SARK schreef:Hoe heb je de dustcap zo netjes losgehaald?
Ook deze zitten thermoplastisch vast waardoor je de dop er met hete lucht af kan halen, zie ook het
begin van dit topic
Peter v.Kr schreef:Wat ik echter niet snap is waarom de sensor in het midden moet zitten. Mensen houden van symmetrie, maar is het nu ook echt nodig om zo'n brug te gebruiken? waarom niet direct tegen de spreekspoel lijmen?
De kwaliteit van een opnemer komt tot uiting in de mate van gelijkvormigheid tussen fysieke input en elektrische output, net zoals dat omgekeerd geld voor een luidspreker waarbij je opzoek bent naar gelijkvormigheid tussen elektrische input en fysieke output. Mijn experimenten tot dusver hebben laten zien dat symmetrie daarbij op de een of andere manier een randvoorwaarde is om tot goede resultaten te komen, je ziet het ook de andere kant op - de meeste drivers zijn ook symmetrisch van opbouw.
Hetgeen natuurlijk niet wegneemt dat een opnemer die direct vanaf buiten tegen de spreekspoel aan gelijmd kan worden sterk favoriet is omdat je op die manier de kosten/risico's van ontdopping ontloopt en meteen ook een oplossing hebt voor drivers met een extended polepiece zoals de Peerless XLS serie en bepaalde Wavecor modellen waar een StarBass niet past.
Er wordt gewerkt aan een dergelijk ontwerp maar ik vermoed dat de ontwikkeling daarvan nogwel wat voeten in aarden zal hebben alvorens er een werkbaar prototype is. Op de rand van de spreekspoel werkt al wel maar er van buiten tegenaan plakken stelt nogal wat eisen aan de montage, het gewicht, de afmetingen, de vorm, de thermische en elektrische afscherming en de werkingshoek. Vooral het feit dat er in voorkomende gevallen op een paar millimeter afstand een straalkachel van 800-1600 watt zit - of in geval van ds23man wellicht nog net ff wat meer - maakt het ontwerp ervan geen sinecure.
ray5150 schreef:Is dat nou koperfolie wat daar om de sensor heen gewikkeld zit, mag ik vragen of daar een specifieke bedoeling mee is ?
Door de geringe eigen capaciteit van het piezo elementje - 770pf per stuk - dient deze zeer hoogohmig afgesloten te worden om de frequentie karakteristiek aan de onderzijde bruikbaar te houden, zonder afscherming bromt het al als je er naar kijkt
One World Concepts schreef:Ik zag trouwens ook dat de specs in de datasheets niet kloppen.
Ja klopt, ik vermoed dat daar nog wel wat discrepantie met de werkelijkheid zit maar mijn onderbuikgevoel verteld mij dat ik mij daar niet teveel door moet laten leiden, de basics zoals de cone, magneet, spreekspoel, ophanging etc lijken allemaal in orde en ook qua looks is het inderdaad een erg fraai drivertje. Voor de uiteindelijke Vb berekeningen worden er nieuwe TS metingen gedaan.
One World Concepts schreef:Mijn voorkeur zou nog steeds zijn om de sensor aan de binnenkant van de stofkap te monteren.
Dat zou in dit geval met een alu dop misschien nog wel lukken, eerdere tests met papieren en kunststof doppen laten op die plek een stijging in vervorming van het opnemer signaal zien. Het allergrootste probleem daar is de vervorming veroorzaakt door de constante pompactie van de driver.
Shadow schreef:Waarom als je hem zo mooi op de spreekspoel kunt monteren?
Die montage blijft voorlopig nog wel even favoriet denk ik