Drivers voor portable PA set

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Drivers voor portable PA set

Berichtdoor wouter » wo 03 jul 2019, 0:26

Ik zie dat ik nog niet met de 4 ohm FaitalPRO 8FE200 had gesimuleerd. 21 liter en 48Hz @-3dB.... is dat na een correctie?
Dat krijg ik niet uit WinISD geloof ik.
De 8 ohm was door de hoge Qts in de gelegenheid laag en diep te gaan. Alleen is 4 ohm slimmer

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 03 jul 2019, 12:35

wouter schreef:Ik zie dat ik nog niet met de 4 ohm FaitalPRO 8FE200 had gesimuleerd. 21 liter en 48Hz @-3dB.... is dat na een correctie?
De 8 ohm was door de hoge Qts in de gelegenheid laag en diep te gaan. Alleen is 4 ohm slimmer

Dat is idd inclusief actieve filters/correctie.

Ik zag volgens mij eerder dat jij de nieuwe WinISD gebruikt?
Zo ja, de-installeren en de oude weer gaan gebruiken.
In de nieuwe gaat namelijk een aantal dingen heel erg fout met actieve filters.

Let er idd op om de 4 ohmige variant te pakken!
Deze simulatie bevat uiteraard niet dingen zoals bafflestep ed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 03 jul 2019, 12:50

Hier trouwens goedkoop DSP bordje + handleiding
viewtopic.php?f=8&t=26883

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 03 jul 2019, 17:47

One World Concepts schreef:
wouter schreef:Ik zie dat ik nog niet met de 4 ohm FaitalPRO 8FE200 had gesimuleerd. 21 liter en 48Hz @-3dB.... is dat na een correctie?

(...)

Bafflestep is bij zulke formaten amper nog een issue, zoals we hem kennen uit de home audio.
48Hz was Fb zie ik, dat verklaart ook waarom ik het niet voor elkaar kreeg.

Heb je toevallig ook een SPL max grafiek en een SPL grafiek bij de input waarbij de powerdip boven de afstemfrequentie Xmax raakt?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 03 jul 2019, 18:06

wouter schreef:
One World Concepts schreef:

(...)

Bafflestep is bij zulke formaten amper nog een issue, zoals we hem kennen uit de home audio.
48Hz was Fb zie ik, dat verklaart ook waarom ik het niet voor elkaar kreeg.

Heb je toevallig ook een SPL max grafiek en een SPL grafiek bij de input waarbij de powerdip boven de afstemfrequentie Xmax raakt?

Bafflestep is zeker absoluut nog een issue!
Pak Edge (van Tolvan) er maar bij, bij een kast van 20-30cm breed begint hij bij ongeveer 200-250Hz.

maxSPL is niet zo'n heel boeiende grafiek zolang je maar niet over je xmax en vermogen heen gaat.
Hier is de excursion, mocht je dat bedoelen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 03 jul 2019, 18:11

Ah, mooi, geen zwakste schakel maar mooi gelijke hoogte van de uitslag zo!

BSC speelt bij 30 liter formaat kasten al minder een rol denk ik, maar dat valt later in de praktijk wel te testen. Ik heb inderdaad vooral ervaring met instrumentversterking, en dan werkt BSC totaal niet - eerder nadelig. Een front is al snel zo groot dat de bafflestep geleidelijk is, dus 40cm en breder.

In dit geval moet ik steeds weer schakelen; het gaat om 8" en ongeveer 20 liter. My bad, dan is het zeker nog wel een 2-weg issue.
Bij deze conus uitslag/dit signaal zou ik graag de SPL grafiek zien. Hoeveel vermogen gaat er dan in?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 03 jul 2019, 18:36

wouter schreef:Ah, mooi, geen zwakste schakel maar mooi gelijke hoogte van de uitslag zo!

BSC speelt bij 30 liter formaat kasten al minder een rol denk ik, maar dat valt later in de praktijk wel te testen. Ik heb inderdaad vooral ervaring met instrumentversterking, en dan werkt BSC totaal niet - eerder nadelig. Een front is al snel zo groot dat de bafflestep geleidelijk is, dus 40cm en breder.

In dit geval moet ik steeds weer schakelen; het gaat om 8" en ongeveer 20 liter. My bad, dan is het zeker nog wel een 2-weg issue.
Bij deze conus uitslag/dit signaal zou ik graag de SPL grafiek zien. Hoeveel vermogen gaat er dan in?

