Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61

Re: Purifi - Welke driver?

Berichtdoor Wieger61 » di 29 dec 2020, 17:03

Sorry, heb ik iets niet goed gelezen? Lees het als mijn samenvattende uitleg van jouw simulatie, die ik bijzonder nuttig vind. Ik onderschrijf je uitleg volledig.

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 29 dec 2020, 17:08

Wieger61 schreef:Sorry, heb ik iets niet goed gelezen? Lees het als mijn samenvattende uitleg van jouw simulatie, die ik bijzonder nuttig vind. Ik onderschrijf je uitleg volledig.

Nee sorry gaat over Rob, die zei dat het allemaal vrij nutteloos was omdat het om akoestische output gaat en niet elektrisch. Wat een beetje een onzin opmerking is om twee redenen.

Ten eerste, heb ik juist ook gekeken wat er gebeurt met de output als er akoestische modellen gebruikt worden,

Ten tweede om te bepalen of een bepaalde filter opzet al dan niet, gevoelig is voor niet optimale luister/meet posities kun je ook gewoon kijken naar alleen het elektrische gedrag. Je kijkt naar de gevoeligheid van filters voor bepaalde afwijkingen, je vergelijkt filters onder dezelfde omstandigheden met elkaar. Of je twee filter puur elektrisch vergelijk, of bij beide met dezelfde akoestische response modellen, maakt voor het bepalen van de gevoeligheid niet echt uit.

Als je vervolgens netjes hierover een uitleg geef' krijg je daarop een nogal vreemde inhoudsloze reactie.

Ik had even een quote moeten gebruiken om duidelijk te maken waar het een reactie op was.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » di 29 dec 2020, 17:26

jvenema schreef:Ik denk dat mijn punt is dat je volgens mij geen punt gemaakt heb. je hebt het over respect maar je reactie komt vrij respectloos over en het lijkt er sterk op dat er niet goed gelezen is.

Dat is niet mijn bedoeling.
Heb zeker respect voor je lange lappen met text en de tijd die je er insteekt.
Maar ik heb gezegd hoe ik erover denk en wil niet in herhaling vallen dat voegt niets meer toe.

Rob

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 29 dec 2020, 18:07

Als er inde akoestische modellen een realistisch verloop van amplitude en fase zit onder de verschillende hoeken tov de 0 graden as dan zou het wel zin hebben. Zo niet dan sluit ik me bij Rob aan. Een woofer en tweeter gedragen zich volkomen verschillend in afstraalgedrag en dat is enorm relevant om mee te nemen in dit soort exercities. Ik heb dit echter niet gelezen of als dit wel in de modellen zit eroverheen gelezen.

Los hiervan, dit draadje begint zijn eigen leven te leiden. Misschien was de Purifi de aanleiding maar dit filtergebeuren heeft niet veel met deze driver specifiek te maken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 29 dec 2020, 19:00

Inderdaad, ik heb er al een paar keer een hint over geschreven en ben benieuwd wie er ook interesse heeft in Purifi aanschaffen in bijv. januari.
Audio Components laat begin januari weten of ze het ook gaan leveren. Wellicht is een groupbuy denkbaar, want als je 50-100 euro van de unitprijs af kunt krijgen is het des te interessanter.

Persoonlijk snap ik de 4ohm variant van de 6,5" versie niet zo voor passief gebruik, zoals in de testbox met de AMT. Die lijkt me extreem extended shelf afgestemd.

Als geld geen rol zou spelen zou ik ook een paartje 4" en evt wat PR-en willen hebben. Maar om te beginnen, net als Wieger61, de 8 ohm 6,5".

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 29 dec 2020, 19:16

Zo’n 6.5” in een nette 16-liter BR met een Bliesma oid. erboven kan mij ook wel bekoren ...
Mediocre is not my middle name.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 29 dec 2020, 19:36

Precies dat, alleen is mijn budget voor eens setje Be tweeters, Bliesma's of andere boutique tweeters even niet toereikend. Ik vind ik ook dat het goed ontwerpen moet kunnen met een andere tweeter, dus start ik met Seas, de H1212 of de DXT. Net wat beter uitkomt - scheelt in de fysieke offset natuurlijk

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 29 dec 2020, 19:47

WG148 met een nette soft dome? Kan je gelijk de afstraling 1:1 op elkaar afstemmen op het overnamepunt?

