Intermodulatievervorming luidspreker: meting en discussie

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61

Intermodulatievervorming luidspreker: meting en discussie

Berichtdoor Wieger61 » zo 28 jun 2020, 11:33

In de bespreking van de Purifi Audio PTT6.5W04-01A midwoofer door Yevgeniy Kozhushko (https://hificompass.com/en/reviews/puri ... -midwoofer) wordt uitgelegd hoe eenvoudig je de intermodulatievervorming van een luidspreker kunt meten. Bruno Putzeys schrijft in zijn toelichting (https://hificompass.com/sites/default/f ... ame-r2.pdf) dat je met de toevoeging van een 30Hz toon aan een mid-woofer eenvoudig en duidelijk kunt horen hoe IMD de zangstem in de muziek vervormt. Het oor zou echter intermodulatieproducten maskeren, bijvoorbeeld 970Hz en 1030Hz rond een grondtoon van bijvoorbeeld 1000Hz als je 30Hz toevoegt, zoals Tom Machielse (ongetwijfeld op basis van onderzoek) ergens op het forum schrijft. Blijkbaar niet.

Naar aanleiding van de metingen van Yevgeniy heb ik eens een SEAS W18E001 gemeten op intermodulatievervorming met eenvoudige middelen: een SoundCard Scope als bron en meetinstrument, een iSEMcon meetmicrofoon en een USB-geluidskaart (Terratec AureonDUALUSB), geen labroatoriumapparatuur, maar wel die veel minder vervormt dan een luidspreker (gechecked).

Een toon van 50Hz toevoegen aan 1000Hz levert zijbanden op circa -36dB (1,6%):
SEAS W18E001 IMD 50 +1000Hz.jpg

Twee tonen 1000Hz en 1100Hz levert een verschiltoon op circa -40dB (1%):
SEAS W18E001IMD 1000 +1100Hz.jpg

Ik ben hier nogal van geschrokken: 1%, maar vooral 1,6% is fors. De bassen spelen in het midden vrolijk mee.

Vragen die bij mij opkomen: Heb ik een meetfout gemaakt? Ik heb er geen ontdekt. (EDIT: verder van de conus af gemeten, is de vervorming duidelijk lager. Ook bij gelijkblijvende geluidsdruk op de microfoon. Snap ik niet.) Is dit normaal, zoals Yevgeniy laat zien? Is dit inderdaad goed te horen? Zijn er luidsprekertypes die hier veel beter op scoren? Waarom hebben de luidsprekerfabrikanten de verbetermogelijkheden die Putzeys ontdekt heeft, laten liggen? Is drieweg daarom altijd te verkiezen boven 2-weg? Ik heb in een driewegsysteem een SEAS middentoner met 300Hz en 1200Hz gevoerd en daar kwam ook vrolijk 900Hz en 1500Hz op -36dB uit. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op vr 03 jul 2020, 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Wieger61

Re: Intermodulatievervorming luidspreker: meting en discussie

Berichtdoor Wieger61 » zo 28 jun 2020, 12:15

Ter geruststelling :wink: : Hieronder de vervormingsmeting (ingezoomd) van een 60Hz + 6000Hz signaal verhouding 4:1 vastgelegd op de Hifi-Test test-LP van Hifi Rai ooit uitgebracht door Erato met toelichting door Jan Kool van Luister en opgenomen door een Ortofon 2M Black en NAD voorversterker upgraded:

Ortofon M2 Black IMD 60Hz + 6000Hz 4 op 1.jpg

Bij een enkelvoudige toon van 3150Hz ligt de tweedeordevervorming onder de -30dB.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » zo 28 jun 2020, 16:53

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 28 jun 2020, 22:26

Je meetapparatuur zal deze intermodulatieproducten vast een klein beetje uitvergroot hebben. Helemaal exact meten zal niet gaan. Maar zoals je zelf al stelt : vervormingsproducten in je meetketen, verbleken een beetje bij die in je afspeelketen (en dan vooral je luidspreker) ;-) .

Ik schrik hier niet echt van, en voor mijn gevoel liggen je resultaten wel in de buurt van de werkelijkheid.

Maskering is iets wat inmiddels wel aardig begrepen wordt, en niet al te zeer in twijfel getrokken hoeft.

