Zelfbouw dipool bandtweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gerrit

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Berichtdoor Gerrit » vr 16 okt 2015, 13:57

Pjotr schreef:Ha Gerrit,

Schellak is nou niet erg duurzaam, nogal vochtgevoelig. Zou ik eerder eens kijken naar PU vernis of cellulose vernis. Qua vervorming lijkt het allemaal nu een beetje marginaal te worden wat je nog opschiet.

Uiteindelijk gaat het toch om het zo goed mogelijk aanpassen van de acoustische impedantie van het bandje aan die van de lucht. Dat geeft de meeste demping, al betreft dat niet de eigenresonantie van het bandje.

Hoi Peter,

Schellak had ik nog staan en het is makkelijk in een dun laagje op te brengen. Het werd vroeger toch ook gebruikt voor wikkeldraad? PU vernis heb ik ook nog staan, kan ik ook wel even proberen. De coating heeft toch enig gunstig effect op de eigenresonantie van het bandje vandaar dat ik hier nog wat mee wil spelen, voor de lol en voor de gemoedsrust want dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. :lol:

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » do 29 sep 2016, 21:31

@Gerrit,

Nog vorderingen gemaakt? Ik ben wel benieuwd waar je uiteindelijk op uitgekomen bent, ook wat betreft materiaalkeuze en evt. behandelen van de alu folie met lak oid.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » do 29 sep 2016, 22:45

Het is uiteindelijk simpel gebleven. Een 6µm folie met de ribboncable ribbelaar van profiel voorzien, een beetje uitrekken (~0,5cm) voor het vastklemmen. Zo zit het nu al ruim een jaar op beide sets, de bandjes met het staalframe en de minimale bandjes. Ik heb nog wel wat ideeën die ik nog eens wil uitproberen maar het klinkt allemaal zo goed dat ik niet de behoefte om iets te veranderen O:)

Gerrit

holco

Berichtdoor holco » vr 30 sep 2016, 8:38

Gaaf project :goedzo:

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » vr 30 sep 2016, 9:30

holco schreef:Gaaf project :goedzo:

Dank je :)
Dit is de versie met de staalframes. Het minimale dipool bandje doet het nog beter qua afstraling en heeft ook een vlakkere respons.

Het leukste is nog dat het op onverwachte momenten buitengewoon realistisch klinkt, bijvoorbeeld bij de Tour de France reportages. Op de motoren hebben ze kennelijk surround microfoons, het geluid van de renners en het publiek is zeer realistisch. Ook het achtergrond geluid bij de commentatoren bij de aankomst komt heel erg echt over.
Bij mijn eerdere luidspreker projecten was er altijd wel iets wat mij na verloop van tijd opviel/ging storen. Niet met deze set. Natuurlijk zitten er compromissen in (zoals in iedere luidspreker want een compromisloze luidspreker bestaat niet) maar er is verder niets waar ik ze op heb kunnen betrappen.

Gerrit

holco

Berichtdoor holco » vr 30 sep 2016, 10:48

Draai hier met een 40" Ribbon en herken wel wat jou er aan bevalt, je hoort eigenlijk geen tweeter het hoog is er gewoon :)

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » vr 30 sep 2016, 11:16

@Gerrit,

Bedankt voor de update, heb je wellicht ook foto's van de huidige setup?

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » vr 30 sep 2016, 11:52

Audiolicious schreef:@Gerrit,

Bedankt voor de update, heb je wellicht ook foto's van de huidige setup?

De surround speakers met de staalframe bandjes:
ODi-new.jpg

Een variatie op de Linkwitz Pluto (de LX Mini was er nog niet toen ik hiermee klaar was) met dezelfde laag-mid driver en een Hypex AS2.100 voor de aansturing.

Het front systeem met de minimale bandjes:
Di3-front-side.jpg

De 'Totem of Tone', een eigen ontwerp met per kant 2 10" AT woofers en B&G Neo10 magneplanar en een Peerless XSL12 in de sub. Per kant een DLCP voor de filters (ja, gewoon analoog in gebruikt) en 4 NCore400 modules met ieder een eigen voeding. Is gekozen tot Luidspreker van het jaar 2015 :D

Gerrit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » di 31 mar 2020, 0:25

Pjotr schreef:De draden van primaire en secundaire zijn precies even dik, met isolatie 0.65 mm. Denk dat het kleurverschil optisch het een andere dikte doet lijken. lWaar het om gaat is dat je de binnenzijde van de ring precies en strak vol legt. Dat is op zich een puzzel van wat mogelijk is. Ik had eerst 1:10 in mijn gedachte, dat houdt in dat je voor het balanceren van de DC weerstand tussen pri en sec, je 10x zoveel draden parallel moet nemen voor de ceundaire. Samen met de primaire heb je dan 11 draden parallel. Daarmee hield ik ruimte over en met 0,7mm diameter ging het niet passen. Met 12 draden parallel van 0,6mm ging het precies passen met 6 windingen. Vandaar dat het uiteindelijk 1:11 is geworden. primair 66 wdg en secundair 6 wdg van 11 draden parallel: 6 x 11 = (ook) 66 draden parallel. Het aantal draadjes om de kern wordt zo voor pr en sec even groot zodat je om en om precies uitkomt.

