Mijn monoloog gaat voort
Een grotere update deze keer!
Zoals zo vaak, is het ontwerp wéér gewijzigd, want het vorige ontwerp gaf wat problemen met het precies zagen en afwerken.
Hoe het nu gaat worden is eigenlijk als een standaard d'appolito opstelling, maar nu komt de breedbander in een open buis van 12cm diameter en 30cm lengte te zitten. Deze buis loopt door de gehele speaker en komt met de opening aan de achterzijde uit de speaker (mooi afgewerkt uiteraard). Deze buis vul ik rijkelijk met schapenwol.
Ik heb de Jordan getest in een kastje, in een afgesloten buis (lelijke dichtbij meting!), en als open buis. Waar ik bij de open buis het geluid absoluut het mooiste vond. Aangezien de buis een lengte krijgt van +/- 30cm zou dit een versterking rond de 280Hz inhouden. Het filter is afgestemd op 280Hz, dus dat komt mooi uit, maar dat is voor latere zorg.
Wanddikte van de boven, onder en zijkanten is 25mm MDF met een dwarsversteviging in het onderste deel en bovenin komt ook nog een versteviging, het deel er tussen komt de buis voor de Jordan. De voor en achterzijde zijn 28mm massief beuken.
De wanden ga ik voorzien van loodbitumen en uiteraard demping.
De afwerking:
De voor- en achterzijde zijn dus van het hout zoals boven te zien is. Ik heb deze van een verstek vanaf de helft van de houtdikte voorzien.
De zij- en bovenkant worden aan een stuk voorzien van een mooi soort skai leer (Toledo 57). Het ziet er uit als echt leer en is licht gevlekt, wat wel op de foto's te zien is.
De foto's:
En eindelijk ben ik zo slim geweest om een el-cheapo boorkolom te kopen en die voldoet perfect! Had ik veeeel eerder moeten doen
Leuk zo'n boorkolom, maar dan nog in het midden van een plank van 30cm breed zien te boren... De boorkolom kan maar tot een hoogte van zo'n 20cm ingesteld worden. Mja. Dus maar een mal gemaakt van beuken van 38mm wat ik nog had.
Zijkantjes er aan gezet, zodat deze klem vast om de plank kan en hatseklats in het midden, iedere keer
Alles netjes passen.... en? Het past!
Daarna was het een eenvoudig klusje van lijmen, deuvels er in, en in elkaar zetten. Vervolgens een nacht laten drogen met voldoende gewicht er op.
Het skai:
Hieronder zijn de stappen te zien van het verlijmen van het skai op het hout. Ik gebruik hier voor spuit Bison Tix. Je spuit beide delen in en wacht 10 minuten. Uiteraard moet het allemaal wel goed liggen, want vast = vast. Op aanraden van de meubelmaker (waar ik het skai gekocht heb) ben ik in het midden begonnen en ben vervolgens naar de buitenkant gegaan. Het gaat eigenlijk heel makkelijk met een rollertje. Geen luchtbelletjes of bobbeltjes door de redelijke dikte van het materiaal.
Het insnijden en rechttrekken van de hoeken is mooi gelukt. Zodra het front er op zit, dan is er op de hoeken niets meer van het insnijden te zien!
Zow en morgen verder met de andere speaker!