Of die krappe banden rond 1kHz in jouw voorbeeld gemaskeerd zouden worden in je brein : sorry, die kennis heb ik zo niet paraat.
Voor mijn gevoel en ervaring zouden ze zeker niet (duidelijk) hoorbaar zijn.

Dit zou moeten klinken als een 'chorus' effect. Waarbij diens bewerkte output op -40dB gezet is. In mijn ervaring is dat niet, of zeer moeilijk op te merken. Bij voldoende output zou je 'beating' moeten gaan horen, een heel duidelijk patroon van luider en zwakker worden van het signaal gedurende de tijd. Klinkt als een 'rollend', zwevend geluid : precies wat er gebeurt als de personen in een koor niet absoluut zuiver gestemd zijn tov elkaar (wat praktisch ook niet kan)

Dat gezegd hebbende, heb ik wel degelijk een voorkeur voor 3 weg, en voor ontlasting in het laag. Jouw verklaring kan daar de juiste voor zijn, maar het blijkt me iig niet overduidelijk. Ik weet wel dat ik veel goedkopere systemen in handen heb gehad met lekker 'rollend' laag, wat ik niet kan repliceren met duurdere. Ik gok dat je zomaar een punt kon hebben.

Merk trouwens op, dat je die die 'beating' in jouw tweede test hoe dan ook zou horen. Ook zonder toegevoegde vervormingen. Als die er eenmaal is, dan denk ik niet dat je de verder toegevoegde 'beating' door IMD nog gaat kunnen horen...
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 29 jun 2020, 0:18

Het is helaas een vervorming waar je als zelfbouwer weinig aan kan doen. In een OB heb je er zelfs meer last van omdat daar het laag met 6dB/oct toeneemt. Ik hoop dat Putzeys aanzet gevolgen krijgt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 29 jun 2020, 10:28

MarcoSQ schreef:Je meetapparatuur zal deze intermodulatieproducten vast een klein beetje uitvergroot hebben. Helemaal exact meten zal niet gaan. Maar zoals je zelf al stelt : vervormingsproducten in je meetketen, verbleken een beetje bij die in je afspeelketen (en dan vooral je luidspreker) ;-) .................................

Dat is een interessante. Numeriek kan dat wel zo zijn, gehoormatig beslist niet. Voor meetketen kun je hier ook weergaveketen schrijven: Bronnen en versterkers. Daarvan is doorgaans de vervorming vele ordes lager dan van de luidspreker. En toch zijn minieme verschillen daar veelal goed waarneembaar. Een goede luidspreker maskeert dat kennelijk niet, ondanks dat de gemeten vervorming van een luidspreker ordes hoger ligt.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 29 jun 2020, 11:43

Wieger61 schreef:Twee tonen 1000Hz en 1100Hz levert een verschiltoon op circa -40dB (1%):

Je ziet zelfs de verschiltoon van 200Hz op de K2 (harmonische vervorming op 2k en 2,2k). Je meetmethode lijkt me wel valide ;), je ruisvloer is in elk geval laag genoeg.

IM-vervorming is er zeker, maar zoals Marco al schrijft, op zulke niveaus zul je bij muziek echt je best moeten doen om het te horen, als je het al gaat waarnemen. Dan zou ik me meer zorgen maken om de K3 van deze speaker op 50Hz. En die is ook niet heel beroerd.

Ik denk dat je in elk geval een vrij simpele en leerzame meetmethode te pakken hebt die we kunnen navolgen.
Mark Bakker

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 29 jun 2020, 18:56

In dit kader herinner ik me trouwens nog een testje, waarmee je misschien zelf antwoord op 1 van je vragen kan vinden : ' hoe hoorbaar is dit dan, en maskeert mijn oor/brein zoiets ook?'.

Zie hier http://www.klippel.de/listeningtest/ , en kies de test met enkel door BL-variatie veroorzaakte vervormingen. Want daar heb je het over.

Je zult waarschijnlijk merken, dat het gemakkelijk op te merken is met sinustonen. En onverwacht veel moeilijker, met gewone muziek. Dat is een effect van die genoemde maskering. ( Ik scoorde destijds trouwens ongewoon goed op deze tests... misschien leuk als ik het weer eens probeer :) ).

