Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Pjotr » do 30 okt 2014, 20:43

Dat ziet er erg netjes uit Gerrit. I.i.g. geen vervelende resonantie meer :rock:

Draad wikkelen is wel erg bewerkelijk en lastig om mooi vlak te krijgen. Je moet het i.i.g. goed zien te fixeren anders druk je de draden uit elkaar bij het "walsen" en krijg je geen consistent resultaat.

Dat flacable is een goede vondst. Het is er in vele maten, van 0,635 mm pitch (IDE kabel) tot 2,54mm pitch en van alles er tussenin. Het is bovendien mooi vlak en eigenlijk precies de goede golfvorm. Je kunt ook dat spul met dubbelzijdig tape op een paar plaatje 1 mm alu plakken als mal. Bij de Aldi haal je dan voor 19 euries een lamineerapparaat:
IMG_0459-20.jpg

Thuisgekomen neem je dan schroevendraaiers en combinatietang ter hand en dan hou je als het goed is dit over:
IMG_0462-2.jpg

Een prachtig walsje met hardrubber rullen waartussen je de malletjes + ribbels + alufolie haalt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » do 30 okt 2014, 21:44

Pjotr schreef:Dat ziet er erg netjes uit Gerrit. I.i.g. geen vervelende resonantie meer :rock:

Draad wikkelen is wel erg bewerkelijk en lastig om mooi vlak te krijgen. Je moet het i.i.g. goed zien te fixeren anders druk je de draden uit elkaar bij het "walsen" en krijg je geen consistent resultaat.

Dat flacable is een goede vondst. Het is er in vele maten, van 0,635 mm pitch (IDE kabel) tot 2,54mm pitch en van alles er tussenin. Het is bovendien mooi vlak en eigenlijk precies de goede golfvorm. Je kunt ook dat spul met dubbelzijdig tape op een paar plaatje 1 mm alu plakken als mal. Bij de Aldi haal je dan voor 19 euries een lamineerapparaat:
IMG_0459-20.jpg

Thuisgekomen neem je dan schroevendraaiers en combinatietang ter hand en dan hou je als het goed is dit over:
IMG_0462-2.jpg

Een prachtig walsje met hardrubber rullen waartussen je de malletjes + ribbels + alufolie haalt.

Dat is ook wel een idee :-k Dan kun je een hele surround set aan bandjes in één keer ribbelen :lol:

Het oplopen van de respons boven 5kHz bestaat volgens mij uit twee stukken, een soort van bafflestep tussen 5kHz en 10-11kHz en een bult met het midden op zo'n 15kHz. De bult bij 15kHz wordt denk ik veroorzaakt door de holte van 4mm diep en 20mm breed waar het bandje in ligt. De bafflestep komt denk ik gewoon van het frame. Met twee goed gekozen filters moet het eigenlijk binnen 1dB recht te krijgen zijn tot 17kHz of zo.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 30 okt 2014, 22:55

Gerrit schreef:Het oplopen van de respons boven 5kHz bestaat volgens mij uit twee stukken, een soort van bafflestep tussen 5kHz en 10-11kHz en een bult met het midden op zo'n 15kHz. De bult bij 15kHz wordt denk ik veroorzaakt door de holte van 4mm diep en 20mm breed waar het bandje in ligt. De bafflestep komt denk ik gewoon van het frame. Met twee goed gekozen filters moet het eigenlijk binnen 1dB recht te krijgen zijn tot 17kHz of zo.

Gerrit

Denk ik niet, dan zou je in het vervalspectrum ook iets van lichte resonantie moeten zien. Ik weet niet wat je dipool correctie is, maar er is ook zoiets als dat met oplopende frequentie steeds meer van het oppervlak gaat meedoen als gevolg van de vering van het bandje.
Peter de Jong

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » do 30 okt 2014, 23:12

Pjotr schreef:
Gerrit schreef:Het oplopen van de respons boven 5kHz bestaat volgens mij uit twee stukken, een soort van bafflestep tussen 5kHz en 10-11kHz en een bult met het midden op zo'n 15kHz. De bult bij 15kHz wordt denk ik veroorzaakt door de holte van 4mm diep en 20mm breed waar het bandje in ligt. De bafflestep komt denk ik gewoon van het frame. Met twee goed gekozen filters moet het eigenlijk binnen 1dB recht te krijgen zijn tot 17kHz of zo.

