project Stealth - mini sats & hidden sub (bijna klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Arno

Berichtdoor Arno » zo 17 mei 2009, 9:52

Had je al een materiaalsoort/dikte in gedachte? Van dit formaat ligt er ongetwijfeld nog wel 'ns wat in de restantenbak :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 17 mei 2009, 13:42

materiaal.. wat makkelijk verwerkt en bij de hand is... uiteindelijk moeten ze er zo uit komen te zien:
Afbeelding
en gelet op het formaat lijkt me 12mm of hooguit 15mm me wel voldoende met wat tactisch aangebrachte bracing en demping

Ik heb nog maar weinig kleine woofers met uitstekende middenweergave gehoord die tegelijk ook een uitstekende laagweergave kunnen neerzetten.
laat tot aan 100 à 150Hz dan, want daaronder neemt deze jongen het over...

Candisa

Berichtdoor Candisa » zo 17 mei 2009, 14:13

Mijn mening is dat een subwoofer een subwoofer moet blijven, dus tot maximaal een 100-tal Hz.

Om 100Hz op een aardig geluidsniveau weer te geven is er toch flink wat luchtverplaatsing nodig, daarom kies ikzelf voor slaglaag en sublaagweergave altijd drivers met een zo hoog mogelijke luchtverplaatsing, ook al is het misschien wat overkill voor de toepassing.
Liever een speaker met een flinke brok reserve, dan een speaker die het maar net trekt.

Zeker door het compacte formaat blijf ik bij mijn mening dat een laagwoofertje + breedbander de voorkeur geniet boven een midwoofertje + tweeter als het gaat om de weergave van slaglaag, zonder dat de midden- en hoogweergave daar voor zal moeten onderdoen mits een goeie keuze qua breedbander.

Qua laagwoofer:
De prijs (bij lautsprechershop) van zo een TangBand W3-1750 komt ongeveer overeen met de prijs van zo een 3.5" Peerless SDS (bij BMM).
Wetende dat 1 enkele SDS meer lucht kan verzetten dan 2 W3-1750's, lijkt de Peerless op het eerste zicht de meest logische keuze...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 17 mei 2009, 15:19

zal eens wat simmen...

die 3mm lineair neem ik overigens met een korrel zout..
datasheet van de speaker&co site schreef:Voice Coil Height 9.6 mm
...
Height of the Gap 6 mm

oftwel Xmax=1.8mm volgens t meest gangbare sommetje...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 17 mei 2009, 15:47

zo, als je de dingen goed vergelijkt, kom je toch tot andere conclusies dan zo op het eerste gezicht.. ik heb de 2 eens vergeleken in de uiteindelijke toepassing. ik heb dus beide in 2 liter volume gestopt, 2 stuks van die vierkante TB's in BR afgestemd op 75Hz, en 1 stuks SDS3½ in 2 liter gesloten (q=0.9). vervolgens ze zoveel virtueel vermogen toegestopt dat er 103dB geluid uit komt, voor de Peerless is daar 100W voor nodig, voor het paartje TB maar 50W...

dan dus de membraanslag vergeleken... naja, plaatjes zeggen genoeg denk ik... 2 van die TB krijgen dus mijn voorkeur boven 1 van die Peerless...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Candisa

Berichtdoor Candisa » zo 17 mei 2009, 15:52

Ik had niet gecontroleerd of de opgegeven x-max van die SDS wel klopte, omdat iedere keer ik dat in het verleden deed met Tymphany drivers dit het geval was.
Vreemd dat ze daar bij die SDS om liegen, maar blijkbaar doen ze het toch... :?

Met de juiste gegevens verplaatst zo een SDS inderdaad een pak minder lucht dan eerst gedacht, maar wel nog een beetje meer dan zo een TangBand. Alleen zal 2 liter gesloten al dan niet gepoort waarschijnlijk te krap worden voor 2 van die SDS'jes...

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 18 mei 2009, 14:03

Die kunnen dan in een impulscompenserende opstelling eventueel.

Wat betreft peerless, een HDS 4" meet 106,8 mm en heeft een Xmax van 13 -6 / 2 = 3,5 mm.

http://www.tymphany.com/files/products/pdf/830881.pdf
Wellicht een betere optie dan een SDS, zeker ook qua filtering en daarbij past vanalles wat mooi is... tweeter (neo) breedbander, 6dB filtering... etc. Hoe doet deze het qua slaglaag?

Een enkele 8 Ohm 10cm heeft veel vermogen nodig voor die 103dB, dat zal meestal wel zo zijn.

