8 inch subwoofer: CSS Trio8 of .....

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

Re: gezocht: 8 inch woofer (CSS Trio8 of ...)

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 03 feb 2019, 20:52

Bedankt voor de specs, Bart. Ik ga er eens naar kijken. Heeft inderdaad voor een moderne 10 inch woofer een erg lage Xmax.lin.
Volgens datasheet is de conus polypropuleen, dus toch geen aluminium.....? Niet dat het heel belangrijk is. Wel zijn dat vervormingscijfers, maar die zullen wel niet voorradig zijn... Maar daar zal de prijs ook naar geweest zijn...
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

FritsK

Berichtdoor FritsK » ma 04 feb 2019, 19:41

Tangband W8-740C dan?
Overigens heb ik de W6-1139 in een hoorn zitten hier. Speelt super strak en bereikt een bijna astronomische maxSPL (voor thuis). Wel even 65liters reserveren ergens in de kamer. In mijn geval achter het gordijn. :roll:
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 04 feb 2019, 21:52

FritsK schreef:Tangband W8-740C dan?
Overigens heb ik de W6-1139 in een hoorn zitten hier. Speelt super strak en bereikt een bijna astronomische maxSPL (voor thuis). Wel even 65liters reserveren ergens in de kamer. In mijn geval achter het gordijn. :roll:

Die W8-740C is zeker een leuke woofer. :) Ik ontdekte hem vandaag. Wel jammer dat hij niet bij de test van de laatste Hobby Hifi (2-2019) stond...
En ik geloof meteen dat jouw hoorn voldoende laag kan neerzetten. Maar ik vind een CB van 30 l. wel het maximum.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Hans Nootdorp

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 04 feb 2019, 22:00

Hans Nootdorp schreef:
One World Concepts schreef:
Hans Nootdorp schreef:Zijn toch geen serieuze subwoofers te noemen; met een een Fc van 75/78 Hz....?

Ehm waarom niet?
Een Fs zegt maar een heel klein ding.
Kwestie van gewoon lekker elektrisch corrigeren, genoeg xmax en vermogen.
Ik heb de eerste prima toegepast in een sub.

Om met een LT Fs op 25 Hz te lrijgen is maar liefst 20 dB LT-gain nodig....

Misschien moet ik mijn mening toch iets bijstellen, Bart. Zie de discussie in mijn andere topic. Sorry voor mijn wat primaire reactie. :hide:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 04 feb 2019, 22:21

Hans Nootdorp schreef:Bedankt voor de specs, Bart. Ik ga er eens naar kijken. Heeft inderdaad voor een moderne 10 inch woofer een erg lage Xmax.lin.
Volgens datasheet is de conus polypropuleen, dus toch geen aluminium.....? Niet dat het heel belangrijk is. Wel zijn dat vervormingscijfers, maar die zullen wel niet voorradig zijn... Maar daar zal de prijs ook naar geweest zijn...

Als het gewoon gesloten moet zijn AW2000 of AWM104 veel betere opties.
(waarom gaan we inmiddels al naar 10 inch trouwens?)

Heel persoonlijk zou ik de Tangband links laten liggen, maar dat heeft meer te maken met professionele ervaring en specs die voor geen kant kloppen.
Er zullen vast goede exemplaren bij zitten en er zullen vast voldoende mensen zijn die er blij mee zijn.

Voor de prijs vind ik dat er beteren zijn, maar ieder z'n ding natuurlijk ;)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 04 feb 2019, 22:29

Kijk in theorie kun je natuurlijk die SWW 11 ook in een BR (of een PR) zo afstemmen dat het net een gesloten kast lijkt 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 05 feb 2019, 0:35

One World Concepts schreef:.... Als het gewoon gesloten moet zijn AW2000 of AWM104 veel betere opties.
(waarom gaan we inmiddels al naar 10 inch trouwens?).....)

10 inch kwam opeens in beeld omdat Leo opeens zijn 10inch Mivoc naar voren schoof. Toen bedacht ik dat 10 inch (als downfire) misschien nog niet zo gek is. Mits ca. 25 liter CB voldoende kan zijn....
En misschien wel makkelijker om een groter waarde van Sd*Xmax (dus SPLmax) te halen.
Niet omdat het zo hard moet maar wel om mijn 2weg monitors (Hatt van Tony Gee) bij te blijven.
Die hebben volgens de simulatie bij 100 Hz een Pmax van 9 watt. Met een rendement van 84 dB geeft dat een SPLmax van 94 dB.
Volgens mij moet mijn subwoofer dat dan ook halen oom de monitors te kunnen bijbenen. Of reken ik dan verkeerd?

BTW: de Mivoc AW-2000 heeft wel 5 dB lager SPLmax dan Tangband W8-740P of de SB23MFCL45. Of zou die Xmax in de datasheet van TB ook niet te vertrouwen zijn?

AWM-104 heb ik ook al met een scheef oog naar gekeken. Maar die heeft maar 0,5 dB meer SPLmax dan de SB23MFCL45, terwijl de laatste in de laatste Hobby Hifi wel erg mooie vervormingscijfers laat zien.... :kwijl:
Wel lees ik dat de AWM-104 in de Hobby HiFi 4/2014 is getest. Heeft iemand misschien het vervormingsgrafiekje voor mij...?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 08 feb 2019, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 05 feb 2019, 13:07

Het zal allemaal wel prima zijn.
Ik kan niet beoordelen over je budget en wat je ervoor over zult hebben.
Best bang for the buck is de STX.

De SB Acoustics is idd mooi, maar ik zou het niet snel aanraden, 120-130 euro voor een 8" inch sub is erg veel geld.
Er zijn 10 inch en zelfs 12 inch subs die minder kosten.
Voor een PC subje vind ik het allemaal erg veel.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 10 feb 2019, 17:14

Ik heb uiteindelijk nu toch besloten voor de Tangband W8-670C woofers (setje van HenkJan). Ik heb toch liever 2 stuks 20 cm impulsgecompenseerd dan 1x 25 cm woofer. (Sorry, Leo en Bart...)
Ben benieuwd naar die 2 TB's in een impulsgecompenseerde opstelling.
Volgens WinISD komen die 2 parallel (in 2x 17 liter) met ca. 110 watt @ 25 Hz aan hun Xmax. Past mijn UCD 180 mooi bij. Gaan volgens WinISD een lekkere 94 dB (88+6) (@ 25 Hz) bij mijn PC leveren.

SB Acoustics SB23MFCL45 vond ik ook wel mooi. Volgens laatste Hobby Hifi hebben die onder 100 Hz erg lage vervorming, maar 2 stuks impulsgecompenseerd vond ik wat prijzig worden (voor onder mijn toetsenbord...).

2x AW2000 was ook wel interessant, maar omdat die 4 ohm zijn, is dat niet zo handig op min UCD180. Alhoewel 2 in serie ook nog wel had gekund; hebben dan samen (in 30 l.) maar 80 watt nodig voor Xmax @ 25 Hz).

Zo ben ik van de CS Trio8, via de Mivocs XAW-210, AW2000 en SWW11 (van Leo) toch ergens anders beland....

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 18 feb 2019, 18:46

Ik zoek een goed artikel over impulsgecompenseerde woofers.
In Hobby Hifi 2/2013 werd een impulsgecompenseerde subwoofer gepresenteerd en daar werd verwezen naar een artikel in HH 5/2000.
Heeft iemand misschien voor mij een kopietje van dat artikel?
Of misschien een ander goed artikel (linkje?) over dat onderwerp?
Ik zou er blij mee zijn....

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 20 feb 2019, 20:09

Niemand :?: [-o<

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 24 feb 2019, 21:45

@Moderator: misschien kan dit draadje worden verplaatst naar de rubriek Luidspreker Drivers ? Is toch meer een discussie topic geworden. En ik wil er nog wat info aan toevoegen. Alvast bedankt.

Hans Nootdorp

Re: 8 inch subwoofer: CSS Trio8 of .....

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 27 feb 2019, 22:48

In mijn zoektochtje naar een leuke 8 inch subwoofer heb ik een spreadsheetje gemaakt. Was voor mij erg verhelderend. Misschien hebben anderen er ook iets aan.
8 inch woofers.JPG

In kolom B,C,D staan natuurlijk de TSparameters. Kolom G geeft de max. luchtverplaatsing aan, die natuurlijk (bij een bepaalde frequentie) de SPLmax bepaald. In kolom AA heb ik die SPLmax gezet (in dB t.o.v. de refentiewoofer; de CSS Trio 8, die dus lekker hard kan).
In kolom R t/m U is te zien hoe Fc en Qtc worden in een CB van 20 liter. Kolom W + Y tonen de gain van de Linkwitz-transform, voor een Fp die ik nastreef (25 Hz). Fc bepaalt overigens in zijn eentje de benodigde LTgain. Qtc is eigenlijk totaal onbelangrijk aangezien de LT daar wel iets moois van maakt.

