Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 21385
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor ds23man » zo 26 okt 2014, 17:39

Hoe maak je de ribbels eigenlijk?
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 24457
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Henkjan » zo 26 okt 2014, 17:45

als ik zo die vervorming bekijk, dan is mss ietwat hoger al naar de Neo10 crossen (2kHz?) al een flink deel opgelost?

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21440
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Pjotr » zo 26 okt 2014, 17:58

Dat ziet er netjes uit!

Het laat i.i.g. zien dat je het resonantie fenomeen in de ribbels moet zoeken. Tja, wat nu? Door de ribbels krijg je ook krachtvectoren in de lengterichting van het bandje: Op de ene flank naar boven toe en op de andere flank naar naar beneden en gaan die ribbels om de "vouwen" buigen door de magnetische interactie. Iets wat Rody ook al aangaf. Ding werkt dan dus ook een beetje als AMT met op zich een vrij sterke eigenresonantie. Het zou best wel eens kunnen dat die resonantie met een sinusvormige ribbel veel minder sterk wordt, al zal er wel wat interferentie blijven denk ik. Ook denk ik dat hoe minder diep de ribbels zijn des te minder die resonantie wotdt.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Gerrit » zo 26 okt 2014, 18:55

Dan schreef:Gisteravond schoot me nog wat te binnen. Misschien kun je de ribbels gedeeltelijk uitgloeien in baantjes of spots met een enigszins willekeurige verdeling. Met een hetelucht soldeerpistool moet dat wel lukken denk ik.

Zou kunnen, maar volgens mij is het nu zaaks om de juiste fijnheid van ribbels te vinden. In dit stadium van de ontwikkelingen is het ook vooral belangrijk om dingen zo reproduceerbaar mogelijk te houden en ik zie niet hoe ik het verwarmen reproduceerbaar kan doen zonder daar veel moeite in te stoppen.
ds23man schreef:Hoe maak je de ribbels eigenlijk?

Daar heb ik een apparaatje voor:
rollers_I_a.jpg

De rollen heeft iemand voor mij gemaakt.
Henkjan schreef:als ik zo die vervorming bekijk, dan is mss ietwat hoger al naar de Neo10 crossen (2kHz?) al een flink deel opgelost?

Voor een deel wel, maar de hogere harmonischen zijn met de ribbels toch rond een factor 10 lager. Een beetje hoger crossen scheelt wel ook meteen een hoop in het vermogen wat in de serieweerstanden verstookt wordt.
Het bandje is zo wel een stuk makkelijker na te bouwen O:)
Pjotr schreef:Dat ziet er netjes uit!

Het laat i.i.g. zien dat je het resonantie fenomeen in de ribbels moet zoeken. Tja, wat nu? Door de ribbels krijg je ook krachtvectoren in de lengterichting van het bandje: Op de ene flank naar boven toe en op de andere flank naar naar beneden en gaan die ribbels om de "vouwen" buigen door de magnetische interactie. Iets wat Rody ook al aangaf. Ding werkt dan dus ook een beetje als AMT met op zich een vrij sterke eigenresonantie. Het zou best wel eens kunnen dat die resonantie met een sinusvormige ribbel veel minder sterk wordt, al zal er wel wat interferentie blijven denk ik. Ook denk ik dat hoe minder diep de ribbels zijn des te minder die resonantie wotdt.

Dank je :)
Het lukt zo al aardig het probleem te omsingelen :lol:
De ribbelaars die nu gebruikt zijn hebben een 'diepte' van 1mm, ik denk dat het sinusvorminge ribbels van 0,6 of 0,4mm zouden moeten worden.
Ik heb ook nog een tubeknijper met grove sinusvorminge ribbels, die zal ik ook nog eens proberen.

Gerrit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 21385
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor ds23man » zo 26 okt 2014, 19:07

En die tubeknijper wilde ik nou net ter berde brengen.....
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 7020
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Marp » zo 26 okt 2014, 19:35

Een andere suggestie die ook de moeite waard kan zijn om te testen:
ribbon_ingekeept-1.jpg

ribbon_ingekeept-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Gerrit » zo 26 okt 2014, 19:40

ds23man schreef:En die tubeknijper wilde ik nou net ter berde brengen.....

