3116 versterker. Op de fiets vervoerbaar, dus kasten van rond de 30 liter, anders wordt het snel te groot. efficientie is belangrijk, en zo laag mogelijk komen op redelijk volume. het moet wel een beetje een budget design blijven, maar betaal liever iets meer voor een driver die beter klinkt en lager komt dan daarop consessies te doen

In het algemeen luidsprekerbouw forum had ik al een draadje geplaatst, maar voor specifiekere stukken kan ik denk ik beter de daarvoor bedoelde subfora gebruiken. de conclusie zal ik posten in de hoofd draad en linken naar deze sub-draadjes

ik heb al wat kandidaten voor drivers, maar nog niets definitiefs. een bestaand ontwerp voor wat ik wil heb ik niet kunnen vinden.

woofers
faital pro 8fe200
4ohm
95db spl

b&c 10cl51
8ohm
96db spl

tweeters
Peerless H25TG-05/04 4ohm 98db spl

Ik neig naar de combinatie faital-peerless omdat die beiden 4 ohm zijn, en hoge efficientie hebben
ook lijkt deze combi het vrij gemakkelijk te filteren (daarvoor ander draadje

heb ik nog kandidaten over het hoofd gezien die mogelijk nog lager kunnen in een 30 liter kast, of hoorntweeters die ook goed presteren en beter aansluiten of goedkoper zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chocomel

Re: Drivers voor portable PA set

Berichtdoor Chocomel » zo 30 jun 2019, 9:12

Hoe laag wil je gaan? Als je dat hebt vastgesteld kan je pas de woofers uitzoeken. Hoe lager je gaat, hoe minder efficiënt.
Heb je een DSP om het laag op te krikken bij lage volumes? Dan hoeven de woofers uit zichzelf minder laag te gaan en kunnen ze een hoger rendement hebben.
Kan je een getal hangen aan je budget?
Hoe breed moet de tweeter afstralen?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 10:04

Je hebt helaas niets aan de gevoeligheid bij 1kHz. Als dat zo was kun je bij BMS of Eminence je hart ophalen, die geven drivers al snel 99dB gevoeligheid mee. In het laag is vrijwel elke 10" gelijk, alleen hoe gaan ze met bijv. 100W signaal om?! Gaat je box laag in een bepaald kastje, dan gaat hij waarschijnlijk niet heel hard - en vice versa.

Ik heb - helaas voor 8 ohm - even een voorbeeldje voor je gemaakt. Wat ik weet uit van een bekende PA sub is dat deze opslingerde, dat gaf 2dB extra gevoeligheid. Dus een woofer die niet lijkt 'te passen' kan juist heel goed werken.

De B&C gebruiken wij vanwege de klank, maar hij is niet bepaald onverwoestbaar. Maakt voor jouw toepassing niet uit.
Hij is geselecteerd op zeer goede balans in parameters, SPL curve en gewicht. Er zijn betere drivers, maar niet op elk gebied en zeker niet met deze voordelen qua gewicht en prijs.

Een la Voice of Sica met kleine Xmax speelt nog 1 dB luider, maar gaat ook minder diep. Beyma heeft de 10WRS300 en de goedkopere 10CMV2, die laatste heeft 50 liter nodig en slingert handig op in 35 liter.

Daarom heb ik een vergelijking gemaakt met 35 liter en 100W input:
B&C Beyma Sica vergelijking 10 inch 1.png

B&C Beyma Sica vergelijking 10 inch 2.png

En zoals ik per PB al schreef, de maximale geluidsdruk komt uit je software, niet uit je hardware \:D/
Ik gebruik een Sure DSP bordje vanwege de multibandcompressor.
Hier een voorbeeld: http://www.hifi-forum.de/viewthread-331-420.html#1
compressor2.jpeg

compressor.jpeg

Edit:
Wanneer je de Beyma 10CMV2 in 50 liter prakt zie je dat je met een afstemming van net boven de 50Hz ontzettend veel voordeel pakt... maar ten kosten van draagbaarheid. Eens kijken wat de 8" variant daarvan doet...
http://www.loudspeakerdatabase.com/Beyma/8CMV2

voila
Faital en Beyma 8 inch vergelijking bij 100Watt 30 liter.png

De faital doet in 35 liter plus met hoge afstemming veel SPL per Watt.
De Beyma gaat wat makkelijker diep. Ze ontlopen elkaar niet erg veel. Dan is 4 Ohm veel voordeliger, als je de Xmax van de Beyma niet nodig hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 30 jun 2019, 10:36, 3 keer totaal gewijzigd.