Gerrit

Denk ik niet, dan zou je in het vervalspectrum ook iets van lichte resonantie moeten zien. Ik weet niet wat je dipool correctie is, maar er is ook zoiets als dat met oplopende frequentie steeds meer van het oppervlak gaat meedoen als gevolg van de vering van het bandje.

Ah, dat lijkt inderdaad beter bij de meetresultaten te passen.
Hier is de shelf (oranje):
ribbon-shelf-DSP.png

12db boost bij 1kHz :mrgreen:
Als monitor voor bij de muziekspullen zit ik al aan een hoorn voor dit bandje te denken, dat zou toch ook goed moeten kunnen werken.

Gerrit

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 05 nov 2014, 1:02

@Gerrit,

Ik zat even naar je simulatie voor de magnetische flux te kijken, maar waarom gebruik je de magneten niet met de korte kanten naar elkaar toe en dan N > Z georiënteerd. Je hebt dan uiteraard meer magneten nodig, en je frame wordt een stuk breder, maar zo haal je als ik het zo beredeneer een veel hogere flux dichtheid? Of zijn jouw magneten aan de lange kanten gepolariseerd?
Mediocre is not my middle name.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 05 nov 2014, 1:36

Kwam deze 'ribbelaar' ook nog tegen op eBay :D

http://www.ebay.com/itm/Ribbon-Pleater- ... 19c09a14d7

Afbeelding

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 05 nov 2014, 7:42

$50 voor een plastic tube wringer? :shock: :think:
Peter de Jong

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » wo 05 nov 2014, 8:16

SSassen schreef:@Gerrit,

Ik zat even naar je simulatie voor de magnetische flux te kijken, maar waarom gebruik je de magneten niet met de korte kanten naar elkaar toe en dan N > Z georiënteerd. Je hebt dan uiteraard meer magneten nodig, en je frame wordt een stuk breder, maar zo haal je als ik het zo beredeneer een veel hogere flux dichtheid? Of zijn jouw magneten aan de lange kanten gepolariseerd?

De magnetisatie is over de 10mm dimensie, de polen zitten aan de 4mm x 50mm kant. De flux kan eenvoudig worden opgevoerd door er nog een paar magneten bij te plakken aan de buitenkant maar dan is het geen echte dipool meer door de toegenomen breedte. Het is bij dit ontwerp ook echt de bedoeling om de breedte zo gering mogelijk te houden.
SSassen schreef:Kwam deze 'ribbelaar' ook nog tegen op eBay :D

http://www.ebay.com/itm/Ribbon-Pleater- ... 19c09a14d7

Afbeelding

Dank je voor de vondst, maar hier heb toch echt het idee dat er iemand aan het afromen is, de tubeknijper die ik nu heb was €25,- en die is van RVS. Er staat ook niet bij wat de pitch is.
Ik net gisteren bij Conrad een paar stukjes brede flatcable besteld van verschillende pitch om te kijken hoe dat werkt.

Gerrit

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 05 nov 2014, 9:21

Gerrit schreef:De magnetisatie is over de 10mm dimensie, de polen zitten aan de 4mm x 50mm kant. De flux kan eenvoudig worden opgevoerd door er nog een paar magneten bij te plakken aan de buitenkant maar dan is het geen echte dipool meer door de toegenomen breedte. Het is bij dit ontwerp ook echt de bedoeling om de breedte zo gering mogelijk te houden.

Bedankt Gerrit, dat bevestigt mijn vermoedens, tot die conclusie was ik ook al gekomen. Ik ken deze magneten overigens alleen met de polarisatie aan de lange kanten, heb je deze magneten ergens op bestelling laten maken?

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 05 nov 2014, 9:30

@Gerrit,

Deze post heb je ongetwijfeld al gezien, maar ik refereer er toch even naar omdat hier ook gesproken wordt over het mechanisch versterken van de folie anders dan met een ribbelpatroon, uiteraard om de folie als één geheel te laten bewegen.

http://www.diyaudio.com/forums/planars- ... ost3013116

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » wo 05 nov 2014, 9:49

SSassen schreef:
Gerrit schreef:De magnetisatie is over de 10mm dimensie, de polen zitten aan de 4mm x 50mm kant. De flux kan eenvoudig worden opgevoerd door er nog een paar magneten bij te plakken aan de buitenkant maar dan is het geen echte dipool meer door de toegenomen breedte. Het is bij dit ontwerp ook echt de bedoeling om de breedte zo gering mogelijk te houden.

