Betaalbare driver voor gesloten sub gezocht (en gevonden, 10" SLS-830668)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

P@ulus

Betaalbare driver voor gesloten sub gezocht (en gevonden, 10" SLS-830668)

Berichtdoor P@ulus » wo 26 jun 2019, 14:29

Ik wil (gewoon, omdat het kan :| ) een subwoofer gaan bouwen. Die gaat vrijwel uitsluitend voor muziek gebruikt worden, icm een paar Kef LS50. Ik kan waarschijnlijk vrij goedkoop aan een nieuwe Dali plate amp komen, de amp die gebruikt wordt in de Dali SUB E12-F. Het is misschien geen enorme krachtpatser, maar daar is de prijs ook naar. Omdat ik de verhouding niet al te scheef wil trekken, zoek ik ook een betaalbare (< €100) driver.
(overigens ben ik me er van bewust dat de ls50's zo enorm goed zijn dat ze ofwel zónder of alleen met een verdraaid goeie sub zouden moeten spelen, maar voor dat laatste ontbreken de financiën, dus is nu even puur voor de hobby...)

Nu heb ik altijd begrepen dat een gesloten sub strakker en dus beter is voor muziek/stereo weergave, tov reflexkasten die wat "indrukwekkender" zijn en daardoor meer geschikt voor ht.
Nu vind ik op het www op het oog (en vlgns testen in Germaansche diy bladen) mooie units van Omnes Audio, bv de SW 10.01 voor nog geen zes tientjes. Mooi daarbij een ontwerp voor een kast maar ,jawel, dat is een reflex kast.
Nu gaat mijn kennis van kastberekeningen gewoon lang niet ver genoeg om aan de specs te zien of deze unit ook goed zou presteren in een gesloten kast. Ik weet dat er zogenaamde GHP opties zijn, en ik vind termen als "entzerrung" wat geloof ik een soort elektronische compensatie is, maar dat vraagt dan geloof ik weer wat meer vermogen om dat goed uit te voeren.
Afijn, mijn kennis is dus stereotiep klok en klepel zeg maar, ik kom daar zelf niet uit.

Kan iemand mij vertellen/uitleggen of en hoe deze unit het goed doet in een gesloten kast?
Heeft iemand wellicht suggesties voor andere units, ik zit niet vast aan die Omnes Audio hoor!
Als het een grotere kast zou moeten worden is dat geen bezwaar, ik overweeg dan om de driver downfiring te monteren en het ding te vermommen als plantenstandaard of bijzettafel... maar liever frontfiring, ook al kan ik niet precies aangeven waarom me dat beter lijkt.

Misschien nog goed dit te vermelden; het hoeft niet heel hard te kunnen, de buren twee deuren verder hoeven niet mee te genieten zeg maar. Ik zoek een subtiele ondersteuning in het laag waardoor ik bij sommige opnames die lage(re) tonen waarvan ik weet dat ze er in zitten weer kan ervaren...

Dank alvast voor het meedenken en alle suggesties!

Jerommel

Re: Betaalbare driver voor gesloten sub gezocht

Berichtdoor Jerommel » wo 26 jun 2019, 14:50

Heb je die plate amp al?
Er staat nog een aardige in de Aangeboden afdeling voor € 70 namelijk.
[edit]Ik zie nu dat je die al had gezien, maar verkoper geeft geen gehoor.[/edit]
Laatst gewijzigd door Jerommel op wo 26 jun 2019, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 26 jun 2019, 15:55

De omnes Audio ken ik niet, wel ken ik de Mivoc AWM104, erg betaalbaar en doet het prima met wat sap er achter in een kleine behuizing. ik heb er zelf 2 staan :)

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=21521&p=1733919#p1733919

transphere

Berichtdoor transphere » wo 26 jun 2019, 19:08

Misschien een Pluto+ met Peerless 830668? Zeer compact en muzikaal. Heeft wel een linkwitz transform (extra boost in het laag) nodig, wat ook extra vermogen vraagt. Maar je geeft aan dat het niet hard hoeft te gaan...

