Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Purifi - Welke driver?

Berichtdoor wouter » wo 01 mei 2019, 1:16

Tom Magchielse schreef:Als je het grofweg berekent, dan kun je met een dergelijke driver ongeveer 100 dB maken tot 35 Hz. Een relatief stijve ophanging lijkt me met een dergelijke uitwijking moeilijk verenigbaar, dus het ding zal een flinke Vas hebben. Dan kan je net zo goed een maatje groter nemen...
Tom

https://6moons.com/industry_articles/purifi/

Als ik hier kijk zou ik zeggen, 33-34Hz fs. Voor een 6,5" met 86+ dB is dat dus best wel laag. Een hoge Vas zou wel kunnen. De vervormingsmeting valt met -80dB bij 2,83V wel heel laag uit (-20 @20Hz?!). Zijn deze metingen gedaan aan de combi woofer & amp?

Aangezien er iemand die voorheen bij Typhany gewerkt heeft bij het team zit en ze OEM bezig zijn zul je deze driver nergens vinden Satefan.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 01 mei 2019, 21:22

ds23man schreef:
One World Concepts schreef:
ds23man schreef:Volgende zal wel kii zijn.......

Ik waardeer het nooit zo om mensen zwart te maken en te gaan speculeren.
Zelfs als het waar mocht zijn.
Ik vind het prima als je een mening hebt, maar dit vind ik toch wel iets anders.

Denk dat ik me iets te cru heb uitgedrukt. Bruno is briljant in nieuwe ideeen en concepten alleen krijg ik de indruk dat als hij iets af heeft weer aan iets nieuws begint voordat het vorige goed en wel in de markt staat. Dat zie je gewoon aan het feit dat al zijn verschillende ontwerpen zijn ondergebracht bij verschillende bedrijven waar hij in deelneemt. Vergeet niet dat alle ontwikkelkosten enz ook terug verdient moet worden en vermarkten ook nog een lange adem vergt.

Er zijn nu eenmaal creatievelingen en marketeers.

Ik zie niet wat er mis is met zijn aanpak, gewoon erg typisch te noemen voor dat type mens.
Het is aan de marketeer om daar iets mee te doen. Sja, dat botst weleens :mrgreen:
Daardoor is het een nog niet beter of slechter dan een ander.

Maar ik ben het verder met Tom eens, een kleine driver heeft niet zoveel zin wanneer deze alsnog in een grote kist moet.
Dan kun je idd net zo goed een maatje groter nemen, heb je tevens ook nog eens last van minder niet-lineaire vervorming ed.
Er zijn behoorlijk veel 8" woofertjes te krijgen (helemaal custom OEM) met een flinke slag.
Koper ringetje en goede beluchting zijn de kosten ook niet.

Kostentechnisch gezien zijn grotere woofers vaak ook voordeliger (weet je gelijk ook waar ze de meeste winst/verlies op draaien)

Ik kan me nog herinneren dat de Adire Audio Extremis 6.8 een heel eind kwam, maar om heel eerlijk te zeggen vond ik de 13mm daarvan ook een beetje rooskleurig.
Evenals een Exodus woofer, hier kun je de Klippel metingen ervan zien;
https://www.audioxpress.com/article/tes ... 7r-anarchy
Laatst gewijzigd door One World Concepts op wo 01 mei 2019, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 01 mei 2019, 21:48

als je er een 2weg van wil bakken, is een wat minder grote woofer toch wel makkelijker
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Vhond

Berichtdoor Vhond » do 13 jun 2019, 9:07

Het klonk in ieder geval wel indrukwekkend voor een kleine speaker die er mee gebouwd was in een testopstelling...

https://www.miveraaudio.com/forum/the-puremusic-family/testing-the-new-purifi-1et400a-amplifier-modules met wat meer info van mensen die proefbordjes hebben gebruikt.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 13 jun 2019, 15:42

Vhond schreef:Het klonk in ieder geval wel indrukwekkend voor een kleine speaker die er mee gebouwd was in een testopstelling...
.

jij was gisteren ook in Den Haag er bij? klonk zeker niet verkeerd. metingen van bv BL vs X die hij liet zien waren indrukwekkend, wel jammer dat er nog niet eens een tipje van de sluier over de motor werd opgelicht
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 13 jun 2019, 16:15

