Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Berichtdoor ds23man » wo 25 mar 2020, 13:12

Ferrofluid is heel simpel te vervangen.
Fusion Filterdesign

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » wo 25 mar 2020, 13:15

Ja, naar het schijnt. Maar wat mij ook is verteld, is dat de ene ferrofluid de andere niet is. De viscositeit daarvan schijnt voor een flink deel de eigenschappen van de tweeter te bepalen.

Dus “zomaar” vervangen voor wat toevallig in de handel is, is niet altijd verstandig. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb (verre van, zelfs). Maar dit is me verteld door iemand die het verkoopt. Dus daar wil ik wel op varen.
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

timpert

Berichtdoor timpert » wo 25 mar 2020, 13:42

Inderdaad, tientallen om uit te kiezen. Kijk hier maar eens: https://ferrofluid.ferrotec.com/products/ferrofluid-audio/

Daar staat tegenover dat in een actieve luidspreker de tweeter direct door een versterker wordt aangestuurd, er is geen passief filter waarvan de karakteristiek niet meer klopt als de impedantiecurve van de luidspreker verandert. Het ferrofluid zal er vooral voor de belastbaarheid in zitten, en daardoor een stuk minder kritisch zijn dan in een speaker met passief filter. Als je de luidspreker met beleid gebruikt (volume niet voorbij 11 draaien) zou je zelfs kunnen overwegen het ferrofluid weg te laten. Maar inderdaad, eerst een impedantiemeting doen. Dat geeft uitsluitsel!
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 13:46

ds23man schreef:Ferrofluid is heel simpel te vervangen.

Of weg te laten.
Peter de Jong

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » wo 25 mar 2020, 21:08

Wat metingen gedaan. Ik vraag me af of alles goed gegaan is, aangezien de woofers een impedantiepiek laten zien tot dik over de 200Ohm en de beide tweeters nagenoeg vlak. Moet wel zeggen dat de calibratiemethode van REW anders in dan is de manual van de meetset beschreven, omdat die uit gaat van ARTA. De meetweerstand kortsluiten (klemmen kortsluiten?) geeft een error, omdat één van de twee kanalen vrijwel geen signaal krijgt, dus die heb ik open gelaten. De kabelweerstand calibreren kan, maar daar wordt niet om gevraagd. En ik heb ook geen losse R's rondslingeren, volgens mij. Enfin.

Graag wil ik iemand met meer kijk op deze zaken uitnodigen deze metingen eens te beoordelen en te laten weten wat hij/zij er van denkt.

Mijn €0,02:
Als ik het internet mag geloven, zouden de woofers een f0 moeten hebben van ca 40Hz. Er vanuit gaande dat de meting goed is gegaan, dan zitten deze twee iets hoger: ongeveer 51Hz. Reden voor een kuurtje lampolie?

De tweeters geven een behoorlijk vlakke impedantiecurve, zonder duidelijke piek. En ze lijken ook meer onderling te verschillen dan de woofers. Kan ik daar uit concluderen dat ze echt gaar zijn en bij voorkeur vervangen dienen te worden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Tweety
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Tweety » wo 25 mar 2020, 22:32

Ik heb zelf niet veel ervaringen met metingen. Maar ik zou niet veel twijfelen over je metingen. Die hoge piek van beide woofers bevestigt volgens mij simpelweg de opgave van Audax dat deze woofer een bijzonder hoge Qms heeft en wat zo'n bijzonder mooie strakke basweergave oplevert. Nou blijkbaar vertonen ze dat bij jou nog steeds. Ik vraag me trouwens of de net wat hogere Fres veroorzaakt wordt door de rolrand. Kan ook zijn dat de spider net wat stijver is geworden, dat de opgave van Audax niet klopt, of dat je wel erg goed hebt gepoetst. (Fres wordt bepaald door de compliantie (veerconstante) enne ... de bewegende massa..

OK, Fres is wat hoger, maar of dat merkbaar is? Als de Fres toeneemt, dan neemt de Vas af (uitgaande dat ie stijfer is geworden), vraag is hoeveel dan de Fb (dus ingebouwd) dan toeneemt in vergelijking met de fabrikant opgave. Het uiteindelijke hoorbare effect zou best wel mee kunnen vallen.