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 30 jun 2019, 10:25

Bij voorkeur dat er nog iets van hoorbaar 50hz uit komt, gezien dat voor electronische muziek waar dit voor gebruikt zal worden (house, techno, chillout) van belang is. In een kast van max rond de 30l dus. En moet hard genoeg kunnen op een tpa3116 2*50w d classe versterker. Hard genoeg, wat is dat.. 'voldoende om een beetje te dansen zonder dat je je oordoppen er bij moet hoeven pakken of op afstand overlast te veroorzaken. Vermoed dat bv 90db dan luid zat is

Heb geen dsp, maar die heb je bij thomann al voor 80 euro las ik.

Tweeters hoeven niet mega ver af te stralen, de speakers komen niet heel ver van elkaar te staan max 4m denk ik, en zijn ook niet voor hele massas mensen

Totaal budget liever niet meer dan 300.

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 30 jun 2019, 10:48

Ha wederom wouter bedankt voor het meedenken, aan alleen parameters die fabrikanten opgeven heb je blijkbaar niet zo veel. En nu snap ik wat je met dat opslingeren bedoeld! In boxsim zie ik dat vreemd genoeg niet terug..

Als ik vanmiddag weer thuis ben eens de rolmaat er bij pakken en kijken hoe groot het nu echt mag worden

En een mini dsp lijkt een duidelijk voordeel te hebben. Tegelijkertijd kan die als scheidingsfilter ingezet worden toch? Wat weer eea aan filtercomponenten bespaard en makkelijker bij te stellen is als iets toch niet helemaal lekker blijkt te zijn. En blijkbaar is het 12v. Dus indien het een zuinig ding is en binnen het accu idee valt ben ik vóór

Ps Heb ooit een setje krk rp8 monitoren gehad met 8 inch woofer em die gingen echt ongeloofelijk hard, ook laag, in nog geen 25 liter. Maar wel op netstroom. En wacht, deze sligerden ook op in het laag! En hadden vast iets van dsp ingebouwd... Er beginnen wat kwartjes te vallen :idea:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 11:26

grimoire schreef:En een mini dsp lijkt een duidelijk voordeel te hebben. Tegelijkertijd kan die als scheidingsfilter ingezet worden toch? Wat weer eea aan filtercomponenten bespaard en makkelijker bij te stellen is als iets toch niet helemaal lekker blijkt te zijn. En blijkbaar is het 12v. Dus indien het een zuinig ding is en binnen het accu idee valt ben ik vóór

Volgens mij gaf ik al een paar keer aan dat ik een Sure bordje gebruik, dan maar zo ;-)

https://www.soundimports.eu/nl/aa-ja32172.html

Kijk aan! Een DSP versterkerbordje....
En als je nu daaraan nou een extra stereo versterker koppelt, van bijv 2x 30W dan heb je voor je tweeters ook een versterker. Kun je met filtering PERFECTIONEREN via DSP. Geen passief filter, kost bijna hetzelfde. Of evt een lichtere versterker voor hoog combineren met een zwaardere versterker voor laag.

Ben er nog niet geheel over uit hoe dat moet, maar daarvoor is dit een forum. Ik heb nog onvoldoende daarmee gebouwd, maar wil dat wel gaan doen.

Een KRK met voldoende sap kan inderdaad herrie maken, maar buiten op een stand blijft er van een 8" met maar 100Watt weinig over van het laag.
Daarom is laag altijd op de grond. En dan is dus een sub sat systeem weer handiger. Die hebben ook 2.1 systemen.

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 30 jun 2019, 11:44

Och heb ik daar nu helemaal overheen gelezen, waarschijnlijk omdat ik het al ingewikkeld genoeg vond zonder extra dingen die ik nog niet echt ken en even niet kon bevatten, dus geparkeerd, maar ik ben om! dit klinkt inderdaad perfect (mits het geen stroom slurpt van de accu)

2.1 en het laag op de grond... 2.2... Oh jee pas op he, straks moet ik mijn idee weer bijstellen naar Een 2.1 setje... Amp met dsp met daarachter een 2.1 amp voor het laag met geintereerd filter circuit. Of 2 dsp amps achter elkaara haha. Geloof dat ik dan ook een fietskar moet gaan bouwen

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 12:26

Sowieso zou ik gaan voor een neodynium, dat is namelijk een stuk lichter.
Evenals een kast van populieren.