Dat vermogen kun je in de VA grafiek zien, dus rond de 45-50W max.
In dit geval liggen de xmax en max vermogen samen, wat heel gunstig is om evt een limiter af te regelen.
Ook ligt deze piek op ongeveer 55Hz, waar toch vaak nog wel iets van muziekinformatie zit.
(als de piek bv veel lager zou liggen is dat ook direct een minder groot probleem)

SPL grafiek is hetzelfde, maar dan is de max op 106-107dB, uiteraard gaat daar nog de bafflestep vanaf
(bedenk dat WinISD met oneindig klankbord rekent).

Je zou het ook in Boxsim, VituixCAD of BASTA! kunnen simuleren (de laatste heeft niet alle actieve filters).
Dan kun je kast effecten ook meenemen. Helaas werken die iets minder fijn om speakers te vergelijken in een bepaalde kast, vandaar dat ik altijd eerst WinISD gebruik daarvoor.

grimoire

Berichtdoor grimoire » do 04 jul 2019, 11:20

Sommige dingen gaan me boven de pet, maar jullie weten duidelijk waar je het over hebt zo te lezen ;)

Ik heb iig kunnen achterhalen hoe groot de baspoort moet zijn. En zal ook eens in boxsim simuleren met actieve correctie

Die 45-50 W bereik je in de simulatie de x-max mee, lees ik dat goed? Dan snap ik niet dat 50w aan versterking krap aan zou zijn, wat elders is het topic terug komt

grimoire

Berichtdoor grimoire » do 04 jul 2019, 12:11

Sommige dingen gaan me boven de pet, maar jullie weten duidelijk waar je het over hebt zo te lezen ;)

Ik heb iig kunnen achterhalen hoe groot de baspoort moet zijn. En zal ook eens in boxsim simuleren met actieve correctie

Die 45-50 W bereik je in de simulatie de x-max mee, lees ik dat goed? Dan snap ik niet dat 50w aan versterking krap aan zou zijn, wat elders is het topic terug komt

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 04 jul 2019, 12:25

grimoire schreef:Sommige dingen gaan me boven de pet, maar jullie weten duidelijk waar je het over hebt zo te lezen ;)

grimoire schreef:Sommige dingen gaan me boven de pet, maar jullie weten duidelijk waar je het over hebt zo te lezen ;)

Geef anders even door hoe groot je de porten wilt hebben, dan kan ik ze ook berekenen.

Trouwens, de kast mag absoluut ook iets groter, mocht dat makkelijker zijn (is ook voordeliger voor het vermogen in het laag).

Die 50W is puur een theoretische waarde. Zie het als een soort max waarde.
Ik zou daar persoonlijk niet steeds weer bij in de buurt willen komen.
Zeker de bordje van Sure zijn niet al te best om heel eerlijk te zijn.
Zowel qua elektrische performance, maar vooral ook thermische performance.

grimoire

Berichtdoor grimoire » vr 05 jul 2019, 19:33

ik heb even wat gespeeld met actieve correctie in Boxsim
(vinkjes diffraction at baffle staan uit)

kastgrootte iets vergroot van 21 naar 25 liter

met parametric EQ boost op 40hz 7db met Q van 0,4
lijkt zelfs een f3 van 43 hz te geven? Ik vraag me af of dat klopt
met speakerboxlite.com kom ik op hetzelfde uit

faital 8fe200 4 ohm 25 liter 48hz vented.jpg

de baffle maak ik zo compact mogelijk,
woofer onderin, met in de hoeken driehoekige basreflex poorten
en dan voldoende ruimte er boven voor de hoorn.
dan is er voldoende speling om de kast in de diepte groter te maken waar nodig

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 05 jul 2019, 20:51

Je bent de highpass vergeten. Check even mijn winISD screenshot
Btw, WinISD, Boxsim komen met elkaar overeen.

Boxsim gooit er soms nog hun eigen sausje overheen.

grimoire

Berichtdoor grimoire » do 17 okt 2019, 8:22

De kasten zijn vrijwel af, nog gaten voor de drivers frezen en baspoorten aanleggen.

Alleen voor de faital een vraag over de tuning

Tuning rond de 50hz geeft een mooie curve die weinig boost nodig heeft, zoals eerder hierboven in de grafieken te zien is. Mijn kast is 25 liter (volume can drivet en hoorn er al afgetrokken)

Tuning van 40hz gaat hij nog een stuk lager met een beetje meer boost om de curve vlak te trekken

Maar weet niet of de driver daarvoor geschikt is?

Terug naar “Luidspreker Drivers”