En over de metingen van je tweeters zou ik ook niet zo veel over twijfelen. Lijkt me inderdaad niet zoals het bedoeld was. Ik denk dat simpelweg alle verse Ferrofluids je al een verbetering opleveren i.v.m dit. Je kan ook eerst ff reinigen en beoordelen wat het effect is. Maar goed, je moet denk ik ff zelf een keuze maken hoe je dat wilt oplossen.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » wo 25 mar 2020, 22:42

Wat betreft de woofers maak ik me niet heel veel zorgen. Een weekendje in de lampolie is zo geregeld. En ik denk erover om nog wat extra demping toe te voegen in de kast. Een stukje BAF of Bailey’s long hair wool. Ben doorgaans wel blij met iets overmatige demping. Wordt het allemaal net wat droger van.

Ik neig inderdaad naar dome en fluid vervangen. Maar hoe ga ik zeker weten dat ik alle metaaldeeltjes van de oude fluid geheel uit de luchtdoelen heb verwijderd? Die moeten natuurlijk niet achterblijven...

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 25 mar 2020, 22:52

De reden voor die impedantie piek is dat de woofers een voice coil former (spreekspoelwikkellichaam of spreekspoelhouder) van kapton/glasvezel/oid. hebben ipv. aluminium. Dat heeft overigens met de kwaliteit van de basweergave (vrijwel) niets te maken.
Mediocre is not my middle name.

timpert

Berichtdoor timpert » do 26 mar 2020, 9:38

Ik heb mijn tweeters een paar weken geleden helemaal vrij van ferrrofluid gekregen met reepjes die ik uit een koffiefilter had geknipt. Filterpapier neemt goed vocht op, en is ook een beetje ruw zodat je kan "schrobben". De laatste restjes heb ik er uit gekregen met strips koffiefilter die ik in isopropylalcohol had gedoopt. Maar met gewone alcohol of spiritus verwacht ik dat het ook lukt. Ferrofluid bevat geen ijzervijlsel maar nanodeeltjes ijzeroxide, het blijft niet aan de polen plakken zoals ijzervijlsel. Door de alcohol verdun je tijdelijk het ferrofluid, waardoor het gewoon als elke andere vloeistof in het papier wordt opgenomen. De deeltjes komen gewoon mee met de vloeistof.

Pas wel op met de lampolie, als je maar lang genoeg wacht trekt de meeste olie wel in het rubber. Als het rubber echter te veel olie opneemt gaat het een beetje uitzetten. Ik had lampolie in de randen van een woofer gedaan, en daarna moest ik hals over kop voor mijn werk een verre reis maken. Het spul heeft er daardoor geen nacht, maar een week in gezeten. Gevolg is dat er nu een klein delletje in de rand zit. Ik verwacht dat het er na verloop van tijd wel weer uit trekt, maar het staat wat slordig. In jouw geval zou ik een wattenstaafje pakken, en de rand dun insmeren (kijk uit dat je de conus niet raakt). Als de resonantiefrequentie nog steeds te hoog is na een dag, behandeling nog een keer herhalen, en als je tevreden bent, een keer behandelen met Sonax.

Nog een oppassertje: als je de koptelefoonuitgang van je Scarlett gebruikt, is de spanning over de driver bij de impedantiemeting veel kleiner dan 1 Volt. De gemeten resonantiefrequentie valt dan vaak wat hoger uit dan wanneer je met een paar volt over de driver meet. Het blijft wat nattevingerwerk, maar ik zou de behandeling als geslaagd beschouwen zodra je FS binnen 10% afwijking van spec hebt gekregen. Veel nieuwe speakers wijken al meer af...
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 26 mar 2020, 10:36