Dat gezegd hebbende, uitermate goede ervaring met B&C.
De hele CL serie is uitermate geschikt voor lichtgewicht toepassingen. Persoonlijk zou gewicht in deze toepassing zwaarder wegen dan de rest
Met een DSP kun je tevens voldoende corrigeren, waardoor je woofers kunt gebruiken die normaliter minder goed in een bepaald volume zouden presteren.
LaVoce heeft daarnaast ook een hele reeks dat heel erg op B&C lijkt, maar qua prijs veel voordeliger is.

Voor het hoog zou ik persoonlijk gaan voor Sica CD 83.26/380 (Z009470C) of evt de Sica CD78.26/N92 wanneer het super licht moet.
Voor nog geen 25 euro is dat echt een prima compressie driver. Hoorntje erbij en je bent voor 30-40 euro klaar.

Ik heb evt nog een B&C 12CL76 liggen, mocht je interesse hebben.
Met een beetje actieve correctie is deze prima te gebruiken van 45-50Hz met een maxSPL van 116-118dB

Passief filter zou ik niet aan beginnen, dan gooi je sowieso een hoop vermogen weg, plus het zal waarschijnlijk ook een stuk prijziger worden.
Ipv van een DSP zou je ook een Raspberry Pi kunnen nemen. Dan heb je gelijk een module om muziek mee af te spelen/naar toe te sturen (bluetooth oid)
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 12:54

Of deze tweeter:
https://www.rumoh.eu/speakers/tweeters/ ... 25tg-05/04
Zit tussen Hifi en PA in, in een soort budget verwachting dan. Waarschijnlijk is de combi die Bart aanraadt op hogere volumes in het voordeel, en lager aankoppelbaar.

Bart, hoe stel je een schema voor met een Raspberry Pi? Ik vind het plug&play principe van een Sure boardje al ingewikkeld genoeg (software installeren en een protocol uploaden) maar dat ligt aan mijn eigen vaardigheden.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 13:12

wouter schreef:Of deze tweeter:
Zit tussen Hifi en PA in, in een soort budget verwachting dan. Waarschijnlijk is de combi die Bart aanraadt op hogere volumes in het voordeel, en lager aankoppelbaar.

Bart, hoe stel je een schema voor met een Raspberry Pi? Ik vind het plug&play principe van een Sure boardje al ingewikkeld genoeg (software installeren en een protocol uploaden) maar dat ligt aan mijn eigen vaardigheden.

Klopt, nadeel van de Peerless/Tymphany is wel dat hij VEEL vermogen nodig heeft.
Gevoeligheid en rendement van een compressie driver is doorgaans een stuk beter.

Op een Raspberry Pi kun je gewoon een DSP filter programmeren, tegenwoordig zijn er genoeg manier om dat te doen.
Het is uiteraard niet zo plug&play als een kant en klare DSP bordje.
Een andere manier is een mini-itx bordje nemen of Atomic Pi bordje; https://www.amazon.com/Atomic-Pi-High-S ... 07N298F2B/
Er zijn vele wegen naar Rome.

Bedenk wel dat door de gevoeligheid van de compressie driver je in sommige gevallen wel alle ruis kunt gaan horen.
Voor een set buiten zal dat niet zo'n probleem zijn.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 14:17

One World Concepts schreef:

Klopt, nadeel van de Peerless/Tymphany is wel dat hij VEEL vermogen nodig heeft.

Heb je überhaupt gekeken? de gevoeligheid ligt hoger dan die van de midwoofers, geen enkel probleem voor een portable systeem. Goedkoper en lichter wordt het niet.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 15:39

wouter schreef:
One World Concepts schreef:

Heb je überhaupt gekeken? de gevoeligheid ligt hoger dan die van de midwoofers, geen enkel probleem voor een portable systeem. Goedkoper en lichter wordt het niet.

Ik heb het over hoeveel vermogen het systeem in totaal nodig heeft.

Die Tymphany tweeter is 98dB/W, terwijl een compressie driver 107dB/W doet.
Maximaal theoretische SPL voor de Tymphany is dan 10*log(150)+98 = 120dB
Maximaal theoretisch SPL voor de SICA is 10*log(20)+107= 120dB

Dus uiteindelijk zouden ze in theorie even hard kunnen, echter heeft een compressie driver maar 20W nodig ipv 150W!!
Hoewel ik het sowieso betwijfel of die Tymphany het op lange termijn fijn vind met die 150W, dat is namelijk een hoop vermogen om te dissiperen op zo'n klein klein ding (massa en oppervlak).

