project Stealth - mini sats & hidden sub (bijna klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 19 apr 2009, 17:56

toch wel wat vorderingen... in m'n hoofd dan wel te verstaan. de tweeter ligt vast, ik blijf bijde Neo3, vorige week Hans nog eens goed kunnen beluisteren op een top installatie (Jadis amp en CD), waar die head-to-head ging met een stel vergelijkbare fabrieksspeakers die 2k€ 't stuk gekost hebben, en daar schitterde de Neo3 weer.... ik zal binnenkort eens een faceplate laten kennismaken met een dremel 8)

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 19 apr 2009, 18:46

Kan ik inkomen, 't is inderdaad een fantastische tweeter voor niet al teveel geld.

Als je dan toch bij "huismerken" wilt blijven, zou ik trouwens ook voor de Alpair6 gaan, is denk ik een zeer geschikte driver, maar wel wat aan de prijs. Voordeel van een RS100-4 is dat ie een stuk goedkoper is en bijna evenveel xmax heeft.

Bovendien, er is best een kans dat je zo'n drivertje in zo'n klein kastje niet eens aan z'n xmax krijgt vanwege het beperkte vermogen... :!:

EDIT: nog een kandidaat, met cut sides, 3 mm xmax en niet al te hoge prijs: Peerless SDS 3,5" (of natuurlijk een van de andere 4" cut side Peerless units, hoewel ik vermoed dat je dan eerder voor de TB W4-1320 gaat :wink: ).

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 19 apr 2009, 19:36

Die dayton zit lager met de 3e harmonisch vervorming, ook vergeleken met de 8ohm versie. Alleen wat ga je doen met 2x 4 ohm?

Die alpairs, is dat met underhung spreekspoel? 4 a 5 mm Xmax voor een 7 cm en Xmax van 8,5 en 9 voor een 10 cm speaker is wel heel veel. Zal dat dan ook vervormingsvrij klinken in het laag - binnen de Xmax? lijkt me sterk/knap?! Ben stiekem wel benieuwd naar die dingen...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 19 apr 2009, 22:04

geinig ding die Peerless... wel laag crossen naar de tweet dan...

in vergelijking met welke zou die Dayton lager zitten kwa vervorming?

de Alpairs zitten echt goed in elkaar, en de ontwerper is echt een integere techneut, ik heb er vol vertrouwen dat hun spec klopt. zowel op onze duitse broedersite (klik) en in diverse draadjes op diyaudio looft men hoe goed de gemeten curves en T/S parameters overeenkomen met die van het datasheet.

en ja, de Neo3's.. die waren wel de aanleiding voor me om dit te starten, zie de startpost...

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 20 apr 2009, 18:30

De Dayton heeft een lagere vervorming dan de Alpair6, getest bij Zaph Audio. Ook heeft ie net als de Alpair gewoon nette T/S parameters, bijna hetzelfde maar een iets kleinere Vas. De Alpair heeft geen spider venting of wel?

De Alpair6 heeft daarnaast een resonantie op 1900 Hz. De consistentie is volgens Zaph wel vrij goed (4 sterren) maar volgens hem is de curve desondanks nogal anders dan de fabrieksopgave...

En zoals ik zei, die Alpair ga je in 1 liter per driver niet aan z'n xmax krijgen voordat je aan je maximale vermogen zit, de Dayton ook nog niet.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 20 apr 2009, 21:12

die "test" van Zaph klopt niet.... iedereen anders komt op vrijwel exact de zelfde curve (en parameters) als op t datasheet, check diyaudio er maar eens op... beetje vreemd dat hij daar niet op terug komt, staat toch slordig zo...

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 20 apr 2009, 21:15

slecht exemplaar denk ik zo...

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 20 apr 2009, 21:16

Oke, dat wist ik niet. Niettemin, ik vind het eigenlijk wel aannemelijk dat de Dayton iets lagere vervorming heeft. Hij heeft wel spider venting, dat scheelt best wel met zo'n xmax.

Toch is het raar, want hoe kan hij dan wel een consistency score van 4 geven? Dat doet ie normaal niet bij 1 test-drivertje.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 20 apr 2009, 21:54

wat bdoel je met spider venting?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 20 apr 2009, 22:46

mijn bevinden kwamen inderdaad van zaphaudio

mocht die alpair daar een minder exemplaar zijn geweest dan kan dit nog anders liggen maar ik heb zelf ervaren dat een RS125 niet snel over zijn nek gaat.

