Bouwen van de Sub + wisselen van Plateamp Hypex> Mivoc

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Berichtdoor hannesie » zo 06 mei 2012, 21:40

dre schreef:nou?
Ze zeggen dat het door inspelen beter word. :oops:

NOG BETER??
Het is echt wel duidelijk dat Jeroen gelijk heeft gehad, het kan beter.
Ik heb inmiddels naar een aantal stukken klassiek zitten luisteren, nu speelt Shura Cherkassky LIVE volume 1 (1991)concert in Londen, het lijkt of de vleugel, ja geen piano, hier in de kamer staat, je hoort duidelijk hier bij de tonen dat hij hier een zware vleugel heeft.

Bij Marcus Miller (Bassist) Live in Monte Carlo ook heel veel meer detail en attack juist ook in het laag.

Het is duidelijk anders dre.

Na je laatste luister sessie hier, kun je stellen dat er echt wel weer een behoorlijke stap is gemaakt.
Het stond in het begin met het laag wat te hard, maar na een aantal bekende goede nummers, heb ik dat al snel op een makkelijke manier kunnen bijregelen met de volume knop van de plateamp.

Dit is erg lekker, en mijn vrouw gaf al aan dat ze boven ook minder dat donkere geluid hoorde.

Het zoemende laag, is droog laag geworden, in een totaal beeld, met meer eenheid. :mrgreen:

@ Vinculum, Ik denk dat je nu toch echt wel een ander set speakers hoort als wat jij destijds hebt gehoord.
Frankesteijn zou er trots op zijn. :rofl:
Hans

dre

Berichtdoor dre » zo 06 mei 2012, 21:43

ik vond mid/hoog ook al verbeterd de laatste keer,alleen het laag vond ik nog steeds erg onrustig.

maar dat is nu dus ook opgelost begrijp ik!
dan moet het nu echt een top set geworden zijn! 8)
потому что он может!

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 06 mei 2012, 21:53

ECHT WEL :rofl: :rofl:

Nu even Tin Pan Alley, Stevie Ray Vaughan, aan het luisteren, echt veel lekkerder.
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 06 mei 2012, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

dre

Berichtdoor dre » zo 06 mei 2012, 21:56

nou,dan moeten we maar weer eens gaan afspreken.....
потому что он может!

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 06 mei 2012, 22:00

dre schreef:nou,dan moeten we maar weer eens gaan afspreken.....

Neem dan gelijk Jeroen maar mee, kan die zijn eigen gelijk horen. :lol: :mrgreen:

Ik ben nu al gelukkig. :rock:
Hans

dre

Berichtdoor dre » zo 06 mei 2012, 22:03

wij ook!

je bent lastig te overtuigen! :mrgreen:
потому что он может!

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 09 mei 2012, 18:18

Nu de drivers wat ingespeeld zijn heb ik een poging gedaan om de woofer te meten.

De microfoon dicht bij de conus.
De input op de Plateamp.
DSC_0561.jpg

Het resultaat.
Ik weet niet zeker of de instellingen nog beter kunnen, zodat ik dan beter het echte resultaat meet.
Het gaat mij er ook om of ik nog demping o.i.d. zou moeten gebruiken, nu zit er niets in.
FRsub.JPG

en de Burst Decay.
BD sub.JPG

De stand van de Plateamp is dus 125 Hz, dat lijkt dus niet helemaal te kloppen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 mei 2012, 18:30

hannesie schreef:Het resultaat.
Ik weet niet zeker of de instellingen nog beter kunnen, zodat ik dan beter het echte resultaat meet.
Het gaat mij er ook om of ik nog demping o.i.d. zou moeten gebruiken, nu zit er niets in.
FRsub.JPG

Aan het plaatje te zien heb je dit gemeten met een impulsmeting en een korte gate. Die gate kun je beter maar weghalen want dit zegt weinig zo: Het gebied waar die gele streep staat is ongeldig.

Beter kun je dat meten met de FR2 meting (of desnoods FR1 meting) en "PN pink" als bron, al kun je dat geen watervalletjes plotten. Aan die watervalletjes heb je toch niets als je niet in het vrije veld meet of in een gymzaal.
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 09 mei 2012, 18:55

hannesie schreef:
dre schreef:nou,dan moeten we maar weer eens gaan afspreken.....

