Nononsense Monitor - een monitor met allure

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Nononsense Monitor - een monitor met allure

Berichtdoor SSassen » vr 23 okt 2009, 11:41

In dit topic doe ik verslag van het ontwerp en de bouw van de Nononsense Monitor, een 3-weg monitor voorzien van slim gekozen drivers, met minimale filtering, een redelijk eenvoudige kast waarbij veel aandacht wordt besteed aan minimale diffractie en een zo uniform mogelijk afstraalgedrag (on- en off axis) en last but not least een vriendelijk prijskaartje.

Waarom een dergelijk ontwerp? Feitelijk als tegenwicht op al dat geweld van de gerenommeerde fabrikanten die schermen met beryllium tweeters, complexe Neodymium multimotor systemen, (mid)woofers met underhung spreekspoelen en futuristisch ogende frames. Dus ik wil met de Nononsense laten zien dat je met een goede, betaalbare, driver selectie een luidspreker kunt bouwen die zich prima kan meten met luidsprekers voorzien van drivers die al deze noviteiten in zich hebben.

Driver selectie
Niets is zo belangrijk als de keuze voor de drivers, immers als deze niet goed op elkaar passen, bijvoorbeeld een (mid)woofer die veel eerder afvalt dan de gekozen tweeter ingezet kan worden, dan is 't ontwerp bij voorbaat gedoemd te mislukken. Ik kies voor dit ontwerp bekende drivers die hun sporen ruimschoots verdiend hebben, probleemloos met elkaar zijn te combineren en in staat zijn tot een weergave van zeer hoog niveau.

Voor de woofer kom ik uit op de Seas H1208, oftewel de L22RN4X/P, een 8" driver met een aluminum conus en vierlaags gewikkelde spreekspoel met een lage Qts en een lage Fs, dus ook in een relatief kleine kast kan een lage afstemming bereikt worden. De voordelen van deze woofer zijn duidelijk: een flinke lineaire excursie, lage vervormingscijfers en een gemoedelijke afval in het hoog. In een basreflex behuizing van pakweg 20 tot 30 liter is een -3dB punt van circa 30Hz prima haalbaar, wat voor een monitor een uitstekende prestatie is. Voor de mid kom ik uit op een vrij recente driver van ScanSpeak, de 10F, of om precies te zijn de 8-ohm 10F/8424G00. Dit is een driver die feitelijk ook als breedbander inzetbaar is door het kaarsrechte en zeer uitgebreide frequentiebereik. Vervormingscijfers zijn zeer laag, beter zelfs dan die van de veel duurdere 12M mids van ScanSpeak, daarnaast ook hier een een flinke lineaire excursie en niet onbelangrijk, in een gesloten kast van 1 liter netto inhoud heeft deze driver een F3 van 220Hz met een Q=0.5, da's uitstekend voor een mid. Voor de tweeter kan ik eigenlijk niet om de Vifa XT25 heen, een ringradiator die al jaren gretig aftrek vindt in veel commerciële ontwerpen. Groot voordeel is de excellente lineairiteit van deze tweeter, het rondstraalgedrag en de lage harmonische vervorming. In combinatie met de 10F kan hij bovendien boven de 3kHz gefilterd worden wat ervoor zorgt dat de vervorming verder gereduceerd kan worden.

Seas H1208 - L22RN4X/P
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=135

Afbeelding

ScanSpeak 10F - 10F/G8424G00
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf

Afbeelding

Vifa XT25TG-30/04
http://www.tymphany.com/files/XT25TG30-04%20Rev1_0.pdf

Afbeelding

In de komende maanden zal ik hier verslag doen van het ontwerp, de opbouw en alle stappen die nodig zijn om luidspreker, kast en filter tot één geheel te smeden. Uiteraard zijn suggesties en commentaar welkom, alsook het eventuele meedenken en inbreng bij de totstandkoming van dit ontwerp.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Createur d' Haut parleur

Edit: wegens het afwijken van de initiële driver selectie (Seas CA18RNX en Vifa XT25) is de openings post aangepast aan de driver selectie waar ik uiteindelijk op ben uitgekomen.
Laatst gewijzigd door SSassen op zo 20 feb 2011, 8:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Mediocre is not my middle name.

Sjaudio

Re: Nononsense - een monitor met allure

Berichtdoor Sjaudio » vr 23 okt 2009, 12:54

Mooi geformuleerde en duidelijke startpost! Ben erg benieuwd wat dit gaat worden. :!:

MBG Verhoeven

Berichtdoor MBG Verhoeven » vr 23 okt 2009, 13:04

Interessant project, de tweeter heb ik ook nog liggen! Ben benieuwd, de XT25 kun je idd niet zo super laag gebruiken.
Ga het volgen 8)

bertor

Berichtdoor bertor » vr 23 okt 2009, 13:13

Wat verwacht je qua afstraalgedrag?