Neem trouwens even de moeite, om te lezen hoe de testbestanden gemaakt zijn. Is de moeite waard.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 29 jun 2020, 22:02

Die test moet dan wel op goede oortjes en niet op luidsprekers, want anders hoor je steeds hetzelfde: de IMD van je luidsprekers. Overigens vervormen onze oren ook sterk, heb ik begrepen, goed hoorbaar bij luide muziek. Zucht .. Wat heb je dan nog aan een versterker met 0,00017% vervorming (purifi)? Zucht ... 2 x

satefan

Berichtdoor satefan » ma 29 jun 2020, 22:04

Wieger61 schreef:Wat heb je dan nog aan een versterker met 0,00017% vervorming (purifi)? Zucht ... 2 x

Nou ja, de vervorming van je oren kun je niets aan doen...dus optimaliseer je wat je wel kunt beïnvloeden. Anders blijft er niets meer van de hobby over :rofl:
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 29 jun 2020, 22:10

Het is ook een illusie dat wat we horen in onze luie stoel en wat we met onze handjes zagen, timmeren en verven, ook maar enig verband met elkaar heeft :rofl:
Peter de Jong

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 29 jun 2020, 22:13

Wieger61 schreef:Die test moet dan wel op goede oortjes en niet op luidsprekers, want anders hoor je steeds hetzelfde: de IMD van je luidsprekers. Overigens vervormen onze oren ook sterk, heb ik begrepen, goed hoorbaar bij luide muziek. Zucht .. Wat heb je dan nog aan een versterker met 0,00017% vervorming (purifi)? Zucht ... 2 x

Niet helemaal mee eens. Het is niet zo dat je straffeloos maar vervorming kan toevoegen ( zonder dat te horen), omdat je speaker of oor toch al heviger vervormt. Het is niet een kwestie van 'dat wordt toch wel overstemd". Het lijkt meer op een optelsommetje, van verschillende fouten.

Zoals je aan een veel te zoute soep, nog extra zout kunt toevoegen. Dat proef je wel, het feit dat de soep al zout was overstemt de toevoeging niet ;-).

Kijk eens in het volgende topic, moet je wel ingelogd voor zijn, en zoek bijvoorbeeld mijn naam. Prima te horen, en ja, dat was met een koptelefoon. Lijkt mij niet uit te maken, als je onderzoeksvraag was in welke mate een vervormingtype of -niveau hoorbaar is...?
viewtopic.php?f=24&t=996

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 29 jun 2020, 22:20

Ah, net zoals 1 dood pixel op de 2,5 megapixel van een HD scherm heel storend kan zijn. Toch maar even een dynamiek van meer dan 120 dB!
Peter de Jong

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 29 jun 2020, 23:07

Dat is niet helemaal wat ik probeerde te zeggen. Ik probeerde te zeggen dat dit soort fouten, zelfs als ze factoren kleiner zijn dan die in je weergaveketen, best detecteerbaar kunnen zijn met voldoende effort.

Ik denk niet dat je het werkelijk kan opmerken, tijdens normaal aandachtig luisteren naar muziek.

120dB foutvrije ruimte zal beslist veel meer dan nodig zijn (then again, waarom zouden we er niet naar streven...).
Voor mijn gevoel is 50dB al zat voor een irritatie-vrije ervaring, en zelfs dat is praktisch bezien al niet erg haalbaar.

Maar het numerieke antwoord op die vraag weet ik gewoon niet. Het is een interessante vraag...

Puur een duiding van het 'optelsommetje'. En dat ' oh, verderop vervormt het toch heviger' niet per se een geldige redenering is.
Dus : eigenlijk onderschrijf ik, tegen wil en dank, jouw standpunt. Dat de bron en versterking er wel degelijk toe kunnen doen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 30 jun 2020, 0:05

Denk dat we het er ook wel over eens zijn dat het allemaal niet zo simpel is en er nog veel voor de psycho-akoestiek te doen is. Veel hangt ook van de content van onderwerp af. Dat ene dode pixel zal meer van invloed zijn bij een werk van Mondriaan of Newman dan op het het pointillistische zelfportret van van Gogh. Dat heb je in de muziek vergelijkbaar: Einstürzende Neubauten is wat anders dan Eva Cassidy voor een intallatie om goed tot recht te laten komen.

