Wie herkent deze dome middentoner?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

RobbinM

Wie herkent deze dome middentoner?

Berichtdoor RobbinM » wo 06 nov 2019, 18:11

MidRies.jpg

De luidspreker die deze driver huist is een Pied Piper uit c.a. 1995
Naar verluid zijn de middentoners ooit vervangen, omdat de originele Philips units stuk zijn gegaan.
Dat is naar zeggen wel door de fabrikant gedaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Subje: 16x Peerless XXLS P835037 (8-80Hz)
Frontjes: Satori WO24P-4 (80-200Hz) Satori MW16P-4 (200-1780Hz) SB26ADC (1780-20kHz)

markbakk

Re: Wie herkent deze dome middentoner?

Berichtdoor markbakk » wo 06 nov 2019, 19:46

Hoe ziet de achterkant eruit?
Mark Bakker

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 06 nov 2019, 20:38

markbakk schreef:Hoe ziet de achterkant eruit?

Ja, inderdaad, zit er niet een stikkertje op met codenummers ?

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » wo 06 nov 2019, 22:27

Sorry ik kan helaas geen foto van de achterkant vragen, speakers zijn niet van mij waar ze in zitten...
Via een andere weg kreeg ik de tip dat het mogelijk om MB-Quart gaat.. Ik zoek verder.
Frontjes: Satori WO24P-4 (80-200Hz) Satori MW16P-4 (200-1780Hz) SB26ADC (1780-20kHz)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 06 nov 2019, 22:51

Ik heb de onderdelen van een set MB Quart 610S maar dit is niet die mid-dome. Die is van plastic en heeft nog een soort rand rondom de dome. Deze deed me eerder denken aan wat Braun of A/D/S gebruikte, maar die is het ook niet. Een visaton dacht ik er ook in te zien, maar die faceplate klopt dan niet.

Is het gecoat textiel of is het meer een zacht plastig (supronyl?) dome materiaal?

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 07 nov 2019, 0:42

Tja, 4 schroefjes losdraaien, en je weet zo goed als zeker welke het is. :sure: :sure: :sure:
Hans

SARK

Berichtdoor SARK » do 07 nov 2019, 6:51

wouter schreef:Een visaton dacht ik er ook in te zien, maar die faceplate klopt dan niet.

De oudjes van Visaton hadden nog niet de kenmerkende vorm die ze nu hebben …. het zou heel goed de Visaton DMR 120 kunnen zijn.
https://www.visaton.de/index.php/en/pro ... -120-4-ohm

Kenmerkend voor Visaton is dat de gaten voor de magneetmontage een slag zijn gedraaid tov de "gewone" montage gaten en het gebruik van Torx.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

SARK

Berichtdoor SARK » do 07 nov 2019, 7:40

Ps.
@ts .... waarom wil je eigenlijk weten wat voor units het zijn?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » do 07 nov 2019, 9:27

Waarschijnlijk is het een kennistest en krijgt de winnaar een prijs. :lol:
Zelf maken is leuker.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 07 nov 2019, 10:22

hannesie schreef:Tja, 4 schroefjes losdraaien, en je weet zo goed als zeker welke het is. :sure: :sure: :sure:

Tsja, ik zie ook niet in waarom dat niet zou kunnen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 07 nov 2019, 16:03

SARK schreef:
wouter schreef:Een visaton dacht ik er ook in te zien, maar die faceplate klopt dan niet.

De oudjes van Visaton hadden nog niet de kenmerkende vorm die ze nu hebben …. het zou heel goed de Visaton DMR 120 kunnen zijn.
https://www.visaton.de/index.php/en/pro ... -120-4-ohm

Kenmerkend voor Visaton is dat de gaten voor de magneetmontage een slag zijn gedraaid tov de "gewone" montage gaten en het gebruik van Torx.

precies, die zocht ik

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 07 nov 2019, 20:13

Dat nu niemand de Peerless 50mm dome uit die jaren noemt. :hide: die is het ook niet (de KA20). Het is niet de oude DMR120 van Visaton, die had een kleinere faceplate van 12 bij 12cm. Ik denk een OEM uit Duitsland.

