De Vijf Dwergen [in aanbouw] (Klein Seas Surround-setje)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

De Vijf Dwergen [in aanbouw] (Klein Seas Surround-setje)

Berichtdoor MarcoSQ » ma 16 feb 2009, 22:42

Er zijn hier zoveel mensen die laten zien wat ze voor moois bouwen; ik dacht -> laat ik dat dan ook maar eens doen. Namen geef ik normaal niet aan mijn brouwsels, maar voor de overzichtelijkheid zullen ze hier 'De vijf dwergen' heten. Of er ook nog een Sneeuwwitje-sub bij komt zal de tijd moeten leren; voorlopig heb ik er nog eentje staan.

Allereerst : stoor je niet aan de 'snelheid' waarmee ik werk :oops: , alles gebeurt in de spaarzame vrije uurtjes. Dat betekent meestal dat ik er niet meer dan een uur achtereen aan kan klussen. Vandaag is het twee weken geleden, dat de tekeningen definitief waren. (Tekeningen volgen nog, de linux-pc waar ik nu op typ snapt AutoCAD tekeningen niet :wink: ).

Ik heb gepoogd de kastjes zo klein als mogelijk te maken, zonder al te veel concessies te moeten doen aan de diepgang. Ik hoop namelijk binnen niet al te lange tijd te gaan samenwonen, en meisjelief zal zich (naar ik aanneem) niet kunnen vinden in vijf Reuzen met Zevenmijlslaarzen ;-).

In een notendop :

HxBxD = 26.8x16.3x17cm
Type kast : Basreflex (35mm poortje)
Mid/laag = Seas CA12RCY
Hoog =Seas 27TFFNC/G
Filtering : Pas na meting te bepalen.
Afwerking : Kersenfineer (Proefstukjes moeten nog uitwijzen of er gebeitst/gelakt/gewaxt/gecombineerd gaat worden).

De reflex-afstemming zal volgens onderstaande afbeelding zijn. Om de poortlengte realistisch te houden (nu dus 35x120 mm), is de kast wat groter gemaakt dan de driver volgens de regeltjes nodig heeft. Daardoor dreigt hij wat te gaan 'dippen' in het 100-200 Hz gebied. Om dat te ondervangen verhoog ik de Q wat het drivertje wat, door een flinke serieweerstand van ~ 0,8-0,9 ohm voor te schakelen in de vorm van een luchtspoel. Dit is wat je ziet in de simulatie. Rendementsverlies neem ik maar op de koop toe; er is toch meer dan zat vermogen beschikbaar :twisted:.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 16 feb 2009, 22:58

De huidige status van het verhaal is als volgt :

- Alle kastjes zitten in elkaar; een combinatie van 12mm MDF met een toplaag van 4mm MDF om de zaagfouten van de Gamma te maskeren. (Das les 1 : voortaan zelf meteen dikker hout zagen, want het toplaagje kostte meer werk dan ik hoopte)
- Kuiperflex gehaald bij de Arnhemse Fijnhouthandel, en er grotendeels opgeplakt. De baffles ontbreken nog, omdat ik het fineer niet wil beschadigen tijdens het frezen.
- Afschuiningen gemaakt toen het fineer er op zat (das les 2 : zorg voor goed gereedschap ! Een proefstukje frezen met mijn oude freesje gaf rafeltjes. Gelijk een goede frees gehaald, en blij dat ik een testje gedaan had !)
- Fineer is grotendeels en grof geschuurd, en ziet er dus nog niet uit.

Overigens valt het fineren me vies tegen. Het lukt allemaal best goed, maar dat het ZO veel tijd kost, had ik niet verwacht. Oefening baart kunst, neem ik aan.

Helaas, het is donker nu, dus de kwaliteit van de plaatjes laat een beetje te wensen over. Tell me what you think :wink: ! Zaterdag ga ik weer verder als het goed is. Dan heb ik ook de drivertjes in huis.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 17 feb 2009, 8:49

Uno: wat een prachtig project!
dos: Hoe heb je gefineerd, houtlijm?
trés: keep up de good work!!