En toch en toch: Een LM3886 chip ampje klinkt klinkt van zichzelf al heel erg goed met zijn inherent lage vervorming. Met een extra op-ampje er bij om die vervorming naar het vrijwel onmeetbare te drukken wordt de totale indruk ineens behoorlijk anders op een stel behoorlijke speakers. En laten we ook niet vergeten dat de ene vervorming de andere niet is: Harmonische vervorming, intermodulatie vervorming, cross-over vervorming, SID (slew induced distortion) enz. Dus jouw punt van meer een optelsom lijkt mij zeker relevant. Daarbij wil je dan natuurlijk zo min mogelijk vervorming in het sommetje zien :)
Peter de Jong

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 30 jun 2020, 9:24

Het zou mooi zijn als je aan de hand van het niveau van de tweede- en derdeordevervormingen die gepubliceerd worden, zou kunnen afleiden hoe sterk de intermodulatievervorming is. Bestaat dat rekenkundige verband? Ik ben te lui om dat aan de hand van een eenvoudige sinussubstitutie in y=a+b*x+c*x2+d*x3 uit te zoeken.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 30 jun 2020, 18:22

Zo'n relatie zal er vast zijn, maar hoe precies, geen idee.
Het zal iig niet iets zijn wat je ff op de achterkant van een bierviltje krabbelt ... en daarnaast heb ik zo'n voorgevoel dat de praktijk fors anders is dan de theorie (dat we teveel onbekende variabelen hebben, voor een bruikbare voorspelling).

Ik vraag me hardop af, waarom je er zo graag een nummertje aan hangt. Wat zou je daarmee winnen ? Hoge HD betekent hoge IMD en vice versa. Is dat niet al genoeg info?

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 30 jun 2020, 19:07

Ik wil graag even checken of ons vermoeden ook klopt. Putzeys en Linkwitz zijn hierin mijn voorbeeld, al ben ik niet (meer) zo'n rekenwonder.

Ik heb mijn luiheid overwonnen en ben aan het rekenen geslagen. Ik zal jullie niet vermoeien met de uitgetypte resultaten, maar Putzeys had natuurlijk gelijk: Een tweedeordevervorming op een enkelvoudige toon levert geen probleem (zelfs aangenaam), maar de veroorzakende niet-lineariteit zorgt bij twee of meer tonen ook voor significante verschilproducten. Een derdemachts niet-lineariteit veroorzaakt ook derdeordevervorming, die bij één ingangstoon stoort (klinkt vals op Wohltemperierte stemming) en bij dubbele of meervoudige tonen ook significante extra IM-producten oplevert.

Les hieruit: gebruik je driver voor zover mogelijk alleen in het gebied waarin de tweede- EN derdeordevervormingen BEIDE LAAG zijn. Zorg iig voor een lage D3. Zie ook de vervormingsmeting van https://purifi-audio.com/transducers/ptt6-5w08/
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 30 jun 2020, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 30 jun 2020, 19:11

Wieger61 schreef: ... vastgelegd op de Hifi-Test test-LP van Hifi Rai ooit uitgebracht door Erato met toelichting door Jan Kool van Luister

Tweetoons testsignalen zul je op een testelpee van de elementenfabrikant niet snel vinden. Hihi.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 30 jun 2020, 21:00

Ik kan het best eens zijn met je conclusie. Maar om eerlijk te zijn, raak ik behoorlijk de weg kwijt in je betoog :think: .. Ik zie bijvoorbeeld niet waarom dat al dan niet vals zijn ( hieronder) er toe doet. ALLE harmonischen voegen een muzikaal interval toe, wat er oorspronkelijk niet was. Met een kleine uitzondering voor de 2e, 4e 8e, 16e etc ( zuivere octaven). Onwenselijk sowieso, of het nu rein klinkt in jouw stemming of niet... En, waarom is nu juist die derde zo belangrijk er de rest veel minder ?

Wieger61 schreef:(knip) Een derdemachts niet-lineariteit veroorzaakt ook derdeordevervorming, die bij één ingangstoon wel stoort (klinkt vals op Wohltemperierte stemming), maar levert ook significante extra IM-producten bij dubbele of meervoudige tonen.
Ehh, dit is gewoon een kwint, 1 van de gebruikelijkste en oorvriendelijkste intervallen die er zijn ?

