Kijk, dit is nou eens een leuke ontwikkeling!
Moderator: Beheerdersteam
-
- Ook commercieel actief
Kijk, dit is nou eens een leuke ontwikkeling!
Fusion Filterdesign
-
- Beheerder / Site Admin
Re: Kijk, dit is nou eens een leuke ontwikkeling!
een moving magnet ipv moving coil
geinig...
btw: dat ik dat nog mee mag maken, ds23man post een open baffle speaker

geinig...
btw: dat ik dat nog mee mag maken, ds23man post een open baffle speaker

-
- Ook commercieel actief
HJ, gooi de bitterballen maar in de frituur! 

Fusion Filterdesign
-
Het kastje was nog niet klaar.Henkjan schreef:btw: dat ik dat nog mee mag maken, ds23man post een open baffle speaker

Maar het is een leuke ontwikkeling, en ben benieuwd naar hoe dat dan gaat klinken.
Zonder Neodymium?, dat zal de Chinezen niet bevallen.
Volgens mij houden ze daar bewust de voorraad krap.
Hans
-
- Ook commercieel actief
En dan te bedenken dat je de belastbaarheid gigantisch kan verhogen omdat je niet meer afhankelijk bent van spreekspoel in de magneetspleet!
Fusion Filterdesign
-
Maar hoe de conus zich dan zal gedragen is nog wel even de vraag.
Opbrekingsverschijnselen juist meer of minder?.
Er zullen best nog wel metingen komen.
Opbrekingsverschijnselen juist meer of minder?.

Er zullen best nog wel metingen komen.
Hans
-
- Ook commercieel actief
Fusion Filterdesign
-
- Ook commercieel actief
En je kan hem al beluisteren:
http://www.kth.se/en/aktuellt/nyheter/nytt-material-ger-unika-hogtalare-1.434583
http://www.kth.se/en/aktuellt/nyheter/nytt-material-ger-unika-hogtalare-1.434583
Fusion Filterdesign
-
Interessant!
Die meting ziet er veel belovend uit.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"
-
Hmmm, 55dB SPL/1W.1m (p7970), nou kun je ongetwijfeld veel vermogen door die spoel verstoken, maar dit is toch een wat laag rendement.
Wel humor trouwens, Richard Olsson. Olsson, Olsson, waar heb ik die naam toch eerder gehoord?
Mark Bakker
-
- Ook commercieel actief
markbakk schreef:
Hmmm, 55dB SPL/1W.1m (p7970), nou kun je ongetwijfeld veel vermogen door die spoel verstoken, maar dit is toch een wat laag rendement.
Wel humor trouwens, Richard Olsson. Olsson, Olsson, waar heb ik die naam toch eerder gehoord?
Zover was ik nog niet gekomen, maar het is natuurlijk 1e proefmodel. Neem aan dat het rendement nog wel opgeschroefd gaat worden.
Fusion Filterdesign
-
hannesie schreef:Het kastje was nog niet klaar.Henkjan schreef:btw: dat ik dat nog mee mag maken, ds23man post een open baffle speaker![]()
Maar het is een leuke ontwikkeling, en ben benieuwd naar hoe dat dan gaat klinken.
Zonder Neodymium?, dat zal de Chinezen niet bevallen.
Dat Neodynium... Lekker spul...
Niet zo heel erg dat het niet meer in luidsprekers gbruikt hoeft te worden. Nu de windmolens nog.
http://fibronot.nl/nieuwsartikel277-356/
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?
-
Dat was mij nog niet zo op die manier bekend.anonamemouse schreef:Dat Neodynium... Lekker spul...
Ze zeggen dat ze een communistisch land zijn, maar in feite een dictatuur.
Ik meende dat de grondstoffen juist uit Afrika werden gehaald, om hun eigen voorraad te beschermen, maar dat zal dan mogelijk een andere grondstof zijn.
Hans
-
Was dat niet coltan voor de tantalium in de mobieltjes? Voor iedere smartphone twee dode Congolezen en een dode berggorilla.hannesie schreef: maar dat zal dan mogelijk een andere grondstof zijn.
Ooit eens een filmpje van een collega gezien die naar China was gereisd voor een potgrondfabriek. In midden China heb je steden waar echt alles zwart is; geen groen, wit of aardekleuren, geen andere kleur te zien dan grauw zwart.
Genoeg is beter.
-
Ik heb wel begrepen dat er in Afrika een derde wereldmacht aan het werk was naast de Amerikanen en de Russen, en dat de Chinezen er hard aan het werk zijn om hun belangen te garanderen, en door steun aan de/die regimes hun aandeel veilig stellen.
Maar terug naar de leuke ontwikkelingen ( On Topic), ook dan wel weer gunstiger voor het milieu?
Maar terug naar de leuke ontwikkelingen ( On Topic), ook dan wel weer gunstiger voor het milieu?
Hans
-
Het is leuk te zien dat na zoveel jaren er toch weer technologische voortgang is bij geluidsreproductie. Grappig dat de ontwikkeling precies omgekeerd is aan die van de elementen bij platenspelers: van moving coil naar moving magnet.
Of deze ontwikkeling werkelijk leidt tot hoogwaardige weergevers is de vraag. Ik vraag me af of het mogelijk is om met een grote spoel een homogeen veld van voldoende sterkte op te wekken. Als het electrisch veld niet homogeen is zal het membraan gaan opbreken. Als het electrisch veld niet sterk genoeg is krijg je nooit een hoog rendement. Ik vermoed daarom dat je analoog aan electrostaten uit komt op het gebruik van een trafo om de spanning op te krikken en een aanvaardbaar rendement te krijgen.
Waarom trouwens een cellulose membraan gebruiken om die magnetische partikeltjes vast te leggen? je drijft het hele membraan aan, dus het membraan hoeft niet stijf en dus zwaar te zijn. Ik zou daarom veel eerder denken aan een zo licht mogelijke folie en analoog aan weer electrostaten kom je dan uit bij Mylar.
Of deze ontwikkeling werkelijk leidt tot hoogwaardige weergevers is de vraag. Ik vraag me af of het mogelijk is om met een grote spoel een homogeen veld van voldoende sterkte op te wekken. Als het electrisch veld niet homogeen is zal het membraan gaan opbreken. Als het electrisch veld niet sterk genoeg is krijg je nooit een hoog rendement. Ik vermoed daarom dat je analoog aan electrostaten uit komt op het gebruik van een trafo om de spanning op te krikken en een aanvaardbaar rendement te krijgen.
Waarom trouwens een cellulose membraan gebruiken om die magnetische partikeltjes vast te leggen? je drijft het hele membraan aan, dus het membraan hoeft niet stijf en dus zwaar te zijn. Ik zou daarom veel eerder denken aan een zo licht mogelijke folie en analoog aan weer electrostaten kom je dan uit bij Mylar.
-
- Ook commercieel actief
-
hannesie schreef:Zonder Neodymium?, dat zal de Chinezen niet bevallen.
Oud bericht maar nieuwe ontwikkelingen?
Mogelijk gaat China de export van zeldzame aardmetalen aan banden leggen als bijdrage aan de handelsoorlog met de VS. Dat zal ongetwijfeld weer invloed hebben op de prijs en toepassing van neodynium magneten in luidsprekers. Wordt ook nog leuk voor Tesla.
Laatst gewijzigd door richard op wo 22 mei 2019, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Genoeg is beter.
-
Is zo,n magneet niet veel te zwaar om op hoge frequentie mee te bewegen ?
shit draadje vergeten 