JvS

Berichtdoor JvS » vr 23 okt 2009, 13:48

Waarom de CA18 en niet de ER18?

Van Zaphaudio:
This is a new reed cone woofer from Seas. Construction is very similar to the older CA18 coated paper woofers, with one exception: the motor has a single copper sleeve mounted on the T-shaped pole piece below the gap. This is reflected in it's improved harmonic distortion performance in the midbass and lower midrange. HD seems to be somewhere between Seas Excel and standard line. Since this woofer is priced clearly within the rest of the standard line, value is very high. The response curve is relatively smooth with a mild breakup at 4.5kHz, which may need to be dealt with depending on how high it's crossed over.
Dat zou mijn keus zijn in deze prijsklasse...
Ik heb hem zelf ook.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 23 okt 2009, 14:04

Nogmaals, ik gebruik drivers die ik op de plank heb liggen en die daarnaast goed verkrijgbaar zijn, ongetwijfeld zijn d'r betere drivers te vinden, maar ik ga niet wéér nieuwe drivers aanschaffen alleen omdat een nieuwere versie net iets beter presteert op één vlak.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 23 okt 2009, 14:18

De CA sluit ook mooier aan op het uitgangspunt van minimale filtering. Vooral als het in de bedoeling ligt om niet heel laag te filteren. Mooie keuze van drivers, lijkt me zo.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 23 okt 2009, 14:21

Heb toch nog even gekeken naar de ER18RNX en ik denk toch dat de CA18RNX een betere keuze is, de ER18RNX heeft een resonantiepiek (cone breakup) rond de 4.5kHz, aangezien ik vrij hoog wil gaan filteren zit die dus behoorlijk in de weg, daarnaast is de frequentiecurve niet zo vlak als die van de CA18RNX en is 't na de 4.5kHz nogal rommelig, dat de vervorming per saldo iets lager is is mooi, maar is in dit geval van ondergeschikt belang. Op de plots van John Krutke ziet 't er overigens niet zo dramatisch uit als in de datasheets van Seas, op basis van de datasheet van de ER18RNX zou ik deze nimmer in overweging nemen gezien de resonantiepiek (kijk maar naar de schaal, de resonantie steekt er een dikke 8dB bovenuit).

Frequentiecurve ER18RNX

Afbeelding

Frequentiecurve CA18RNX

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

b_force
Ook commercieel actief

Re: Nononsense Monitor - een monitor met allure

Berichtdoor b_force » vr 23 okt 2009, 14:49

Zozo Sander, jij weer bezig ? 8) :wink: , mooi hoor!

Met 6,5inch woofers blijft het altijd een compromis wat diepgang, kast grootte en afstraalgedag betreft.
De XT25 kan nog wel 2kHz aan (Martijn_M heeft bewezen dat zelfs een 27TFF ziek laag ingezet kan worden) en ik zou daar zeker ook gebruik van maken. Ook als je kijkt naar de CA18RNX zou 2/2,2kHz een mooi punt zijn.
Probleemloos bestaat immers niet :lol:

Al met al een leuk setje zo! (zeker als die nog op de plank licht, een boekenplank setje :D )

Ik kan me vaag herinneren dat de CA18RNX een tijd geleden ook in Hobby Hifi stond en waar de THD iets "slechter" was. Maar ik kan me ook even vergissen met zijn grotere broer.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 23 okt 2009, 15:08

http://www.soundstagenetwork.com/measur ... in_module/

Hier wordt een XT25 zelfs onder 2 khz gecrosst. De vervorming is niet onacceptabel hoog.
Die XT25 loopt van zichzelf wel verrekte laag door. Ik ben benieuwd hoe minimalistisch het filter kan worden.

bertor

Berichtdoor bertor » vr 23 okt 2009, 16:04

Martijn M schreef:http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/yg_anat_ref_main_module/

Hier wordt een XT25 zelfs onder 2 khz gecrosst. De vervorming is niet onacceptabel hoog.
Die XT25 loopt van zichzelf wel verrekte laag door. Ik ben benieuwd hoe minimalistisch het filter kan worden.

Ik weet niet of sander van plan is om een waveguide toe te passen:

Afbeelding

Maar daardoor is het afstraalgedrag constanter en kun je de tweeter wat lager inzetten...

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 23 okt 2009, 16:13

Nee, geen waveguide, de XT25 heeft zelf al een zeer net rondstraalgedrag, daarnaast komt er een assymmetrische baffle die schuif afloopt, zodoende leg je de akoestische centra meer in één lijn en door de assymmetrie heb je minder last van de bafflestep, uiteraard worden links en rechts dan gespiegeld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » vr 23 okt 2009, 17:33

Dit belooft!