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 30 jun 2020, 21:26

Bij een gelijkzwevende kwint ligt de toonsafstand net iets lager dan bij een reine kwint: 700 ipv 701,955 cent, terwijl de vervorming wel een reine kwint speelt, om het even zo uit te drukken. Die komt inderdaad bij de bestaande boventonen van het onderhavige instrument.

Dan ben ik benieuwd naar een andere verklaring voor de weerstand tegen derdeordevervorming, zoals die gebruikelijk is bij audiocritici. En waarom vrouwenstemmen op CD-opnames nogal eens onzuiver klinken. Herkenbaar? Komt dat door bovenstaande IMD, of door een harmonische vervorming? Live klinken die klassieke zangeressen spatzuiver.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 30 jun 2020, 22:08

Als ik heel eerlijk ben : nee, dat is voor mij niet herkenbaar :(. Vooruit misschien een beetje : ikn heb dat advies inderdaad een keer gegeven aan een bevriende opname-enthoutiasteling :).

Maar, er zijn natuurlijk meer dan genoeg voorbeelden waarin het toevoegen van kwints inderdaad heel erg vreemd kan zijn. Niet per se vals, maar wel ehh...ik zou het wrang noemen. Een sterk onopgeloste meerklank.

Simpelste voorbeeld : een simpele drieklank. Bijvoorbeeld een C majeur. Op elk van de drie tonen een kwint toevoegen zou een heel vreemd, 'spannend' onopgeloste meerklank opleveren...die nooit bedoeld was.

Ik kan me wel voorstellen, dat zoiets ook met een enkele klank (zoals van een zangeres) kan gebeuren. Haar geluid bestaat immers ook niet enkel uit zuivere octaven...
Maar dat je dit SOLO als vals zou aanmerken : dat lijkt me zeer sterk. Tenminste als we als we het over enkel de derde harmonische hebben.

Uit muzikaal oogpunt snap ik wel, dat de de 2e harmonische als onschuldig beschouwen wordt.
Maar dat de derde de grote boosdoener is, snap ik niet. Over de 6e kun je exact hetzelfde zeggen. En de 5e, 7e, 9e, 10e,11e etc zijn oneindig veel meer inharmonisch (muzikaal gezien), dan dit...

EDIT : je schreef nog iets over 700 ipv 701,955 cent. Geen flauw idee of je hier eigen ervaring mee hebt....maar die heb ikzelf wel. Ik stem mijn eigen piano (rotklus, dat terzijde) ;). Dat kleine verschil ga jij met grote waarschijnlijkheid niet kunnen horen. Zo wel, dan ga je dat kleine verschil praktisch gezien niet kunnen instellen in je piano. En al helemaal niet stabiel kunnen houden...

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 30 jun 2020, 22:39

Pjotr schreef:Ah, net zoals 1 dood pixel op de 2,5 megapixel van een HD scherm heel storend kan zijn. Toch maar even een dynamiek van meer dan 120 dB!

Ook als er al 25000 dode pixels (analogie van 1 % vervorming) over het hele scherm verspreid zijn?

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 30 jun 2020, 23:00

Dat is een heel terechte analogie. En om eerlijk te zijn : ik begrijp ook niet, waarom jouw standpunt niet 'houdt' in de praktijk... :(

EDIT: verduidelijking. In het hierboven gelinkte testje heb ik vrij ondubbelzinnig aangetoond, dat je prima een toegevoegde vervorming kan discrimineren, die vele factoren LAGER is dan dan die al in je weergaveketen aanwezig was.

HOE kan dat ? Dat is, inderdaad ook voor mij, een beetje de vraag...

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 30 jun 2020, 23:21

De solo zangeres klinkt niet vals, maar onzuiver inde hoge tonen. Op een CD van het Hilliard Ensemble (absolute top) in het lied Awake Sweet love van John Dowland, CD-titel The sound of Shakespeare op Erato. Ik draai op SEAS luidsprekers, Hypex FA123 en CEC speler upgraded. Klinkt zuiver weergeven onzuiver. En zo zijn er nog andere CD's te noemen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 30 jun 2020, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Luidspreker Drivers”