Leuk dat dit onderwerp weer actueel is!!!

Candisa

Berichtdoor Candisa » ma 18 mei 2009, 14:11

Een HDS driver is natuurlijk wel een stukje kostelijker dan een SDS of een vierkante TangBand en om in combinatie met een breedbander te gebruiken een beetje zonde.
In combinatie met een ribbon of planar tweeter is een 4" HDS natuurlijk 'perfect', loopt makkelijk door tot 4+kHz, alleen vrees ik dat een gepoort kistje van slechts 2 liter wat krap is om er genoeg slaglaag uit te halen, voor mijn 5.25" HDS Exclusives heb ik namelijk al een 6-tal liter per stuk nodig...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 18 mei 2009, 14:14

da's een aardige wel... we schuiven wel langzaam aan de breedte in...

ff snel in isd-online gekeken, 1 stuks in 2 liter BR @80hz lijkt een nette afstemming... 2 stuks in een gesloten kan qua kast wel, maar dan valt-ie al vrij hoog af (150Hz ofzo) lijkt het.

Candisa

Berichtdoor Candisa » ma 18 mei 2009, 14:26

Als je in de richting van een midrange woofer gecombineerd met een tweeter gaat denken, en een formaat van 4" met een x-max van 3.5mm voldoende is...
...is een 1-weg speaker met 1 of 2 4" breedbandertje(s) dan geen optie?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 18 mei 2009, 16:06

zie openingspost: grote breedbanders bundelen voor deze toepassing te veel. anders was bv die bamboe of titanium TB wel een leuke geweest.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 18 mei 2009, 21:41

zo, ff die HDS in een sim gegooid, toch ook een flink grotere uitslag bij de zelfde hoeveelheid dB's... en dubbele watten natuurlijk vanwege 8 vs 4 ohm

Paul

Berichtdoor Paul » ma 18 mei 2009, 23:07

Mocht je dit willen proberen, ik heb hier een paar "werkeloze" speakertjes met hds nomex134 & seas tweeters staan :wink:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 20 mei 2009, 11:44

Heb hier een setje Dayton RS125-8 met een seas H1212 als (sub/)sat in ontwerpfase.

Ik was echt verrast door het laag wat eruit kwam. Geheel vrij van gedreun en toch met heel veel en bijna warme laaginformatie. De vervorming van dit 10cm speakertje is laag, en die van de HDS nog lager dus ik verwacht dat die 10 cm in 2 liter echt bijzonder mooi het midlaag oppakt vanaf een subwoofer. De geluidsdruk bij ca. 5 mm peak-peak was meer dan zat voor normaal luisteren. Eigenlijk test ik de max van een speaker alleen in de ontwerpfase, daarna blijkt dat ik altijd wat rustiger 'draai'. Met een 4" zit je qua afstraling en kastbreedte heel dicht bij je ontwerp uitgangspunt denk ik. 2x 3" lijkt mij mechanisch niet zo lekker werken - ondanks hogere gevoeligheid verwacht ik dat het eerder in de stress schiet bij slaglaag. 3mm Xmax bij een 3" is eigenlijk niet geschikt om laag mee weer te geven, de cyburgs gebruik ik dan ook alleen voor de fun.

Een 4" SPH100C geeft in 6 liter zo'n mooi laag dat een subwoofer overbodig is bij lekker muziek luisteren (geen live geluidssterkte uiteraard)

Indien je hoog en stijl genoeg filtert staat bovenstaande weer volledig ter discussie, dus het uiteindelijke ontwerp geeft de doorslag of een unit wel of niet geschikt is. Een neo met HDS wordt een prestigieus 'satje' maar met andere units zijn creatieve(re) ontwerpjes ook heel leuk.

Succes

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: project Stealth - mini sats (project fase: denkfase)

Berichtdoor Henkjan » ma 15 nov 2010, 16:24

zo, dit maar weer eens wakker maken :lol: en wel omdat
op blz 1, Ronkel schreef:Heb je trouwens de mogelijkheid om een Linkwitz-Transform te gebruiken voor de filtering van de satellietjes?
en die mogelijkheid is er nu dus wel, want de miniDSP is er nu voor de filtering tussen sub en sats. ik heb nu dus t paasproject van dit jaar staan als sats (versterker hiervoor m'n vintage Marantz), en t eerste paasproject is nog steeds de sub.

ik heb vervolgens maar eens vergeleken wat voor verschil het maakte om die 4kante Tangbandjes gesloten met LT danwel BR (beide met HP filtering zo dat de uiteindelijke curve een LR4 bij 150Hz is), en dat was maar een 20% meer uitslag voor de gesloten versie, en die zit dan in het halve volume, dus blijft er tenminst wat fatsoenlijke ruimte voor de Alpair5 over om daar een net midkastje te maken.