Bedankt Gerrit, dat bevestigt mijn vermoedens, tot die conclusie was ik ook al gekomen. Ik ken deze magneten overigens alleen met de polarisatie aan de lange kanten, heb je deze magneten ergens op bestelling laten maken?

Ik heb ze bij Neotexx laten maken. Wat er standaard te krijgen is heeft allemaal de verkeerde magnetisatierichting voor mijn toepassing. Het zijn ook N52 magneten, dat zie je ook niet vaak als het wat groter wordt. Ik heb ze niet langer laten maken omdat ik bang ben dat ze dan door hun kracht niet meer te hanteren zijn en sneller breken (heb ik nu nog geen last van gehad).

SSassen schreef:@Gerrit,

Deze post heb je ongetwijfeld al gezien, maar ik refereer er toch even naar omdat hier ook gesproken wordt over het mechanisch versterken van de folie anders dan met een ribbelpatroon, uiteraard om de folie als één geheel te laten bewegen.

http://www.diyaudio.com/forums/planars- ... ost3013116

Heb ik inderdaad gezien, het idee speelt ook in mijn hoofd. Het ontwerp van fooeywuffle is trouwens behoorlijk waardeloos met dat staal in de spleet en al die hoeken en diepe kuil. De opmerkingen van LineSource over de folie dikte waren voor mij ook mede aanleiding om de folie te etsen om zo de dikte te reduceren.
De constructie met twee magneten met een tussenruimte is ook bedoeld om dit mogelijk te maken, het veld is hier veel homogener over de breedte van de spleet en dus is er minder stijfheid nodig.

Gerrit

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 05 nov 2014, 13:16

Hoi Gerrit,

Als je de folie wilt "embossen" is er in huis genoeg plastic, zoals deksels, keukensnijmatten etc., te vinden met een ruwe random oppervlakte structuur. Als je dat gebruikt i.c.m. met een zacht rubberplaat (schuim neopreen b.v.) als tegendrukplaat en je haalt dat met de folie er tussen gelemd door het walsje wat ik eerder liet zien.... Wel beide met dubbelzijdig tape een dun plaatje alu plakken dan.
Peter de Jong

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » wo 05 nov 2014, 13:34

Pjotr schreef:Hoi Gerrit,

Als je de folie wilt "embossen" is er in huis genoeg plastic, zoals deksels, keukensnijmatten etc., te vinden met een ruwe random oppervlakte structuur. Als je dat gebruikt i.c.m. met een zacht rubberplaat (schuim neopreen b.v.) als tegendrukplaat en je haalt dat met de folie er tussen gelemd door het walsje wat ik eerder liet zien.... Wel beide met dubbelzijdig tape een dun plaatje alu plakken dan.

Hoi Peter,
Ik liep net toevallig door de Blokker en zat al te kijken :lol: Voor het 'embossen' is de methode die je voorstelt inderdaad erg handig. Nu ga ik eerst even afwachten tot de flatcable binnen is en daarmee aan de slag.

Gerrit

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 05 nov 2014, 13:59

Ik heb hier nog wel nieuwe flatkabel liggen van een scsi adapter 68of 72 pins.
scsi.jpg
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 05 nov 2014, 16:12

Vanmiddag vrij, tijd voor wat arbeidstherapie :D Het kan zo simpel zijn: Glasparel schuurpapier korrel 60!

Dit is folie van 10 um dik:
IMG_2291.jpg

IMG_2292.jpg

IMG_2300.jpg

Grappig is dat omdat het alufolie in de lengterichting meer vrijheid heeft dan in de breedterichting door de rollen, je ribbeltjes krijgt hoofdzakelijk dwars op de lengterichting. Wellicht als ik het schuurpapier ook vastplak met dubbelzijdig tape op een plaatje alu dat het anders wordt.
Peter de Jong

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » wo 05 nov 2014, 16:58

hannesie schreef:Ik heb hier nog wel nieuwe flatkabel liggen van een scsi adapter 68of 72 pins.
scsi.jpg

Zo te zien is dat getwist, ik weet niet of dat werkt :think:
Pjotr schreef:Vanmiddag vrij, tijd voor wat arbeidstherapie :D Het kan zo simpel zijn: Glasparel schuurpapier korrel 60!

Dit is folie van 10 um dik:
IMG_2291.jpg

IMG_2292.jpg

IMG_2300.jpg

Grappig is dat omdat het alufolie in de lengterichting meer vrijheid heeft dan in de breedterichting door de rollen, je ribbeltjes krijgt hoofdzakelijk dwars op de lengterichting. Wellicht als ik het schuurpapier ook vastplak met dubbelzijdig tape op een plaatje alu dat het anders wordt.