Mijn ervaring met vrijwel alle Audax (Hm130xx, HM170xx, AMxx, APxx en oudere) is ook dat ze hoger meten dan de datasheet aangeeft. Ik heb het idee dat Audax ze in een IEC baffle gemeten heeft waardoor de eff conusmassa wat hoger wordt. Ik meet wel altijd bij 1V rms met 25 ohm serie weerstand. Die serieweerstand is ook een beetje arbitrair. Vuistregeltje daarbij is eigenlijk de helft van de impedantiepiek. Maar rond de resonantie heeft ie niet zo heel veel invloed. Ook maakt het uit of je ze los hebt liggen of stevig in de bankschroef. Til dus niet al te zwaar aan de resultaten maar doe het wel zorgvuldig.
Peter de Jong

timpert

Berichtdoor timpert » do 26 mar 2020, 11:54

Toen Peerless nog Deens was gaven ze twee sets T&S parameters, de ene voor een vrij opgestelde driver, de andere voor de driver in een baffle. Ze verschillen maar een paar procent van elkaar. Tegenwoordig doen ze dat niet meer, maar geven ze bij bepaalde parameters wel toleranties. Uit mijn hoofd meen ik dat ze bij woofers voor Fs +/- 15% hanteren. Als Fs afwijkt is het inderdaad vaker naar boven dan naar onder. Maar een goed gekozen afstemming van de box heeft daar geen last van.

Ook belangrijk is de temperatuur, als het warm is worden de materialen soepeler waardoor Fs lager wordt en de mechanische demping minder (Qms gaat omhoog). Als je bij dit weer in een onverwarmde garage meet kan je dus een flinke afwijking van de gemeten parameters krijgen.

timpert

Berichtdoor timpert » do 26 mar 2020, 20:31

@Jamesblond: ik heb de impedantie van beide woofers gemeten. Meetweerstand was 9,81 Ohm, uitsturing 2 V rms. Ik heb de meting twee keer gedraaid, en de tweede opgeslagen voor iedere woofer.

Wat een troep! Doe geen moeite om ze op te halen, ik breng ze wel voor je naar de milieustraat.

timpert

Berichtdoor timpert » do 26 mar 2020, 20:34

Resultaten:
Speaker 1: Fs = 42,5 Hz, Qm = 6,24, Qe = 0,19, Qt = 0,18
Speaker 2: Fs = 41,0 Hz, Qm = 5,89, Qe = 0,19, Qt = 0,18

Zoals de Amerikanen zeggen: "If it ain't broke...". Deze speakers doen het prima, en kunnen meteen terug in de kast. Niks meer aan doen!

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » do 26 mar 2020, 21:46

timpert schreef:@Jamesblond: ik heb de impedantie van beide woofers gemeten. Meetweerstand was 9,81 Ohm, uitsturing 2 V rms. Ik heb de meting twee keer gedraaid, en de tweede opgeslagen voor iedere woofer.

Wat een troep! Doe geen moeite om ze op te halen, ik breng ze wel voor je naar de milieustraat.

:mrgreen:
Dank! Scheelt me weer een ritje!
:rofl:

timpert

Berichtdoor timpert » zo 29 mar 2020, 14:57

Ik heb de tweeters ook gemeten. Eerst direct uit de doos, en de meting zag er exact hetzelfde uit als de metingen die jij eraan hebt gedaan, dus daar heb ik geen plaatjes van opgeslagen. Geen resonantie van betekenis te ontwaren. Ik heb daarna het ferrofluid verwijderd uit de de luchtspleten en van de de spreekspoelen, en de meting nog een keer herhaald. En presto! Een duidelijke resonantiepiek!

Maar toch zit het nog niet helemaal lekker. Voor een tweeter zonder achterkamer is < 500 Hz een veel te lage resonantiefrequentie, eerder zou ik rond 1 kHz verwachten. Als je de dome goed bekijkt, dan lijkt de impregnering helemaal verdwenen te zijn, waardoor het materiaal poreus geworden is. Normaal maken tweeters irritant veel geluid tijdens een impedantiemeting, dat was nu ook niet het geval. De domes zijn echt lek! Nieuwe domes zijn dus wel nodig.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » zo 29 mar 2020, 15:09

Ha, kijk.
Precies wat ik al dacht. Dank je wel voor de bevestiging. Ik ga vandaag of morgen dan maar eens vervanging opsnorren.
Voor een andere klus heb ik ook materiaal nodig, dus dat wordt Hamsteruuuuuuh!

Wil je me even (PB) laten weten wanneer ik de handel weer kan komen ophalen?

Nogmaals enorm bedankt, Timpert!
:goedzo:

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » di 31 mar 2020, 14:52

Hier ga ik verder met het restauratietopic.

Terug naar “Luidspreker Drivers”