[Edit] Is het wel een 50mm dome? Of een Audax 38mm met vierkante faceplate?
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 07 nov 2019, 20:48

I.d.d. lijkt mij kleiner dan 50mm. Maar als TS hem er niet even uit schroeft zal het gissen blijven of gewoon Piet Pieper in Haarlem contacteren? Ene Wibi schijnt te weten waar ie woont :D
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 07 nov 2019, 21:31

Als ik me niet vergis werden de pied pipers voorzien van een philips dome.. Qua model lijkt dat er ook wel erg op de AD 02160/SQ8 al lijkt het wel of er een ander plaatje voor gezet is..
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 07 nov 2019, 21:48

Pjotr schreef:of gewoon Piet Pieper in Haarlem contacteren? Ene Wibi schijnt te weten waar ie woont :D

Ik kan me vergissen, maar volgens mij bestaat die zaak (en ook het merk niet meer.)
Ik las tenminste een tijdje terug iets over een hersenbloeding van de eigenaar.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 07 nov 2019, 22:00

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:of gewoon Piet Pieper in Haarlem contacteren? Ene Wibi schijnt te weten waar ie woont :D

Ik kan me vergissen, maar volgens mij bestaat die zaak (en ook het merk niet meer.)
Ik las tenminste een tijdje terug iets over een hersenbloeding van de eigenaar.

Lijkt er op dat je gelijk hebt. Toch al een heel lang tijdje terug (2012) zo te zien: https://www.linkedin.com/in/gerbrand-va ... bdomain=nl De wepsait is i.i.g. niet meer in de lucht.
Peter de Jong

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » vr 15 nov 2019, 20:03

Hey bedankt voor de reacties allemaal, ontzettend leuk om te lezen dat er zo word meegedacht!
Ik wilde in eerste instantie een wat korter berichtje sturen maar wellicht vinden sommigen het wel leuk om het hele verhaal te kennen.
De luidsprekers zijn van mijn oom, hij heeft ze al zo lang ik me kan herinneren in zijn huiskamer staan (ik ben 27). Inmiddels zijn ze naar zijn zolder verhuisd heb ik vernomen.

Om te beginnen geef ik alvast antwoord op de vraag die nog niet gesteld is, namelijk: waarom heeft mijn oom deze luidsprekers? Ik vroeg het me af, en een jaar of 15 geleden heb ik het hem gevraagd. Overigens was ik toen absoluut niet bekend met het merk en de verhalen daaromheen. Zijn antwoord op de vraag heeft later invloed gehad op de vormgeving van mijn eigen criteria. Hij vertelde dat het te maken had met het feit dat hij drummer is, en daardoor een duidelijke referentie heeft wat betreft de klank van een drumstel. Destijds is hij bij een groot aantal beurzen, winkels, etc geweest om luidsprekers te toetsen aan zijn referentie. Hij vertelde dat er wel andere luidsprekers waren die in de hogere frequentiegebieden beter klonken, maar dat de PP's van alle luidsprekers die hij beluisterd had de enige waren die in staat waren om de klanken van drums wisten te benaderen. Logischerwijs woog dat zwaar mee in zijn uiteindelijke keuze.

Het lastige is dat de speakers een kolere-eind bij mij vandaan zijn, en mijn oom wilt er liever niet onnodig aan sleutelen. Zomaar even wat schroeven is dus ongewenst. Zo ver ik me kan herinneren stonden ze er altijd als nieuw bij in hoogglans zwart, dus ik heb alle begrip.

De reden dat ik wil weten wat voor dome het is, is omdat ik de luidsprekers voor hem wilde herstellen naar hoe hij ze gekocht heeft.
Toen hij ze kocht zaten er Philips AD02160 mids in. Onlangs heb ik daar een paartje van gekocht (bijvangst) voor weinig dus ik dacht mijn oompie er blij mee te maken. Een jaar of tien geleden heeft hij me namelijk verteld dat hij een van de Philips mids kapot had gespeeld. Hij heeft ze toen bij PP in Haarlem laten herstellen. Bij dit vakkundige herstelwerk zijn de afgebeelde units er toen ingekomen. Hij vertelde dat hij de nieuwe mids minder goed vond klinken (schel). En zo is het cirkeltje rond.

De vraag naar het typenummer komt voort uit mijn wantrouwen in het vakkundige herstelwerk door de verhalen die her en der op internet te lezen zijn over onder meer de bedrijfsfilosofie van TSN. Daaruit voortvloeiend aan de hand van het originele filterschema en een vergelijking tussen oa efficiëntie van zijn huidige en de originele Philips mids wil ik mijn vermoeden over het wel/niet aanpassen van het scheidingsfilter op de 'nieuwe' mids tijdens de 'herstelwerkzaamheden' kunnen onderbouwen of ontkrachten. Een verschil van 3dB efficientie wanneer de overige waarden hetzelfde zijn zou zijn luisterervaring kunnen onderbouwen.