Je kunt het ook andersom vertalen, hogere gevoeligheid betekend namelijk ook minder vermogen bij hetzelfde volume.
Aangezien dit een portable systeem moet worden lijkt mij dat toch wel een vereiste. Dan gooi je namelijk niet altijd dat vermogen weg.

Qua prijs verschillen ze ook niet veel (SICA incl hoorn), dus tenzij formaat echt een restrictie is, zie ik absoluut geen voordelen in de Tymphany tweeter. Tenzij je graag een warmertje wilt maken voor de mussen buiten :mrgreen:

Walt

Berichtdoor Walt » zo 30 jun 2019, 15:47

Nonsens, in een tweeweg pakt een tweeter maar een fractie van het vermogen, zoals Wouter aangeeft de laagmid unit beperkt het totale rendement tot iets van 92db.

Gr. Walter

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 15:55

ja, dat dus. De logica voor SPL en vermogenconsumptie in het hoog ontgaat mij volledig. In het laag speelt het juist, en daarom heb ik dat allemaal laten zien.

Dat is nog maar de helft van het verhaal, goede compressie scheelt een bak.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 16:14

Walt schreef:Nonsens, in een tweeweg pakt een tweeter maar een fractie van het vermogen, zoals Wouter aangeeft de laagmid unit beperkt het totale rendement tot iets van 92db.

Gr. Walter

Nonsense? Spijt me zeer, maar dit is gewoon keiharde fysica?

Hoeveel je tweeter daadwerkelijk nodig heeft hangt totaal van de content van de muziek af uiteindelijk.
Maar hoe dan ook, een tweeter (of andere mid/woofer) met een hogere gevoeligheid heeft per definitie minder vermogen nodig voor dezelfde SPL.
Dubbel vermogen levert immers maar 3dB extra op, het is daarom vaak slimmer om een gevoeligere speaker te nemen als dat kan.

Echter wordt er nu iets door elkaar gehaald, namelijk relatieve gevoeligheid tussen woofer en tweeter en absolute gevoeligheid van het systeem.
Bij een actief systeem is de relatieve gevoeligheid niet zo bijster interessant, hoewel je nog steeds moet opletten wat je maxSPL is aangezien je extra vermogen nodig hebt om dat te compenseren.

Overigens snap ik niet waarom, maar Nederlanders halen rendement (efficiency) en gevoeligheid (sensitivity) steeds door elkaar.
Een rendement druk je namelijk uit in procenten, een B&C 8CL51 heeft bv een rendement van 0.91%.

Laat ik dan maar even een theoretisch rekenvoorbeeldje geven.
In een bepaalde kast, correctie en afstelling zou een B&C 8CL51 maximaal 109dB kunnen halen (gelimiteerd door xmax, niet vermogen).
Om ditzelfde niveau te behalen zul je met de H25TG ongeveer 13W nodig hebben, terwijl met de SICA maar 1,6W nodig hebt.
Dat is echter maar 1 kant van het verhaal, de andere kant van het verhaal is dat de SICA met hetzelfde vermogen een stuk meer "headroom" heeft.
Bij 13W is dat ongeveer 9dB.

Nog een ander voorbeeld met een 12CL76, deze kan in een bepaalde kast, volume, afstelling etc etc, maximaal zo'n 116dB halen.
De H25TG heeft dan zo'n 65W nodig om hetzelfde SPL te halen, terwijl de SICA maar 8W nodig heeft.
Dat noem ik geen klein verschil meer, maar behoorlijk significant.

Afhankelijk van hoe hard en hoe lang het aanstaat kan ik je uit nogal veel professionele ervaring garanderen dat die extra headroom (of minder vermogen dat nodig is) erg fijn is om te hebben. Zoals ik al zei, het vermogen dat de H25TG is behoorlijk. Iets wat je niet wilt hebben dat buiten in de bakkende zon staat.
Daarnaast kun je praktisch het ook zo zien dat je voor het hoog een kleiner en goedkoper versterkertje kunt nemen.

Maar goed, een ieder staat voor zich om die keuze te maken, ik geef enkel mijn tips en adviezen.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 30 jun 2019, 16:29

Uitgaande van gelijke impedantie, bepaalt in een tweeweg het aangeboden signaal reeds de vermogensverdeling. Je kan wel een 107db tweeter samen zetten met een 92db woofertje, enige wat je dan doet is het vermogen opstoken in de serie en of parallel weerstanden. Een tweeter van 98 db moet je reeds 6db afzwakken wat juist wel een mooie waarde is.