Rob ( Munnig Schmidt) heeft de specificaties van deze driver grondig bekeken. Zijn conclusie: zeer goed ontworpen driver maar niets nieuws onder de zon behalve de rolrand die in de wasmachine heeft gezeten. Motorontwerp is ook niet iets nieuws als je buitenkant bekijkt. En de bekend oplopende vervorming die we kennen van woofers is bij dit ding net zo erg aanwezig. Zelfs Bruno kan de natuurkundige wetten niet breken. Als je (bijna) alle vervormings componenten wil aanpakken moet je een motor ontwerpen a la een Lorentz actuator zonder ferro in de constructie en de spider en rolrand laten vervallen:

https://ocw.tudelft.nl/wp-content/uploa ... uators.pdf

https://www.rmsacoustics.nl/papers/whit ... ortion.pdf

De vervorming van break-up blijf je gewoon houden, maar de niet lineare vervorming van de spider en rolrand kan je bestrijden met MFB en die van de motor met stroomsturing.

Helaas bedient Bruno zich behoorlijk van marketing poeha.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 13 jun 2019, 18:53

ds23man schreef:Rob ( Munnig Schmidt) heeft de specificaties van deze driver grondig bekeken. Zijn conclusie: zeer goed ontworpen driver maar niets nieuws onder de zon behalve de rolrand die in de wasmachine heeft gezeten. Motorontwerp is ook niet iets nieuws als je buitenkant bekijkt. ....
van buiten... echte schoonheid zit van binnen toch? de BL vs X was enorm veel vlakker dan van wat ze als referentie opgaven (een Tympany driver), dus dat maakt wel nieuwsgierig...

vanaf een afstand zag die rolrand er uit of die was vergaan :lol: de uiteindelijke gemeten vervorming was goed, maar niet spectaculair beter dan de Santori 7" die ze als vergelijking presenteerden.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 13 jun 2019, 20:00

De motor is gewoon de bekende ferrietmagneet met een ferro poolkern en plaat met de daarbij behorende vervorming. Je kunt hoogstens wat klooien met koper ringen, maar dat heeft alleen effect op de hogere frequenties en wordt al toegepast in de betere drivers.

Wat minder is dat Bruno ( de Belgische boskabouter gezien zijn baard die hij nu heeft), onbehoorlijk naar zijn voormalige samenwerkingspartners begint te trappen....
Fusion Filterdesign

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jun 2019, 0:12

Henkjan schreef:
ds23man schreef:Rob ( Munnig Schmidt) heeft de specificaties van deze driver grondig bekeken. Zijn conclusie: zeer goed ontworpen driver maar niets nieuws onder de zon behalve de rolrand die in de wasmachine heeft gezeten. Motorontwerp is ook niet iets nieuws als je buitenkant bekijkt. ....
van buiten... echte schoonheid zit van binnen toch? de BL vs X was enorm veel vlakker dan van wat ze als referentie opgaven (een Tympany driver), dus dat maakt wel nieuwsgierig...

vanaf een afstand zag die rolrand er uit of die was vergaan :lol: de uiteindelijke gemeten vervorming was goed, maar niet spectaculair beter dan de Santori 7" die ze als vergelijking presenteerden.

Nou, de vervorming was vooral bij de lagere frequenties spectaculair beter. Deze driver verslaat alle drivers van dit formaat als het om het frequentiegebied beneden 1kHz gaat. Pas bij 2kHz is het bijzondere eraf. Dat zat de presentator gisteren ook nog niet lekker, wordt vast de volgende verbetering.