zo lezend wat ik zelf zo allemaal schreef, begint de combi Alpair6 en Neo3 toch ook weer te knagen. 1e orde gefilterd bij 4kHz ofzo moet dat toch ook erg goed kunnen klinken.... :-#

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 15 nov 2010, 16:26

Gooi op je LT wel ook even een highpass, anders belast je ze echt TE erg.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 15 nov 2010, 16:53

b_force schreef:Gooi op je LT wel ook even een highpass, anders belast je ze echt TE erg.
uiteraard, doel is LR4 HP bij 150Hz

het schoot me net ook nog te binnen dat ik nog een paartje AMT tweeters van Aurum Cantus heb liggen...

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 15 nov 2010, 17:27

Henkjan schreef:paartje AMT tweeters van Aurum Cantus heb liggen...

Gaat tie ons lekker maken, niet te geloven, zo van , oh ja da's waar ook, k'heb nog wat liggen :D
Hans

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 15 nov 2010, 18:20

Hoi Henkjan,

Aangezien ik zelf in de denkfase zit voor een fast luidspreker en ik erover denk om een omni-directioneel ontwerp te maken, zat ik laatst te neuzen hoe de Pluto van linkwitz audio nu precies in elkaar steekt. Nu ik zo lees over jouw project dacht ik, toen ik zag dat je die tangband w3-1750 als optie hebt, meteen aan de AURA NSW2-326-8A (die dus gebruikt wordt in de Pluto). Of bijvoorbeeld de tangband W2-800SI (makkelijker aan te komen al helemaal voor jou :p) zou ook mooi combineren met die tangband w3-1750. Beiden 2" zijn al laag in te zetten. Moet wel zeggen dat als je nu "alweer" met die alpairs aan de gang gaat je wel een hele saaie peer bent hoor ;)

Edit:

Meteen maar even gekeken wat google er over zegt, denk dat met passief filteren wat hier de bedoeling is neem ik aan, de tb zelfs een betere keus is, minder grillig verloop in het hoog. Ook de hivi b1s zou kunnen. Heeft ook maar een minuscuul kamertje nodig, eigenlijk niet meer dan een paar cm3 om behoorlijk vlak te meten.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 15 nov 2010, 20:17

Ik vind het allemaal nog al 2009...

... zo groot is toch al lang niet meer nodig.

2x Tangband W2-1767S + 1x Tangband W2-800

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

1 liter is voor het totaal genoeg hoor :lol:

Henkjan schreef:- passend in een 2 liter kastje
- 12cm breed, dik 30cm hoog
- f3 onder de 150Hz
- goede off-axis response (wegens opstelling zetels)

kun je 2 naast en daaronder weer 2 zetten - en zo'n groepje van 4 dan om de mid/hoog heen. 8 stuks met 3mm Xmax is vergelijkbaar met een 6,5" :lol:
En dat past ook nog in 2 liter basreflex O:)
stealth 1.JPG

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 15 nov 2010, 21:32

Haha ja Wouter,

Kijk dat bedoel ik, out of the box denken! Ziet Henkjan zijn liefje het verschil is de vraag, dat wordt een lapje stof erover!

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 15 nov 2010, 22:31

@Reinder: t uiterlijk ligt al vast he, zie ook de link op pag 1 van dit topic
mini_sfinx.jpg

@Wouter: tja, een W2:
op pagina 2, ik schreef:goed, ik dacht het te weten... ik heb vanwege m'n nieuwe rek de FaB4's nu in de woonkamer en 2 dingen vielen me op:
- kleine breedbande met woofer klinkt toch wel erg goed, ondanks dat de plaatsing van die Mivoc d'A erg goed is, zit je met een breedbander toch in een andere league.
- ...
daar zit die W2-800 dus in, en die klinkt idd erg fijn, maar t kan en ik wil t een stuk beter (dan ben ik maar een saaie Alpeer ;) ). en dan 8 van die minisubjes... geinig idee, maar waarom zo moeilijk doen? 8 van die dingen hebben iets van 100cm² oppervlak, ja dat is de helft meer dan die 2 stuks W3 subjes maar ik kan me toch niet voorstellen dat die zuiver een grotere uitslag kunnen maken. Als je al zoiets zou doen, dan een vlak van 3*3 stuks, 1 W2-800 in t midden en 8 stuks W2-sub er omheen, soort van DIY-coax :mrgreen:

tijd voor een sum-up:

ik zit dus met 2 varianten in m'n hoofd: een FAST en een gewone 2weg met tweeter. voor wat betreft de hoge kant van beide ben ik er wel uit lijkt me, voor de FAST de Alpair5, en voor de tweeter de Arum Cantus AST2560.

