Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Re: Purifi - Welke driver?

Berichtdoor jvenema » do 23 jul 2020, 12:46

BCE35185-2ED3-49E5-BFC3-1F8AF81CE3B9.jpeg

Of dit soort vormen mee printen schijnt heel sterk te zijn neemt uiteindelijk weinig volume in en alle afstanden kijken me telkens weer anders. Denk dat met 3D printen en behuizingen nog wel leuke stappen te maken zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 23 jul 2020, 12:50

Het wordt iig een erg stijve behuizing! Maar hoe je er dan demping in gaat proppen :think:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

hardbats

Berichtdoor hardbats » do 23 jul 2020, 12:50

Die vorm heet Gyroid. Deze vorm is in alle richtingen even sterk en heeft geen gesloten ruimtes. 1 van de beste soorten invulling voor 3D printen. Gebruik is bijna standaard voor iedere print tenzij voor een speciale toepassing iets anders nodig is.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 26 jul 2020, 12:42

jeroen_d schreef:
satefan schreef:
jeroen_d schreef:Hoe zie je die reflecties precies terug? Ik bedoel gerelateerd aan afmetingen, golflengte, frequentie.
Tussen de magneet en conus zit de spider. Die beweegt mee. Reflecties zouden dan voornamelijk ontstaan tussen spider en magneet. Hoe hard zie je dat terug?

Mijn ervaring is dat ik vooral de surround resonantie terug zie als 2de orde harmonische distortie en die zie je ook in respons en impedantie. Bij de Purify is dit probleem heel goed aangepakt met die gekke surround. Verder zie je het opbreekgedrag terug in de response, impedantie en distortie. Ik zie geen resonantie terug die ik kan relateren aan de magneet. Niet dat die er niet is, maar ik zie hem niet. Dus ik ben benieuwd wat jij ziet.

Ik heb de meting even niet bij de hand, zal ik later posten. Maar in de IR zie ik op de afstand van de magneten van (ze staan in impulse-gecorrigeerde opstelling), in tijd dan, een verstoring. Mijn theorie is dat het signaal aan de achterkant van de woofer op de magneet van de andere woofer reflecteerd.

Satefan

Dat lijkt me stug. Een van de voordelen van impulsgecorrigeerde opstelling is juist dat je dit soort reflecties/resonanties de kop in drukt. Het enige wat je nog overhoudt in de lijn van de woofers zijn de even modes van de inwendige staande golven. Dat zul je in de meting terug kunnen zien, ik zou echt verbaasd zijn als ik iets terug zou zien van reflectie op de magneten, dat effect is veel minder sterk.

Ik heb de metingen even opgezocht. Dit is de ongefilterde SPL meting van de woofers in de behuizing:
Screen Shot 2020-07-26 at 12.36.14.png

Dit is de bijbehorende impulse meting:
Screen Shot 2020-07-26 at 12.37.07.png

Er zijn 2 membraan-resonanties waar te nemen. Op 4700hz en op 7600hz/8300hz. Na het aanbrengen van 2 notches zie ik deze impulse:
Screen Shot 2020-07-26 at 12.40.29.png

Ik heb het sterke vermoeden dat de verstoring die ik in de meting zie veroorzaakt worden door reflecties op de woofers.

Ben benieuwd wat jullie zien/vinden van deze gedachte.

groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 26 jul 2020, 17:02

Het is niet ideaal maar het ziet er goed uit. Ik kan de testerende onregelmatigheden niet relateren aan de magneet. Vergelijk bv eens de seas excel E0015-08s en E0037-08s. Vrijwel hetzelfde, niets dat ik kan herleiden tot de sterk verschillende magneten
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

satefan

Berichtdoor satefan » zo 26 jul 2020, 17:04

jeroen_d schreef:Het is niet ideaal maar het ziet er goed uit. Ik kan de testerende onregelmatigheden niet relateren aan de magneet. Vergelijk bv eens de seas excel E0015-08s en E0037-08s. Vrijwel hetzelfde, niets dat ik kan herleiden tot de sterk verschillende magneten

Okay. Bovenstaande is de meting voordat de LR24 er op gezet is. Daarna ziet het er zo uit:

Screen Shot 2020-07-26 at 17.04.01.png

De meeste reflecties zitten dus ergens boven de x-over lijkt me.

