Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Berichtdoor Henkjan » di 17 nov 2020, 15:49

wat wil je zien dan?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 17 nov 2020, 15:52

Ik heb de C1 gehoord en zie wat de SLS-12 doet, beide kan ik in WinISD in een 1000 liter kast stoppen. Maar die 10" heeft dan in verhouding veel meer bewegingsvrijheid - en verzwakking van de roll off - gekregen. En Infinite Baffle is nog steeds geen open baffle, dus ik vergelijk niet goed. Ik wil kunnen voorspellen wat er gebeurt als ik 10" en 12" in dezelfde baffle van bijv. 33cm stop. Waarmee zou dat kunnen?

Ik ben ook op zoek naar goede shallow woofers voor OB.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 17 nov 2020, 18:14

heb je al Basta! getest? staat me wat van bij dat je daar een OB mee kon doen (kan t nu ff niet testen)
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 22 nov 2020, 8:10

Tip: Check deze ondiepe SW26DAC76-4

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 22 nov 2020, 10:26

wouter schreef:Ik heb de C1 gehoord en zie wat de SLS-12 doet, beide kan ik in WinISD in een 1000 liter kast stoppen. Maar die 10" heeft dan in verhouding veel meer bewegingsvrijheid - en verzwakking van de roll off - gekregen. En Infinite Baffle is nog steeds geen open baffle, dus ik vergelijk niet goed. Ik wil kunnen voorspellen wat er gebeurt als ik 10" en 12" in dezelfde baffle van bijv. 33cm stop. Waarmee zou dat kunnen?

De T/S geven je dan toch meteen de informatie die je nodig hebt?
Bv Q van 0,4 bij fs van 23 Hz geeft je een karakteristiek van 2de orde hoogdoorlaatfilter op 23Hz met Q-factor 0,4.

Als je er een grote spoel voor zet ter compensatie van de dipool kortsluiting, dan zul je zien dat de fs weer omhoog kruipt en je ook extra output krijgt vanwege stijgende Q factor (de interactie van spoel en impedantie piek doen dit).

Als je, los van de T/S wilt kunnen bepalen wat 10" en 12" doen, dan is dat vooral door het oppervlak en dus bundeling bepaald. The Edge geeft een redelijke indruk van wat er gebeurt, afhankelijk van het oppervlak van de woofer. Die verschillen zijn dan minimaal en pas goed zichtbaar boven 1500Hz.

Wat je niet kan simuleren, is wat de backwave van de woofer doet. Die zal op een paar honderd Hz bepalend worden. Is afhankelijk van de korf en geeft per woofer meestal wat meer verschil.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 22 nov 2020, 10:30

wouter schreef:Ik heb de C1 gehoord en zie wat de SLS-12 doet, beide kan ik in WinISD in een 1000 liter kast stoppen. Maar die 10" heeft dan in verhouding veel meer bewegingsvrijheid - en verzwakking van de roll off - gekregen. En Infinite Baffle is nog steeds geen open baffle, dus ik vergelijk niet goed. Ik wil kunnen voorspellen wat er gebeurt als ik 10" en 12" in dezelfde baffle van bijv. 33cm stop. Waarmee zou dat kunnen?

Je gaat niks beters vinden voor het geld dan wat je al hebt gehoord....wel minder natuurlijk. En dat kan dan alsnog verassend goed zijn, daar niet van.

En wat is diepgang. Lager dan 40Hz moet je niet willen met 10" op een shallow open baffle, de rest moet de ruimte doen met een beetje mazzel.

12" woofers, terug naar het topic, zijn wel een hele mooie maat hoor. Dan kun je ook wat makkelijker onder de 40Hz komen met een ondiep frame.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 22 nov 2020, 19:12

Ik heb ca 4 weken de gelegenheid gehad op een 'one seat no friends' opstelling neer te zetten. We wonen ruim en er zit een akoestisch plafond in. Ralph is hier de C1 komen halen en gaf aan dat het hier wel heel goed klonk. Dat was ook mijn constatering, dit was next level t.o.v. wat ik normaal hier in huis heb - en dan doel ik niet op de Action speaker die de afgelopen 2,5 jaar in ons klushuis standaard de muziek verzorgde.