Ik kan me perfect vinden in je motivatie: no-nonsense en toch hoge kwaliteit!

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 23 okt 2009, 18:15

De XT25 (ik had de KS4 uitvoering) heeft een hele mooie brede soundstage (of afstraalgedrag zo je wil).

Ik vond hem overigen niet zo eenvoudig te filteren. Na de DIY contest (Tony's Hatt werd eerste en mijn monitor tweede, op 0,2 punten na :( ) heeft Tony mij geholpen met filteraanpassingen.

Als ik goed zoek moet heb ik misschien nog ergens de ZMA files van de ongefilterde unit. Als er interesse is ga ik wel zoeken
Always be in doubt until sure

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 24 okt 2009, 0:23

Bedankt voor 't aanbod, maar alle simulatie bestanden zal ik zelf opnieuw genereren als de woofer/tweeter in 't kastje zit, prio één is op dit moment de afstemming van de kast en de asymmetrische plaatsing van de tweeter op de baffle. De afstemming is niet zo bijster spannend, maar over de plaatsing van de tweeter wil ik eerst nog eens goed nadenken (zie ook dit topic: viewtopic.php?f=3&t=9727).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

MartyF

Berichtdoor MartyF » zo 25 okt 2009, 11:34

Heeh Sander,

Leuk dat je weer aan het bouwen bent. En de benadering staat mij ook aan. Een minimale no nonsense benadering met (naar verwachting) goed resultaat. Ik ga je project volgen.

Groet,
Martin
Dat het zo prettig kan zijn, lucht in trilling te brengen.

rho

Berichtdoor rho » vr 30 okt 2009, 18:06

En Sander, al een beetje tijd gehad om er aan verder te doen?

De drivers die je gaat gebruiken lijken me echt wel een basis voor een verrassend goeie speaker te kunnen zijn.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 20 nov 2009, 14:09

Zo, hier ook even een update. Ik heb een zaagplan gemaakt en zal zodra 't weer een beetje opknapt het MDF eens laten kennismaken met m'n zaagtafel. Dan wordt het meten en simuleren. De tweeter plaating wordt na stoeien met The Edge en Boxsim symmetrisch ten opzichte van de zijkanten en met een offset ten opzichte van de bovenkant geplaatst, met daarbij waarschijnlijk met een facet aan alle kanten. Zodra ik weer wat tijd heb om met SketchUp te stoeien zal ik even een 3D tekening plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 20 nov 2009, 14:55

Goed, me even een kwartiertje op SketchUp gestort en hier is de eerste opzet voor het kastontwerp.

Nononsense monitor - kastontwerp, eerste opzet

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Christian

Berichtdoor Christian » vr 20 nov 2009, 15:24

Hoi Sander,

Mooie kast hoor, maar volgens mij had jij toch zo'n mooie freesmachine? Waarom maak je de facetten dan niet mooi glooiend?

Een variatie op het bekende thema.

Groeten,

Christian

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 20 nov 2009, 15:37

Christian,

Mooie kast hoor, maar volgens mij had jij toch zo'n mooie freesmachine? Waarom maak je de facetten dan niet mooi glooiend?

Ja, dat kan inderdaad. Maar ik wil 't ontwerp zo maken dat eenieder het na kan bouwen, dus dan is facetten met de CNC freesmachine frezen natuurlijk voor de meesten niet weggelegd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

JvS

Berichtdoor JvS » vr 20 nov 2009, 16:46

Hey, die komt bekend voor. Mooie vorm vind ik dat.

Peerless HDS152exl + Seas 27TBCD/GB-DXT van Sikalot

Afbeelding
Ik heb hem zelf ook.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 20 nov 2009, 16:59

Prachtig! Dit wordt 'm dus, ziet er in 't echt nog beter uit dan in SketchUp :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 20 nov 2009, 20:26

Heej die komt inderdaad bekent voor :). Ik moet overigens erbij zeggen dat het voor mij een hele verademing was om van van een rechthoekig kistje naar een kistje met facetten te gaan.
Subjectief heeft het een behoorlijke impact (en in het echt nog mooier dan op de foto's).

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 20 nov 2009, 21:17

persoonlijk vind ik wel dat enige nuance in deze vorm wel belangrijk is. soms slaat het door in een gedrocht voor mij...

mooi:
Afbeelding

en minder mooi in mijn ogen:

Afbeelding

Die hoekjes onder de woofer - zijn die ook t.b.v. de afstraling/tegen diffractie- of puur esthetisch?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”