Gr. Walter

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 16:40

Walt schreef:Uitgaande van gelijke impedantie, bepaalt in een tweeweg het aangeboden signaal reeds de vermogensverdeling. Je kan wel een 107db tweeter samen zetten met een 92db woofertje, enige wat je dan doet is het vermogen opstoken in de serie en of parallel weerstanden. Een tweeter van 98 db moet je reeds 6db afzwakken wat juist wel een mooie waarde is.

Gr. Walter

We hadden het over een actief systeem?

Met zulke SPL'en en vermogens is het sowieso niet slim om passief te gaan filteren.
Dan stook je al helemaal veel vermogen weg voor jan slurf, plus ben je ook nog een stuk kostbaarder uit.

In een passief systeem gooi je het ander idd weg in je spanningsdeler.
Wellicht nog een reden om voor de SICA te gaan, die is er namelijk in 16ohm
Bij dezelfde uitgangsspanning hoef je dan niet zoveel te dempen.

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 30 jun 2019, 17:37

Zo, diep de materie in binnen deze discussie

In eerste instantie heb ik 2*50w (shure tpa3116 bordje met dsp is er ook in 50w versie dus ipv 30, bij hobbyhifiladen 42,80 euro)

Verder ben ik wel beniewd naar de sica drivers, maar ik vind ze niet voor 25 euro, maar eerder het dubbele

Voordeel van de peerless tweeter is dat hij alle kanten evengoed uitstraalt, ook verticaal wat een voordeel kan zijn in geval van plaatsing op de grond

Verder wordt hier ook gesproken over compressie van het signaal. Dit lijkt me niet wenselijk in geval van audio (bij alleen een basgitaar echter wel). Een eq om het laag te boosten lijkt me dan wenselijker. Maar dat kan die dsp natuurlijk ook.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 20:28

Ik zou zelf een compressor gebruiken om het geheel te beschermen tegen overbelasting.
Bij de meeste PA speakers is dat een must, voor thuis/prive is het een kwestie hoe goed jij (en je vrienden) kunnen omgaan met de volume knop.

Ik stuur je even een berichtje over Sica

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 20:28

Om kort door de bocht te gaan, het mag bekend zijn dat de energie onder de 300Hz zit dus de witte ruis of SPL vergelijking om 109 dB te halen slaat nergens op bij muziek. Je verdraagt het niet eens.
Toen ik ooit begon met een bascabinetje las ik ook overal RIP tweeter en een 20mm spreekspoel van een 3" kon het ook allemaal niet aan. Keiharde fysica of niet, de praktijk is helder. Kan allemaal prima.

Multibandcompressie is juist een mega voordeel, je haalt de max uit je systeem en wil je nog luider dan kan dat ook nog. Alleen is 100W dan wel de beperkende factor.

De 10CL51 en Peerless H25TG was inderdaad mijn tip voor een passief systeem. Met een crossover rond 3kHz verspil je maar weinig energie. Een passief systeem met een 16 Ohm tweeter verdubbeld de componentwaarde van condensatoren, ook niet direct prettig. Al met al komen we er wel, maar laten we niet te ingewikkeld doen.

En echt irritant vind ik 'rendamant', dan heb je er echt niets van begrepen hahaha. En ook dat mag. Ik leer ook per project nog erg veel bij.
Voor nu: kies je systeem. Je budget is er al. Hoe handeriger je bent met programmeren en electronica hoe meer er over blijft voor de luidsprekerunits.

De beste optie is waarschijnlijk nog steeds een actief setje, of een 2e hands actief setje - nog beter - of iets met een ampje op een accu en plastic PA speakers, liefst 15" 2-wegjes.

But where is the fun in that ;-)

oja, die 8CL51 van B&C is nou net ff minder dan bijv de Beyma 8CMV2 of 8P300Fe/F
De Faital Pro is lekker goedkoop, maar wil wel 35 liter of meer. Trakteert op lekker veel booomm

Walt

Berichtdoor Walt » zo 30 jun 2019, 20:34

Klopt niet: 16 ohm tweeter geeft juist halve condensator waarde.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 20:42

wouter schreef:Om kort door de bocht te gaan, het mag bekend zijn dat de energie onder de 300Hz zit dus de witte ruis of SPL vergelijking om 109 dB te halen slaat nergens op bij muziek. Je verdraagt het niet eens.
Toen ik ooit begon met een bascabinetje las ik ook overal RIP tweeter en een 20mm spreekspoel van een 3" kon het ook allemaal niet aan. Keiharde fysica of niet, de praktijk is helder. Kan allemaal prima.