Mocht het vermoeden van een ongewijzigd filter (in mijn ooms boxen ten opzichte van de oer-versie) versterkt worden, dan hoef ik me minder zorgen te maken over de waardes van het filter zelf.
Het lijkt me ook vanzelfsprekend dat luidsprekers van deze leeftijd (en met dit gebruik) voorzien moeten worden van wat frisse filtercomponenten. Voor de lol zal ik de oude nameten.

Om het verhaal nog langer te maken....
Wilde ik controleren of het filterschema in zijn boxen nog is zoals de originele ontwerper het heeft bedacht. Ooms exemplaren zijn uit ca 1995, dus niet de beginjaren. Omdat TSN nogal aan het ontwerp heeft gesleuteld in de loop der tijd wil ik wel zeker zijn dat ze zo ver mogelijk trouw zijn aan het originele ontwerp, om mee te beginnen. Één punt waar dat sowieso niet gaat lukken is de tweeter: daar zit een ronde isofase tweeter in van Philips. De oorspronkelijke ontwerpen hadden een bandtweetertje naar een ontwerp van JVC als mijn informatie correct is.

Per toeval kwam ik voor heel weinig een setje PP tegen uit de beginjaren. Helemaal afgeleefd, maar dat geeft niet, het filter is het belangrijkst.
Dacht ik. Want bij nader inzien blijken de woofertjes in de set die nu bij mij ruimte staat in te nemen, anders te zijn dan die van mijn oom. Ik heb de Sonics SLE 60/120 woofertjes, hij heeft exemplaren die in opdracht van TSN zijn gemaakt door een andere leverancier. Van die 'nieuwe' woofers, wijkt de Qts naar het schijnt dusdanig af, dat ze niet uitwisselbaar zijn. Sterker nog, ze zijn eigenlijk niet eens geschikt voor een behuizing zoals die van PP. Mijn woofertjes ga ik refoamen zodra ik geschikte (soepele) randen heb gevonden. Die zullen daarna plaats krijgen in de PP's van oom. Vragen die ik wil kunnen beantwoorden: is het filter aangepast voor de nieuwe woofers van oom? Is het midgedeelte aangepast bij 'herstel'? En: is het tweetergedeelte anders ivm de ronde isofase tweeter, of is de hoogtak ongewijzigd gebleven?

De Philips AD02160 is dus waar het hele verhaal om begon, helaas blijken er dus nog meer dingen aan de hand met de door hem geliefde luidsprekers.
Van de Philips middentoner heb ik vermoedelijk inmiddels alle mogelijke varianten gezien, gehad, gehoord en gemeten en de verschillen goed bekeken. In de loop der jaren tevens diverse experimentele verbeteringen geprobeerd. Naar wens kan ik daardoor een aantal dingen aanpassen met reproduceerbare resultaten. Wat ik bij deze exemplaren het liefst zou doen is: FR gladder maken, vervorming omlaag brengen, powerresponse matchen met de tweeter, wellicht de Fs omlaag brengen als dat nodig is: de Sonics woofertjes hebben een bizar lange slag voor wat het is (Xmech, xmax nog niet gemeten ivm foamrot) maar schijnen rond 1100Hz een nare piek te hebben. Daardoor zit ik te twijfelen om een beetje vals te spelen en de f(xo) wat omlaag te brengen als daar ruimte voor is. Dat zou ook in verband met ctc geen verkeerd plan zijn. De isophase tweeter is een van de weinige Philips tweeters die ik nog niet 'kritisch' heb beluisterd laat staan gemeten. Ik denk dat mijn oom deze het liefst origineel houd, tenzij ze stuk zijn natuurlijk. Daarnaast zijn de ribbon tweeters uit mijn krabpalen van twee verschillende merken (zien er wel redelijk hetzelfde uit) en is er volgens mij een gaatje in een van de membraampjes gefakkelt, onbruikbaar dus.

Om weer terug te komen bij mijn oorspronkelijke vraag:
Helaas kan ik het dome materiaal ook alleen via de foto vaststellen totdat ik ze een keer van dichtbij heb gezien.
Van de MB-Quart dome heb ik wel gezien dat ze in verschillende smaakjes geleverd konden worden qua dome materiaal.
Maar als ik dan de foto van de Visaton zie, dan denk ik dat het haast niet te missen is. Mooie vondsten!
Bedankt allen tot dusver, ik ga er mee aan de slag.