Neem dan gelijk Jeroen maar mee, kan die zijn eigen gelijk horen. :lol: :mrgreen:

Ik ben nu al gelukkig. :rock:

Ik had dit even gemist, maar ik kom graag weer luisteren. Het is een heel mooie speaker en het laag was voor mij nogal de zwakste schakel. Dan is het mooi om er in een meer evenwichtige opzet nog eens van te genieten!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 09 mei 2012, 23:40

Na jouw vorig bezoek is er ook nog aan de Davis 17-KLV-6A gewijzigd door de demping te corrigeren, bleek ongelijk gedempt. Er zit nu ook TWARON Elves Hair in, had ik nog liggen. :o

En nu dan de laagkasten gewijzigd, een duidelijk lekkerder balans, en qua ruimtelijkheid gewonnen.
Diepte en afbeelding lijken beter op zijn plek te zitten.

Mede door luisteren naar andere speakers als die van Dre en Marcus, nu best een resultaat waar je blij van wordt. :mrgreen:

Zeg maar concurrerend. :-$
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 17 mei 2012, 22:18

We zijn nu wel een paar dagen verder en wat commentaar van vrouwlief ook.
Je wilt natuurlijk wel horen dat je een nieuwe sub hebt, dus het stond toch wel iets te hard.
Dat bleek uit het commentaar, mijn vrouw luistert veel naar de radio, en gaf aan dat het wel een beetje irritant was, niet lekker. :oops:

Het niveau van de plateamp wat terug geschroefd en wat zitten spelen met de instellingen van de plateamp, nu klonk het midden toch wat te geprononceerd, maar ontzettend veel detail. :kwijl:

Dat was dus ook niet helemaal lekker, volgens mijn vrouw, sneller vermoeiend/irriterend en nog niet super.

Nu dus 3 dagen op het huidige niveau van instellingen, en nog geen commentaar gehad.

Het lijkt goed te gaan, maar het is wel duidelijk dat er opnames zijn die een duidelijk teveel aan laag in de opnames hebben zitten.

Net zitten luisteren naar Jacqueline Dupre, celliste met een hele mooie opname, en dat is mooi in balans, en Yellow met Touch gaat nu ook lekker.

Het zoeken naar de balans is een nauwkeurig klusje. :sure: :sure:
Hans

tigradekat

Berichtdoor tigradekat » zo 27 mei 2012, 12:07

Heel herkenbaar! Precies dezelfde cyclus doorgemaakt bij het afstellen van de Seas L26ROY op de Alpair breedbander. Je hebt een 10 incher en dat wil je weten :lol: . Als Cello's goed klinken én Yello ook, dan zit het meestal wel goed ja.
Laatst gewijzigd door tigradekat op zo 27 mei 2012, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 27 mei 2012, 12:18

Ik heb gisterenavond na de luisterdag in Breda, nog lekker "audiofiel" zitten uitbuiken :) op een laag geluidsniveau, en blijf tevreden met de huidige stand van zaken. :sure:

Een lekkere nasmaak, we kunnen dat wel genot(en) noemen. :mrgreen:
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 14 aug 2012, 14:52

Met het luisteren naar de huidige stand van zaken is het dan ook wel leuk om de randjes op te zoeken.
Ik heb hier filmmuziek met best wel spectaculaire effecten, donderslagen en onweer, bliksemschichten, het houd niet op. :lol:
Grand Canyon Suite Cloudburst. van de CD The Very Best of Erich Kunzel • Cincinatti Pops Orchestra.
grand canyon.jpg

Nu viel het mij op dat het midden gebied mij af en toe verbaasde, op een stevig niveau.

Was mij nog niet eerder opgevallen bij dit geheel, het leek een beetje dicht te lopen.

Nu is een goede raad duur zegt men, maar ik heb eens na zitten denken over het hoe en wat.

De middensectie was nog niet echt onder behandeling geweest. :oops:
Nu dus het midden van de Fostex FS21RP, die in een 18 liter kast zit eens beter bekeken en de demping in de kast die was gevuld met een deel wol, een matje Baffletax voor het afschermen van het filter(gefrommeld) en Elves Hair.

Nu vervangen door 150 gr echte Angelhair, goed verdeeld met een (nette afschermings) laag van schuim voor de scheiding.
Het is dus meer gewicht aan vulling en consistenter, en het resultaat is wel hoorbaar.

Het is naar mijn idee dat juist details van Hobo, Piano, Klavecimbel, en frisser en helderder zijn.
Details zijn beter en het is echt geen grandioos groot verschil, maar in wat complexere muziek is het duidelijk lekkerder.
Ik had er dus al wel wat aan gedaan (Elves Hair), maar wel een beetje voor de vuist weg.

