Welke Vifa/Seas drivers hebben vaak verharde rubberranden?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Re: Welke Vifa/Seas drivers hebben vaak verharde rubberranden?

Berichtdoor VintageHarry » wo 01 apr 2020, 19:54

Mmm, de polyprop P17 woofers die ik door een kennis heb laten rerubberen geven toch geen problemen met de standaard door Audiofriends bijgeleverde lijm. En dat is m.i. eerder hout- dan plasticlijm. Werk standaardspul bedoel jij dan, Wouter?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 02 apr 2020, 17:56

Goed om te weten, heb ik niets gezegd.

richard

Berichtdoor richard » do 02 apr 2020, 20:28

timpert schreef:...Vandaar dat ik blij was te lezen dat het betrekkelijk onschuldige paraffine ook als weekmaker werkt.
Normaal wordt rubber aangetast door oliederivaten als paraffine of vaseline, deze trekt in het rubber en maakt de ketens los (geeft meestal zwart af). Maar in het geval van verdroogde rolranden kan dat een voordeel zijn en het gewenste effect geven.
Bovendien zijn verharde rolranden toch aan vervanging toe. Op deze manier kun je dit waarschijnlijk nog lang uitstellen.
Genoeg is beter.

timpert

Berichtdoor timpert » do 02 apr 2020, 22:12

Dat was ook mijn gedachte toen ik het uitprobeerde. Er was toch niks aan verloren, een nieuwe rand kon altijd nog... Ik heb de behandelde woofers nog eens bekeken, en de rolranden geven niet af. Ik denk dat de oliederivaten vooral het rubber verzwakken als de concentratie in het rubber een bepaalde waarde overschrijdt. Maar het zet toch aan tot nadenken over een iets verfijnder recept...
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

richard

Berichtdoor richard » vr 03 apr 2020, 23:03

Ik had het effect van afgeven alleen met het invetten van deurrubbers om te voorkomen dat ze vastvroren. Het rubber werd daarna ook wat plakkerig.

NBR rubber kan wel tegen olie. Maar ik denk dat rolranden eerder EPDM of misschien wel natuurrubber zijn.
Genoeg is beter.

timpert

Berichtdoor timpert » za 04 apr 2020, 14:12

Rolranden zijn vaak butyl rubber. NBR komt ook vaak voor.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 21 mar 2021, 23:02

Even dit topic weer naar boven halen. Inmiddels heb ik de verharde rand van een afgeschreven P17 woofer behandeld met Kruidvat lampolie en dat bleek een succes, de rand is weer mooi soepel :). Wat ik me nu nog afvroeg, werkt dit langdurig of moet de behandeling na enige tijd weer herhaald worden? Wie heeft daar ervaring mee?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 22 mar 2021, 22:52

Mijn ervaring (met siliconenspray) is dat het tijdelijk is, en ik vermoed dat de eigenschappen ook weer meer lijken op het origineel maar nooit meer zo zullen worden als het origineel.

Audioruud schreef dat de Vifa randen van PVC zijn, en dat de weekmakers vervliegen. Dat haal je niet meer terug lijkt me.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 23 mar 2021, 10:26

Als de weekmakers vervliegen zijn ze uiteraard niet meer terug te halen. Maar er werd ook op dit forum gesuggereerd dat de paraffine ketens verbreekt in de randen waardoor ze weer soepel worden, en die ketens worden dan later toch niet opnieuw vastgemaakt lijkt me? Ik heb wel scheikunde gehad vroeger op school maar het effect van paraffine op pvc en rubber werd daarin toch niet behandeld....
Siliconenspray heb ik al eerder geprobeerd maar dat had hierbij geen effect van betekenis.

Terug naar “Luidspreker Drivers”