En dan t het laag cq midlaag. niet onderhandelbare randvoorwaarden: moet een laagresponse geven die een overname LR4 bij 150Hz (of lager) mogelijk maakt, terwijl de uitslag (incl LR4 HP filter) bij 100dB ruim onder de Xmax blijft. En dit alles in 2 liter max, met een max afmeting van 11cm breed en 19cm hoog.
  • Voor de FAST variant is de voorkeur voor een (of meerdere) minisubje(s) om maximaal voordeel uit het concept te halen (een midwoofer is meestal wat minder goed in t slaglaag, vandaar de wens voor een op t laag <500Hz geoptimaliseerde woofer). Ik heb een duo TB W3-1750 op dit moment als beste optie staan, maar omdat een LT nu goed kan komen een aantal die afgevallen waren mss weer terug (roept u maar)
  • Voor de tweeter versie is een breedbandige midwoofer gewenst, mss zelfs een breedbander zodat de overname naar de tweeter met een vlakke curve kan, ik dacht aan 1e orde op 4kHz (maar dat is geen doel op zich). Een duo Alpair6 is bv een goede kandidaat, en die 9cm Vifa's ook dus; maar wat sjieker mag uiteraard ook, want ik ga niet een tweeter van €200 laten ondersteunen door een woofer van een tiende van dat bedrag, lijkt me geen goede balans in de uitgaven. Omdat ik nu iets wil neerzetten waar ik de komende vele jaren tevreden mee kan zijn, zijn de kosten vooralsnog secundair.

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 16 nov 2010, 1:24

Hoi Henkjan,

Bij die tweeter als aanvulling zou die nieuwe tb W4-1757 wat zijn? Het is een breedbander natuurlijk met slechts 3mm xmax maar de off-axis response is erg goed en ze gaan behoorlijk laag. Lees dat ze ongelooflijk veel detail weergeven, hoog vanaf 16khz iets te scherp maar aangezien hij als mid gebruikt wordt.. Overigens in eerste instantie over het gebruik vd mini dsp heen gelezen, doh, nogmaals 3mm xmax is mager in vergelijking met die alpairs alhoewel dat natuurlijk maar 3,5" zijn. Gooi er maar wat tb's tegen aan omdat ik er vanuit ga dat deze net als de alpairs voor jou een praktische keus zijn.

Mvg Reinder

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 16 nov 2010, 11:20

meiborg schreef:Bij die tweeter als aanvulling zou die nieuwe tb W4-1757 wat zijn?
lijkt op papier wel aardig, zal 'm eens in een sim gooien. is die al ergens getest? (nee, ik test niet alles zelf, zou ik een dagtaak aan hebben met t assorti van TB)

Jammer dat bij de usual suspects in high-end land (Scan Speak, Seas Excel) de midwoofers beginnen bij 12cm en dat ze allemaal een ronde korf hebben. zeker de wat kleinere chassis worden toch vaak in d'A toegepast, en dan is minstens een afgeplatte kant toch een voordeel zou je zeggen.

meiborg schreef: Gooi er maar wat tb's tegen aan omdat ik er vanuit ga dat deze net als de alpairs voor jou een praktische keus zijn.
ja klopt, veel heb ik natuurlijk liggen, en voor mij is de prijs/kwaliteit natuurlijk nog gunstiger dan de verkoopprijs aangeeft 8) maar in dit project is de nabouw mogelijkheid en stimulering van t Juoigâ assortiment niet aan de orde, het gaat me gewoon om dat ik wat in de woonkamer neerzet waar ik de komende jaren dik tevreden over zal zijn. de Alpair5 kwam daar bv in beeld omdat ik het geluid van de de Nescio's wil neerzetten.

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 16 nov 2010, 12:24

http://www.diymobileaudio.com/forum/member-product-reviews/63681-tang-band-w4-1757sb-flat-cone-mid-full-range.html

Kwam hem ook tegen in een flink dure zuil waar hij in serie als tweet werd gebruikt. Geloof op 6moons maar kan de link niet terug vinden. Vreemd concept maar de review was erg positief (de set als geheel uiteraard)

Dacht zelf ook meteen aan de Seas L12, buiten de afmetingen verder perfect.

mvg Reinder

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”