Wel leuk om het syteem na zoveel jaren met andere (nieuwere) materialen een verbetering te realiseren. :kwijl:
Hans

dre

Berichtdoor dre » di 14 aug 2012, 17:54

goed bezig kerel! 8)
потому что он может!

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 14 aug 2012, 21:26

:mrgreen: Het is dat het voor mijzelf is, anders was ik allang gestopt. :-$ :sure:
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 16 aug 2012, 17:48

Ik heb vandaag deze driver gehoord in een open baffle, samen met een AMT2310C, was toch wel dat ik even dacht "Phuuuf", dit is wel erg lekker.
Als ik dat bekijk aan de achterzijde, helemaal open, zeker als ik wat anders pittig wil bouwen. :oops:
Van 300 tot 3000Hz, :kwijl: de AMT deed de rest. :goeie:
http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=57&matID=4&appID=2
Hans

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » vr 17 aug 2012, 0:38

Dat zijn prijzige jongens!

Ik heb laatst ook Zoiets Gehoord bij Martijn H en was ook heeeel erg onder de indruk! =P~

piet1955

Berichtdoor piet1955 » vr 17 aug 2012, 17:37

hannesie schreef:Met het luisteren naar de huidige stand van zaken is het dan ook wel leuk om de randjes op te zoeken.
Ik heb hier filmmuziek met best wel spectaculaire effecten, donderslagen en onweer, bliksemschichten, het houd niet op. :lol:
Grand Canyon Suite Cloudburst. van de CD The Very Best of Erich Kunzel • Cincinatti Pops Orchestra.
grand canyon.jpg

:

Ha Erich Kunzel, leuk moet je eens ein Strausfest (I+II) proberen, de explosies vliegen in het rond.
Lekker om de boxjes eens los te krijgen, ook afgronddiep laag :D :shock:

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 04 dec 2019, 17:53

Vandaag maar even een openhart operatie uitgevoerd, de oude heeft het na een poging tot herstel helemaal de geest gegeven.
Het is dan ook al wel een oudje, ( 1992 ?).
1.PNG

wat bypasses moeten maken
2.PNG

12 mm meer ruimte nodig.
3.PNG

Alles paste daarna goed.

En de patiënt is inmiddels uit de verkoever ruimte en ook inmiddels al aan wat signaal toegediend, lijkt allemaal goed te zijn geslaagd.

Dan moet de 2e ook nog. :hide:
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 05 dec 2019, 21:58

Inmiddels ook verder met de instellingen, de sub afdeling gaat onder 1 kant, en dan is het benutten van de volledige versterker wel zo aardig.
uit.png

Dus de beide ingangen intern dan aan elkaar gekoppeld, zodat het niet uitmaakt op welke ingang je de aansluiting gebruikt
Dan de stand level bij deze op maximaal, en de crossover frequentie op 180 Hz.
in.png

Lijkt goed te gaan.
klaar.png
Hans

hannesie

Re: Bouwen van de Sub + wisselen van Plateamp Hypex> Mivoc

Berichtdoor hannesie » za 07 dec 2019, 15:56

rechts.png

De rechter maar niet helemaal gedemonteerd, maar op de plaats verschoven en aangepast.

Nu het stellen vaan de luidsprekers, en daarbij is erg goed merkbaar dat de verschillen in afstand tot de luisterpositie erg kritisch is bij deze kasten.

5cm.png

Met de plaatsing die dat specifieke effect geeft, is wel in combinatie deze ruimte, het van belang dat dat goed gebeurt.
Het is goed hoorbaar dat de linkerkant nog net iets meer geeft, maar het is 5 cm die dan het verschil geeft.

Ik ben weer even blij door die afstandsmeter van de Lidl, met een nieuwe batterijen, :D het gemak!!
Hans

dre

Berichtdoor dre » za 07 dec 2019, 16:00

Goed bezig Hans! :goedzo:
потому что он может!

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 07 dec 2019, 16:07

Het geluid is ook wel duidelijk anders, vetter als met de Hypex, het gaat makkelijker.
De afstelling van het volume/level is heel kritisch, maar de geïnvesteerde tijd en geld is de beloning die wel blij maakt.
Hans

dre

Berichtdoor dre » za 07 dec 2019, 16:19

Klinkt bekend!
De komende dagen zal je nog wel een beetje aan het afstellen zijn.
потому что он может!

Terug naar “Luidspreker Drivers”