Prachtige vondst :lol: Misschien komen we wel uit op een stukje schuurpapier met aan de uiteinden een paar ribbeltjes flatcable voor de 'ophanging'.

Gerrit

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 05 nov 2014, 18:32

Het is een variant, vandaar het voorbeeld, je weet maar nooit.
Verder nog een aardige voorraad diverse soorten E-IDE dun dus en 68 polig dun 50 pin.
SCSI grove ribbel.
Varianten genoeg.
kabel.jpg
Hans

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 05 nov 2014, 20:32

@Peter,

Creatief! Alleen vraag ik me af of je geen perforaties krijgt van de folie? De korrels op het schuurpapier hebben uiteraard nogal scherpe kantjes.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 05 nov 2014, 20:51

SSassen schreef:@Peter,

Creatief! Alleen vraag ik me af of je geen perforaties krijgt van de folie? De korrels op het schuurpapier hebben uiteraard nogal scherpe kantjes.

Zie de foto :D Bij nieuw schuurpapier zitten die scherpe kantjes nog onder de lijmlaag, dat valt dus mee. En bij twijfel kun je er altijd nog een vernis/lijm laagje overheen zetten of een extra laagje alu folie tussen leggen als buffer. Maar er is natuurlijk van alles te bedenken als mal, b.v. nylon horrengaas.

Doordat het folie lokaal gaat rekken/vloeien op die manier wordt het folie ook harder en onregelmatig dunner. Eerste testje was dat er enige rek in de lengterichting kwam, maar niet veel. En dat het in de breedte behoorlijk stijver werd. Of dit nu beter gaat werken dan de flatcable ribbels moet natuurlijk nog blijken.

[EDIT]

Heb het stukje folie even tegen een sterke lamp in bekeken en ik zie geen pinholes. Maar het is denk wel een punt om op te letten Sander.

Overigens druk je er na de random bubbels weer makkelijk een ribbelpatroon er in aan de einden met flatcable.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 05 nov 2014, 21:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » wo 05 nov 2014, 20:59

hannesie schreef:

Het is een variant, vandaar het voorbeeld, je weet maar nooit.
Verder nog een aardige voorraad diverse soorten E-IDE dun dus en 68 polig dun 50 pin.
SCSI grove ribbel.
Varianten genoeg.
kabel.jpg

Dank je, maar er is al het één en ander onderweg aan 50 en 64pins ook met verschillende pitch. Dat is weer genoeg voor de nodige experimenten O:)

Gerrit

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 05 nov 2014, 22:12

Ik vraag mij overigens af of je winst boekt door de ophanging van het bandje van kapton o.i.d. te maken? Dit geeft dan een hogere compliantie dan het bandje zelf, dit kan je dan een sinusribbel geven, gelijk de ophanging van PA drivers. Ik bedoel daarmee dat je b.v. de eerste cm van het bandje voorziet van kapton tape, dit is zeer dun en sterk.

Het bandje zelf zou je kwa stijfheid zowel wat torsie en algehele stijfheid betreft anders kunnen vormen, zodoende heb je ook fysiek gezien een duidelijker scheiding tussen ophanging en feitelijke weergever. Wellicht dat dit ook helpt om vervorming c.q. resonaties verder in te dammen?

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » wo 05 nov 2014, 23:07

SSassen schreef:Ik vraag mij overigens af of je winst boekt door de ophanging van het bandje van kapton o.i.d. te maken? Dit geeft dan een hogere compliantie dan het bandje zelf, dit kan je dan een sinusribbel geven, gelijk de ophanging van PA drivers. Ik bedoel daarmee dat je b.v. de eerste cm van het bandje voorziet van kapton tape, dit is zeer dun en sterk.

Het bandje zelf zou je kwa stijfheid zowel wat torsie en algehele stijfheid betreft anders kunnen vormen, zodoende heb je ook fysiek gezien een duidelijker scheiding tussen ophanging en feitelijke weergever. Wellicht dat dit ook helpt om vervorming c.q. resonaties verder in te dammen?

