StarBass / ClingOn test drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

motoindo

Re: StarBass VI test drivers

Berichtdoor motoindo » wo 16 jan 2019, 17:46

Martin66 schreef:Hoi Chris,
Begin een beetje nieuwsgierig te worden naar je planning en evt. voortgang voor de 4" opnemer voor mijn subjes.
Groet, Martin

Even een update, had al wel het een en ander geplaatst op FB maar blijkbaar leest niet iedereen dat hier. De ontwikkeling van StarBass modellen voor diameters groter dan 3 inch is gestopt omdat hiervoor een nieuwe opnemer in ontwikkeling is, de ClingOn. De eerste meetresultaten zijn zeer bemoedigend, de eerste praktijk tests staan voor volgende week op mijn programma, Zodra ik er zeker van ben dat de kinderziektes eruit zijn zal ik dat hier melden. Vast wat plaatjes want daar houden we hier van :relax:

De ClingOn wordt in eerste instantie ontwikkeld voor drivers waar plaatsing van een StarBass sensor niet mogelijk is doordat er sprake is van een BL over Xmax linearising extended polepiece zoals het geval is bij deze Wavecor en onder andere de Peerless XLS drivers:

Afbeelding

De opnemer bevat dezelfde componenten als de StarBass V 2P alleen is een en ander nog kleiner gemaakt en zijn de Murata's onder een hoek op de pcb geplaatst.

Afbeelding

Het idee is om de opnemer zo dicht mogelijk tegen de plek te plakken waar de konus en voicecoil elkaar ontmoeten, vandaar het onder een hoek plaatsen van de Murata's.

Afbeelding

In de praktijk ziet dat er zo uit :

Afbeelding

Het doel is om getoonde driver tot pakweg 200hz in te zetten en er met een ClingOn een 24dB servoloop omheen te bouwen, iets wat gezien deze free air meting door René @ mfblabs hoogstwaarschijnlijk wel gaat lukken 8)

Afbeelding

Als laatste kan ik melden dat er gewerkt wordt aan een EVE uitbreiding speciaal voor deze door HenkJan beschikbaar gestelde miniDSP plateamp. Straks dus simpel een ClingOn plakken in je driver, een EVE inprikken in je MiniDSP en gaan .... druk druk druk u begrijpt 8)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door motoindo op do 17 jan 2019, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 16 jan 2019, 18:44

motoindo schreef:Even een update, had al wel het een en ander geplaatst op FB maar blijkbaar leest niet iedereen dat hier.

Dat klopt en dat houd ik graag zo. Dit topic volg ik wel met grote interesse.

AatV

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Berichtdoor AatV » wo 16 jan 2019, 21:34

Volg dit ook met veel interesse. Blijf ook vooral hier posten! :D

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 jan 2019, 22:11

Vanavond hier op "CAZ" Star Trek Into Darkness (is al bezig). Waarschijnlijk Clingons genoeg :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » do 17 jan 2019, 9:42

ik volg ook!

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 17 jan 2019, 10:22

Is die resonantie op 3 kHz een bell mode van de conus? Als dit zonder stofkap is gemeten verdwijnt die misschien als je de stofkap terug lijmt?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 17 jan 2019, 10:59

Chocomel schreef:Is die resonantie op 3 kHz een bell mode van de conus? Als dit zonder stofkap is gemeten verdwijnt die misschien als je de stofkap terug lijmt?

Dat is de break up van de conus.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 17 jan 2019, 11:20

pappaleo schreef:
motoindo schreef:Even een update, had al wel het een en ander geplaatst op FB maar blijkbaar leest niet iedereen dat hier.

Dat klopt en dat houd ik graag zo. Dit topic volg ik wel met grote interesse.

er zijn hier velen die niet op FB zitten, blijf vooral hier posten, poezenfilmpjes mogen daar blijven :bakkie:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

AatV

Berichtdoor AatV » do 17 jan 2019, 13:34

Henkjan schreef:... blijf vooral hier posten, poezenfilmpjes mogen daar blijven :bakkie:

En wat is dan mis met een leuk poezenfilmpje? :lol:

groet,
Aat

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 17 jan 2019, 14:02

AatV schreef:
Henkjan schreef:... blijf vooral hier posten, poezenfilmpjes mogen daar blijven :bakkie:

En wat is dan mis met een leuk poezenfilmpje? :lol:

groet,
Aat

Die moeten in de zandbak.....!!
Hans

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 17 jan 2019, 14:29

FB_IMG_1547368252656.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 17 jan 2019, 14:49

Die kijkt er inderdaad bedenkelijk bij.
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 17 jan 2019, 16:19

Als je wilt Chris, graag hier blijven posten! Lees het ook met veel plezier.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 17 jan 2019, 16:40

Wel blijven posten op het enige echte zelfbouw audio forum.

Facebook is voor.... uh??? ja waar is facebook eigenlijk voor??? Mensen die zich vervelen?? Mensen die graag willen dat alles over hun word bijgehouden. :hide:

Die ClingOn is een goede vinding want daarvoor hoef je niet je drivers te slopen.
Er zullen zat mensen zijn denk ik als die eenmaal weten over het apparaatje dat dit simpel te gebruiken is en ook de voordelen van een MFB weten dit met alle gemak kunnen gebruiken zonder dat men hun kostbare (vintage) woofers hoeven te slopen.
FOCAL

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 17 jan 2019, 16:53

Nou, zo makkelijk is het ook weer niet. Het plaatsen van een sensor uit het centrum van de driver is ook maar een compromis. Eigenlijk kom je er alleen maar mee weg als de MMS groot genoeg is ten opzichte van het gewicht van de sensor. Uit experimenten van Rob bleek dat bij een SEAS W22 driver met een MMS van 27 gram de sensor van 4 gram onbalans veroorzaakt die een vervelende resonantie rond de 650 en 750Hz veroorzaakt.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 17 jan 2019, 17:00

Ja maar da’s een midwoofer :lol:

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 17 jan 2019, 17:37

Ik heb EVE, mijn universele servo evaluation kit geupdate naar de laatste 2018.0 versie. Losse lege printjes zijn voor zba leden per twee inclusief btw & verzendkosten verkrijgbaar voor 20 euro. Wellicht ten overvloede en om misverstanden te voorkomen, EVE is een analoog apparaat in tegenstelling tot Gerhard zijn DSP module welke een digitaal apparaat is. De EVE servo lus is gebouwd met opamps en standaard filters en bevat geen AD/DA logica en kent dus ook geen latency.

Afbeelding
Chris Camphuisen

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 17 jan 2019, 19:37

Fusion Filterdesign

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 17 jan 2019, 23:22

ds23man schreef:Nou, zo makkelijk is het ook weer niet. Het plaatsen van een sensor uit het centrum van de driver is ook maar een compromis. Eigenlijk kom je er alleen maar mee weg als de MMS groot genoeg is ten opzichte van het gewicht van de sensor. Uit experimenten van Rob bleek dat bij een SEAS W22 driver met een MMS van 27 gram de sensor van 4 gram onbalans veroorzaakt die een vervelende resonantie rond de 650 en 750Hz veroorzaakt.

En wat nou als je twee sensors tegenover elkaar plakt? Dan heb je de balans terug, plus een betere meting lijkt me
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

AatV

Berichtdoor AatV » do 17 jan 2019, 23:27

anonamemouse schreef:
ds23man schreef:Nou, zo makkelijk is het ook weer niet. Het plaatsen van een sensor uit het centrum van de driver is ook maar een compromis. Eigenlijk kom je er alleen maar mee weg als de MMS groot genoeg is ten opzichte van het gewicht van de sensor. Uit experimenten van Rob bleek dat bij een SEAS W22 driver met een MMS van 27 gram de sensor van 4 gram onbalans veroorzaakt die een vervelende resonantie rond de 650 en 750Hz veroorzaakt.

En wat nou als je twee sensors tegenover elkaar plakt? Dan heb je de balans terug, plus een betere meting lijkt me

Of alleen een tegengewicht. :think:

groet,
Aat

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 18 jan 2019, 5:45

anonamemouse schreef:

Een extra gewicht aan de andere zijde blijkt de verstoring te verergeren. Maar een gewicht op 90 graden niet. Probleem is dat je dan in totaal op de 10 gram zit aan extra gewicht, kost rendement.
Fusion Filterdesign

Martin66

Berichtdoor Martin66 » vr 18 jan 2019, 6:33

Mailde Chris gister offie al een beetje opschoot voor de 4" coils die ik wil aanpassen voor MFB.
Pfff, ben ik ff wat minder op het forum, stampt ie er dit ff uit... :rock: Gaat lekker.

Tsja, zo zie je maar. Kunt geen minuut missen op dit forum :proost:
We gaan er weer voor de volle 30% tegenaan . . .

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 18 jan 2019, 7:14

Voor dit soort ontwikkelingen moet je niet op dit forum zijn maar hier:

https://mfblabs.nl/forum/index.php
Fusion Filterdesign

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 18 jan 2019, 7:52

ds23man schreef:Probleem is dat je dan in totaal op de 10 gram zit aan extra gewicht, kost rendement.

Dat, maar vooral ook het effect van dat gewicht op MMS en daarmee de traagheid van de konus en de invloed op de weergave aan de bovenkant van het spectrum. Je offert hoog voor laag.

Oplossing is een lichtere centraal geplaatste sensor zoals een StarBass V. Probleem echter is dat daar bij getoonde wavecor een phaseplug zit, die eruit slopen tast het afstraal gedrag aan.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 18 jan 2019, 11:04

motoindo schreef:...................... Probleem echter is dat daar bij getoonde wavecor een phaseplug zit, die eruit slopen tast het afstraal gedrag aan.

Is dat zo dramatisch dan in het basbereik? Sowieso geen ding voor wat anders in deze context, ook niet met zo'n ClingOn er aan...
Peter de Jong

Terug naar “Luidspreker Drivers”