P@ulus

Berichtdoor P@ulus » wo 26 jun 2019, 23:06

Die Peerless was ik al tegen gekomen, interessant omdat daar al bij staat ‘voor gesloten kasten’. Jammer dat ‘ie 8 Ohm is dwz dan kan de versterker wat minder vermogen loslaten.... hoewel dat in de praktijk misschien mee valt?
Dat over die compensatie en eq gaat een beetje aan mij voorbij gezien mijn beperkte kennis op dit gebied, dus daar waag ik me niet aan.
Maar ik ga eens verder googlen op deze driver!

P@ulus

Berichtdoor P@ulus » do 27 jun 2019, 13:32

Speakerland heeft m op voorraad, vanmiddag eens naar toe en mezelf daar nog extra laten voorlichten...
Past financieel precies én vwb formaat heb ik er ook een mooi plekje voor. Gesloten kast heeft toch mijn voorkeur en vwb constructie en verhoudingen eenvoudig naar inrichting te maken.

Edit: hoppa! Heb m maar meteen aangeschaft... mooie driver, netjes afgewerkt en wekt wel vertrouwen.
Ik zal tzt verslag doen van de bouw en de resultaten.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 27 jun 2019, 19:53

Voor <100 euro is er toch enorm veel keuze?

Voor het geld vind ik de Omnes Audio SW 10.01 niet zo heel interessant.
Er zijn genoeg alternatieven die wat meer uit de kast kunnen halen.

Voor dat geld zou ik eerder iets van Mivoc nemen, Transfer Audio (AR25), STX, Fountek, Tymphany (Peerless)
Met een beetje geluk kun je zelfs nog wel ergens een 15" of 18" vinden als volume niet zo bepalend is.
Beter uiteraard nog om een multisub opstelling te maken.

Btw, je kunt een BR ook als een gesloten kast afstemmen
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

P@ulus

Berichtdoor P@ulus » do 04 jul 2019, 9:21

Hmmm dat van een br kast ook als gesloten kast afstemmen klinkt interessant, is daar een eenvoudige berekening of formule voor?
Then again, ik heb de Peerless nu in huis dus ga aan de slag om een gesloten 42l kast te maken, waar ik nog wel de volgende vraag over heb;
Is het nu wel of niet te adviseren daar nog demping of vulling in te zetten? En zo ja, welk materiaal is het beste, hoeveel en op welke plek?
Ik heb vlgns mij nog een lap Bofoam* ergens liggen, en ook nog een paar kleine stukken BAF. Nuttig?
(* geloof tenminste dat dat spul zo heet, zwart, plm anderhalve cm dik, relatief zwaar)

P@ulus

Berichtdoor P@ulus » ma 15 jul 2019, 10:33

Nu weet ik ook weer waarom ik de vorige vraag stelde;
Op de website van Falcon Acoustics (UK) kwam ik bij de Peerless in kwestie een pdf tegen met het volgende
4EF7F834-CF70-4ABD-A5B7-921BFF48F31D.png

Wat wordt hier bedoeld met “fill” en het percentage?
Ik had ooit begrepen dat je door het aanbrengen van ‘stuffing’ de speaker als het ware voor de gek houdt doordat die vulling het volume van de kast groter doet lijken...?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 15 jul 2019, 11:26

An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

P@ulus

Berichtdoor P@ulus » ma 15 jul 2019, 11:52

Dankjewel voor deze link, veel nuttige info! Hoewel het mij vaak iets te technisch is, haal ik er veel uit:
Omdat bij mij de sub niet ver in het hoog hoeft door te lopen (de LS 50 valt bij plm 70 hz af) hoef ik geen zaken als Pritex te gebruiken, maar kan vulling met wol oid zinvol zijn. Gezien mijn project (een sub dus het gaat echt alleen om de laagste regionen) ofwel geen (volgens sommigen) ofwel weinig vulling en dan wat experimenteren met hoe ‘vast’ ik het vol- of aanduw. Is dat een redelijke samenvatting?

