Pico Lino 2 - TL Breedbander uit HH

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

joepselen

Pico Lino 2 - TL Breedbander uit HH

Berichtdoor joepselen » zo 01 feb 2009, 0:34

Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Mijn naam is Joep, 23 jr. En zoals velen op dit forum, aangestoken met het bekende virus. Ik denk dat ik al twee maandjes niet alleen dit forum maar ook andere site's over zelfbouwaudio aan bekijken ben.

Wat mij ontzettend fascineert, is de lol bij het bouwen die ik in elke post of project lees. De echte plezier factor, handjes uit de mouwen en bezig zijn.

Onder dit mom begin ik ook aan mijn eerste speaker project. Beetje op safe, namelijk de Pico Lino 2 uit de Hobby Hifi van 02/2009 en ook 5/2007. Zie: http://www.hobbyhifi.de/Archiv/09/02_09/02_09.html.

Ter impressie:
Afbeelding

Hoe en wat ik tot nu toe heb gedaan om te starten met het project
- Heel veel gelezen en bekeken over het bouwen, zagen, lijmen etc. Ik heb enige ervaring met bouwen van meubels en beschik inmiddels ook over een goede frees.
- Besteld (en bijna binnen) alles natuurlijk 2x
    - 1x Breedbanders Vifa 9 BG 119 / 8
    - 2-terminals in verguld messing
    - 4 Poolklemmen 4x20 zwart
    - 1 meter Luidspr. kabel 2x1, 5 mm2
    - 1 / 2 Rol (= 1 mat) isolatie Sonofil
    - 1 / 2 mat naaldvilt NF 10
    De crossover-onderdelen te bestellen op een houten bord
    - 0,33 mH luchtspoel, 1 mm draad
    - 15uF Elko, / 50Volt
    - 3,3 Ohm weerstand MOX4 (oranje-oranje-goud)

Ik heb google laten vertalen ;)

Hier staat het ook, gewoon het standaard pakket. 64 euro per speaker.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/picolino2.htm

Als bijlage, heb ik een overzicht gemaakt van beschikbare standaard formaten platen van MDF 22mm van de bouwmarkten als Karwei, Gamma en Praxis. Om een idee te krijgen hoe weinig of veel ik kwijt ben en wat het slimst is. Keuze valt op een plaat van 244 bij 122 cm en daaruit vier keer het hele zootje, dan heb ik altijd kans dat ik het niet verknoei.

03-02-2009 krijg ik de bestelling binnen en kan ik beginnen met bouwen. Ik hou jullie op de hoogte!
14-02-2009 komt de bestelling daadwerkelijk binnen, vertraging ivm de voorraad.

Alvast bedankt voor jullie aandacht!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door joepselen op wo 11 feb 2009, 7:56, 1 keer totaal gewijzigd.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 01 feb 2009, 12:29

Welkom hier.

Als je even de zoekfunctie had gebruikt, had je gezien dat de PicoLino 1 EN 2 hier al gepasseerd zijn. Via deze link kun je zien welke ontwerpen er allemaal gepasseerd zijn:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3283

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 01 feb 2009, 12:49

Moet ik er wel gelijk bij zeggen, dat, volgens de nieuwe HH, de nieuw Vifa breedbander echt veel beter is dan de oude.

Sterker nog, hij heeft vervorming cijfers die ik nog nooit bij een breedbander heb gezien.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 01 feb 2009, 13:20

Dat klopt, maar de kast is identiek aan de oude, zelfs het filter blijft onverandert.

Groeten,
Mischa

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 01 feb 2009, 13:21

Naar mijn mening een fantastische keuze voor een eerste zelfbouw luidspreker!

Je hebt meteen de nieuwste versie te pakken. De breedbander zonder magnetische afscherming (BG ipv BGS) speelt nog ietwat beter in de Picolino, volgens de nieuwste hobby hifi.

Zelf hoop ik op zeer korte termijn ook met die luidspreker verder te gaan. Was al een eind opweg en zeer gelukkig met de 9 BGS, maar werk nou eenmaal niet graag met luidsprekers die niet meer te krijgen zijn. Die vifa's werken verslavend bij mij. Veel geluk en plezier met bouwen en luisteren!

peterhenk

Leuk, ik heb ze ook liggen

Berichtdoor peterhenk » zo 01 feb 2009, 13:46

Hoi Joep,

Ben kortgeleden abonee geworden van HH en daar meteen 2 Vifa's bij besteld.