Heb hem gister even geplaagd met een 400W reckhorn, subsonic op 40Hz en kijken hoever je kunt gaan in 2 liter gesloten.

Als 2-wegje met een seas H1212 vond ik die Dayton RS125 verbazingwekkend in het gebied rond 100 Hz, heel positief.

Maar als ik geld als water had lag hier al lang een setje Alpairs om lekker mee te stoeien hoor. Ben benieuwd hoe zoveel Xmax nou in de praktijk bruikbaar is.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 21 apr 2009, 0:26

Henkjan schreef:wat bdoel je met spider venting?

Openingen achter de spider, zodat er geen drukopbouw achter de spider plaatsvindt, zoals hieronder:

Afbeelding

Zorgt ook voor iets betere koeling van de spreekspoel.

Om nog even terug te komen op die test, Zaph geeft hier en daar aan dat zijn metingen niet 100% goed zijn, maar dat vergelijkingen binnen een testgroep validiteit hebben. Ik vraag me af hoeveel Alpairs hij heeft gemeten, misschien maar 2, misschien toch meer?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 21 apr 2009, 10:01

dacht ik al, maar liever zeker weten dat we over het zelfde praten. hebben ze idd niet, maar als ik dan het volgende testbericht (is van de Alpair10) er bij pak, dan heeft Mark Fenlon het verder zo ontworpen dat in het eindresultaat daar niets van te merken is...

[http://www.hifi-selbstbau.de/index.php?option=com_content&view=article&id=275&Itemid=91]:
hifi-selbstbau schreef:Die gemessenen TSPs stimmen SEHR gut mit den Herstellerangaben überein (Fs=40 Hz, Vas = 19.5 l, Qts = 0.33). Noch erstaunlicher ist die extrem geringe Streuung der TSP der beiden gemessenen Chassis, die im Schnitt bei +/- 1% liegt - das ist uns so nicht nicht unter gekommen. Den Vogel aber schießt die Pegelabhängigkeit der TSPs ab - die so gut wie nicht vorhanden ist! Trotz Änderung der Anregung um 24 dB (= 16fache Eingangsspannung bzw. 256-fache Eingangsleistung) verringert sich die Resonanzfrequenz beim Chassis 1 von 40.02 Hz (-18 dB) auf nur 38.34 Hz (+6 dB), also nur etwa 4% - so etwas Lineares haben wir überhaupt noch nicht gesehen!! Da wagen wir schon allein aus dieser Messung zu prognostizieren, dass der Alpair 10 Gold kein Kind von Traurigkeit sein und auch bei hohen Lautstärken noch sauber spielen wird. Und Dank seines relativ hohen Wirkungsgrades von gut 89 dB/2.83V/m begnügt er sich dabei auch noch mit bescheidenen Verstärkerleistungen.

Und das Schlimmste ist: das alles geht OHNE hinterlüftete Zentrierspinne und OHNE Polkernbohrung, 2 Features die uns die Chassisindustrie als absolut unerlässlich für ein lineares Chassis "verkauft" hat. Hut ab, Mr. Mark Fenlon!!

en voor diegene die niet zo goed opgelet hebben bij Duits op school:
google vertalingen schreef:De gemeten TSPs eens heel goed met de specificaties van de fabrikant match (Fs = 40 Hz, Vas = 19,5 liter, Qts = 0,33). Nog meer verrassend is de extreem lage dispersie van de twee gemeten TSP chassis, gemiddeld + / - 1% - dat is niet ons dus niet onder. De vogel, maar schiet de afhankelijkheid van de TSPs van - alsook niet bestaat! Ondanks de verandering van de excitatie met 24 dB (16X = ingangsspanning of 256-voudige ingangsvermogen) vermindert de resonantie frequentie van het chassis 1 van 40.02 Hz (-18 dB) op slechts 38,34 Hz (+6 dB), zodat slechts ongeveer 4% - dus Lineaire iets wat wij nog niet hebben ooit gezien! Omdat we durven alleen deze meting bij het voorspellen dat de Alpair 10 goud geen kind van verdriet en zelfs bij hoge volume nog schoon spelen. En dankzij de relatief hoge rendement van 89 dB/2.83V/m ook tevreden is hij zelfs met een bescheiden versterker prestaties.

En het ergste is: dit alles is niet zonder geventileerde Zentrierspinne en poolschoen gat van 2 functies die onze industrie als het chassis is absoluut essentieel voor een lineaire chassis "verkocht" is. Petje af, de heer Mark Fenlon!

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 21 apr 2009, 12:43

Ik moet toegeven, het is een verdacht goed drivertje, zeker omdat ie vrij simpel is gebouwd. Zo'n Alpair10 is helemaal geniaal.

Ik heb de boel ook nog even in WinISD Pro gesimuleerd, zie de bijlages (overdracht en maximum SPL). Bij beide is de Dayton licht in het voordeel. Ik ben uitgegaan van het maximale RMS vermogen van beide drivertjes.

Ik denk dat 't er vooral op neer gaat komen hoeveel je wilt uitgeven voor de drivertjes. Persoonlijk denk ik dat de Dayton iets geschikter is vanwege iets betere parameters, meer vermogen (en z'n prijs), maar een Alpair6 is natuurlijk geen miskoop :).

Het grote nadeel van de Dayton is dat ie 4 ohm is, da's met twee stuks misschien lastig. Eventueel zou je de shielded 8 ohm versie kunnen kopen, maar dat kost je wat kastvolume.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 21 apr 2009, 13:09

ik kijk bij max spl eerder naar de Xmax.. vooral omdat ze nu actief gefilterd worden, dan denk ik dat naar t vermogen kijken niet recht-toe-rechtaan is....

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 21 apr 2009, 14:54

Henkjan schreef:ik kijk bij max spl eerder naar de Xmax.. vooral omdat ze nu actief gefilterd worden, dan denk ik dat naar t vermogen kijken niet recht-toe-rechtaan is....

Ah, dat scheelt wel inderdaad. Dan is de Alpair zeker een goeie optie, gezien z'n xmax. Ik zie trouwens dat ook de Alpair 4 ohm is, maar als de parameters inderdaad weinig variëren kun je er wel twee in serie zetten denk ik. Le(x) is zeer constant te noemen volgens de Hifi-Selbstbau test.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 21 apr 2009, 15:58

yep, serie zal t worden. en ik denk dat ik ook aan of een HP condensator of een variovent niet ontkom, want maakt niet uit welke variant, Q zit ruim boven de 0.7 in 1 liter per stuk.. naja, een paar testkastjes zijn snel genog in elkaar gebatst met dit formaat gelukkig

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 21 apr 2009, 23:07

ff een sim gedaan: 2 stuks Alapir6 in serie in 2 liter met flinke vulling en een beetje lekke kast (max Ql)... ziet er netjes uit, de output is met dikke 20V erop, dus 60W.. en dan is de cone excusion 6mm p-p.. niet slecht, ik ga denk ik maar eens met de importeur praten of ik voor een zacht prijsje er 4 van die vierkante kan overnemen :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 22 apr 2009, 0:09

Henkjan schreef:niet slecht, ik ga denk ik maar eens met de importeur praten of ik voor een zacht prijsje er 4 van die vierkante kan overnemen :lol:

:D maak ff close-up foto'tjes als je ze hebt ;) . Zijn de plannen voor project "Stealth" trouwens nog niet ontdekt door de welstandscommissie? :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 22 apr 2009, 10:00

ik zal me eens uit gaan leven met de 5D binnenkort...

de welstandscommissie heeft nog niets door, voor zover ik weet leest ze niet mee 8) eens zien of dat zo blijft als er prototypes gemaakt en aan gemeten gaat worden... het grootste probleem is dat ik erg slecht in liegen ben :roll:

Maarten

Berichtdoor Maarten » wo 22 apr 2009, 20:26

5Dee? sjeempie, dat is ook leuk. ik moet het nog met een 20D doen, maar met alle tevredenheid... :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 16 mei 2009, 0:20

goed, ik dacht het te weten... ik heb vanwege m'n nieuwe rek de FaB4's nu in de woonkamer en 2 dingen vielen me op:
- kleine breedbande met woofer klinkt toch wel erg goed, ondanks dat de plaatsing van die Mivoc d'A erg goed is, zit je met een breedbander toch in een andere league..
- door de fatsoenlijke woofer kon ik de overname naar de sub omlaag halen (ik heb 'm naar 100Hz gezet, de FaB4 heeft een f3 van ~55Hz) en dat klonk een stuk beter, harmonischer (lastig om t objectief te zeggen), ik denk doordat de overname beter is omdat de sat vlak doorloopt tot een flink stuk lager, die mivocjes vallen onder de 150 al vrij direct af

al met al heb ik dus beide keuzes (voor t hoog en voor de mid) op losse schroeven staan.... mijn gedachten gaan nu naar een Alpair5 voor t hoog, en dan bv een carifi 10cm als mid, die zijn 10cm diameter en toch 56cm² Sd..