jorencanisius
Ook commercieel actief

Berichtdoor jorencanisius » ma 15 jul 2019, 14:08

Net niet helemaal binnen het budget maar je kan eens kijken naar de SB Acoustics 8 inch subwoofer. Deze past in een kleine kast, schijnt erg strak te klinken en is speciaal voor gesloten behuizingen: http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 3mfcl45-8/

Ik meen dat hij bij eltim iets van 110 euro kost.

wouter
Ook commercieel actief

Re: Betaalbare driver voor gesloten sub gezocht (en gevonden, 10" SLS-830668)

Berichtdoor wouter » di 16 jul 2019, 10:30

De Woofer is al aangeschaft ;-)

losjes vullen met BAF, direct achter de driver wat ruimte vrij laten.
Vrijwel het enige wat maakt of breekt is de opstelling van de sub en de integratie. De LS50 paspoorten kun je waarschijnlijk het beste stoffen met een strak rolletje Baf.
Welke versterker gebruik je voor de sub?

P@ulus

Berichtdoor P@ulus » di 16 jul 2019, 16:21

Als versterker heb ik een plate amp van de Dali SUB E12-F in huis, voor n schappelijk bedrag op marktplaats gevonden (nieuw in doos).
Mogelijk geen topversterker, maar ik wil m toch extern in een eigen kastje zetten, zo kan ik altijd de versterker op een later moment upgraden.
Dat met het dicht stoppen van de reflex poorten van de ls50 is natuurlijk makkelijk uit te proberen...
By the way de LS50’s worden aangestuurd door een Exposure versterker.

piet1955

Berichtdoor piet1955 » di 16 jul 2019, 19:30

Dali SUB E12-F IEC 170W RMS Class D amplifier.

P@ulus

Berichtdoor P@ulus » wo 23 okt 2019, 9:50

Voor wie dit nog volgt;

Het staat, het speelt en.... het speelt uitstekend!
Het bouwen ging gepaard met wat tegenslagen. Verstek zagen (4cm dik multiplex!) en dan goed klemmen viel ondanks lamello gebruik tegen. Kier moeten dichtmaken en camoufleren, uiteindelijk netjes gelukt.
Als demping toch dat stuk Bofoam uiteindelijk maar gebruikt, bekabeling ook wat ik nog had liggen, die verzilverde teflon afgeschermde van Speakerland, velen vast bekend.
En ik ben er blij mee! In vergelijking met een Rel T3 die ik een jaartje geleden even had: deze is véél ‘makkelijker’ dwz het integreert beter, de afstelling is minder kritisch. Waar die Rel soms wat geforceerd overkwam is er hier meer gemak en rust. Wel grappig: had er al een week of zo mee gespeeld (en al erg tevreden) toen ik er achter kwam dat de fase naar 180 graden het nog beter maakte! Hierdoor ging het midden en hoog ook weer ‘open’, ik was die eerste week natuurlijk vooral gefocussed op het laag, maar nu klopt alles!
Ik zal proberen nog wat foto’s bij te voegen, dank voor de tips en adviezen!

P@ulus

Berichtdoor P@ulus » wo 23 okt 2019, 9:55

84765D1A-5253-4B9F-B522-BFF482185770.jpeg
BE4E6388-BB77-4A47-B493-71F7F42EE82C.jpeg
C2DFA2CB-7EC8-435B-876E-E285DA6F1696.jpeg
5BD036AF-61B3-4F4A-91F9-093B12DDEBFF.jpeg
52779A9E-139D-4A18-BC76-6C6100332825.jpeg
7DF19A0A-925D-4E8E-961A-A1E9348EC6FD.jpeg
CCE7A473-607B-416C-8F5A-85973338131F.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 28 okt 2019, 21:15

nais nais!

Terug naar “Luidspreker Drivers”