Jan

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 17 feb 2009, 9:27

1 : Dank je !
2 : Inderdaad, D3 houtlijm i.c.m. vier lijmklemmen en 2x22mm MDF persplaten. De schuine kantjes zijn met de strijkbout gedaan; dat lukte niet lekker om te persen.
3 : Will definitely do ! (Ik ken mezelf; op een gegeven moment word ik het zat, maar dan moet ik gewoon niet verder gaan, dan gaat het mis. Tot nu toe heb ik meer geduld opgebracht dan ik normaal gesproken kan :wink: .

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » di 17 feb 2009, 10:08

Quatro: mooi project!
Cinquo: hoe heb je dat schuine kantje gefineerd: is dat een apart stukje fineer of heb je het groot stuk fineer van de zijkant over de hoek geplooid?

[edit]
Stom: ik had niet gelezen dat je de schuine zijde hebt gefreesd nadat je het fineer hebt aangebracht: dus het is een apart stukje :s

SARK

Berichtdoor SARK » di 17 feb 2009, 18:26

Seis: Wat een schatjes :!:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Arno

Berichtdoor Arno » di 17 feb 2009, 19:52

Ehm... sieben :?

Ziet er netjes uit hoor. Ben zelf ook net bezig met 5 surroundboxjes en dat is idd echt een geduldstester. Telkens alles vijf keer :x

Ik zou niet niet teveel vertrouwen op het roder worden onder invloed van licht en lucht. Is ook sterk afhankelijk van het hout zelf. Amerikaans kersen wordt over het algemeen wat donkerroder, terwijl je met Europees kersen de pech kan hebben dat het het wat oranje-groen-achtig verkleurt. Zeker voorwerpen die geen onderhoud nodig hebben, zoals luidsprekers, zou ik zeker wat inkleuren.
Waterbeits van Clou vind ik persoonlijk een heel mooi resultaat geven.

In je onderschrift heb je het over een knutselwerk met een 17WP200 & HT300D in een zuil. Hier zou ik graag wat meer over willen willen weten, zonder je topic te arresteren. Heb hier een setje Impulsen staan die ik tot zuilen wil ombouwen.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 17 feb 2009, 20:14

Dank voor alle complimentjes ! Een dag na het schuren merk ik al dat het fineer donkerder en roder wordt (eigenlijk meer roze, maar dan een mooie tint). Dat zit wel goed denk ik dus.

Ik heb al Rambo lichte kersenbeits in huis; mocht dat niet het gewenste resultaat geven, dan zal ik je 'clou' :wink: zeker proberen ! Ik ga bijna zeker wel wat inkleuren; ook om die paar kleine foutjes hopelijk een beetje te maskeren.

Mijn Vifa zuiltjes waren oorspronkelijk ook Impulsjes. Het is inmiddels denk ik zo'n 10-12 jaar geleden dat is ze verbouwde, dus de exacte details weet ik niet meer. De kast heeft in ieder geval de maten van de toenmalige Vifa Korrekt, enkel het baspoortje had ik wat langer gemaakt. Het filter is denk ik ongewijzigd van de Impuls, maar weet dat niet 100% zeker meer. Alles bij elkaar gegoten ziet dat er uit als op onderstaande foto (Das pas lui afwerken : naadloos geweven luidsprekerdoek-kous :wink: ) :

EDIT. Tekeningen Korrekt zijn nog te downloaden op http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... ic_ned.htm . Zo te voelen is mijn poortje ergens rond de 8cm lang, diameter als in tekening. Nu ik het oorspronkelijke Impuls-filter weer zie : das een seriefilter, en daarmee weet ik zeker dat ik hem toen NIET aangepast heb.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 18 feb 2009, 21:02

Eigenlijk zou ik zaterdag pas weer verder gaan, maar ik wist dat mijn drivertjes vandaag op me lagen te wachten bij Speaker&Co. Even een uurtje eerder van m'n werk gegaan, zodat ik ze nog kon ophalen. Wat zijn ze schattig klein zeg, nog kleiner dan ik me voorstelde !