EDIT: Zelfde meting maar dan met ongeveer dezelfde tijd-schaal. Iets makkelijker vergelijken met de eerdere IR meting zonder de LR24 (in de voorgaande post).
Screen Shot 2020-07-26 at 17.36.18.png

Satefan

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 26 jul 2020, 22:55

Ja het filter haalt er hoogfrequent informatie uit. Dat helpt verder niet voor de analyse, ondanks dat het vergelijk interessant is en voor sommigen wellicht leerzaam. In de ongefilterde respons zie je de negatieve dip eerder in de tijd omdat de bandbreedte groter is. Ik zie hier geen reflectie in.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

satefan

Berichtdoor satefan » ma 27 jul 2020, 11:30

Even terug ging het over het verenigen van een grote(re) uitslag en het effect op de mid-weergave. De apart rolrand zorgt er voor dat de veerconstante constant(er) blijft over een groter slagbereik. Daarnaast is de spreekspoel is niet-lineair gewikkeld. Uiteinden van de spreekspoel hebben meer windingen dan het centrale deel:

Screen Shot 2020-07-27 at 11.23.28.png

Dus als de spreekspoel naar buiten beweegt, neemt de effectieve lengte L toe, wat de afname van het B veld compenseert

Satefan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 27 jul 2020, 12:54

Jah maar of dat nou een voordeel is? Dat betekent dat als de spreekspoel het einde van de luchtspleet nadert, de knik in de overgang van de aandrijving scherper wordt. Dat gaat dan voornamelijk veel hogere harmonischen produceren a la hard clipping. En dat is nou net niet fijn.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 27 jul 2020, 13:00

Pjotr schreef:Jah maar of dat nou een voordeel is? Dat betekent dat als de spreekspoel het einde van de luchtspleet nadert, de knik in de overgang van de aandrijving scherper wordt. Dat gaat dan voornamelijk veel hogere harmonischen produceren a la hard clipping. En dat is nou net niet fijn.

Maar dat zou dan in de metingen terug te zien moeten zijn?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 27 jul 2020, 13:05

Als je nabij X_max komt wel. En dat risico is bij kleine woofers met een lange slag net zo relevant. Je krijgt dan een sliert harmonischen te zien die veel verder doorloopt dan bij een normale woofer die misschien minder lineair is binnen zijn X_max maar wel veel gemoedelijker clipt.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 27 jul 2020, 15:37

Pjotr schreef:Als je nabij X_max komt wel. En dat risico is bij kleine woofers met een lange slag net zo relevant. Je krijgt dan een sliert harmonischen te zien die veel verder doorloopt dan bij een normale woofer die misschien minder lineair is binnen zijn X_max maar wel veel gemoedelijker clipt.

Helder. In mijn specifieke geval is de Purifi een (potentiële) vervanger voor de SB17MFC35-8. Ben benieuwd hoe de metingen zich dan verhouden tot elkaar.

Bedankt voor de input!

Satefan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 27 jul 2020, 16:14

Lijkt mij een hele mooie woofer maar je moet niet op zijn tenen willen gaan staan denk ik zoals op feestjes. W.m.b. wordt het dan toch MFB. En ook daar: Ga je over de grenzen van het lineaire bereik, wordt het een drama.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 27 jul 2020, 16:16

Daarom heb je bij MFB altijd een limiter nodig.
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 19 dec 2020, 16:04

zowel de 6,5" als de 4" hebben mijn aandacht, alleen die prijs is gewoon niet aantrekkelijk.

De 4" in 8 ohm lijkt een perfecte kandidaat voor 4 liter 2-weg met ballen (relatief)

Een 6,5" gesloten in 5 liter passief ben ik aan het overwegen, niet helemaal waarvoor ze bedacht zijn maar in de gedachte van een LS3/5a formaat/opvolger is die beter geschikt dan 4-5 liter BR met het 4" broertje.

Is er nog een groupbuy georganiseerd?

de vuilnisman

Berichtdoor de vuilnisman » zo 20 dec 2020, 9:27

Er staat wel een op diyaudio, deze is al wel gesloten maar dan heb je een idee qua prijzen.

https://www.diyaudio.com/forums/group-b ... r-buy.html

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 20 dec 2020, 11:13

Als je de 6,5" overweegt vanwege de hoge lineaire slag is de Scan-speak 18WU illuminator ook een goede optie. Die doet het net iets beter op dat punt, zie https://www.erinsaudiocorner.com/driveunits/

Al is de frequentierespons van die Purifi wel iets cleaner nog.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 20 dec 2020, 15:55

wouter schreef:Is er nog een groupbuy georganiseerd?

Niet door mij. Maar als die komt dan doe ik denk ik wel mee. T moet er toch een keer van komen :rock:

Satefan

satefan

Berichtdoor satefan » zo 20 dec 2020, 16:01

Ronkel schreef:Als je de 6,5" overweegt vanwege de hoge lineaire slag is de Scan-speak 18WU illuminator ook een goede optie. Die doet het net iets beter op dat punt, zie https://www.erinsaudiocorner.com/driveunits/

Al is de frequentierespons van die Purifi wel iets cleaner nog.

