Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP, V2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

JvS

Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP, V2

Berichtdoor JvS » zo 19 apr 2009, 11:55

Geinspireerd door de 'bierkratradio's' op het forum van tweakers.net, gaan wij ook een portable radio maken. We willen die op een zeilbootje neer kunnen zetten en er voor zorgen dat-ie waterdicht is. Het hoeft niet 'hifi' te klinken, maar moet wel een beetje geluid weergeven.

Voor de aansturing, gebruiken we 2 Ta-2024 bordjes (2 kanalen voor sub en 2 kanalen voor stereo), een 7AH 12V gelaccu en wat electronica (dat nog ontworpen moet worden)

De speakerkeus is beperkt; want watervast. De 16cm witte marine speakers van visaton zijn een logische keuze. Omdat we ook wat laagweergave willen hebben, hebben we gekozen voor een sub. ivm spetterend water is een bandpass een aardige oplossing.

Goedkoop is ook een eis en ik ben uitgekomen bij de Dayton SD215-88.

Afbeelding en Afbeelding

Na wat brainstormen zijn we op een kistje van 40breed, 40diep en 30hoog uitgekomen. Dit resulteert in twee kamers van 24l bruto, een tuning op 60 Hz. Met een 10cm poort, 22cm lange poort en het volgende 'design':

Afbeelding
Opengewerkt en vanaf de achterkant bekeken.

De tekening is niet op schaal, de twee kamers in de kast worden 20cm breed, 40cm diep en 30cm hoog. Bruto 24L elk dus. Omdat er een baspijp, een sub, een batterij, electronica en twee visaton speakertjes in komen, blijft een kamer van 22L (front) en 18L (back) over. Dit levert een aardige respons op: (die niet eens gefilterd hoeft te worden).

Afbeelding

Dit ontloopt de frequentierespons van de breedbander van Visaton niet zo heel veel, het is 3db harder. Van de Visaton gebruiken we er twee, maar de Dayten sturen we ook in stereo aan (dual voicecoil):

Afbeelding

Het geheel wordt aangestuurd door een mp3 speler, de stereo uitgang splitten we naar de twee versterkerbordjes (eventueel via een actief filter) en dat gaat naar de speakertjes.

Waar we ons nu nog over buigen zijn een aantal vraagstukken:

De kast: Die moet het liefst erg licht worden. Resonantie is minder relevant. Ik denk zelf aan 6mm mdf en een dubbele 6mm voor de middelste plaat waar de woofer in hangt. Misschien Een paar kruislinge dwarsbalkjes als bracing. Zou er nog materiaal zijn dat veel geschikter is hiervoor? Want lichter?

Het deksel: De bovenkant van de kast moet open kunnen (batterij vervangen bv), maar ook waterdicht zijn. Hier zullen we dus iets met scharnieren en rubbers moeten bedenken. Of een deksel dat 'in' een iets ruimer kistje valt.

Electronica: Het lijkt er op dat dit prima gaat werken door het domweg aan te sluiten en te gaan spelen. Toch is het leuk om hier iets mee te doen. Dit is ook een project om te leren.

Waar we aan denken:
- Spanningsbeveiliging voor de batterij om overladen en te ver ontladen te voorkomen.
- Actief filter om de respons van de Visaton wat vlakker te krijgen en om het beter aan te laten sluiten bij de sub.
- het (laten) maken van een nette printplaat om de electronica op te verwerken.

De speaker gaan we opmeten en luisteren. Als het goed genoeg klinkt, laten we de electronica zitten. Als het slecht klinkt gaan we met een Sony DSP actieve filters simuleren en die ontwerpen.

Zijn er mensen die wellicht een goede tip hebben voor materiaal van de behuizing?
Laatst gewijzigd door JvS op vr 23 aug 2013, 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 19 apr 2009, 17:39

brilliant idee om een lange buis in een BP kwijt te kunnen! en ik maar kl*ten met bochten enzo...

bouwmateriaal: iets watervasts uiteraard, dus zeker geen MDF... betonplex?

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » zo 19 apr 2009, 17:52

Leuk project :D

JvS schreef:(die niet eens gefilterd hoeft te worden).
Bij bandpass krijg je vaak nog middentonen door de poort, dit kan erg hinderlijk zijn. Een filter is dan nodig.
Ik had ergens gelezen dat je filteren bij bandpass vooral deed om geen rommel uit de poort te krijgen, niet voor het beter aansluiten met de satellieten. Misschien is een passief filter dan voldoende.