Ik heb ze even op de kast gelegd om te zien hoe dat er uit ziet. Wat je nog niet goed ziet, is dat de opbouw van de kast nagenoeg symmetrisch is : de flens van de baspoort is maar 2mm kleiner dan die van de tweeter. Dat vond ik belangrijk voor 'het oog', aangezien de center misschien horizontaal ingezet zal gaan worden.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 18 feb 2009, 21:16

Gelijk potlood/lineaal/blokhaak/passer gepakt en alle drivers en terminals op de kastjes gekalkt, daar waar ze horen. Dat maakt straks de kans op foutjes wat kleiner, kan ik het tenminste zien als ik de fout in dreig te gaan.

Daarna 3 gatenzaten gepakt en door de kast heengejast. De goeie maten zaten er gelukkig tussen; ik had dan ook de keuze uit liefst 21 smaken :wink: .

Dat betekent dus dat alle gaten er in zitten, behalve het gat en de verzinking van de woofer. Tweeter hoeft/kan niet verzonken, want de frontplaat is aan de randen maar een halve millimeter dik.

Gelukkig blijkt dat er niks mis is met mijn reken/tekenkunsten; de baspoort kan geen millimeter omlaag, de tweeter kan geen millimeter omhoog. Zie ook de onderste foto. Dat betekent dat de kast dus ook niet lager had gekund dan dit. (Nou ja, tussen de speakers en poort zit geloof ik nog 7mm elk).

Dat schiet in ieder geval al weer wat op :D. Ik hoop dat ik mezelf kan bedwingen om de speakertjes er in te schroeven...zodra ik dat doe, stopt de aandacht voor de afwerking.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 18 feb 2009, 21:26

Wordt een prachtig stapeltje!

Alles on the edge idd...

Johannes

Berichtdoor Johannes » wo 18 feb 2009, 23:08

=D> ziet er erg goed uit.

Waarom heb je eigenlijk eerst gefineerd, is het niet handiger om dit aan het eind te doen? En dat je pas als de kastjes helemaal gelijmd zijn de gaten voor de br pijp en drivers er in maakt... lijkt allemaal een beetje achterstevoren, maar misschien denk ik achterstevoren :)

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 19 feb 2009, 9:24

@Johannes : je hebt helemaal gelijk. Dat komt voornamelijk doordat ik de drivertjes e.d. nog niet in huis had (ja, dat kun je zien als een mindere voorbereiding) :

1: Ik durf er niet van uit te gaan dat de maten in de datasheets van de drivers/poorten/terminals helemaal kloppen. Dit ivm toleranties en specs die soms een tikkie gewijzigd worden. Daarom wacht ik met de gaten, tot ik die maten zelf kan meten. Overigens is de baffle nog niet gefineerd he !

2: Fineren kost (mij) heel veel tijd, zeker omdat ik weinig lijmklemmen heb. In de week dat ik wacht op drivers, kan ik twee dingen doen : fineren, of wachten tot de week voorbij is.Ik heb gekozen voor die eerste.

EDIT. De belangrijkste reden om eerst te fineren heb ik eigenlijk al genoemd : ik MOET van mezelf de afwerking doen, VOORdat er ook maar iets van geluid uit een kastje komt. Komt er namelijk geluid uit, dan gaat al m'n aandacht naar 'de techniek', en dan is het zeer waarschijnlijk dat ik ze nooit meer afmaak qua uiterlijk. Afwerking is bepaald mijn favoriete klusje niet.

dre

Berichtdoor dre » do 19 feb 2009, 18:54

2: Fineren kost (mij) heel veel tijd, zeker omdat ik weinig lijmklemmen heb

wel eens met contactlijm gewerkt?

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 19 feb 2009, 19:19

my words :lol:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 19 feb 2009, 22:53

Nee, nooit met contactlijm gewerkt. Ik nam altijd aan dat dat een bisontix-achitg iets moest zijn, en daar heb ik mn vader ooit eens mee zien klooien. Ik vond die lijm veels te dik; vloeit niet mooi onder de fineer waardoor je kleine bobbels krijgt.

Vandaag heeft een collega het over SPUITcontactlijm, en ik begrijp dat dit dus normaal gesproken bedoeld wordt voor fineer ? Dat lijkt me inderdaad erg handig. Maar ja, das nu te laat he :oops: ? Het zit er nu goed op; tips neem ik gewoon mee voor een volgende keer :D !

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 23 feb 2009, 21:13

Zo, van het weekend weer wat uurtjes meer vrij, dus daar maar nuttig gebruik van gemaakt.