Als je ergens over gaat nadenken kom je vaak tot de zelfde conclusie...
Overal waar ik kom zit ik nu te kijken of iets niet misbruikt kan worden om ribbels mee te maken, doppen van flessen, kammen, noem maar op :lol:
Ik zou het erg leuk vinden als het ribbelen op een simpele manier kan. Het is nu al een erg mooi voorbeeld van high-tech-low-tech, er worden geavanceerde computersimulaties gebruikt om te bepalen hoe de magneten geplaatst moeten worden, maar het resulterende ontwerp is erg eenvoudig te maken. Het is dat je voor minimaal €200,- moet bestellen bij magneten op maat, maar op zich kost één bandje nog geen €30,- aan materiaal :rofl:

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21440
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Pjotr » zo 26 okt 2014, 19:45

Jawel Marp, maar de veer die de "rug" van een ribbel vormt samen met de "massa" van de flanken neem je daarmee niet weg of demp je de resonantie daarvan. Zie ook wat Rody schreef.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Dan » zo 26 okt 2014, 19:51

Wat is eigenlijk het profiel van de ribbelmaker? Zit er een echt moduul in zoals bij een tandwiel?
tandwiel.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 7020
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Marp » zo 26 okt 2014, 19:56

@Pjotr: de achterliggende gedachte is om vervorming door rek, die zich nu over het gehele oppervlak uitspreidt, wat naar kleinere (en minder bewegende) oppervlakken aan de uiteinden te dirigeren. Is het grootste oppervlak minder aan rek onderhevig, dan kan dat de overdracht verbeteren.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21440
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Pjotr » zo 26 okt 2014, 20:01

Dan schreef:Wat is eigenlijk het profiel van de ribbelmaker? Zit er een echt moduul in zoals bij een tandwiel?
tandwiel.png

Mwah, als je die foto van Gerrit bekijkt zie dat toch gelijk? Is gewoon een driehoekig profiel, waarschijnlijk gemaakt met een standaard rolkartel.

W.d.b. zou Gerrit ook eens kunnen vragen aan de draaier om een kruiskartel te nemen. Je krijgt dan rollen die een wafelprofiel in het bandje drukken. Geeft het bandje ook stijfheid. Maar ook in de lengterichting, dus wat er dan weer gebeurt...? :roll:
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Gerrit » zo 26 okt 2014, 20:14

Marp schreef:Een andere suggestie die ook de moeite waard kan zijn om te testen:
ribbon_ingekeept-1.jpg

ribbon_ingekeept-2.jpg

Dank je voor de suggestie, maar ik ben bang dat Peter daar gelijk heeft en dit het probleem niet gaat oplossen.
Het gaat er nu om stijfheid, in ieder geval, in de dwarsrichting te creëren zonder daarmee resonanties te introduceren. Een vriend van mij opperde ook al het idee van een diamantjes patroon. De constructie met de twee magneten gescheiden door 1mm triplex werkt in ieder geval wel, anders was de vervorming van het vlakke bandje veel hoger geweest.
Dan schreef:Wat is eigenlijk het profiel van de ribbelmaker? Zit er een echt moduul in zoals bij een tandwiel?
tandwiel.png

Het is een simpele driehoek.
Pjotr schreef:W.d.b. zou Gerrit ook eens kunnen vragen aan de draaier om een kruiskartel te nemen. Je krijgt dan rollen die een wafelprofiel in het bandje drukken. Geeft het bandje ook stijfheid. Maar ook in de lengterichting, dus wat er dan weer gebeurt...? :roll:

Geen idee wat een stijfheid in de lengterichting zou doen.

Er is in ieder geval nog genoeg te doen :lol:

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Dan » zo 26 okt 2014, 20:39

Ik ga gewoon door met ideetjes bedenken hoor...
Wat je kunt proberen is om tandwielen te nemen met een moduul. Deze zijn weliswaar niet breed genoeg maar als je ze naast elkaar plaatst met tussen de tandwielen in een ringetje zodat je er een baan in de lengterichting in drukt., Dan kun je zoiets maken als dit:
baantjes.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 7020
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Marp » zo 26 okt 2014, 20:43

Gerrit schreef:Het gaat er nu om stijfheid, in ieder geval, in de dwarsrichting te creëren zonder daarmee resonanties te introduceren.

Je kan je afvragen of het wel zo zeker is dat meer stijfheid over het gehele oppervlak effectiever is dan iets meer flexibiliteit minder stijfheid bij de ophanging. Het een kan de noodzaak van het ander wegnemen of verminderen, want slechts de benadering is omgekeerd.

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Dan » zo 26 okt 2014, 21:06

Of een combinatie van koper en kapton? Heb ik ooit gebruikt om zonnecellen mee te fabriceren bij ECN
Kapton 50mu dik en koper 35mu dik...
Ik zie het net staan op Ebay voor niet al te veel geld.
http://www.ebay.com/itm/Single-side-Cop ... 27eee26f0e

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Gerrit » zo 26 okt 2014, 21:22

Dan schreef:Ik ga gewoon door met ideetjes bedenken hoor...
Wat je kunt proberen is om tandwielen te nemen met een moduul. Deze zijn weliswaar niet breed genoeg maar als je ze naast elkaar plaatst met tussen de tandwielen in een ringetje zodat je er een baan in de lengterichting in drukt., Dan kun je zoiets maken als dit:
baantjes.jpg

Maakt niet uit, kom maar met ideeën :)
Marp schreef:
Gerrit schreef:Het gaat er nu om stijfheid, in ieder geval, in de dwarsrichting te creëren zonder daarmee resonanties te introduceren.