Ik ga ze dus ook maken.

Zit zelf te denken aan een exotisch materiaal: PUR schuim!!

En daar dan een laag polyester overheen.

Reden is om een zeer portabel HiFi set te maken die mee kan als ik in het buitenland aan het werk ben. (Versterkertje = gemodificeerd Tripath Pop-pulse Tsunami)

Veel succes
Peter

joepselen

Berichtdoor joepselen » zo 01 feb 2009, 21:02

Dank jullie voor de reacties.

@mischa72
Ik heb ze beiden gezien. De bouw is inderdaad hetzelfde maar de Vifa driver is de nog de 'oude'. Ik neem aan dat er toch iets veranderd is aan de bouw, anders had HobbyHIFI hem denk ik niet in de nieuwe editie geplaatst neem ik eventjes aan.

In ieder geval, dit is mijn eerste project, en ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat worden. Ben erg benieuwd hoe een "eerste" speaker dan klinkt.

Het is ook best grappig om overal te lezen: "voor de prijs een heel aardig geluid". Als je nog nooit zelfbouwaudio speakers hebt gehoord en of gebouwd weet je niet echt wat die definitie inhoud. Is dat voor mijn begrip heel goed, of valt het me tegen?

Zelf werk ik veel met het programma Reason (midi op de mac) en speel ik Piano via mijn speakers. Prachtig geluid over mijn koptelefoon, maar ben heel benieuwd hoe dit over deze set gaat klinken. Ik sluit beide speakers aan op een Marantz SR3001.

Deze week hoop ik het hout te kunnen laten zagen bij de KarWei. Daarna wordt het freeswerk. Ik ga ze aflakken in hoogglans rood. Dat is tot nu toe mijn plan qua afwerking. Weten jullie misschien een site waar ik 'staanders' kan vinden, als ontwerp/bouwplan?

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 01 feb 2009, 21:19

HobbyHifi heeft deze waarschijnlijk geplaatst om aan te geven dat deze populaire breedbander een opvolger heeft gekregen. Hij zit in exact dezelfde kast en heeft exact hetzefde correctienetwerk als de niet-afgeschermde variant.

Groeten,
Mischa

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 01 feb 2009, 21:55

joepselen schreef:Het is ook best grappig om overal te lezen: "voor de prijs een heel aardig geluid". Als je nog nooit zelfbouwaudio speakers hebt gehoord en of gebouwd weet je niet echt wat die definitie inhoud. Is dat voor mijn begrip heel goed, of valt het me tegen?
ik durf de stelling wel aan dat het je erg mee zal vallen, zeker in vergelijk met wat gebruikelijk met deze afmetingen beschikbaar is kwa kant&klaar

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 10 feb 2009, 23:06

Hoi, hoe gaat het met de bouw?

je zei dat je de vifa 9BG 119/8 gebruikt.
Nu kom ik soms ook een andere benaming tegen van de vifa:
Vifa TG9-FD10/08 bijvoorbeeld. Kan iemand mij vertellen of dit dezelfde luidspreker is?

Ik heb namelijk de driver van de Pico lino 2 (9 bgs) en wil ook graag gaan werken met de nieuwste versie. Bij Rumoh zie ik de Vifa TG9-FD10/04 met nog mooiere specs, wellicht geen filter nodig in mijn F.A.S.T.

http://www.tymphany.com/files/products/ ... -10-04.pdf

Kortom; 9 BG(S) 199/8 = TG9-FD(S)10/08???

Veel succes met je PL2, misschien wel je fun-referentie speaker - die vifa's werken verslavend bij mij :D

joepselen

Berichtdoor joepselen » do 12 feb 2009, 21:12

De bestelling is binnen. Wat een leuk gevoel. Voor het gehele overzicht van de bouw: http://www.studiogrond.nl/picolino2

En hier de plaatjes voor iedereen!