@Henkjan: is betonplex leverbaar in dunnere platen dan 12mm?

k.p.

Berichtdoor k.p. » di 21 apr 2009, 12:27

MDF is toch ook niet het lichtste materiaal, misschien wat goedkope meubelpanelen van de bouwmarkt? Deze zijn vast ook wat beter bestand tegen water dan MDF.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 21 apr 2009, 12:43

MDF met een goede grondlak en aflak moet voldoende zijn denk ik.
Desnoods een potje 2K lak kopen.
maar dunner dan 12mm zou ik niet gaan, je moet wel iets van lijmoppervlak over houden... precentueel gezien ga je er niet veel op achteruit kwa gewicht met ander hout.

Anders misschien (duur) perspex/plexiglas etc?

Arno

Berichtdoor Arno » di 21 apr 2009, 20:33

Nooit denken dat je mdf waterdicht kunt afwerken. Het gaat gewoon niet. Er komt altijd wel ergens een beschadiging in de lak, en dan zijn de rapen gaar.

Exterieur verlijmd Okumé multiplex is heel geschikt. Het is ook erg licht van gewicht. 12 mm is een mooie dikte.

JvS

Berichtdoor JvS » di 21 apr 2009, 22:28

Bedankt voor alle antwoorden tot zover. Ik had er eigenlijk niet zo bij stilgestaan dat MDF en water een slecht idee was. Je zou bijna gaan denken om het met een soort van polyester ofzo te gaan 'verven', maar dat gaat erg ver ;).

Ik vind de de multiplex ideeën wel goed. Betonmultiplex is zelfs watervast en gelijk geschilderd (wel lelijk met witte speakers).

Dit is misschien wel een aardig idee: Grenen multiplex.
http://www.af.nl/voorraad/plaat/multiplex-russisch-grenen/

Goedkoop, watervast "en bovendien: het ruikt heel lekker!". Wat wil een mens nog meer :shock:
Russisch Grenen multiplex is robuust, sterk en watervast. Het wordt met name gebruikt voor eenvoudig binnen- en buitentimmerwerk waarbij het uiterlijk een mindere rol speelt, of waarbij juist een wat grover uiterlijk wordt nagestreefd.

Dat laatste is niet het geval, maar echt erg is het ook niet. De randen afwerken is dan wel lastig. Misschien alleen lakken een idee? De kist zal namelijk niet continu onder water staan, maar zal welzeker eens in een plasje water liggen of een paar flinke spetters oplopen (open zeilbootje he). Ik zal me ook eens verdiepen in watervaste afwerking.

Verder is het nu wachten op de spulletjes. Het weekend van 1 mei gaan we zeilen. Ik denk dat we dat niet gaan halen, maar misschien halen we dan wel een V1 met alleen een kistje, accu, 1 versterker en 2 speakertjes. Zou al leuk zijn!

JvS

Berichtdoor JvS » di 21 apr 2009, 23:15

Ik heb iets gelezen met Epoxyhars :D. Ik zeg een polyboembox op een polyvalk klinkt watervast en goed :).

http://www.mrboat.nl/epoxyproduct.htm

Dan heb je voor 30 euro 1 vierkante meter glasvezel en de epoxycomponenten.

Afbeelding

Da's wel erg gaaf en dan kan je ook weer gewoon cheap ass hout gebruiken :).

Jag

Berichtdoor Jag » di 21 apr 2009, 23:30

Vuurkat schreef:Leuk project :D

JvS schreef:(die niet eens gefilterd hoeft te worden).
Bij bandpass krijg je vaak nog middentonen door de poort, dit kan erg hinderlijk zijn. Een filter is dan nodig.
Ik had ergens gelezen dat je filteren bij bandpass vooral deed om geen rommel uit de poort te krijgen, niet voor het beter aansluiten met de satellieten. Misschien is een passief filter dan voldoende.