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 29 dec 2020, 19:52

Het gaat erom om te bepalen in hoeverre een filter gevoelig is voor bepaalde dingen, daarvoor is het niet nodig om akoestische modellen onder verschillende hoeken te hebben. Dat je vervolgens niet weet hoe iets in de praktijk uitvalt vanwege verschillend afstraal gedrag is een tweede. Feit blijft dat bepaalde filter types gevoeliger voor dit soort dingen zijn dan andere.

Maar als een bepaald filter erg gevoelig is voor afwijkingen (looptijd verschillen/fase), dan moet het verschil in afstraal gedrag wel heel toevallig overal goed uitvallen om uiteindelijk tot een goede opsomming te komen op verschillende plaatsen in de ruimte.

Bij een LR filter is het elektrische fase verschil van filter altijd 0 graden dus een afwijking in fase (looptijd) zal altijd tot een dip leiden. Bij andere type filters kunnen dips en pieken optreden. Dit soort verschillen kun je allemaal zien en simuleren zonder enig weet te hebben van werkelijke akoestische modellen onder allerlei hoeken.

En Rob heeft het nooit over verschillend afstraal gedrag onder hoeken gehad, zo wel dan waren zijn opmerkingen een stuk duidelijker en zinvoller geweest.

Dus voor de duidelijkheid het gaat NIET over het voorspellen van het uiteindelijk afstraal gedrag in een bepaald praktijk geval, maar puur in hoeverre een filter gevoelig is voor afwijkingen die er hoe dan ook zullen zijn.

Er is niet zoiets als een free lunch. Als een filter wat beter is op het ene vlak, in geval van Harsh is het fasegedrag en dus group delay beter, dan is het geheid op andere vlakken slechter. Ik wou alleen maar aangeven dat de verslechtering niet alleen zit in de iets slechtere on-axis response, maar dat er elders ook verslechtering te verwachten zijn.

Je gaat er niet 1 dB op achteruit in SPL response, wat ook nog eens met EQ te ondervangen zou zijn. Om vervolgens wel een duidelijk beter fase/group delay te krijgen. Je kan op je klompen aanvoelen dat je elders ook wat moet inleveren. En waarschijnlijk zit dat in het gedrag onder hoeken, omdat de gevoeligheid daarvoor groter is.

Ik wil mensen alleen wat handvatten aanreiken om iets verder te kijken, en inzichtelijk te maken waar in dit geval verslechteringen te verwachten zijn. Dat je het niet kunt kwantificeren over alle praktijkgevallen lijkt me duidelijk, maar daarmee is het niet minder zinvol naar mijn mening.

Ben het verder eens met het feit dat het niet veel met de Purify speaker te maken heeft, wat een hele mooie maar ook dure driver is. Wat deze driver aangaat lijkt een 4e orde laagdoorlaatfilter niet direct noodzakelijk ;-).

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 30 dec 2020, 10:13

wouter schreef:Inderdaad, ik heb er al een paar keer een hint over geschreven en ben benieuwd wie er ook interesse heeft in Purifi aanschaffen in bijv. januari.
Audio Components laat begin januari weten of ze het ook gaan leveren.

Waarom via Audio Components? Purifi heeft toch een webshop? En de drivers zijn in de uitverkoop (sale). Ze hebben al weer een verbeterd model (efficiënter).

satefan

Berichtdoor satefan » wo 30 dec 2020, 10:28

Wieger61 schreef:En de drivers zijn in de uitverkoop (sale). Ze hebben al weer een verbeterd model (efficiënter).

Ik kan dat zo 1-2-3 niet vinden in de Purifi webshop - wat scheelt het?