-
richard schreef:Oud bericht maar nieuwe ontwikkelingen?
Mogelijk gaat China de export van zeldzame aardmetalen aan banden leggen als bijdrage aan de handelsoorlog met de VS. Dat zal ongetwijfeld weer invloed hebben op de prijs en toepassing van neodynium magneten in luidsprekers. Wordt ook nog leuk voor Tesla.
Ziet er naar uit dat je wel eens gelijk zou kunnen gaan krijgen : https://nos.nl/artikel/2285863-china-li ... talen.html
Lopende projecten in 2019 :
Een beetje fröbelen met een klein Soundcraft mengtafeltje
Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker
Inimini (©® bij pappaleo) Luidsprekers
Mijn grote trots :
De ZBA Versterker van het jaar 2012.
Een beetje fröbelen met een klein Soundcraft mengtafeltje
Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker
Inimini (©® bij pappaleo) Luidsprekers
Mijn grote trots :
De ZBA Versterker van het jaar 2012.
-
- Ook commercieel actief
ray5150 schreef:richard schreef:Oud bericht maar nieuwe ontwikkelingen?
Ziet er naar uit dat je wel eens gelijk zou kunnen gaan krijgen : https://nos.nl/artikel/2285863-china-li ... talen.html
Ik voorspel dit al jaren.
China hoeft op een gegeven moment de kraan maar helemaal dicht te draaien en de rest van de wereld heeft een HEEL groot probleem.
Het overgrote deel van alle grondstoffen, ruwer materialen en elektronica komt namelijk allemaal uit China.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force
-
En komt het niet uit China, dan heeft dat land wel een belang in de winning en handel hiervan. China is al jaren aan het ontsluiten en ontginnen in Afrika, hierbij behandeld het de landen als serieuze handelspartners zonder dat er meteen allerlei post-koloniale sentimenten mee spelen.
Een slot op de levering van neodynium en Tesla heeft een erg groot probleem. Het kan de beloofde auto's niet uitleveren en gaat wellicht op de fles. Dan kan Amerika het wel schudden met hun ambitie om in 2024 weer een mens op de maan te hebben en staan de Chinezen daar eerder.
Ergens zou ik dat wel weer een leuke ontwikkeling vinden. En misschien ook wel goed voor ons; Nederlanders zijn uiteindelijk de Chinezen van het westen.
Een slot op de levering van neodynium en Tesla heeft een erg groot probleem. Het kan de beloofde auto's niet uitleveren en gaat wellicht op de fles. Dan kan Amerika het wel schudden met hun ambitie om in 2024 weer een mens op de maan te hebben en staan de Chinezen daar eerder.
Ergens zou ik dat wel weer een leuke ontwikkeling vinden. En misschien ook wel goed voor ons; Nederlanders zijn uiteindelijk de Chinezen van het westen.
Genoeg is beter.
-
Ni-Hou 

NU 3 CA VERSTERKERS KLAAR, OP NAAR NR. 4 & 5!
LONGTERM; PASS ALEPH X
Setup; Copper Project speakers, ZBA CA eindversterker & Yamaha WXC50 streaming DAC
LONGTERM; PASS ALEPH X
Setup; Copper Project speakers, ZBA CA eindversterker & Yamaha WXC50 streaming DAC
-
richard schreef:
Wat moet je nou met een Tesla op de maan?

B.t.w. De prijs van Neodymium is sowieso omhoog geschoten de laatste jaren. Het gaat al veel langer de Chinezen veel te hard daarmee. Ook zonder Trump.
Peter de Jong
-
Tja, wat moet je met een Tesla?Pjotr schreef:Wat moet je nou met een Tesla op de maan?![]()
Aan de andere kant; er is er ook al een op weg naar Mars.

Laatst gewijzigd door richard op vr 24 mei 2019, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Genoeg is beter.
Terug naar “Luidspreker Drivers”