Ik begrijp niet dat Rob tot de conclusie komt dat het niets nieuws onder de zon is. Deze vervormingspecificaties kun je alleen krijgen als je iets hebt gedaan in het motor ontwerp wat anderen nog niet gelukt is. De purify zit maar liefst 20dB onder de H2 en H3 van de beste high end drivers zoals die van scanspeak SEAS etc. in het hele gebied van 100-1000Hz. Het klonk gisteren dan ook enorm schoon en zuiver. Groot nadeel is dat de kastklank van het testboxje des te meer hoorbaar was. Dus deze driver verdient een topontwerp qua speakerbehuizing (of geen kast natuurlijk :wink: )
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jun 2019, 0:46

Om op de openingspost terug te komen van satefan, hier gaat het om: https://www.purifi-audio.com/transducers/

De rolrand zorgt ervoor dat het effectieve oppervlak vrijwel gelijk blijft onder grote uitslagen. Dit is een heel ander verhaal bij de klassieke rolrand die veel amplitude vervorming tot gevolg heeft. Bij uitslag naar buiten verkleint het effectieve oppervlak, bij uitslagen naar binnen wordt het groter. Daar heeft deze vreemd gevormde rolrand blijkbaar veel minder last van.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 14 jun 2019, 8:05

Jeroen, laten we het zo zeggen: de press release suggereerde een fundamentele ander aanpak qua constructie en dat is het dus niet. Wat je wel ziet is dat het gewoon heel goed ontworpen is. Maar de bekende vervormingsoorzaken zijn nog steeds aanwezig, H3 ligt maar 20db lager op 30Hz bij 2,83 volt.

En dan is er deze claim nog:

The first loudspeaker product is a 6.5” driver with a +/-10mm linear stroke whose IMD is
said to be around 20dB lower than that of comparably specified drivers.

Waar zijn de metingen?????
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 14 jun 2019, 8:29

Die liet hij wel zien bij de lezing. Niet alle vervorming is zo veel beter, sommige componenten scheelde t meer andere minder. Ik kan wel eens vragen of de presentatie beschikbaar en deelbaar is

Walt

Berichtdoor Walt » vr 14 jun 2019, 10:42

Die lineare xmax van 10mm bereiken ze door een ultradunne 4mm poolplaat. Beetje getruct dus, de meeste units hebben een dikkere poolplaat, dat komt de powerhandling ten goede, kost wat lineare xmax. En als de spoel de poolplaat verlaat is het verlies in BL veel geleidelijker...

Maar ik ben erg benieuwd, is deze unit bedoelt als subwoofer of ook als basmid voor een tweeweg? Zijn deze units beschikbaar voor de consument? Prijs?

Gr. Walter

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 14 jun 2019, 13:23

Walt schreef:Maar ik ben erg benieuwd, is deze unit bedoelt als subwoofer of ook als basmid voor een tweeweg? Zijn deze units beschikbaar voor de consument? Prijs?

het is een midwooofer, werd gedemo-d in een bookshelf met een AMT tweeter (passief gefilterd met mooie folie spoelen). klonk overtuigend.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » vr 14 jun 2019, 17:10

Walt schreef:Die lineare xmax van 10mm bereiken ze door een ultradunne 4mm poolplaat. Beetje getruct dus, de meeste units hebben een dikkere poolplaat, dat komt de powerhandling ten goede, kost wat lineare xmax.

Een dunne poolplaat hoeft denk ik niet tot een lage belastbaarheid te leiden. Als de luchtruimte boven en onder de poolplaat opgevuld wordt met koper of aluminium, wordt de spoel alsnog over een grote lengte gekoeld.

ae speakers schreef:They raise the “real” thermal power handling of the driver. The upper Faraday ring is a massive aluminum plate equal in diameter to the top plate and 1/2″ thick (1/4″ thick on TD6 and TD8 models). This huge plate sits in close proximity to the top of the voice coil. It pulls heat from the coil and also transfers that heat into the large cast aluminum frame. This gives tremendous thermal reserve. The inner Faraday ring is a large aluminum tube with nearly 1/4″ wall thickness. This ring extends from the top plate to the back plate. It quickly pulls heat away from the bottom of the coil and helps transfer it into the large steel back plate.

http://aespeakers.com/wp-content/upload ... 43x215.png afbeelding
http://aespeakers.com/apollo-upgrade-th ... on-option/ website waar de afbeelding op staat

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 14 jun 2019, 17:53

Walt schreef:Die lineare xmax van 10mm bereiken ze door een ultradunne 4mm poolplaat. Beetje getruct dus, de meeste units hebben een dikkere poolplaat, dat komt de powerhandling ten goede, kost wat lineare xmax.