@Henkjan: is betonplex leverbaar in dunnere platen dan 12mm?
Ik ben ook betrokken bij dit projectje en ik ga de filtering doen. Het idee is om actief te gaan filteren. Eerst simuleren (en meten) met een DSP en dan analoog nabouwen. Aangezien ik zelf geen ervaring heb met het ontwerpen van PCBs, wil ik daarvoor een prefab PCB bestellen: klik

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 21 apr 2009, 23:56

Vuurkat schreef:is betonplex leverbaar in dunnere platen dan 12mm?
nooit gezien, lijkt me voor de eigelijke toepassing (bekisting) ook niet zinvol

indoubt

Berichtdoor indoubt » wo 22 apr 2009, 0:30

is die tripath brugbaar voor de sub? volgens mij niet namelijk

Ook leuk: de kist met kevlar overtrekken, gewoon hand laid up en dan rollen

Klinkt ook alsof er een zonnepaneeltje opmoet. Ik heb ooit eens eentje gekocht bij de action voor een tientje (om accu's te onderhouden op bootjes)
Always be in doubt until sure

k.p.

Berichtdoor k.p. » wo 22 apr 2009, 0:38

Kevlar degradeert toch door zonlicht?

JvS

Berichtdoor JvS » wo 22 apr 2009, 7:07

indoubt schreef:is die tripath brugbaar voor de sub? volgens mij niet namelijk
Nee, die digitale versterkers zijn allemaal al gebrugd en kan je niet nog een keer bruggen. Maar de Dayton kan je wel stereo aansturen.

Ook leuk: de kist met kevlar overtrekken, gewoon hand laid up en dan rollen

Klinkt ook alsof er een zonnepaneeltje opmoet. Ik heb ooit eens eentje gekocht bij de action voor een tientje (om accu's te onderhouden op bootjes)
Is kevlar niet een heel stuk duurder dan die 7 euro's die een rolletje glasfiber kost?

indoubt

Berichtdoor indoubt » wo 22 apr 2009, 7:57

Ja, dat wel. Ik geloof dat ik iets van 100€ heb uitgegeven voor 1,8m^2 met een mooie weving. das dan wel incl bindmiddelen etc.

JvS

Berichtdoor JvS » vr 24 apr 2009, 18:51

Dat gedoe met Epoxy is allemaal wel ingewikkeld. Ik ga het eens rustig overwegen.

1e bestellingen zijn binnen btw :).

Afbeelding

Die versterkerbordjes zijn echt piepklein zeg!

indoubt

Berichtdoor indoubt » za 25 apr 2009, 14:24

Heb je die kabeltjes met stekertjes erbij gekregen of ergens anders vandaan. Ik heb bij radio twente me suf gezocht naar de juiste maat stekertje voor op dit versterkerbordjs maar de maat is net ongebruikelijk.

JvS

Berichtdoor JvS » za 25 apr 2009, 15:34

Ik heb ze er gewoon bij gekregen.

Mijn speakers van BMM electronics heb ik nog niet binnen btw. Ik zit nog te wachten op alle units...

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 10 mei 2009, 3:49

JvS schreef:Afbeelding
Opengewerkt en vanaf de achterkant bekeken.

Henkjan schreef:brilliant idee om een lange buis in een BP kwijt te kunnen! en ik maar kl*ten met bochten enzo...

Inderdaad handig opgelost, al zou ik in dit geval liever een bocht toepassen om de opening naar de onderzijde te brengen.

En dan gewoon 4 forse rubberen deurstoppers gebruiken als schuifvaste poten die voldoende bodemvrijheid bieden. Als nu een plens water de monding van de reflexpoort bereikt loopt het zo de behuizing in. Met een beetje zon erop ontstaat dan volgens mij al snel een broeierig "binnenklimaat" wat de papieren conus week en vatbaar voor schimmelvorming maakt.

Als extra noodvoorziening kan de linker bodemplaat dan nog worden voorzien van een uitneembaar luik. Veel werk is dat niet, terwijl het wel gelegenheid biedt om snel en eenvoudig in te grijpen als er alsnog iets mis gaat.

--
Edit: ik lees net over het voorgenomen bovendeksel. Dat maakt een uitneembaar luik misschien overbodig. O:)
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

FritsK

Berichtdoor FritsK » zo 10 mei 2009, 16:00

Henkjan schreef:Nooit gezien, lijkt me voor de eigelijke toepassing (bekisting) ook niet zinvol

Maar het bestaat zeker wel, direct bij de houthandel te verkrijgen als 'aziatisch betonplex'. Gebruikt voor bekistingen en aftimmeringen/ wanden van aanhangwagens. Vaak tropisch hardhout met eenzelfde harde toplaag als regulier betonplex.