De hele club is gesorteerd op kolom AA; SPLmax; niet onbelangrijk voor een kleine subwoofer. Na enige overdenking en discussie ben ik er wel uit dat voor een subwoofer de LT-gain niet zo belangrijk is (alhoewel sommigen er iets anders over denken).
Zo vind ik daarom bijv. de Tangband W6-1139 een stuk minder aantrekkelijk dan bijv. de Viston XIW200, ondanks dat de TB veel minder LTgain nodig heeft (6,9 dB @ 25 Hz) dan de Visaton (11,2 dB LTgain). De Visaton haalt wel 4,1 dB hoger SPLmax (5,4-1,3 dB).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 28 feb 2019, 9:07

Hans Nootdorp schreef:Ik zoek een goed artikel over impulsgecompenseerde woofers.
In Hobby Hifi 2/2013 werd een impulsgecompenseerde subwoofer gepresenteerd en daar werd verwezen naar een artikel in HH 5/2000.
Wat zou je erover willen weten? Het is tamelijk eenvoudig, als je een symmetrische luidspreker maakt kan de kast als geheel niet trillen in de richting loodrecht op het symmetrievlak. Veel meer valt er niet over te zeggen.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 28 feb 2019, 9:11

Lijk mij dat iemand toch wel eens de theorie zal hebben willen verifieren. Ik ben benieuwd naar een meettest en/of luistertest.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » do 28 feb 2019, 11:16

ik zou zeggen: de kast gaat niet wandelen als de krachten toenemen. Kastwanden, indien niet stevig genoeg, zullen wel nog onder invloed van de druk variatie (zeker bij een gesloten kast) toch allemaal mee trillen.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 28 feb 2019, 11:39

Is inderdaad allemaal heel logisch en goed te beredeneren... Nu nog testresultaten.....

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » do 28 feb 2019, 16:55

Mijn woofers zijn impulsgecompenseerd. Trillen niet. Ook niet een beetje. Stevig gebouwd, maar het principe werkt gewoon.
Onderschrift.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 28 feb 2019, 17:08

Hans, dit draadje loopt inmiddels meer dan een maand, wordt het niet eens tijd dat je wat gaat bouwen?
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 28 feb 2019, 20:38

Net zoals jij heeft Hans de tijd en zoekt alles grondig uit :mrgreen:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 28 feb 2019, 22:00

Mijn advies zou zijn om simpel een prioriteiten lijstje te maken, met dingen als maxSPL, budget, diepgang, hoe moet het er uit komen te zien ed.

Doorgaans komt men vanzelf op een handje vol keuzes uit.
Ik zie vaak mensen op het forum (en tevens klanten van mij) door de bomen het bos niet meer zien doordat men ineens alle voorkeuren en prioriteiten of boort gooit. De ervaring leert dat die er wel degelijk zijn.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 01 mar 2019, 16:45

Ben ik het mee eens, Bart.

Mijn prio-lijstje was/is als volgt:
- Hoge SPLmax - daarop is mijn lijst gesorteerd
- Wooferdiameter - daarom wilde in 1e instantie 10 inch (25 cm) ook wel overwegen.
- Prijs - omdat de sub "maar" voor mijn werkkamer is. Daarom heb ik kolom J de dure woofers rood gemaakt.
- CB-volume niet te groot. - te kleine kast heeft veel meer versterkervermogen nodig.
- SPLmax bij 25 Hz haalbaar met 180 watt (bij 4 ohm) - is afhankelijk van kastvolume.
- Geluidskwaliteit (met name vervorming)- van veel woofers heb ik helaas geen vervormingsmetingen kunnen vinden. En daarom ben ik ook uitgekomen op een impulgecompenseerde opstelling (2 woofers tegenover elkaar).

De keuze voor 2 impulsgecompenseerde woofers had de volgende consequenties:
- 6 dB meer SPLmax door 2x zo groot conusoppervlak.
- nog wat meer druk op het budget per woofer.
- een grotere uitdaging om met het maximum vermogen van de UCD180 versterker de Xmax van de woofers te kunnen halen (in voldoende kleine kast).
Simulatie met WinISD van meerdere woofers liet zien welk vermogen er mogelijk er nodig was bij ca. 30 (2x 15) liter.
- woofer mag niet 4 ohm zijn, aangezien de de UCD180 in 2 ohm geen 180 watt kan leveren.
- 10 inch woofers vielen af (zowel qua prijs, kastvolume en benodigde vermogen)

Alles bij elkaar werd het setje woofers van HenkJan (Tangband W8-670c) erg interessant. Weliswaar is hij met een Xmaxlin. van 7 mm geen super-krachtpatser maar 2 tegelijk kunnen samen net zoveel herrie maken als bijv. 1x TB W8-740p (6 dB verschil in kolom AA).
Maar met die W8-740p zou ik geen impulsgecompenseerde subwoofer meer hebben. En goedkoper dan 2x TB W8-670c van Henkjan is 1x TB W8-740p ook niet.