Je kan je afvragen of het wel zo zeker is dat meer stijfheid over het gehele oppervlak effectiever is dan iets meer flexibiliteit bij de ophanging. Het een kan de noodzaak van het ander wegnemen of verminderen.

De magnetische fluxdichtheid is niet constant over de breedte van de luchtspleet, dat is de basis van het probleem en het belangrijkste mechanisme voor vervorming.
magnet-only-compare.png

De paarse lijn geeft de flux weer voor het bandje zoals het nu is. Het bandje wordt dus niet over de gehele breedte met dezelfde kracht aangedreven, om dit op te vangen is een versteviging in de breedte nodig. Bij het vorige bandje (groene lijn) kon je het flexen van het bandje op een gegeven moment gewoon zien!
Voor 100dBSPL bij 2kHz moet het bandje trouwens net 0,1mm bewegen, dus veel flexibiliteit is er niet nodig.

Als iemand voor mij drie setjes rollen in messing kan maken met sinusvormige ribbels van 0,6mm, 0,4mm en 0,2mm dan heb ik hier nog een Benchmark DAC1 staan O:)

Dan schreef:Of een combinatie van koper en kapton? Heb ik ooit gebruikt om zonnecellen mee te fabriceren bij ECN
Kapton 50mu dik en koper 35mu dik...
Ik zie het net staan op Ebay voor niet al te veel geld.
http://www.ebay.com/itm/Single-side-Cop ... 27eee26f0e

Veel te dik en veel te zwaar, ik heb nu 6µm en 4µm. Het 4µm bandje weegt net 21mg! De grote grap van een bandje is ook net dat het gehele afstralende oppervlak wordt aangedreven en dat er niets moet worden 'meegesleept', dat maakt een bandje uniek. Zelfs bij elektrostaten waar het gehele oppervlak wordt aangedreven moet de coating de rest van de folie meeslepen.

Gerrit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 21440
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Pjotr » zo 26 okt 2014, 21:50

Bovendien is koper een factor 2 in rendement slechter t.o.v. alu.

Gerrit, misschien toch het overwegen waard om het bandje half zo breed te maken? En misschien dan wat hoger filteren? De uitslag gaat omgekeerd kwadratisch met de de frequentie! Maar de SPL evenredig met het oppervlak. Win je een stuk aan lineariteit én rendement.

[Edit]

Ik mij af of je met een sinusvormige ribbel wel zoveel opschiet: De buigweerstand ("veer") in het alu blijft en de massa in de flanken ook. Hooguit verschuift de resonantiefrequentie door een andere verhouding van veerconstante en massa. En v.w.b. de homogeniteit van het magnetisch veld op de plaats van het bandje lijkt mij de "houten" luchtspleet niet bevorderlijk, die zorgt daar ook voor nogal wat lekflux.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 27 okt 2014, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 7020
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Marp » zo 26 okt 2014, 23:41

Gerrit schreef:De magnetische fluxdichtheid is niet constant over de breedte van de luchtspleet, dat is de basis van het probleem en het belangrijkste mechanisme voor vervorming.

Dat begrijp ik Gerrit. Stress door buiging en rek sommeert met de lorentzkrachten. Hoe gering die stress ook mag lijken: hij concentreert zich wel op de vouwen. Exáct daar waar je het liefst zoveel mogelijk buigsterkte overhoudt tegen zijdelings buigen. Bij een harmonicavorm vergemakkelijkt rek in de lengte het buigen in de breedte.

Een paar inkepingen leken me een relatief eenvoudige wijze om d.m.v. een evenwichtigere belasting wat stress uit het centrum van het magnetisch veld weg te nemen. Afijn, genoeg hierover. Meer stijfheid waar dat nodig is doet het vast ook.

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Gerrit » do 30 okt 2014, 18:51

Marp schreef:Een paar inkepingen leken me een relatief eenvoudige wijze om d.m.v. een evenwichtigere belasting wat stress uit het centrum van het magnetisch veld weg te nemen. Afijn, genoeg hierover. Meer stijfheid waar dat nodig is doet het vast ook.

Ik heb het geprobeerd met een paar rechthoekige inkepingen, geen effect op de resonantie maar de vervorming liep wel op. Het is trouwens helemaal niet makkelijk om een mooi hoekje uit een bandje te krijgen.