MDF:
Absoluut niet doen, veel te gevoelig voor beschadigingen en zuigt zich helemaal vol met water. Zelfs met goede hoekberscherming.

Opties:
- Underlayment 10mm of 18mm gewoon bij de Gamma halen. Bevat veel kwasten/ noesten en is dus niet het mooiste hout.
- 12mm, 15mm en 18mm hardhout multiplex zijn standaard watervast verlijmd, daar heb je niet persé het hardere exterieur multiplex voor nodig (scheelt behoorlijk wat pegels)
- Exterieur multiplex.

Ik zou voor 15mm of 18mm multiplex gaan. Gewicht zou ik niet te veel naar kijken, die speakers, accu's en electronica weegt ook het nodige. Aan een 1/2-3/4 plaat van 244x122cm heb je zo even snel gezien genoeg. Een plaat van 244x122cm van 10mm weegt ongeveer 14,5kg. 18mm weegt ongeveer 27kg (=~1,5kg per mm). Zo veel verschil zit er niet in kwa gewicht maar wél kwa stevigheid. Zwaar wordt de kist toch wel.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

JvS

Berichtdoor JvS » di 19 mei 2009, 8:28

Nou het heeft allemaal even geduurd, maar de speakerunits zijn binnen! Die visaton dingen voelen echt heel erg goedkoop aan en zijn op de magneet en spreekspoel na helemaal van plastic volgens mij :P. De woofer van Dayton ziet er wel goed uit, zeker voor de prijs! Als ik ze free-air beluister aan een versterker, klinkt het wel behoorlijk goed. Positief dus. We hebben wel een kleine tegenslag met electronica, maar hopen daar snel uit te komen.

De kast zelf wordt een houten frame met toch dunne 6 of 9mm platen. Aan batterijen en electronica zijn we 5Kg verder, als de kist 25 ipv 15kg wordt, scheelt dat wel nogal. Portable is belangrijk.

Nu hadden we wel nog twee aanvullende vragen:

1: De visaton speakertjes zitten in de kamers van de bandpass sub. Eentje zelfs in een 100% gesloten kamer. Gaat dit geen probleem opleveren als in dat ze als passieve radiatoren gaan werken in een gebied waar ze helemaal niet voor bedoeld zijn?

2: En het idee van een poort met een bocht erin, is een erg goede. Ik ga dan voor een 8cm poort van 14cm lang. Als je er een bocht in maakt, hoe bereken je dan de lengte precies?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 19 mei 2009, 9:23

Begrijp ik je goed dat dus 1 van de Visaton speakers IN dezelfde gesloten behuizing zit als de Dayton? :?
Ik weet niet wat de druk zal zijn die de Dayton uitoefent, maar ik denk dat je op deze manier je breedbander snel naar z'n Xmax zal jagen en ja, deze gaat als passieve radiator werken (op hoog niveau heel even is mijn vermoeden :lol: )

Ik zou het niet doen...

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 19 mei 2009, 9:38

Leuk projectje, maar ik zou alsnog een s-bocht of helling in je BR poort maken. Mocht er toch water inkomen, dan stroomt dat niet door tot bij de speaker.

JvS

Berichtdoor JvS » di 19 mei 2009, 10:13

We kunnen aan de voorkant wel een aparte kamer maken over de breedte van de hele kast, waarin de visatons zitten. Maar liever niet!

Die bocht gaat er inderdaad inkomen. Schuin omhoog is natuurlijk ook een optie, maar ik denk dat een bocht wel handiger is.

Wouter Mense

Berichtdoor Wouter Mense » di 19 mei 2009, 10:35

Ik roep Trespa? en ren hard weer weg :) Veel van de doet-t-zelverts die ik ken vinden het geweldig spul. Is een soort vezelplaat die met kunsthars geïmpregneerd is, en dus ongevoelig voor weersomstandigheden.

Alleen, voor deze toepassing heb ik het nog nooit gebruikt zien worden, dus dat zou een beetje een experiment zijn.

op wikipedia: Trespa

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 20 mei 2009, 9:07

Eensch met woutermense! :)

Trespa is mooi spul, alleen zul je wel speciale zaagjes + freesjes moeten gebruiken, want het is keihard en door de kunsthars loopt je frees snel vast (als het al te frezen is).

De gemiddelde nieuwbouwwijk hangt van Trespa aan elkaar, dus 20 jaar zal het in ieder geval mee gaan :lol:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”