Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Purifi - Welke driver?

Berichtdoor satefan » vr 19 apr 2019, 19:42

Hallo,

Mischien hebben jullie het laatste project van Bruno al gezien? Hier kun je een vinden.

https://www.audioxpress.com/news/purifi-audio-promises-to-reduce-distortion-in-speakers-and-amplifiers

Ik ben zeer benieuwd welke woofer er gebruikt wordt? Iemand wellicht enig idee van de herkomst? 6.5 inch en 14.7mm x-max! Er is een typeaanduiding 'PTT19-W02-03'. Gaat er misschien bij iemand een lampje branden?

20190417143753_PURIFI-Audio-PTT19-Woofer-Logo.jpg

Groet,

Satefan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Pjotr

Re: Purifi - Welke driver?

Berichtdoor Pjotr » vr 19 apr 2019, 20:02

Beetje vaag verhaal aan de ene kant en nogal wat bekende gemeenplaatsen aan de andere kant. Maar ok, zo werkt marketing nou eenmaal. Blijft staan dat je voor een substantiële bas volume moet verplaatsen. En dat dan met een 17cm speaker? Of je er nou MFB in stopt of niet, het blijft 17cm :D
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 19 apr 2019, 20:11

.
Laatst gewijzigd door ds23man op di 30 apr 2019, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 19 apr 2019, 20:12

.
Laatst gewijzigd door ds23man op di 30 apr 2019, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 19 apr 2019, 20:13

.
Laatst gewijzigd door ds23man op di 30 apr 2019, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » vr 19 apr 2019, 20:18

Dit schrijft ie op DIYAudio:

The amplifier is not "DD". It's a straight self-oscillating fully analogue design, like all of my work of the past 15 or so years. All that time I've been saying that this is the best and most elegant way forward, and I daresay the new circuit confirms this. We've decided to call the technology Eigentakt, which is an obscure German term for self-clocking or self-oscillating. That would have been a giveaway, had Peter thought to mention the word.

I guess folks were assuming that digital was involved simply because the person to break the news is Peter Lyngdorf and he's of course historically been involved in open-loop "PWM power DACs", which is what I suppose you mean by DD. And of course, the technology historically used by Lyngdorf was developed by Lars Risbo who's my twin brother in this new venture, Purifi. He too feels no particular need to stick to digital control for its own sake. Being an engineer like me he's happy to use whatever seems the optimal solution at a given time.

So what's new in this amplifier? One thing is that I've developed a sampled domain model for self-oscillating loops that remains valid for all duty cycles, so it can predict closed loop response exactly under all conditions. This then allows finding a loop design that has very high loop gain (about 75dB at 20kHz, which is 20dB better than my previous designs) without running into stability problems near clip. A design procedure like this can't be patented because you can't prove that someone has been using it, so in a break from past style I'm not going to publish any details of this mathematical model. It's a trade secret, plain and simple.

Then there is the loop structure that allows better control of the closed loop frequency response. My previous amp* has approximately a 1st order roll-off. Now, since the output filter naturally has a second order roll-off it means that this amp could be overdriven with out of band noise from e.g. DSD recordings (in fairness, only when you cranked a quiet recording high). Also a first order response already droops noticeably by 20kHz which was sometimes remarked upon by numbers people. Eigentakt has a well-defined 2nd order response which stays dead flat in the audio band and rolls off in a fully controlled manner with a sensible -3dB point of 60kHz. The loop structure used to get this behaviour is subject of a patent application. A few other items are not really germane at the moment but were worthwhile enough to put in a separate patent application.

From a practical perspective, the enormous loop gain is partly used to allow more relaxed timing of the power stage without paying for that in distortion performance. As a result, the 400W power stage only has an idle loss of 1.7W or so. From dire experience I've learned that people don't perceive an amplifier as "cool running" if the idle losses aren't super low. It seemed a sensible move to get that sorted for once and all. In other words, the measurements you're seeing are those of a power stage actually optimized for idle loss (and hence, efficiency under real listening conditions).

satefan

Berichtdoor satefan » vr 19 apr 2019, 20:18

Vraag is welke driver t zou kunnen zijn? Dat t 17cm is, was me al duidelijk! :rofl:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 19 apr 2019, 20:24

Ehhh, de vraag was of er een lampje ging branden :think: Bedoel je nou de speaker of de versterker?
Peter de Jong

satefan

Berichtdoor satefan » vr 19 apr 2019, 21:59

Pjotr schreef:Ehhh, de vraag was of er een lampje ging branden :think: Bedoel je nou de speaker of de versterker?

:rofl:

De vraag was of er bij iemand een lampje ging branden. :goeie:

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 19 apr 2019, 22:13

‘Eigentakt’ jaja ouwe Siemens Simatic termen recyclen [-(

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 19 apr 2019, 22:32

Mwah, de term is al ouder hoor (dieselmotor). En er zijn er meer die hem recyclen:

[ Bekijk op youtube ]

Volgens mij is het een vrij gangbare Duitse term voor zelf-oscillerend.
Peter de Jong

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 20 apr 2019, 0:02

ds23man schreef:Volgende zal wel kii zijn.......

Ik waardeer het nooit zo om mensen zwart te maken en te gaan speculeren.
Zelfs als het waar mocht zijn.
Ik vind het prima als je een mening hebt, maar dit vind ik toch wel iets anders.

Ik vind het meestal ook niet zo heel interessant welke drivers er gebruikt worden.
Het is tegenwoordig echt niet moeilijk om een kleine batch (500 stuks ofzo), custom te laten maken.
Met een fancy audiofiel design kun je dat dan ook nog eens heel mooi wegmoffelen in de totale vraagprijs met een mooi verhaal.
(marketing 101 in een notendop)
Het zegt nog niet veel over de totale bruikbaarheid van een design.

Overigens, je kunt best wel iets compenseren qua vervorming ed, maar daar zitten ook grenzen aan natuurlijk, zoals Pjotrt ook al zei.
14,7mm kan ook p-p zijn, (op deze manier gebruikt Visaton het ook, en dat is toch echt p-p), wat niet heel mega bijzonder is voor een 6.5".
Puur aan het formaat te zien vind ik namelijk 14.7mm one-way beetje ongeloofwaardig. Zo hoog zijn die korf en magneet namelijk niet.
Daarnaast moet je dan ook wel echt een zeer bijzondere techniek hebben om dat netjes linear te doen zonder problemen.
Niet enkel om de lengte van een enorm lange spoel beetje stabiel te houden, maar ook een spider EN rolrand die dat allemaal netjes opvangen.

Een hoop gedoe om een nieuwe versterkertechniek, maar wat mij betreft kunnen ze beter een patent aanvragen om de speciale speaker.
Ik ken geen enkele fabrikant die namelijk zoiets een beetje netjes uit een 6.5" gaat krijgen (en ik vraag mij af of het fysische mogelijk is, maar wellicht kan Tom daar meer over vertellen).

Daarnaast kun je lang en kort praten over waanzinnige specs, maar uiteindelijk gaat het om de praktijk.
Leuk dat een woofer een waanzinnige xmax heeft, daar zit een prijskaartje aan en het presteert nog steeds niet goed in een ruimte met allerlei akoestische problemen.
Een super goedkoop multisub opstelling speelt dan zo'n systeem volledig weg in het laag.
Dat hoeft helemaal niet zo groot te zijn overigens.

Vanuit een professioneel oogpunt heb ik me altijd geërgerd dat de ideeën van deze slimme man nooit netjes naar een ASIC zijn gemaakt (zoals een IRS2092/IRS20957, TPA series van Ti etc)
Op die manier valt er qua performance nog een hele hoop te halen, en qua board design en space zul je direct de hele wereld aan je voeten hebben.
Je kunt een hoop bekritiseren over chips zoals een TPA3255, maar qua simpliciteit en board design staan zij wel al 8-0 voor.
Dan maar dat kleine beetje vermomming meer, dat neem ik (en met mij denk ik velen) met de koop toe (mocht het uberhaubt al door een normaal mens waarneembaar zijn)
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 20 apr 2019, 9:13

Ben benieuwd op welke manier de vervorming van de woofers wordt verminderd.

satefan

Berichtdoor satefan » za 20 apr 2019, 10:39

One World Concepts schreef:

Puur aan het formaat te zien vind ik namelijk 14.7mm one-way beetje ongeloofwaardig. Zo hoog zijn die korf en magneet namelijk niet.
Daarnaast moet je dan ook wel echt een zeer bijzondere techniek hebben om dat netjes linear te doen zonder problemen.
Niet enkel om de lengte van een enorm lange spoel beetje stabiel te houden, maar ook een spider EN rolrand die dat allemaal netjes opvangen.

De specs geven aan +/-14.7mm. Dat impliceert volgens mij dus een p to p (van 29.4). Ik begrijp dat zo'n grote x-max allerlei andere problemen kan introduceren. De huidige drivers (4 stuks) in mijn setup doen +/- 5.5mm en daar lukt het mee om toch een heel aardig laag te realiseren (tuurlijk is het geen 4-dubbele 18" subwoofer setup). Het filter zorgt voor 3e orde afval met een scheidingsfrequentie van 1000hz, dus de mid-vervorming is al minder dan dat ze tot 2000+hz ingezet worden. Een driver met een nog wat hogere xmax betekent dat ik het laag wat minder hoef te boosten in het actieve filter denk ik? Vandaar de vraagstelling. Dat kan natuurlijk ook met andere 6.5" drivers gerealiseerd worden dan de Purifi drivers.

