Henkjan schreef:
Bedankt voor de oplettendheid.
Maar het enige wat er n afwijkt van een directe verbinding tussen netentree en het boutje op t chassis is een Wago klem, waar er ook wel een aantal meer zullen zitten tussen de wcd en de aardpin.
Heel officieel gezien is de aardpin incorrect, deze moet namelijk ook blank zijn, en bij voorkeur met een kartring vast.
Normaliter worden deze direct naast de connector gedaan en zonder dus een connector blok ertussen..
Ik zou deze ook niet als dubbel geïsoleerd bestempelen. Zeker omdat de netspanning kabels direct naar een stuurprint gaan.
Als die dus los schieten, staat het chassis direct onder spanning.
Vuist regel is normaliter dat alles wat metaal is 230V (hoger dan 70V even uit het hoofd) en aan geraakt kan worden door de gebruiker dient rand aarde te hebben. Sowieso handig om dat gewoon altijd te doen eigenlijk.
Class-2 is typisch kunststof binnen of buiten kant (USB-lader, Senseo oid)
Leuk en aardig voor professionele productie, voor een hobby project is het allemaal niet ZO belangrijk.
De regels zijn namelijk zo gemaakt dat voor ontwikkeling en veiligheid van producten (professioneel dus), de neuzen allemaal dezelfde kanten op staan.
Dat dus niet Jan en alleman allerlei eigen brouwsels gaan bedenken. Die kunnen misschien net zo veilig zijn, maar dat maakt controle volgens bepaalde richtlijnen onnozel ingewikkeld.
Dus wat mij betreft is het prima zo, ik zou enkel in het vervolg het gewoon via de standaard methode doen.
Niet omdat het perse beter hoeft te zijn, maar dan voorkom je vragen en discussies.
Wellicht beetje offtopic, en in een ander topic verder?
Mooie versterker trouwens! Is het geld zeker waard en zit goed in elkaar!