Gratis af te halen: Bill Fitzmaurice DR250 (leeg)

Verouderde en afgehandelde advertenties van afgelopen jaar.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

AntonZ

Gratis af te halen: Bill Fitzmaurice DR250 (leeg)

Berichtdoor AntonZ » ma 02 mar 2020, 11:33

Ik heb al jaren een DR250, een horn-loaded single 10" PA top. Mijn exemplaar is hoofdzakelijk voor basgitaar gebruikt. Dit is een van de luidste single 10" cabinets die je kunt vinden. Mijn muziekaktiviteiten buiten de deur staan al langere tijd op een laag pitje met vooralsnog weinig zicht op verbetering. Daarom wil ik wat ruimte vrij maken. Hij mag voor niks naar een zelfbouwer die er nieuwsgierig naar is of graag eens zoiets wil proberen maar geen tijd/gelegenheid heeft het zelf te bouwen: "free to a good home". Er zit meer werk in dan zes plankjes en een paar gaten. Dat is ook de reden dat ik er moeite mee heb om de lege kast naar de stort te brengen. De kast is degelijk gebouwd van goed materiaal (berken multiplex), er zit een hoop arbeid in en het is een bijzonder ding.

Vergis je niet in de omvang, het formaat gaat in de richting van een 4x8" of compacte 4x10" maar dan dieper (in de zin van centimeters). Het ontwerp is vooral bedoeld als PA-top, kan ook verrassend goed mee voor 4-snarige bas. Voor 5-snarig worden de laagste noten wat dun. Deze is specifiek voor bas gebouwd (geen tophat, geen volledige tweeter arrays). Doet het bijzonder goed voor fretless. Gebouwd in berken multiplex, afgewerkt in "rat fur".

De kast is oorspronkelijk gemaakt voor een Eminence Beta 10. Die past er goed in en is goedkoper dan de Eminence Deltalite 2510 die ik er in had gezet. Gatenpatroon van de Deltalite is heel iets afwijkend waardoor het niet mee viel om die te installeren. Zat er wel goed in en werkte uitstekend. Door horn ontwerp is de kast erg efficiënt: heel veel decibellen voor je watts. Daarom ook goed geschikt in combinatie met een buizenversterker. En nogmaals: het is een juweeltje voor fretless.

De kast is inmiddels leeg en uitgekleed: alle losse onderdelen eraf die voor mij bruikbaar zijn. Hoeken, uitklaphandvaten, demping, 10" luidspreker en speakon aansluiting zijn verwijderd. Kun je er allemaal zo weer in en aan schroeven. De tweeters waren wat lastiger te verwijderen dus die krijg je erbij (schakelbaar - dat is fijn voor bas).

Als je foto's wilt: ik heb ergens nog foto's van de bouw. Daarna heb ik er wat aan verbouwd, dus voor de huidige toestand moet ik hem even tevoorschijn halen. Vanwege het formaat: geen verzending, alleen afhalen (regio Alkmaar).

AntonZ

Re: Gratis af te halen: Bill Fitzmaurice DR250 (leeg)

Berichtdoor AntonZ » ma 02 mar 2020, 15:59

Een paar plaatjes erbij om een idee te geven van de opbouw en het gebruikte materiaal (berken multiplex).

DR250r.jpg

DR250f.jpg

DSC01681.jpg

DSC01680.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 02 mar 2020, 20:46

ik heb hier vanuit mijn liefde voor bascabinetten en bedrijfsactiviteiten van Acoustic Alignment wel oren naar. Wij zoeken altijd naar een betere akoestische oplossing in passieve kasten dan wat de markt te bieden heeft.

Eerlijk is eerlijk, ik heb prima spul staan om een recht toe recht aan kastje te bouwen. Maar wij doen heel veel met 1x10 ontwerpen, is ook de meeste ruimte voor in de markt mits het uitzonderlijk presteert.

Laat maar weten of je het onze hoek in wilt laten gaan. Hoeft niet, maar ben benieuwd door je verhaal.

Momenteel werk ik aan een tweeterloos ontwerp voor contrabas en 4-snarige bas. Ook met hoge SPL voor 1x10, en lichtgewicht.

m.v.g. Wouter

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » ma 02 mar 2020, 21:02

Ja hoor, prima als hij bij jullie terecht komt. Ik moest al aan jullie denken eerlijk gezegd, leuk als dat van pas komt. Voor een 1x10" is dit niet lichtgewicht, wel zit de constructie slim in elkaar waardoor het met relatief dun hout een zeer stijve constructie wordt. Via PM even contact om te zien hoe hij bij jou kan komen?

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » di 05 jan 2021, 12:54

Met de eerdere lockdown kwam dit logistiek een beetje in de knoop. Uiteindelijk was ik (een hele tijd terug alweer) bij Wouter in de buurt en heb daar de DR250 afgegeven. Benieuwd of er verder mee gespeeld wordt.

Wouter liet me nog een fraai compact kastje voor basgitaar zien. Houtbouw gereed, nog geen hardware/afwerking. Heel strak gebouwd van goed materiaal. Mooi spul, materiaal en constructie duidelijk beter dan de grote namen die in grote aantallen zo goedkoop mogelijk in elkaar worden gehaast.

Terug naar “Archief”