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 30 dec 2020, 10:42

Dat is 1 met een korte spreekspoel, dus het verschil tussen bijv. Visaton AL130 en AL130M. Als je de Xmax niet nodig hebt vraag ik me af of je niet beter bij Audiotechnology kunt shoppen :hide:

Hier de linkjes:
https://purifi-audio.com/transducers/ne ... 08-nfa-01/
https://purifi-audio.com/transducers/ne ... 04-nfa-01/

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 30 dec 2020, 11:18

Lijkt me inderdaad dat je mede ook voor de grote Xmax voor deze driver zou gaan. Met een kleinere Xmax en toch een hoog prijskaartje wordt de zogenoemde market propositie toch weer wat latiger.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 30 dec 2020, 13:14

Het sterke punt is toch ook de lagere vervorming en afwezigheid van de rolrand-resonantie. Het gaat om de voordelen van het hele apparaat. Alleen naar een paar individuele eigenschappen kijken is wat kort door de bocht.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 30 dec 2020, 14:09

De PTT6.5W8 (https://purifi-audio.com/transducers/new-ptt6-5w08-nfa-01/) is in de sale uitverkocht en vervangen door de PTT6.5X8 https://purifi-audio.com/transducers/ptt6-5x08-nfa-01/die bijvoorbeeld een nog vlakkere BL(x)-curve heeft. Via de webshop https://purifi-audio.com/vare-kategori/transducers/ voor €315 bij een bestelling van 6 of meer.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 30 dec 2020, 15:36

Wieger61 schreef:De PTT6.5W8 (https://purifi-audio.com/transducers/new-ptt6-5w08-nfa-01/) is in de sale uitverkocht en vervangen door de PTT6.5X8 https://purifi-audio.com/transducers/ptt6-5x08-nfa-01/die bijvoorbeeld een nog vlakkere BL(x)-curve heeft. Via de webshop https://purifi-audio.com/vare-kategori/transducers/ voor €315 bij een bestelling van 6 of meer.

Dag Wieger,

Zie pb ;-)

Ik heb net met Soundimports een prijs besproken.
De versie met lagere Xmax zie ik niet als vervanger. Als de unit zo snel vervangen wordt wil ik niet aan dit merk beginnen, maar ik verwacht dat het puur voor mid een aanvulling is op het portfolio.

Of mis ik iets?

gr Wouter

de vuilnisman

Berichtdoor de vuilnisman » wo 30 dec 2020, 17:30

Misschien wel interesse om mee te doen. Hebben jullie al info over prijs en wanneer jullie willen bestellen?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 30 dec 2020, 18:30

ik bestel morgen, moet factuur op 2020 hebben.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 30 dec 2020, 20:50

Prima, ik heb 2 stuks PTT6.5X08-NFA-01 (PTT6.5W08-01) besteld . Komt in een kleine, gesloten kast, met Linkwitz-transform voor dieper en toch strak laag, aangestuurd met de Hypex FA123 (heb ik al) en de SEAS DXT-tweeter voor mooie spreiding. Vervolgens wil ik experimenteren met een voorzet-baffle om het verschil tussen een grote en een kleine baffle te beluisteren.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 30 dec 2020, 22:35

Klinkt als een leuk plan! Ben benieuwd naar verschil in baffle.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 30 dec 2020, 22:51

Ik doe ook mee met deze groupbuy, ik wilde een Bliesma T34B-4 of T34A-4 in gaan zetten in een nette, compacte BR tweeweg monitor.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 30 dec 2020, 23:03

Dat zijn erg mooie maar ook prijzige spulletjes!

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 30 dec 2020, 23:30

Tweeters zojuist besteld bij RumoH, het is de T34B-4 geworden.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 31 dec 2020, 9:38

SSassen schreef:Ik doe ook mee met deze groupbuy, ik wilde een Bliesma T34B-4 of T34A-4 in gaan zetten in een nette, compacte BR tweeweg monitor.

9968 berichten Sander, heb je al bedacht wat je 10.000ste bericht gaat worden? :mrgreen:

dre

Berichtdoor dre » do 31 dec 2020, 9:38

Neeeeee,geen ban?
Потому что это возможно!

Terug naar “Luidspreker Drivers”