Vrijdagavond/zaterdagochtend quick'n'dirty een cirkelgeleider voor de bovenfrees gemaakt. En de zaterdagmiddag daarop natuurlijk meteen goed uitgeprobeerd op alle kastjes:D. Het eerste proefstukje was direkt, in 1 keer perfect. Daarna alle baffles gefineerd en de kastjes meegesleept naar m'n vriendin.

Zondagochtend bij het meiske alle gaten uitgesneden en geschuurd, de fineer van de baffle op maat geschuurd en alle schroefgaatjes geboord (handig, zo'n kolomboor ! Moet ik ook hebben :wink: ).

Zojuist alles wat ik eerder gemist had, vlakgeschuurd met korrel 100. Morgen ga ik hopelijk tot de laatste stap, korrel 400. Tevens een paar minimale foutjes gevuld met kneedbaar hout. dat nu dus ligt te drogen. Van het weekeind hopelijk de eerste beitslaag erop.

Omdat plaatjes meer zeggen dan een heel forum volgetiept :

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 23 feb 2009, 21:21

Mooi setje zo zeg. Netjes. Wat betreft die tweeter....ik vind het best wel mooi zo.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 25 feb 2009, 22:19

Ik begin ook al een beetje te wennen aan de tweeter gelukkig ;-).

Een vraagje tussendoor : Ei-glans blanke lak. Weet iemand of dat qua glans tussen zijde- en hoogglans inzit ? Of is dat toch wat anders ? Kan het werkelijk nergens vinden...

Reden van vragen : ik heb daarnet de kastjes een eerste kleurlaag gegeven (tweede en heel misschien derde laag volgt nog). Zolang die kleurlaag nog nat is glanst het een beetje, en dat doet de tekening van het hout heel erg veel goed. Word er helemaal blij van :D ! Maargoed, eenmaal droog is die glans natuurlijk weg, en de tekening vlakt behoorlijk uit.

De oplossing is natuurlijk lakken, maar hoogglans vind ik té. Bovendien moet je daar goed voor kunnen lakken, want foutjes zie je onverbiddelijk dan. Zijdeglans lijkt me net te mat, dus een tussenstap zou mooi zijn als dat bestond.

Iemand die mijn vermoeden van ei-glans kan bevestigen ?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 25 feb 2009, 23:13

Matglans, eiglans, satiné en zijdeglans zijn hetzelfde. Wel is het ene merk wat matter dan het andere merk, dus wellicht kan je daarmee op zoek gaan naar de glans die je het best bevalt.
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

EJH

Berichtdoor EJH » do 26 feb 2009, 21:52

mooie lak dat eiglans , geen overdreven glans en het haalt de houttekening mooi ''omhoog'' 8)
da zedde gij ja !

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » vr 27 feb 2009, 0:37

Oke, bedankt beiden ! Dan ga ik dat eiglans (Glitsa) gewoon proberen, hopelijk morgenavond. Hoogglans heb ik net getest, en vind ik inderdaad niet mooi. Daarnaast zie ik erg op tegen het vele schuurwerk wat daarbij zou komen kijken; ik heb de laatste 2 weken al meer geschuurd dan ik in 10 jaar daarvoor gedaan heb :lol: .

EDIT. Ik kon het natuurlijk niet laten; gisteravond stiekem toch een proefstukje gemaakt. En ik ben al lang niet meer zo prettig wakker geworden :D . Hele zachte/romige glans, anders kan ik het niet omschrijven. Iig niet zoals de zijdeglans die ik kende. En trekt inderdaad de nerf lekker omhoog. Thanks again, dit wordt 'm !

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 28 feb 2009, 13:58

Zo, gisteren een snipperdagje opgenomen en ook vandaag vroeg uit bed; schiet het allemaal tenminste een beetje op.

Zoals je wellicht in het 'te koop'' -gedeelte hebt gelezen, ging het schuren niet geheel naar wens. Dit heb ik dus ook verder niet afgemaakt, en eigenlijk ben ik blij toe. Ik ben erg tevreden met het resultaat (het uiterlijk) en laat het hier dan ook bij. Zoals ik van mijn goudsmedende vriendin heb geleerd : stoppen net voordat je denkt dat het perfect is, anders verne*k je de boel met je laatste correcties ;-).