Als alle kracht van de magneet op een ultradunne poolplaat werkt dan krijg je te maken met verliezen. Een ultra dunne poolplaat is minder efficiënt.

ae speakers schreef:They raise the “real” thermal power handling of the driver. The upper Faraday ring is a massive aluminum plate equal in diameter to the top plate and 1/2″ thick (1/4″ thick on TD6 and TD8 models). This huge plate sits in close proximity to the top of the voice coil. It pulls heat from the coil and also transfers that heat into the large cast aluminum frame. This gives tremendous thermal reserve. The inner Faraday ring is a large aluminum tube with nearly 1/4″ wall thickness. This ring extends from the top plate to the back plate. It quickly pulls heat away from the bottom of the coil and helps transfer it into the large steel back plate.

Chocomel schreef:Een dunne poolplaat hoeft denk ik niet tot een lage belastbaarheid te leiden. Als de luchtruimte boven en onder de poolplaat opgevuld wordt met koper of aluminium, wordt de spoel alsnog over een grote lengte gekoeld.

Een stuk metaal trekt de warmte uit de spreekspoel terwijl de spreekspoel er niet mee in verbinding staat?
Leuk verhaal maar of dit nu echt zo werkt is voor mij de vraag.
Tussen de spreekspoel en poolplaat zit lucht, door de bewegende spreekspoel en spider die erboven is gemonteerd vind er koeling plaats.
Er zal echt lucht moeten circuleren want ook die ringen die warmte opnemen worden warmer en warmer, als daar geen lucht circuleert word het zaakje na verloop van tijd zo heet dat de spoel alsnog doorbrand.
FOCAL

satefan

Berichtdoor satefan » za 15 jun 2019, 10:52

jeroen_d schreef:Om op de openingspost terug te komen van satefan, hier gaat het om: https://www.purifi-audio.com/transducers/

De rolrand zorgt ervoor dat het effectieve oppervlak vrijwel gelijk blijft onder grote uitslagen. Dit is een heel ander verhaal bij de klassieke rolrand die veel amplitude vervorming tot gevolg heeft. Bij uitslag naar buiten verkleint het effectieve oppervlak, bij uitslagen naar binnen wordt het groter. Daar heeft deze vreemd gevormde rolrand blijkbaar veel minder last van.

Ik heb begrepen dat de driver ook los verkrijgbaar zou worden. Als dit zo is ben ik benieuwd naar de prijs. Ik heb er 4 nodig in mijn ontwerp :yeah:. Ik gebruik de midwoofers met een 3e orde kantelpunt van 1000hz, dus voor mijn toepassing is dit heel geschikt verwacht ik. Grotere woofers is in het ontwerp niet haalbaar, vandaar mijn interesse in deze units.

Groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 jun 2019, 10:54

Het is maar de vraag of ze buiten het oem circuit te koop komen.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » za 15 jun 2019, 10:57

ds23man schreef:Het is maar de vraag of ze buiten het oem circuit te koop komen.

Klopt, ik kan me zo voorstellen dat ze dat juist niet doen. Toch maar de huidige units MFB-en :rofl:
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 12 jul 2019, 12:42

op de site van purifi

https://www.purifi-audio.com/transducers/
https://www.purifi-audio.com/tech/

komt druppelsgewijs meer info en metingen

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 12 jul 2019, 13:02

Wil hem hebben, laat ze opschieten ;-)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 12 jul 2019, 19:24

Voorlopig alleen OEM en voor een toch wel flinke prijs zo heb ik uit navraag bij het bedrijf begrepen. En nog beperkt leverbaar. Wellicht dat we over een half jaar voor Daudio een test gaan doen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 12 jul 2019, 19:34

En wat wil je dan met deze driver? Ding is specifiek bedoeld voor toepassingen a la Kii Three. Klein kastje met een hoop vermogen erop.
Fusion Filterdesign

Walt

Berichtdoor Walt » vr 12 jul 2019, 20:12

Ik neem aan als subwoofer in een M1 concept.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 12 jul 2019, 20:44

Ja,ja een 6 inch subwoofer.... Tiny House syndrom. :lol:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Luidspreker Drivers”