CSS SDX10 servodrive

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

RobbinM

Re: CSS SDX10 servodrive

Berichtdoor RobbinM » vr 22 mei 2020, 13:34

Chocomel schreef:Heb je misschien een schema van wat je bedoelt?

Een schema heb ik nog niet helaas.

De hoogte van het budget voor loopgain lijkt niet onbeperkt te zijn.
Het idee is om de (correctie voor de) fasedraaiing uit de MFB-lus te halen om een besparing binnen dit budget te realiseren.
De traagheid van het massa-veersysteem onder de systeemresonantiefrequentie zou een redelijk voorspelbaar gegeven zijn.
Wat met feedforward voorspeld kan worden hoeft niet opgenomen te worden in de feedback, met de beoogde besparing als logisch gevolg.

De traagheid (fasedraaiing) van het massa-veersysteem van woofer-in-gesloten-box zou met feedforward gecompenseerd kunnen worden door een FIR filter zoals eerder benoemd.
Een dergelijk filter gaat echter uit van een situatie zonder MFB feedback.
En MFB feedback gaat uit van een situatie waarin het ingangssignaal, het uitgangssignaal zou moeten zijn.
Zou men MFB toepassen op een woofer waarvan met feedforward gecompenseerd is voor fase op de traditionele manier, dan zal het geluid uit de box als dusdanig klinken: overgecompenseerd voor fase, en zonder het realiseren van de besparing op het loopgainbudget.

Door de twee van elkaar te isoleren, zou het naar mijn idee wel mogelijk moeten kunnen zijn.
Door een FIR filter toe te passen op het signaal naar de woofer (feedforward) zoals in de vorige situatie, kunnen we vast compenseren voor de traagheid van het massa-veersysteem. Hiermee is het geluid wat uit de woofer komt ook onder de systeemresonantiefrequentie gelijk in fase met het 'origineel', maar verschoven in tijd.
Anders dan in de vorige situatie, creëren we nu een tweede signaal als ingangssignaal voor de feedback regellus. Dit signaal is niet door het fasecorrectie filter gegaan, en bevat dus enkel het "originele" geluid.
Zouden we dit signaal direct aan de regellus toevoeren, dan hebben we een probleem vanwege de tijdverschuiving die eerder in de box+(FIR)filter is ontstaan, dat zou dus niet werken is de gedachte.
Door het 'originele' signaal niet direct maar vertraagd toe te voeren aan de regellus kunnen we dit tijdverschil weer opheffen. Daarmee is de latency van (massaveersysteem+FIR fasecompensatie)->woofer, weer gelijk aan (ingangssignaal+delay)->regellus.

Een voorbeeld (getallen zijn verzonnen)
Oud loopgain budget: 30dB - (dBfasecompensatie + dBamplitudecompensatie) = c.a. 10dB
Nieuw loopgain budget: 30dB - (dBamplitudecompensatie + dBpre-ringingcompensatie) = c.a. 15dB
Met een beetje mazzel lost MFB dan de pre-ringing ook op.

Logischerwijs kan er ook worden gekeken naar besparing op het budget door feedforward amplitudecompensatie voor de frequentieresponse van de betreffende woofer in box, met een aantal potentiële voordelige bijwerkingen tot gevolg (minder pre-ringing en latency naar mate de feedforward meer richting minimumfase kruipt als ik het goed heb begrepen).

Dat voor sommige studiotoepassingen latency onwenselijk is, kan ik me voorstellen. Gelukkig hebben we daar met zelfbouw niet per se problemen mee, en kunnen we misschien wel iets verder gaan.
Subje: 16x Peerless XXLS P835037 (8-80Hz)
Frontjes: Satori WO24P-4 (80-200Hz) Satori MW16P-4 (200-1780Hz) SB26ADC (1780-20kHz)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 22 mei 2020, 17:19

Even een vraagje: waarom zo moeilijk doen als een feedback loop ook in een versterker werkt?
Fusion Filterdesign

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » vr 22 mei 2020, 18:19

Doel je op de pre-ringing correctie?
Zo ja: in verband met het tijdsverschil aangezien de versterker in een andere tijdzone werkt als de motional feedbackloop (na reactie van het massa-veersysteem op het versterkte vooraf aangepaste signaal).

In het geval van een Fusion met MFB uitbreiding zou het verschil zitten in wat er gebeurd na het dupliceren van het low-pass woofersignaal: het ene signaal krijgt een FIR fasecorrectie mee riching de versterker, en het ander krijgt een delay mee richting ADAU (of word in de ADAU gebuffert, als dat nog voordelen oplevert wat betreft correctie van de response van de opnemer zelf bijvoorbeeld). Daarbij ga ik er dus van uit dat in de huidige situatie het woofersignaal ook in de DSP gedupliceerd word en naar twee aparte uitgangen gaat, 1 richting DAC en 1 richting ADAU.
Hoe de feedback van de klasse D versterker verder werkt durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me dat die niet in de weg zit.
Frontjes: Satori WO24P-4 (80-200Hz) Satori MW16P-4 (200-1780Hz) SB26ADC (1780-20kHz)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 22 mei 2020, 19:10

Robbin,

Ik kan hier helemaal geen chocolade van maken.
Fusion Filterdesign

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » vr 22 mei 2020, 19:31

Bedankt voor je feedback, ik zal proberen een blokschema op te maken.
Volgens mij dwalen we ook behoorlijk af zo.
Sorry Chris.

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 23 mei 2020, 17:43

RobbinM schreef:Volgens mij dwalen we ook behoorlijk af zo.
Sorry Chris.

Geeft niet, kan er tot nog toe ook niet echt sjocola van maken en lees gelukkig dat ik daar niet uniek in ben :shock:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Terug naar “Luidspreker Drivers”