Hoe wikkel je nou zoiets? Je hebt in totaal 22 draden parallel (pri + sec) die 6x om de kern gaan. Je neemt nu 22 draden parallel die je om de kern slaat. Je gaat 6 wdg maken en dan zijn stukjes van ca 60 cm genoeg. Dat gaat nooit lukken in 1 keer. Daarom doe je dat in in 4 keer: 5 draden tegelijk en 6 draden tegelijk. Daarmee leg je de hele kern precies pas vol. Ja, en de primaire dan? Dat komt straks :D Liggen die 6x 22 draden er netjes en mooi verdeeld op, dan fixeer je die met een heel weinig epoxy lijm zodat ze net vast aan de kern zitten. Is de lijm uitgehard dan haal je om en om weer een draad weg. Daarom mag je ze ook niet te vast lijmen anders krijg je ze nooit meer los. Als je de draden om en om hebt weg gehaald dan hou je 6 sec wdg over van 11 draden parallel. Daar tussenin wikkel je nu de primaire. Om die primaire helemaal vol te krijgen moet je dan 11x in de rondte en zo krijg je 6 x 11 = 66 primaire wikkelingen.

De hele wikkeling is daatna gefixeerd met dun vloeibare epory. Ik gebruik daar UHU plus voor. Als je de trafo verwarmt op 70 gr. (in de oven) dan loopt die epoxy waterdun capillair tussen de wikkelingen.

Ach het is een kunstje :D

Ik meet voor de primaire DC weerstand 0,33 ohm. Meet ik nu bij 1KHz met kortgesloten secundaire, dan meet ik precies het dubbele: 0,66 ohm. Dat moet idealiter ook, daarmee is dan het koperverlies aan primaire en secundaire kant even groot. De koperverlies weerstand is dan aan de primaire kant gezien 0,66 ohm. Belast ik de trafo met 50 mohm dan is dat aan de primaire kant 50m x 11^2 = 6,05 ohm. Samen met de koperverlies is dat dan 6,65 ohm, en dat meet ik ook! Vind dat wel een mooie belastingweerstand voor de versterker.

Als ik het zo lees klinkt het makkelijk... Mag ik vragen hoe je de draden er zo mooi verdeeld op krijgt? Hoe bepaal je de afstand en hoek van de wikkels, zodat de volgende te wikkelen bosjes draden mooi aansluiten en opvullen? Teken je dit van tevoren uit op de kern? Ik loop er tegen aan dat als ik dit ''freestyle'' doe, het laatste bosje steeds net niet mooi past op een paar plekken doordat de hoek van de wikkeling niet klopt (hoe de draad op de kern ligt).

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » za 04 apr 2020, 12:48

Ondertussen is het in ieder geval een soort van gelukt door meer ruimte op de kern over te laten...
IMG_20200403_232722.jpg

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 04 apr 2020, 20:19

Hoi FB, heb je vraag helemaal gemist. Maar toch leuk dat je er zelf uitgekomen bent =D> Zoals je wel gemerkt zult hebben gaat het eigenlijk vanzelf. Het is ook een kwestie van zo strak mogelijk wikkelen. Heb je de truck van het leggen van de 22 windingen achter de rug dan is het nog wel nodig om de losse wikkelingen met een platte pincet of een mesje netjes te verdelen voordat je ze met epoxy fixeert. Dit is echt een gevalletje van oefening baart kunst :D Hou overigens de secundaire uiteinden naar het bandje strak naast elkaar. Gezien de uiterst lage impedantie daar kun je iedere nH missen als kiespijn.

B.t.w. wat heb je nu voor kernmateriaal gebruikt?
Peter de Jong

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » zo 05 apr 2020, 0:22

Hoi Peter, Het wikkelen van de primaire draad tussen de secundaire draden ging inderdaad redelijk vanzelf. Het wikkelen van de 20+ draden (14:1, 56 om 4 windingen) was alsnog lastig, ik ga nog maar even oefenen voor ik een poging ga doen om een kern helemaal strak te vullen. Dit was trouwens nog zonder epoxy omdat ik de kern netjes wil houden tot ik er de definitieve transformator mee ga wikkelen. Dank voor de tips en het delen van de zeer waardevolle informatie in dit draadje.

Op de foto zie je T60006-L2050-W516 (Vacuumschmelze Vitroperm 500F). Dit materiaal gaat overigens nogal agressief/plotseling in verzadiging, MP7195MDGC (Metglas amorphous alloy 2605SA1) lijkt wat geleidelijker in verzadiging te gaan. Ik denk dat ik het laatste ga gebruiken.

Hierbij ook wat resultaten met de trafo uit de vorige foto. Deze metingen zijn gedaan met een 200x20x0,01mm ribbon. De metingen zijn nog niet helemaal eerlijk (bijvoorbeeld signaal aftappen in de buurt van de trafo ipv aan de ribbon).

Los folie aan draden geklemd, draden naast elkaar.
Mid ribbon trafo - interlevead 56-4 - los folie en draden naast elkaar.JPG

Met trafo achter midrange ribbon behuizing, signaal afgetapt aan de einden van de draden. Draden liggen niet naast elkaar. De oplopende vervorming vanaf zon 6kHz komt uit mijn RME Fireface UC, dit meet ik ook als ik een kabel van uit naar input meet.
Mid ribbon trafo - interlevead 56-4.jpg

Hiervoor wil ik de trafo's gaan gebruiken.
IMG_20200327_001509.jpg

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 apr 2020, 11:45

Netjes! Vervorming van de trafo wordt veroorzaakt door de magnetiseringsstroom. Zolang je de primaire weerstand + aansluitweerstand laag houdt heb je daar nauwelijks last van. Ga dus niet dempen met een serie weerstand. Qua trafo zit je hier op de rand van het mogelijke. Het is daarom belangrijk om de wikkelingen zo strak mogelijk tegen elkaar te houden aan de binnenkant en tegen de kern. Dat is echt belangrijk voor een zo klein mogelijke spreidingszelfinductie. Is dus best puzzelen met de wikkelverhouding, draaddikte en kernmaat.
Peter de Jong

Terug naar “Luidspreker Drivers”