Multibandcompressie is juist een mega voordeel, je haalt de max uit je systeem en wil je nog luider dan kan dat ook nog. Alleen is 100W dan wel de beperkende factor.

De 10CL51 en Peerless H25TG was inderdaad mijn tip voor een passief systeem. Met een crossover rond 3kHz verspil je maar weinig energie. Een passief systeem met een 16 Ohm tweeter verdubbeld de componentwaarde van condensatoren, ook niet direct prettig. Al met al komen we er wel, maar laten we niet te ingewikkeld doen.

En echt irritant vind ik 'rendamant', dan heb je er echt niets van begrepen hahaha. En ook dat mag. Ik leer ook per project nog erg veel bij.
Voor nu: kies je systeem. Je budget is er al. Hoe handeriger je bent met programmeren en electronica hoe meer er over blijft voor de luidsprekerunits.

De beste optie is waarschijnlijk nog steeds een actief setje, of een 2e hands actief setje - nog beter - of iets met een ampje op een accu en plastic PA speakers, liefst 15" 2-wegjes.

But where is the fun in that ;-)

oja, die 8CL51 van B&C is nou net ff minder dan bijv de Beyma 8CMV2 of 8P300Fe/F
De Faital Pro is lekker goedkoop, maar wil wel 35 liter of meer. Trakteert op lekker veel booomm

Multibandcompressie zou ik dan absoluut niet aanraden voor een PA systeem, die trekt je hele klankbeeld krom.
Niet zo'n punt voor basgitaarversterkers (en idd misschien zelfs voordelig), maar ik kan je vertellen dat voor een PA set dat echt voor geen meter klinkt.

Een goede set moet je ontwikkelen met een enkele limiter/compressor die in gaat grijpen wanneer de xmax teveel wordt evt enkel een hard limiter voor het hoog om te zorgen dat je compressie driver heel blijft.
3kHz is trouwens echt veel te hoog. De meeste professionele systemen worden rond de 1,5-2kHz gefilterd.
Vooral ook om je directivity nog eens beetje goed te krijgen.
Nog een goede reden om voor een compressie driver en horn te gaan en niet die H25TG

Uiteindelijk is het de som van alle variabelen natuurlijk. Die CL serie (en van LaVoce) zijn compleet geoptimaliseerd voor gewicht.
Ik zie trouwens qua specs niet waarom die Beyma woofers zoveel beter zouden zijn. xmax, gevoeligheid en vermogen liggen allemaal in dezelfde orde van grootte namelijk, terwijl de 8CL51 maar de helft weegt.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 jun 2019, 20:45

Walt schreef:Klopt niet: 16 ohm tweeter geeft juist halve condensator waarde.

Klopt, de waarde van de condensator gaat omlaag, terwijl de waarde van spoel dan omhoog gaat

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 30 jun 2019, 22:06

tuurlijk, ik was even abuis. 4 ohm tweeters hebben dat natuurlijk als nadeel bij hifi. In dit geval geen probleem.

Een speaker met mooie Constant Directivity is sowieso mooi. Maar laten we niet volledig los gaan op de ideale PA speaker, de B&C 10CL51 was eigenlijk al te duur. En multiband compressie is nu by far de beste manier die ik kan bedenken om met 100Watt zo luid mogelijk te gaan. Zou niet weten hoe anders, maar ik leer graag. Geluidsbeeld maakt geen lor uit, het moet luid en portable. Rest is onder geschikt. Maar wel iets dat fatsoenlijk klinkt en met ca 100W optimale prestaties haalt.

De 12CL76 gaat toch helemaal niet lekker als Wwoofer, meer een topje met hoge gevoeligheid... Of zie ik iets over het hoofd?

K+T heeft de Menhir-S, ook interessant maar wel wat duurder.
Een array met breedbanders zou ook wat kunnen zijn....

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 30 jun 2019, 22:29

Even grofweg het budget opdelen van 300 euro
Dat gaat harder dan ik dacht

Woofers ? Euro
Tweeters ? Euro
Multiplex 50 euro
Amp met dsp 50 euro
Accu met toebehoren ? Euro
Dempingsmateriaal, schroeven, kabels, aansluitmateriaal voor de versterker laat ik er even buitenvoor het gemak

Die 10" b&c heb ik voor 75 gevonden, maar dan overschrijd, ik het budget al gauw. Dus denk dat de faitals als enige binnen het budget passen.

Terug naar “Luidspreker Drivers”