Afbeelding
De bestelling is binnen via http://www.lautsprechershop.de

Afbeelding
Alles uitgepakt en op de tafel gelegd. Alles netjes verpakt in bubbeltjesfolie, papier of mooi in afsluitbare zakjes.

Afbeelding
De inhoud beter bekeken van dichtbij (1)

Afbeelding
De inhoud beter bekeken van dichtbij (2)

Afbeelding
De inhoud beter bekeken van dichtbij (3)

Afbeelding
De breedbander Vifa 9 BG 119/8</span>, wat een mooi speakertje.

Afbeelding
Van de zijkant, waarin je goed het materiaal kunt zien.

Afbeelding
Breedbanders Vifa 9 BG 119/8 in vergelijking met een mooie Zespri Kiwi, zo krijg je een goed beeld van de werkelijke grootte.

Ik had het echt niet zo gedacht, maar het is echt super leuk om zo'n doosje uit te pakken. Echt geweldig. Overigens de service van Lautsprechershop is geweldig, je wordt constant op de hoogte gehouden, echt super.

Het hout komt volgende week. Dit weekend alles solderen.

richard

Berichtdoor richard » do 12 feb 2009, 22:43

Luidsprekertje ziet er keurig uit. Ik denk dat de geventileerde spider en grotere vrije ruimte achter het membraan ook wel meehelpt de vervorming kleiner te houden dan bij het oorspronkelijke korfje.
Genoeg is beter.

GeertM2

Berichtdoor GeertM2 » do 12 feb 2009, 23:13

Waarom zouden ze bij Vifa die bovenste poolplaat toch vierkantig maken?
Ik vind het zo'n raar gezigt.
Afbeelding

richard

Berichtdoor richard » do 12 feb 2009, 23:32

GeertM2 schreef:Waarom zouden ze bij Vifa die bovenste poolplaat toch vierkantig maken?
Minder materiaalverlies, dus goedkoper? Maar waarschijnlijker is deze poolplaat ook te gebruiken in combinatie met de afscherming. Je kan het potje dan klemmen op de uitstekende hoeken en enige ruimte houden tussen het potje en de magneet.
Genoeg is beter.

GeertM2

Berichtdoor GeertM2 » vr 13 feb 2009, 7:57

richard schreef:
GeertM2 schreef:Waarom zouden ze bij Vifa die bovenste poolplaat toch vierkantig maken?
Minder materiaalverlies, dus goedkoper? Maar waarschijnlijker is deze poolplaat ook te gebruiken in combinatie met de afscherming. Je kan het potje dan klemmen op de uitstekende hoeken en enige ruimte houden tussen het potje en de magneet.
Ah ja, dat klinkt wel logisch. Dank!
Afbeelding

joepselen

Berichtdoor joepselen » zo 15 feb 2009, 21:19

Solderen

Met gelukkig een beetje hulp van mijn vader kon het soldeerwerk en bevestigen van de componenten op de kunststof platen vlekkeloos verlopen. (Toch bleek bij een van de metingen er iets niet goed mee gekomen te zijn waardoor de meting afweek (9,2 ohm), dit is uiteindelijk verholpen, een van de uiteinden van de weerstand zat niet bij het kliekje vast.)

Afbeelding

Eerst de draden op maat maken en daarna alle uiteinden goed solderen.

Afbeelding

De uiteinden van de draden samen laten smelten met de connectoren van de poolklemmen.

Afbeelding

Speakers eerst doormeten alvorens we verder gingen, 6,3 ohm.

Afbeelding

Achterzijde van de rasterplaat, kleine tiraps houden het zootje bij elkaar.

Afbeelding

Weer een meting, netjes 6,6 ohm.

Afbeelding

Eindresultaat van de dag, twee identieke setjes. En bij deze bedankt voor alle reacties op mijn 'bouw'.

joepselen

Berichtdoor joepselen » do 26 feb 2009, 19:57

Het hout is dan eindelijk binnen. En natuurlijk bleek, ik had een fout gemaakt. Het ontwerp ging uit van 19 mm dikke MDF platen, maar ik had 22 mm besteld. Inmiddels heb ik de zijwanden dus opnieuw laten zagen bij de Karwei, ik denk dat de inhoud nu niet in het gedrang komt.