Als ik het zo lees dan is de excursie iets beter, maar de distortion-cijfers zijn het sterke(re) punt van de Purifi?

Satefan

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 20 dec 2020, 16:17

Klopt. Ik vraag me alleen ten zeerste af of je dat verschil gaat horen.

Zelf luister ik zelden hard maar wil ik wel graag headroom voor dynamische muziek. Tegelijkertijd vind ik het ook prettig als een speaker zo compact mogelijk is, vandaar dat ik eerder kijk naar de large signal parameters en power handling. Daarin zit voor mij dus de aanname dat het small-signal gedrag meestal goed genoeg is.

Overigens is power handling altijd even oppassen, Scan-speak publiceert bijvoorbeeld 100h RMS en long term (IEC 268-5) waar bijv Seas long term en short term specificeert (en die laatste vind ik niet zo'n zinvolle waarde).

satefan

Berichtdoor satefan » zo 20 dec 2020, 16:51

De scan speak is zeker ook een interessante optie. Het ontwerp (vorm) van de magneet is ook veel netter ten opzichte van de Purifi. Ik gebruik 2 woofers per kanaal 2 in impulse-gecorrigeerde opstelling. In de impuls-meting zit nog wat rommel, waarvan ik denk dat het de reflectie is van de golf tussen de twee magneten van de woofers (SB acoustics met zelfde diameter magneet als de Purifi).

Ik laat de woofers bij 1khz afvallen met 24dB...dus de vraag is dan hoeveel ik van de mindere vervorming van de Purifi ga merken?

Qua prijs is de Purifi de minst aantrekkelijke optie...maar ja...ik wil m toch wel graag een keer horen. Als ik andere woofers ga plaatsen dan moet ik ook nieuwe kasten (laten) maken, ben ik ook weer 600 euro per stuk voor lichter...het wordt een nogal prijzige test op deze manier :-)

Satefan

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 20 dec 2020, 17:34

Vanaf 6 stuks kost hij zo'n €315 per stuk (zonder transport), volgens mijn berekening van hun webshop, en dan doe ik mee. Voor in een gesloten kast met LT.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 20 dec 2020, 17:43

satefan schreef:De scan speak is zeker ook een interessante optie. Het ontwerp (vorm) van de magneet is ook veel netter ten opzichte van de Purifi. Ik gebruik 2 woofers per kanaal 2 in impulse-gecorrigeerde opstelling. In de impuls-meting zit nog wat rommel, waarvan ik denk dat het de reflectie is van de golf tussen de twee magneten van de woofers (SB acoustics met zelfde diameter magneet als de Purifi).

Ik laat de woofers bij 1khz afvallen met 24dB...dus de vraag is dan hoeveel ik van de mindere vervorming van de Purifi ga merken?

Qua prijs is de Purifi de minst aantrekkelijke optie...maar ja...ik wil m toch wel graag een keer horen. Als ik andere woofers ga plaatsen dan moet ik ook nieuwe kasten (laten) maken, ben ik ook weer 600 euro per stuk voor lichter...het wordt een nogal prijzige test op deze manier :-)

Satefan

Net even de video bekeken op Erin's Audio corner. De Purifi wordt daar vanwege de lage distortion en gebrek aan 1khz rommel geprezen. Aangezien mijn x-over 1khz is, best belangrijk. Moet dan toch maar de Purifi worden :rock:

Satefan

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 20 dec 2020, 18:02

ik wil 2x 8 ohm hebben, en oriënteer nog verder op meer....

Wieger61 schreef:
satefan schreef:Dit is de staffel:
Min Max Unit Price
1 3 312.83 euro
4 5 283,15 euro
6 And more. 251,31 euro

Met twee stuks ben ik tevreden. 8 ohm is prima.

Ik zag dat Satefan de vorige keer de staffel had uitgezocht. Heb geen haast, ik informeer morgen ook wel even bij Soundimports.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 21 dec 2020, 10:47

wouter schreef:ik wil 2x 8 ohm hebben, en oriënteer nog verder op meer....

Wieger61 schreef:
satefan schreef:Dit is de staffel:
Min Max Unit Price
1 3 312.83 euro
4 5 283,15 euro
6 And more. 251,31 euro

Met twee stuks ben ik tevreden. 8 ohm is prima.

Ik zag dat Satefan de vorige keer de staffel had uitgezocht. Heb geen haast, ik informeer morgen ook wel even bij Soundimports.

Dat zijn overigens ex.btw prijzen!

Terug naar “Luidspreker Drivers”