Gedaan sinds de laatste post :

- Alle hoeken met de hand rondgeschuurd, omdat ik dikke laklagen op scherpe hoeken heel lelijk vind.
- Al het fineer glad geschuurd met korrel 600 (maar achteraf dus niet vlak genoeg om de lak te kunnen polijsten. Niet erg, want ik vind deze glans eigenlijk heel erg mooi zo !)
- Eerste kleurlaag met onverdunde 'Rambo Panter Interieurlak Kersen'
- Hierna nogmaals vlakgeschuurd met korrel 600 waterproof, want na droging van de lak gingen de haartjes van het fineer rechtop staan.
- Hieroverheen nog drie lagen kleurlak (vier lagen totaal dus) om het geheel op de juiste kleur en dekking te krijgen. Tussen de lagen door steeds heel lichtjes geschuurd en grondig schoongemaakt.
- Drie blanke laklagen 'Glitsa Parketlak Eiglans' er over.
- Kabels aan drivers en terminals gesoldeerd
- Demping geplaatst (pritex tegen de wanden, na meting toch ook maar lichtjes gevuld met MDM-3.
- Tweeters en poorten vastgekit met zwarte Pattex Powerfix kit
- Woofertjes en terminals vastgeschroefd.
- Genieten van de aanblik van 5 lieve dwergjes !

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 28 feb 2009, 14:36

Natuurlijk kan ik m'n nieuwsgierigheid niet bedwingen, en heb ik (ondanks de beperkte voorraad onderdelen hier) alvast wat metingen gedaan en een testfilter gemaakt.

De reflexafstemming valt flink lager uit dan geplanned (~62HZ), zoals is te zien in het eerste plaatje. Dat kan een aantal redenen hebben :

- De poort zit nu behoorlijk vol met kabel, waardoor de diameter kleiner lijkt (de kabels moeten voor de test toch ergens de kast verlaten :wink: ). Vind ik het meest waarschijnlijk.
- De poort loopt naar achteren iets taps naar een kleinere diameter, en ik ben vergeten plaatselijk wat demping weg te halen.

Waanschijnlijk komen ze uiteindelijk dicht bij een muur te staan, dus kan het misschien wenselijk zijn om de poort zo te laten, tegen het bonken. Nu, vrijstaand, klinken ze vrij mager in het midlaag. Inkorten is (later) zo gepiept.

Het tweede plaatje laat het testfilter zien waar in nu naar zit te luisteren. Akoestich gezien zijn het 3e orde linkwitz/riley filters, met een kantelpunt rond de 3000Hz (nou ja, zo goed als dat gaat dan he :P ).

Het derde plaatje laat de response op 1m on axis, op tweeterhoogte zien. Eigenlijk is m'n kamer veel te klein voor dergelijke metingen, maar vooruit maar. Zoek binnenkort wel ergens een grote ruimte om te meten.

Het belangrijkste natuurlijk : Hoe klinkt dat dan ?

Wel, het is duidelijk dat 'we' er nog niet zijn. Wat me het meest stoort, is dat het nog vrij ' scherp' klinkt, meest waarschijnlijk te wijten aan het 1000-5000Hz gebied. Ik moet nog even kijken waar dat vandaan komt. Eigenlijk staat het hele deel boven 1k iets te hard.

Verder iets mager in het midlaag, en de subwoofer moet echt aan.

Bovenstaande klinkt erg negatief, maar zo moet je het niet opvatten; ik spot graag fouten ipv dingen de hemel in te prijzen. Het overall geluid klinkt al aardig uitgebalanceerd en prettig, ik kan er nu al behoorlijk van genieten. Voor de langere termijn zal het echter beter moeten. De laagweergave en geluidsdruk in het laag valt me overigens 200% mee, het klinkt veel ' groter' dan ik tevoren gedacht had.

danielv

Berichtdoor danielv » za 28 feb 2009, 16:10

de 5 dwergen: beter in foto's :lol:

moet eigenlijk op zijn;)
pico tango rulez
no life without music
ZBA: zelfstandig bewerkelijke arbeid :wink:
Afbeelding

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”