En dan de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 26 feb 2009, 20:03

das jammer, maaruhm de zijwanden zijn dan toch niet heel belangrijk?

Dan wordt je boxje enkel ietsjes breder.

De lijn zelf lijkt me een groter probleem.

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » do 26 feb 2009, 21:12

Ziet er leuk uit :D .

Hoe ga je de kopse kanten van de plankjes 'schuin' maken (dat alles mooi op elkaar aansluit)?

joepselen

Berichtdoor joepselen » za 28 feb 2009, 13:59

De Pico Lino is vrij klein, ik geloof dat je qua stevigheid niet echt kopse kanten hoeft te maken. Qua afwerking heb je dan ietsjes meer werk, maar dat maakt het ook wel weer leuk vind ik.

Inmiddels besloten dat ze hoog glans rood worden. Lijkt me heel mooi afsteken bij het witte speakertje.

Wat zeggen jullie, zou je onder deze speakers nog spikes zetten?

danielv

Berichtdoor danielv » za 28 feb 2009, 14:16

je kan ook even mijn topic bekijken, dat is de Pico Tango. die zijn gebaseerd op deze luidsprekers ook met de 9BGS 9/118

HET IS 9BGS 9/118 ipv 9BG!!

viewtopic.php?t=6048
pico tango rulez
no life without music
ZBA: zelfstandig bewerkelijke arbeid :wink:
Afbeelding

joepselen

Berichtdoor joepselen » ma 16 mar 2009, 22:11

Zo, en na een tijdje toch tijd. Tijd voor freezen en lijmen! Wat nog moet gebeuren is in het frontpaneel de ronding voor de speaker.

Afbeelding
Helaas weinig foto's van het freezen, maar hier dan toch even tijdens de pauze.

Afbeelding
Het blijft lastig om het precies scherp te krijgen, en als je eenmaal klaar bent, het breekt echt heel snel af, dus het was net een 'ming vaas'.

Afbeelding
Eerste lijm ronde, natuurlijk gewoon met ouderwetse Pattex Houtlijm.

Afbeelding
Vergt was precizie werk, maar het resultaat is er dan wel!

Afbeelding
De hoeken zitten erin!

Afbeelding
Resultaat na drie daagjes. Op mijn Canton GLE407. Wat een schattig speakertje.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » ma 16 mar 2009, 22:49

wauw mooi ! hoe heb je die schuine kant zo gemaakt ?

joepselen

Berichtdoor joepselen » di 17 mar 2009, 7:34

Nou, ehm... Ja. Een 'afkortzaag' bood de oplossing. Ingesteld op 45graden en zagen maar. Echter, zoals ik niet had gehoopt, was het zaagblad te kort. En ook omdraaien van het plankje was geen optie omdat ik ehm niet mooi op dezelfde plek kon laten zagen.

Vooruit, de foto's, die zeggen eenmaal meer.

Afbeelding
De restanten heb ik met een beitel, vijl en vlakschuurmachine bijgewerkt. Bij gebrek aan beter materiaal (als je het allemaal moet kopen in het begin, pff)

Afbeelding
Nog een foto van dichtbij, hier zie je goed het 'bereik' van de afkortzaag.

joepselen

Berichtdoor joepselen » vr 03 apr 2009, 8:00

Eindelijk kon ik verder. Mooi weer, buiten werken, en eindelijk wat meer doen aan je speaker.

Zie:
Afbeelding
Lijmen van het frontje, ook het gat zit erin.

Afbeelding
Poolklemmen erin.

Afbeelding
Nu heeft de speaker het niet meer koud ;)

Afbeelding
Genoeg lijm lijkt me zo.

Afbeelding
De laatste lijmklem-beurt.

Afbeelding
Het eindresultaat.

Afbeelding
Onafgewerkt ziet mijn PicoLino 2 er zo uit.

Ohw. Bijna vergeten te zeggen. Ze klinken echt boven verwachtingen! Wat een mooi vol geluid voor zo'n mini speakertje. Ga denk ik nog de speaker verzinken. Maar om eerlijk te zijn, ik kon niet wachten ze te horen spelen!!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”