Overigens gebruikt Bruno volgens mij een stroomsturende klasse-D versterker om de vervormingen in de spreekspoel te reduceren?

Satefan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 20 apr 2019, 11:28

Die x_max specs noemt dat stukje i.d.d. Ook al zouden ze stroomsturing toepassen, dan nog gaat dat niet werken in het laag zonder MFB. Zo'n lange spreekspoel gaat de M_ms geen goed doen wat dan weer de transiënt responsie, waarover ze zo opgeven, in de weg gaat zitten. Het lijkt wel een beetje op "Kijk mamma, met losse handen". Leuk, maar waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Verbaast mij nog dat de speaker rond blijft. Als het aan Bruno ligt krijgt hij nog de vorm van een speculaasje. B.t.w. ook Grimm gebruikt MFB in hun subs.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 20 apr 2019, 12:38

Zou dit mogelijk ook een rol kunnen spelen?
PCM > PWM.
pcm.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 20 apr 2019, 12:49

Welke rol dan? PCM en PWM zijn op zich net zulke nietszeggende kreten als grijs en paars. Een PCM versterker heb ik nog nooit werkend gezien of sowieso van het bestaan gehoord. Alle switch-mode/klasse-D is PWM: Tripath, ICE-Power, Hypex, TI en noem maar op.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 20 apr 2019, 13:04

Er zitten 3 mensen bij van TI, en dan ook mogelijk een nieuwe opzet met andere insteek?
Met Bruno erbij kun je de gekste dingen verwachten.

En de ervaring met de ARIANE maakt het dan wel Rocket science. :sure: :sure: :lol:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 20 apr 2019, 13:12

Helaas kunnen we niet zeggen dat TI in het verleden uitblonk met hun analoge componenten. Dat is hun stiel helemaal niet. En versterkers zijn dat nou eenmaal, ook klasse-D. Ze hebben National Semiconductor opgekocht die daar wel groot in was, en hebben die nu vakkundig om zeep geholpen... :-"
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 23 apr 2019, 22:42

Pjotr schreef:Mwah, de term is al ouder hoor (dieselmotor)....

Volgens mij is het een vrij gangbare Duitse term voor zelf-oscillerend.

Ik vond wat betreft de dieselmotor niks iig :think:

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » ma 29 apr 2019, 22:21

Als je het grofweg berekent, dan kun je met een dergelijke driver ongeveer 100 dB maken tot 35 Hz. Een relatief stijve ophanging lijkt me met een dergelijke uitwijking moeilijk verenigbaar, dus het ding zal een flinke Vas hebben. Dan kan je net zo goed een maatje groter nemen...
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 30 apr 2019, 9:51

One World Concepts schreef:

Ik waardeer het nooit zo om mensen zwart te maken en te gaan speculeren.
Zelfs als het waar mocht zijn.
Ik vind het prima als je een mening hebt, maar dit vind ik toch wel iets anders.

Denk dat ik me iets te cru heb uitgedrukt. Bruno is briljant in nieuwe ideeen en concepten alleen krijg ik de indruk dat als hij iets af heeft weer aan iets nieuws begint voordat het vorige goed en wel in de markt staat. Dat zie je gewoon aan het feit dat al zijn verschillende ontwerpen zijn ondergebracht bij verschillende bedrijven waar hij in deelneemt. Vergeet niet dat alle ontwikkelkosten enz ook terug verdient moet worden en vermarkten ook nog een lange adem vergt.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 30 apr 2019, 10:25

Je hebt wel een punt Gerhard. Als hij steeds blijft verbeteren van een bestaand product en dan met weer een nieuw superblabla product komt, was het gewoon nog niet af of goed doordacht. Maar ach, Leonardo da Vinci maakte ook veel niet af :lol: :relax:
Peter de Jong

matjans

Berichtdoor matjans » di 30 apr 2019, 14:16

ds23man schreef:[ Bruno is briljant in nieuwe ideeen en concepten alleen krijg ik de indruk dat als hij iets af heeft weer aan iets nieuws begint voordat het vorige goed en wel in de markt staat. Dat zie je gewoon aan het feit dat al zijn verschillende ontwerpen zijn ondergebracht bij verschillende bedrijven waar hij in deelneemt.

Geweldig toch als je dat voor elkaar kan krijgen! Zelf lekker een beetje conceptueel door zitten prutsen en poeren en het minder leuke werk lekker door anderen laten doen!

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 30 apr 2019, 17:36

Zoals Gerhard dus heel veel tijd gestoken heeft in de Fusion plate amps van Hypex :relax:

Terug naar “Luidspreker Drivers”