Zoekend naar geribbelde voorwerpen die als ribbelaar gebruikt kunnen worden schoot het mij ineens te binnen: Flatcable!
flatcable-corrugator.jpg

Gewoon stukjes flatcable op twee profielen gelijmd, folie er tussen, even klemmen en klaar :rofl:
De sinus sweep met harmonischen:
ribbon-6mu-fc-harmonics5.png

Geen resonantie zichtbaar, de vervorming is niet zo laag als met de andere (grovere) ribbels maar de 4e en 5e harmonische zijn wel net zo laag (boven de 2,5kHz rond de 0,02%). De sterke toename onder 2kHz heeft volgens mij te maken met de bewegingsvrijheid die nu net te gering is. Mijn idee is om aan de uiteinden een paar grovere ribbels te maken die voor extra bewegingsvrijheid moeten zorgen.
Ter vergelijking hier het vlakke bandje:
flat-ribbon-6u-harmonics.png

Het vlakke bandje doet het beter onder de 2kHz maar daarboven is het bandje met de fijne ribbels waanzinnig veel beter. Bij een cross-over van 2,5kHz is dit bandje al erg bruikbaar.
En het vervalspectrum?
ribbon-6mu-fc-csd40.png

Verticale schaal 40dB unsmoothed 8) De metingen zijn weer via de DLCP met dipool correctie en 1,5kHz 24dB/oct LR filter. Bij 1,5kHz is nog het restant van een resonantie zichtbaar, maar die kan dacht ik wel als 'buiten bereik' beschouwd worden.

Dan volgt er nu een oproep aan de forumleden:
Wie heeft er stukjes flatcable voor mij? Zo breed mogelijk, als het kan 10cm. Flatcable is er ook nog eens met verschillende pitch, zo is het makkelijk om bandjes met verschillende ribbelfijnheid te maken.

Gerrit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 8516
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor SSassen » do 30 okt 2014, 19:06

Ziet er netjes uit Gerrit, ik had al het vermoeden dat de profilering van 't bandje veel doet, en dat blijkt ook het geval te zijn. Misschien een idee om eens te spelen met het formaat (radius) en de afstand tussen de ribbels? Ik kan me zo voorstellen dat er een optimum moet zijn. Ook zou je een verdeling kunnen bedenken waarbij je vanuit het midden een steeds grover verloop krijgt.
Mediocre is not my middle name.

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Gerrit » do 30 okt 2014, 19:19

SSassen schreef:Ziet er netjes uit Gerrit, ik had al het vermoeden dat de profilering van 't bandje veel doet, en dat blijkt ook het geval te zijn. Misschien een idee om eens te spelen met het formaat (radius) en de afstand tussen de ribbels? Ik kan me zo voorstellen dat er een optimum moet zijn. Ook zou je een verdeling kunnen bedenken waarbij je vanuit het midden een steeds grover verloop krijgt.

Dank je :)
Precies, dat was ook mijn idee met flatcables van verschillende pitch. De ondergrond moet dan wel uitgefreesd worden om de verschillende diktes te compenseren, maar dat is op zich niet zo spannend, dat moet met mijn Festool frees toch wel lukken. Het hoeft immers geen aluminium te zijn, een stuk hardhout doet het ook als ondergrond.
Het leukste vindt ik nog dat het weer makkelijker wordt om na te bouwen.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor MH » do 30 okt 2014, 19:22

Allereerst: Wat een geweldig project dit! Echt gaaf! :goeie:
In plaats van bandkabel zou je ook een spoeltje kunnen wikkelen rondom een vierkante drager. Gewoon draad of kabel is eenvoudiger in verschillende diameters verkrijgbaar denk ik.
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek :-)

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Gerrit » do 30 okt 2014, 19:42

MH schreef:Allereerst: Wat een geweldig project dit! Echt gaaf! :goeie:
In plaats van bandkabel zou je ook een spoeltje kunnen wikkelen rondom een vierkante drager. Gewoon draad of kabel is eenvoudiger in verschillende diameters verkrijgbaar denk ik.

Dank je :)
Heb ik ook aan zitten denken, ik heb ook nog het nodige wikkeldraad in voorraad vanwege mijn trafo experimenten, het is alleen wat meer werk en de draden moeten wel erg goed gefixeerd worden.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Dan » do 30 okt 2014, 20:26

Ik kan me wel voorstellen dat je naar werkelijk alles met ribbels kijkt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Berichtdoor Gerrit » do 30 okt 2014, 20:39

Dan schreef:Ik kan me wel voorstellen dat je naar werkelijk alles met ribbels kijkt :mrgreen:

Op de foto met de flatcable ribbelaar zie je ook nog een grof bandje (tubeknijper) en een bandje met de afdruk van een vijl (heb ik nog niet geprobeerd) :lol:

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs


Terug naar “Luidspreker Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten