compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

rho

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Berichtdoor rho » za 12 mar 2011, 11:06

Tja, zonder website heb ik al helemaal geen informatie.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 12 mar 2011, 11:06

Je zult een speaker altijd thuis in de gewenste opstelling moeten beluisteren vóórdat je iets kunt zeggen over de kwaliteit die je zelf beleeft. Dus of ik 'm gehoord zou hebben (nee...) maakt niet uit.
Mark Bakker

rho

Berichtdoor rho » za 12 mar 2011, 12:03

Je kan op locatie tenminste al een idee op doen van wat je kan verwachten in je thuis-situatie.

rho

Berichtdoor rho » za 12 mar 2011, 12:46

Deze is misschien ook wel interessant.
De prijs is misschien minder interessant... maar dat moet ik eigenlijk nog uitzoeken. :)

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 12 mar 2011, 12:53

Kan alleen vergelijkenderwijs. En dan nog maar beperkt. In dat geval kun je je het best vervoegen bij een zelfbouwzaak en/of luisterdag.
Mark Bakker

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 12 mar 2011, 13:00

rho schreef:Deze is misschien ook wel interessant.

Dat wil ik wel voor je doen. Een Skaaning slokt in z'n eentje je budget op.

Troels meet (zoals vaker) alleen tot 30 graden off-axis horizontaal. Verticaal beperkt hij zich zelfs nog sterker. In mijn ogen is het verstandiger wat meer over de power response te weten voor je iets nabouwt. Een redelijke indicatie daarvan krijg je als je de speaker over een (veel) bredere hoek, zowel horizontaal als verticaal, meet. Dat vergt heel veel metingen (en dus veel tijd), laat staan dat optimaliseren van de power response een vlotte klus is (als je geen galmkamer hebt). Het ontwerpje van Mark K is wat dat betreft wat beter doordacht.
Mark Bakker

rho

Berichtdoor rho » za 12 mar 2011, 13:38

Heb je dan wat meer informatie over "dat ontwerpje van Mark K"? Ik kan er niks over vinden.

Ondertussen nog een optie bij Tony Gee gevonden: Nebular
Niet meteen mijn favoriete ontwerp, maar toch interessant. Ik heb een beetje schrik voor de laag-mid, maar dat ding heeft een mooie Xmax en die 2 passieve radiatoren boezemen ook wel vertrouwen in.

Hij heeft nog een interessant ontwerp gemaakt. Maar de prijs ligt een beetje boven mijn budget. ;)

JvS

Berichtdoor JvS » za 12 mar 2011, 14:54

Ik denk dat hier de ER18DXT genoemd wordt.

In je opsomming van modellen, lijk je sommige speakers aan de hand van de unit te beoordelen op 'prestatie in het laag'. Waarbij je dit bij de ZR71 betwijfelt, maar bij de Idunn (zelfde klasse en merk unit, ander materiaal) ben je daar niet bang voor.

Dat snap ik niet. Volgens mij is de idunn niet echt een goed ontwerp (als ik hier metingen zie van mensen die hem nagemaakt hebben...) en is de ZR71 dat zeker wel :).

De ER18DXT is volgens mij een briljant ontwerp. Alleen is zijn site momenteel niet bereikbaar: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... 18dxt.html
Ik heb hem zelf ook.

rho

Berichtdoor rho » za 12 mar 2011, 16:56

Het is eerder dat als je een 6.5" in een iets ruimere kast steekt de kans op een voller laag groter is. Hoewel dat uiteraard niet altijd het geval moet zijn.

Waar heb jij metingen gezien van mensen die de Idunn gemaakt hebben?

Ja, ik wacht vol spanning tot het ontwerp van Mark K een keertje te bereiken valt.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 12 mar 2011, 17:40

rho schreef:Waar heb jij metingen gezien van mensen die de Idunn gemaakt hebben?

:mrgreen:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1490159#p1490159
Mijn metingen moet je niet serieus nemen, is knoeiwerk.
Maar van B-force is wel duidelijk anders.
Hans

rho

Berichtdoor rho » za 12 mar 2011, 18:24

Een hele boterham.
Maar blijkbaar kan het toch iets beter dan het origineel.

Ik ben ondertussen ook aan het kijken naar een cobinatie van Troels CNO mkII en Bifrost.
Kan ook best interessant zijn. Hoewel de kosten dan wel oplopen. Maar als ze echt goed zijn zal dat nog wel te verkroppen zijn. :)

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 12 mar 2011, 21:04

JvS schreef:De ER18DXT is volgens mij een briljant ontwerp. Alleen is zijn site momenteel niet bereikbaar:

Hij is er weer. http://www.audioheuristics.org/projects_gallery/ER18DXT/ER18DXT.htm
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 12 mar 2011, 23:53

hannesie schreef:[Minder bundeling dus, het commentaar van Wouter begrijp ik, maar tevens is het wel zo dat het laag met de PR een duidelijk ander karakter heeft als de set van Satefan.

Ik heb ze hier ook gehad met mijn sub's erbij aangesloten, en dan is het echt een volledige weergave van het geluid, dan mis ik echt niets meer, en zonder die sub's is het gewoon een heerlijk vriendelijke zonder luistervermoeidheids problemen :mrgreen:

Ik weet dat Wouter van een stevig/pittig laag houdt, maar dan moet je wel grotere kasten en oppervlak gaan gebruiken, en dat was hetgeen wat je juist niet wilde, althans dat begreep ik.

De Idunn's zijn erg goed in het midden en hoog, dat gedeelte heeft meer potentie dan de L18 monitor. Ik was alleen niet gelukkig met de sound van seas - de axiale diffractiedip in de highpass voor de tweeter was uitgevuld in het filter, waardoor er op andere assen een bult ontstond rond 2 kHz. Dus afgezien daarvan (filterfout) heb ik geen kritiek op de kastvorm, afstraling o.i.d.
Ik vind het geen goede 2-weg omdat het laag erg annoniem en warmpjes is. Ik houdt niet per definitie van stevig of pittig laag. De vergelijking met de duidelijk kleinere L18 was alleen zo enorm dat die 6,5" Idunn midwoofer in dat gebied door de mand viel. De L18, seas H1224 ofwel alu cone versie, kan juist in een kleiner kast! Die Idunn is veel te groot. Een grotere kast geeft niet perse een voller laag, alleen wanneer het optimale nog niet bereikt is. Dat is rond 17 liter voor de Idunn.

Dat het met een sub erbij lekker klinkt kan ik mee voorstellen. Bij een L18 heb ik daar totaal geen behoefte aan, die zet heel strakke contouren neer in het laag. Base/kickdrum en basgitaar zijn compleet los te horen. En dat maakt hem voor mij een betere 2-weg. Maar ik hoef er geen visaton AL130 + KE naast te zetten, die speelt hem met de eerste Bij(w)ou filtering al het bos in (niet qua laag trouwens :wink: )

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 13 mar 2011, 0:29

wouter schreef:Dat het met een sub erbij lekker klinkt kan ik mee voorstellen.

Die subs gingen wel tot 27 Hz :D :mrgreen:
Je kunt de Idunn met PR wel horen in Breda, dan kan ik je wel even de Chinese drums van de Burmester CD laten horen. :lol: :mrgreen:
Hans

rho

Berichtdoor rho » zo 13 mar 2011, 11:07

Ik ga nog even op de laag weergave doorgaan. Ik weet niet zeker of ik wel goed duidelijk kan maken waar ikme zorgen over maak bij de diverse ontwerpen.
Ik ga het dus nog eens proberen en dan zeggen jullie maar of het ergens op slaat. :lol:

We kijken hier dus regelmatig wel eens een DVDtje en het leuke aan de Sputniks is dus dat die bij ons de behoefte naar een subwoofer volledig achterwegen laat.
Waarom dat effect optreed bij de sputniks weet ik niet zeker. Ik vermoed niet dat ze een ontzettend lage F3 hebben. Misschien is het verschil tussen het -3dB en -10dB punt wel betrekkelijk groot? Of misschien wordt het gewoon redelijk aangedikt door een bultje in het laag.
Het is niet het strakste laag maar ook niet overdreven boomerig. Wel lekker vol en betrekkelijk warm.
Iets wat de nieuwe speakers dus zeker moeten doen is dat gebrek aan subwoofer opvangen zoals de Sputniks dat doen. Ik geniet echt meer van de DVDs door die weergave. (en ik heb echt geen plaats voor een sub)
Voor de rest mag de kwaliteit op alle vlakken de hoogte in t.o.v. de Sputniks. (hoewel ik voor de prijs van die speakers echt niet mag klagen)
Bij muziek ben ik hier véél minder bang voor. Waar ik me tevreden mee kan stellen, dat moet elke 6.5" kwalitatieve speaker aankunnen.
Ik zoek dus nog naar het -3dB punt van die Sputnik 17-2 en eventueel ook het -10dB punt. Dan heb ik al een aanknopingspunt om te oordelen wat ik in het laag moet zoeken bij andere ontwerpen.
De kans is natuurlijk groot dat ik me nergens zorgen over hoef te maken en dat de basweergave van de Sputniks gewoon doorsnee materiaal is voor een speaker van dat formaat. Aleen heb ik daar weinig ervaring mee. Mijn JA RM7i clones doen het b.v. veel minder doortastend in het laag. (misschien de reden dat ik zo bang ben om teleurgesteld te worden?)
Maar de Classic 180 was toch niet echt een tegenvaller op dat vlak denk ik. Maar dat was dan wel een vloerstaander. Waarschijnlijk is dat dan ook de reden dat ik naar iets grotere kastjes aan het kijken ben. Het komt toch vaak voor dat je met wat meer lucht achter de conus een diepere en betere laagweergave krrijgt. Toch besef ik ook dat er tegenwoordig legio drivers ontworpen worden die het ook wel met wat minder kast-volume kunnen.

Iets waar ik me heel erg weinig zorgen om maak is de kwaliteit van Seas tweeters. En misschien is dat dan ook alweer onterecht. Niet dat ze bij Seas ooit tweeters maken die slecht zijn (ik ben er nog nooit tegengekomen) maar ze klinken soms toch echt wel zeer verschillend. (die NoFerro800TV is echt WAAUW, zelfs t.o.v. een 27TFFC)

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 14 mar 2011, 10:11

rho schreef:Of misschien wordt het gewoon redelijk aangedikt door een bultje in het laag.
Het is niet het strakste laag maar ook niet overdreven boomerig. Wel lekker vol en betrekkelijk warm.
Iets wat de nieuwe speakers dus zeker moeten doen is dat gebrek aan subwoofer opvangen zoals de Sputniks dat doen.

Wat ik nu niet helemaal helder heb, is hoe je je speakers wil (en kan :twisted: ) opstellen. Die Sputniks tegen de wand maken in het laag wss. meer herrie dan een 8" vrij opgesteld. Tegelijk bepaalt je opstelling nogal welke kwaliteiten je luidspreker moet hebben. De kamerakoestiek is van groot belang.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 14 mar 2011, 12:36

hannesie schreef:
wouter schreef:Je kunt de Idunn met PR wel horen in Breda, dan kan ik je wel even de Chinese drums van de Burmester CD laten horen. :lol: :mrgreen:

Wel eens een L18 gehoord? Het gaat om het vergelijk he...

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 14 mar 2011, 13:03

wouter schreef:Wel eens een L18 gehoord? Het gaat om het vergelijk he...
Alleen gehoord......................., hoeveel die kost. :D

Maar net zo goed kan ik wel zeggen, heb jij het karakter van van de U18RNX/P wel eens gehoord in een combinatie met een PR. :mrgreen:
Het karakter van het totaal, de dynamiek, is in mijn ogen, sorry oren, wel anders.
Maar goed, het directe vergelijk zal kunnen zijn dat de voorkeur naar de 1 of de ander gaat.
Als er sowieso een voorkeur is, of ontstaat. :D :P
Hans

rho

Berichtdoor rho » ma 14 mar 2011, 20:31

De speakers staan inderdaad redelijk dicht tegen de achterwand en de rechtse staat zelfs zo goed als in een hoek.
plaatsing_speakers.JPG