bijvoorbeeld deze Peerless (heb ik in m'n S2, klinkt daar erg lekker) of deze Ciare(kan in 2 liter BR!)

Afbeelding

beide (en zonder twijfel nog een bak 10cm car woofers) gaan vrij hoog vlak, dus overname ergens in de buurt van de baffle step en dan 2e orde accoustisch (als Jeroen er zo enthousiast over is, ga ik het in elk geval testen) zou goed moeten lukken dan....

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 16 mei 2009, 10:01

Hou wel even rekening met de x-max van de woofer als je een caraudio exemplaar zou willen kiezen. Om een of andere redenen blijken veel caraudio luidsprekers een lage x-max te hebben.

Als ik me niet vergis is de Peerless driver die je aanhaalt deze: http://www.tymphany.com/830516, welke slechts een x-max blijkt te hebben van een halve millimeter!

Die Ciare met zijn x-max van 3mm (ik veronderstel dat dit one-way is) lijkt me dan toch een stuk geschikter...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 16 mei 2009, 18:43

die lijkt er wel veel op.. de parameters zijn ietwat anders dan die ik een een oude IT catalogus kan terug vinden.. een halve mm Xmax, dat is meer wat voor een breedbander... dan is die vierkante 3" minisub van TB nog een betere optie... of kent iemand een 4"*6" woofer?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 16 mei 2009, 23:00

2 stuks van deze
Afbeelding Afbeelding
in 2 liter BR afgestemd op 75Hz zou erg goed moeten gaan.. dan zitten ze @150Hz pas boven de 100dB aan hun Xmax.

tja, wat nu te bouwen, gewone 2weg (Neo3 met 2*Alpair6) of mini-FAST (Alpair5 met 2*W3-1750)... mss moet ik ze gewoon alle 2 maar bouwen :lol: met deze afmetingen is het hout de kosten niet...

Candisa

Berichtdoor Candisa » zo 17 mei 2009, 9:41

Beide systemen hebben natuurlijk voordelen en nadelen.
- Een 'klassieke' 2-weg heeft voor het hoog een aparte driver met een vederlicht membraan wat voor veel detail zou moeten kunnen zorgen, maar de bijhorende woofers moeten dan wel zowel het slaglaag als de middentonen voor zich nemen, waardoor je een woofer moet gebruiken die een goed compromis vormt tussen de 2.
- Een systeem met een breedbander voor het midden + hoog kan dan weer door het zwaardere membraan zorgen voor minder detaillering in het hoog en door het grotere membraan voor een mindere off-axis respons in het hoog, maar de basweergave wordt dan wel weer verzorgd door compromisloze drivers die enkel en alleen voor bas moeten zorgen en geen middentonen hoeven te kunnen weergeven...

Ik heb nog maar weinig kleine woofers met uitstekende middenweergave gehoord die tegelijk ook een uitstekende laagweergave kunnen neerzetten.
Een goeie, niet te grote breedbander (3") met een niet te zwaar membraan heeft echter niet zó veel last van bundeling en gebrek aan detail in het hoog.

Ik zou dus eerder kiezen voor basswoofer+breedbander in plaats van midwoofer+tweeter.

Qua keuze in woofers: Die vierkante TB ziet er al een stuk aantrekkelijker uit dan die caraudio Peerless, maar een oppervlak van 32cm² bij een x-max van 1.75mm is toch nog niet zó spectaculair.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld de Peerless SDS 3.5" die tussen de platte kanten gemeten ook maar 105mm in beslag neemt, zie ik een conusoppervlak van 50cm² bij een x-max van 3mm.
Even snel hoofdrekenen zegt mij dat dit een luchtverplaatsing die bijna 3 keer zo hoog is betekent, en bijgevolg 1 zo een SDS 3.5 dus meer lucht kan verzetten dan 2 van die vierkante TB's!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”