Zou kunnen, maar daar wordt het wel een stuk ingewikkelder van. De materialen moeten verbonden worden en de elektrische aansluiting wordt dan ook lastiger. Ergens vindt ik het ook jammer om het pure van een bandje aan te tasten, het is juist zo mooi dat bij een bandje alles wat beweegt geluid produceert en ook wordt aangedreven. Dit bandje is ook nog niet echt nauwkeurig in elkaar gezet, daar is ook nog winst te behalen, de dxf'jes voor de lasersnijder liggen al klaar.
Als ik de lage vervorming van het bandje met de resonantie kan combineren met het prachtige vervalspectrum van het flatcable bandje dan ben ik tevreden O:)

Gerrit

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 06 nov 2014, 15:38

Het is i.d.d. al ingewikkeld genoeg. Bovendien blijft puur alu het meest optimale materiaal voor bandjes qua rendement.

Gezien de maximale lineaire rek van alu van 0,2% heb ik wel het idee dat embossen misschien toch niet zo'n goed idee is als je het bandje laag wilt laten doorlopen en het relatief grote uitslagen moet maken. Het risico van uitlubberen is dan groot. Ribbelen blijft dan de beste optie m.i. Ben wel benieuwd of embossen met ribbelen aan de einden iets goeds op gaat leveren, maar ben er een beetje sceptisch over.

Hier nog een erg goede en uitgebreide PDF over de eigenschappen van aluminium: Aluminium: Physical Properties, Characteristics and Alloys
Peter de Jong

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » wo 12 nov 2014, 22:06

Het bandje met de flatcable ribbels heb ik nog eens doorgemeten zonder filter zodat deze curve ook in de Hypex filter designer geladen kan worden.
Hier is de unsmoothed MLS respons op 50cm:
fc01-50cm-MLS.png

Tot 7kHz is het toch echt wel een dipool en de curve is buitengewoon regelmatig. De data heb ik na bewerking in Excel wederom in de filter designer geïmporteerd. Er is een asymmetrische shelf gebruikt om de dipool afval te compenseren en het eerste deel van een 24dB/oct LR filter bij 1995Hz te realiseren, een tweede 12dB/oct HP filter bij 1995Hz maakt het filter compleet. Vervolgens is de curve recht getrokken met twee notch filters, één van -2dB bij 4365Hz met een Q van 0,9 en één van -1dB bij 13182Hz met een Q van 3,05. Dit is echt een toepassing waar een DSP erg geschikt voor is en wat mij betreft echt voor bedoeld is. Enerzijds is er een tamelijk extreme dipool compensatie met een boost van 12dB bij 2kHz, anderzijds zijn er subtiele, brede notch filters om de laatste oneffenheden glad te strijken.
Hier zijn de unsmoothed curves met filter bij 0 (rood), 30(groen), 60(blauw), 80(paars) en 90(grijs) graden:
FC01-50cm-0-30-60-80-90-MLS.png

Vlak binnen +-0,5dB :rock: :rock: :rock:
De directivity:
FC01-filtered-directivity.~png.jpg

En de normalized directivity:
FC01-filtered-directivity-normalized.~png.jpg

Tot 7kHz is het gewoon waanzinnig goed, daarboven is er wat meer spreiding maar het is allemaal heel erg regelmatig. De extra spreiding rond de 10kHz zal waarschijnlijk voor wat 'air' in het geluid zorgen.
Beide diagrammen zijn wederom unsmoothed 8)
En dan is hier nog het unsmoothed vervalspectrum met een verticale schaal van 40dB:
fc01-50cm-filtered-CSD40.png

:beer:

Het is helaas niet helemaal feest, de vervorming is mij nog te hoog voor het gekozen kantelpunt:
FC01-50cm-filtered-harmonics.png

Het is nu zaaks om met de juiste ribbels of combinatie van ribbels de vervorming naar beneden te krijgen zonder dat er weer een resonantie de kop op steekt. Een volgende ribbelaar met een andere soort flatcable is al klaar:
colored-ribbon-cable-corrugator.jpg

Op de achtergrond zijn nog andere, fijnere en grovere, kabels te zien welke ik wil uitproberen. Het zal duidelijk zijn dat deze ribbelaar voor meer kleur in het geluid gaat zorgen :mrgreen:

Gerrit

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 13 nov 2014, 17:08

Ziet strak uit Gerrit! Maar 12 dB boost is knap veel, wat gaat dat met de IM vervorming doen? Je gaat dan toch met uitwijkingen te maken krijgen bij 2 KHz waar je ook niet meer helemaal van een lineair veld kan spreken loodrecht op het bandje (en ook langs de contour van de ribbels).
Peter de Jong

Terug naar “Luidspreker Drivers”