Hopelijk brengt het eindresultaat van dit alles mijn oom eindelijk de ervaring die hij in de showroom van PP heeft gehad, of beter. Dan heeft hij eindelijk de speakers staan, waarvan hij dacht dat hij ze gekocht had......

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 nov 2019, 20:19

Mooi verhaal en leuk dat je het met ons deelt. Het past ook helemaal in de roerige geschiedenis van de speaker en zijn ontwerper(s) :D Ik heb die een beetje vanaf de geboorte gevolgd en volgens mij bestaat er helemaal geen originele pied piper. Ze waren steeds weer anders en vanaf het begin af aan voorzien van surplus speakerunits.
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » vr 15 nov 2019, 20:25

Pjotr schreef:Het past ook helemaal in de roerige geschiedenis van de speaker en zijn ontwerper(s) :D
Spido en Wibi?
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 nov 2019, 20:31

Mooi verhaal en leuk dat je het met ons deelt. Het past ook helemaal in de roerige geschiedenis van de speaker en zijn ontwerper(s) :D Ik heb die een beetje vanaf de geboorte gevolgd en volgens mij bestaat er helemaal geen originele pied piper. Ze waren steeds weer anders en vanaf het begin af aan voorzien van surplus speakerunits.
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 nov 2019, 20:38

richard schreef:
Pjotr schreef:Het past ook helemaal in de roerige geschiedenis van de speaker en zijn ontwerper(s) :D
Spido en Wibi?

Nope, Spido was wel bij de eerste dhz versies als belangstellende en helpende hand betrokken maar niet de bedenker. Later werd hij meer de verkoper van het spul. Op een bepaald moment kregen ze financiële onenigheid en Spido vertrok. Wibi was meer een klant van later die wat promotiewerk deed. Althans dit volgens de toen rondgaande verhalen over het stel.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 15 nov 2019, 22:22

Pjotr schreef:volgens mij bestaat er helemaal geen originele pied piper. Ze waren steeds weer anders en vanaf het begin af aan voorzien van surplus speakerunits.

Er is er maar één, dat is de versie die in HVT gepubliceerd werd met de SLE 60/120's, de AD0211SQ8 en de Multicel, alles gelardeerd met een standaard Philips 700/3000-filter, waarbij de seriespoel voor de woofers moest worden gecompleteerd met nog een 2,2mH ofwel vervangen door een enkele 1,0mH voor beide wooferts.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 nov 2019, 22:45

Ja, uiteraard is altijd eentje de eerste versie :lol: Was dat die bouwkit met die piepschuim woofers uit begin jaren '80?
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 15 nov 2019, 22:55

De Multicel bandtweeters zie je nog wel eens te koop op Marktplaats etc.

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » vr 15 nov 2019, 23:54

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Veel nuttige informatie, altijd fijn!
Het filter in mijn exemplaren is geen standaard of aangepast philips deel...
Bedankt voor de tip Harry, maar ik ga mijn exemplaren niet meer opknappen, ik heb er verder weinig mee. Als er nog een levende tweeter in zit, dan komt die op marktplaats te staan.

Over de 0211: die heb ik inderdaad wel eens in een PP zien zitten. Niet mijn favoriete dome mid, maar met een ribbon tweeter kon je bijna niet anders.

3db03c7c-20d0-4f4e-8b7d-2a415453a7fd.jpg

Hierboven een foto van de 'nep' handel die TSN er in heeft gezet bij oom.
Ik had het verschil in eerste instantie niet gezien met de mijne, hieronder.
Totdat ik de andere vorm van de korf zag.

4e3a1af6-7240-49e6-b704-9f5f8df3581d.jpg

06ea4495-dc6e-4778-8dba-f02d38d5d8a8.jpg

ab252f00-0cd4-488b-be03-5dfdf77985c6.jpg

be5d5a4e-44a7-4699-9a61-41103f4efc26.jpg

e7b7ae4a-5ec0-4dc4-ad9f-79ecab1a36f4.jpg

En wat plaatjes van de krabpalen van hier.

Overigens vond ik achter de woofer die ik er uit had geschroefd, een lege fles vodka. Iemand heeft hem waarschijnlijk voor kliko aangezien op een feestje. Hopen dat het scheidingsfilter nog in tact is, want die ligt helemaal onderin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Luidspreker Drivers”