Geld was het probleem niet, de klank ook niet. Toch konden ze niet blijven helaas, echt heel jammer maar ik heb een jong gezin en een WAF.
Ik heb bedacht wat wel de WAF problemen zijn en daar een oplossing voor bedacht. Rest mij om nu te kijken wat er dan nog meer aan een OB te ontwerpen valt. Ik snap dat een AT mid en AMT met goede integratie een heel hoge resolutie oplevert en levensecht zal kunnen klinken. De C1 woofers leken in eerste instantie een eigen karakter te hebben, veel had voor mij hetzelfde (karakter in het) laag - maar dat lag zeker voor een groot deel aan de kamer+maatregelen, mijn andere luidsprekers bleken dit ook te hebben op die plek/positie.

On topic vroeg ik naar verschillen, overeenkomsten en verwachting (of hoe je dat kunt voorspellen) van bijv. een Peerless SLS-12. Als ik kijk naar AE IB15HT8 dan lijkt dat ultiem qua specs, maar ik heb gemeend te lezen dat de Lii W15 een betere woofer is dan de tegenvallende Acoustic Elegance luidsprekers. Dito voor bijv. de AT10C77 maar die zal qua specs wellicht niet meer OB-typisch zijn dan een andere hoge 10". En de woofers in de C1 zijn ook niet van het type lage fs bij Qts rond 0,7. Dus ik zou het graag willen doorgronden. Ook wat gevoeligheid doet.... Een 12" of 10" op de baffle lijkt me t.o.v. een box variant bijna alleen maar voordelen geven bij 12". Je hoeft immers geen grotere kast kwijt, als je toch al uit ging van een bafflebreedte waarop een 12" zou passen. Hooguit speelt stijfheid en overgangsfrequentie. De toegenomen gevoeligheid en Vd lijkt me een voordeel.

In gedachten mik ik dan even op een ca 33cm brede OB, dus 10 en 12" kan. Maar een 15" wil ik ook niet uitsluiten, wellicht een tikje schuin erin, of 2 stuks, / en \ in een baffle die zo staat: I

Ik kwam tegen bijv.
Beyma 12BR70 - Qts 0,5, fs 31Hz, 93dB gevoeligheid. Gaat in WinISD net de Peerless SLS-12 voorbij in gevoeligheid, die is knap lastig te evenaren trouwens. https://en.toutlehautparleur.com/media/ ... BR70-8.pdf

Acoustic Elegang IB15HT-8 (of 4, als je 1 in een passief ontwerp gebruikt): fs 16Hz en Qts: 0,7

Monacor heeft een aantal heel goedkope woofers die het best leuk doen op papier - maar wellicht veel te slappe conus of aandrijving...
bij. Monacor SPP-250, Monacor SP-382PA

Maar als een woofer met een Qts van 0,4 ook prima kan werken bij een lage fs, dan ligt alles open. Zou ik toch gaan voor gevoeligheid, maar hoe weet je nou waarop je moet letten als je nog nooit een OB hebt ontworpen. De dipoolbult etc zal voor alle gekozen woofers gelijk zijn, de passieve correctie niet helemaal. En dingen als backwave etc. tegen de korf, dat is onderdeel van de klank(voorspelling) die ik probeer te kunnen doen. Het zal wel niet gaan, maar ligt het aan mij of is zo'n Beyma 12BR70 nou gewoon heel geschikt (op basis van simulatie in 1000 liter).

En een shallow woofer, zoals de Dayton LS12 of Wavecor SW280WA01? Die laatste is prijzig, maar als ik een push pull opstelling overweeg geeft die binnen een cm of 12 de mooiste integratie in een dikke open baffle.

Zo maar wat vragen... hoop dat ik het daardoor beter kan doorgronden.

Wieger61 schreef:Tip: Check deze ondiepe SW26DAC76-4

Thanks, heb denk ik meer dan 100 woofers vergeleken, kan ook 400 zijn. Maar als je niet precies weet wat nou prio heeft wordt het zinloos. Dus ik denk ik check het toch maar even.

Ik denk aan een OB van ca 10cm diep, geheel rondom afgewerkt en op een zware stand, en per app bestuurbaar zo'n 65cm voorwaards, evt met toe-in. Vogels heeft daarvoor een mooie beugel. Vogels MotionMount NEXT 7356.
Bij opgevouwen beugel moet de OB dan in een soort absorber eindigen, zodat de positie ca 30cm voor de wand geen probleem is.

Terug naar “Luidspreker Drivers”