Dus is het setje Tangband W8-670c van HenkJan ondertussen verhuisd van Berkel naar Nootdorp.... :D

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 02 mar 2019, 14:59

Hans Nootdorp schreef:Ben ik het mee eens, Bart.

Mijn prio-lijstje was/is als volgt:
- Hoge SPLmax - daarop is mijn lijst gesorteerd
- Wooferdiameter - daarom wilde in 1e instantie 10 inch (25 cm) ook wel overwegen.
- Prijs - omdat de sub "maar" voor mijn werkkamer is. Daarom heb ik kolom J de dure woofers rood gemaakt.
- CB-volume niet te groot. - te kleine kast heeft veel meer versterkervermogen nodig.
- SPLmax bij 25 Hz haalbaar met 180 watt (bij 4 ohm) - is afhankelijk van kastvolume.
- Geluidskwaliteit (met name vervorming)- van veel woofers heb ik helaas geen vervormingsmetingen kunnen vinden. En daarom ben ik ook uitgekomen op een impulgecompenseerde opstelling (2 woofers tegenover elkaar).

De keuze voor 2 impulsgecompenseerde woofers had de volgende consequenties:
- 6 dB meer SPLmax door 2x zo groot conusoppervlak.
- nog wat meer druk op het budget per woofer.
- een grotere uitdaging om met het maximum vermogen van de UCD180 versterker de Xmax van de woofers te kunnen halen (in voldoende kleine kast).
Simulatie met WinISD van meerdere woofers liet zien welk vermogen er mogelijk er nodig was bij ca. 30 (2x 15) liter.
- woofer mag niet 4 ohm zijn, aangezien de de UCD180 in 2 ohm geen 180 watt kan leveren.
- 10 inch woofers vielen af (zowel qua prijs, kastvolume en benodigde vermogen)

Alles bij elkaar werd het setje woofers van HenkJan (Tangband W8-670c) erg interessant. Weliswaar is hij met een Xmaxlin. van 7 mm geen super-krachtpatser maar 2 tegelijk kunnen samen net zoveel herrie maken als bijv. 1x TB W8-740p (6 dB verschil in kolom AA).
Maar met die W8-740p zou ik geen impulsgecompenseerde subwoofer meer hebben. En goedkoper dan 2x TB W8-670c van Henkjan is 1x TB W8-740p ook niet.

Dus is het setje Tangband W8-670c van HenkJan ondertussen verhuisd van Berkel naar Nootdorp.... :D

Ik denk dat je dit nog veel concreter kunt maken.

Ik neem namelijk aan dat je ook niet op 120dB wilt spelen en ook niet een 300L subwoofer wilt hebben?
Daarnaast lees ik een andere harde eis en dat is dat je maar maximaal 180W aan 4 ohm beschikbaar hebt.
Ook denk ik niet dat je duizend euro voor een subje bij de computer wilt uitgeven.

Met die paar gegevens vallen er al heel veel af.
Het handje vol dat je overhoud door de simulator gooien, kijken hoe ze geconstrueerd zijn (zegt iets over de kwaliteit) en wat de ervaringen zijn.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 02 mar 2019, 15:39

One World Concepts schreef:Ik denk dat je dit nog veel concreter kunt maken.
Ik neem namelijk aan dat je ook niet op 120dB wilt spelen en ook niet een 300L subwoofer wilt hebben?
Daarnaast lees ik een andere harde eis en dat is dat je maar maximaal 180W aan 4 ohm beschikbaar hebt.
Ook denk ik niet dat je duizend euro voor een subje bij de computer wilt uitgeven.
Met die paar gegevens vallen er al heel veel af.
Het handje vol dat je overhoud door de simulator gooien, kijken hoe ze geconstrueerd zijn (zegt iets over de kwaliteit) en wat de ervaringen zijn.

Klopt. Zo ben ik op 2x 8 inch uitgekomen.
En dit vond ik de Interessantste (8 ohm) woofers die toen overbleven:
Tangband W8-740p
SB Acoustics SB23MFCL45
Peerless SLS213
Visaton AL200
Tangband W69-1042
Seas L22RN4X/P
SB Acoustics SB23NACS45-8
Tangband W8-670c
Scan Speak 22W8534

Als ik ze nieuw had moeten kopen had ik waarschijnlijk voor de SB Acoustics SB23MFCL45 gekozen. (met mooi vervormingcijfers in de laatste Hobby Hifi).
Maar aangezien ik tegen het 2e hands setje TB W8-670c van HenkJan aanliep, heb ik die maar binnen gehengeld.

Terug naar “Luidspreker Drivers”