Ik ben wel geïnteresseerd om die Idunn++ eens te beluisteren. Misschien dat ik dan mijn sputniks ook mee naar Breda neem om te kunnen vergelijken.
Zou het makkelijk zijn om die Idunn++ met 2 passieve radiatoren in de achterzijde uit te rusten i.p.v. 1 grotere in de zijkant? Ik heb namelijk geen ervaring met PR's.
Het concept van de Nebular lijkt me wel wat, maar dan met de PP-conus uit de Idunn. (alhoewel die Nebular op zich ook interessant is)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 14 mar 2011, 21:06

Met de opstelling die je nu hebt, zal je een ontwerp moeten maken met een aangepaste bafflestep-compensatie, vermoed ik. Zoek naar iets met een redelijk geleidelijke afval in het laag, of een kast waarmee je naar hartelust met de laagafstemming kan experimenteren.

Overigens staat die rechter speaker wel dicht bij de zijwand. Eens investeren in zware overgordijnen om de reflecties van die wand te verminderen misschien?
Mark Bakker

rho

Berichtdoor rho » ma 14 mar 2011, 21:19

markbakk schreef:Overigens staat die rechter speaker wel dicht bij de zijwand.

Oei, dat had ik nog niet gezien. :wink: :lol:
markbakk schreef:Eens investeren in zware overgordijnen om de reflecties van die wand te verminderen misschien?

Mag jij de vrouw des huizes komen overtuigen. :mrgreen:

Ik weet dat de opstelling problematisch is, maar ik zal het er mee moeten doen.
Het valt nog allemaal redelijk mee hoor, alleen het stereo-beeld trekt helemaal naar rechts omdat de reflecties in het hoog daar veel korter zijn dan links.

Dan ben ik misschien meer met een tweeter die wat minder energie afstraalt off-axis?

rho

Berichtdoor rho » di 15 mar 2011, 12:35

Die zware gordijnen zouden er op den duur misschien toch kunnen komen. :)
Maar een zekerheid is dat niet, dus ik ga er voorlopig van uit dat het niet gaat gebeuren.

Zou dan misschien toch een FAST een goede oplossing zijn? Als ik niet in de zetel zit te luisteren kan ik gewoon de linker speaker de kamer in richten. Dan maakt het geluid op zich toch niet zo ontzettend veel uit omdat het dan vooral als achtergrond dient of om het nieuws te luisteren ofzo.
En als ik wel in de zetel zit dan is het zo erg niet dat het hoog wat bundelt.
Ik kan misschien eens met een niet al te duur systeempje proberen. Een 3" of 4" BB en een 6.5" bass zouden best wel mooi samen kunnen spelen.
Zou dat ik mijn geval toch een goed idee kunnen zijn?

simon

Berichtdoor simon » di 15 mar 2011, 14:22

Mijn ervaring is dat een FAST systeem heel prettig kan werken in een situatie als de jouwe. Het bundelende karakter van een breedbander, houdt het stereobeeld goed intact.

Ik heb niet zo lang geleden voor een vriend een FAST gebouwd met 6" Tangband en de hivi B3N. Fantastisch stereobeeld, en een -3 dB punt bij 35Hz. Dus voor films meer dan geschikt. Als je interesse hebt kan ik eventueel wel een showcase maken van die speaker.

rho

Berichtdoor rho » di 15 mar 2011, 14:54

Simon, dat zou erg vriendelijk zijn moest je het hier even op het forum uit de doeken willen doen. :D
Gelet op de drivers die je gebruikt hebt neem ik aan dat de totale kosten ook binnen de perken bleven. Misschien is het dan wel een goed idee om het gewoon eens te proberen.

simon

Berichtdoor simon » di 15 mar 2011, 16:41

Het totaal voor 2 speakers kwam ergens rond de 350E. Het enige nadeel van een FAST is dat je wel elco's moet gebruiken om de kosten normaal te houden. Ik heb daar echter geen bezwaar tegen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Ik vind het eigenlijk wel leuk om er een showcase van te maken, en nu heb ik een goede motivatie. Hopelijk lukt het deze week.

groeten,

Simon

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”