project Stealth - mini sats & hidden sub (bijna klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

project Stealth - mini sats & hidden sub (bijna klaar)

Berichtdoor Henkjan » ma 12 jan 2009, 14:25

In de woonkamer heb ik nu een sub/sat systeempje staan waarbij de sats een mini uitvoering zijn van de Audiolab Sphinx (die ook dit topic en de onderstaande foto's). Het speelt voor t geld best wel aardig, maar zeker toen ik tijdens de ontwikkeling van m.n. Hans een vrij direct vergelijk kon maken met deze en een stap beter, was t voor mij duidelijk: wat beters moest er ook in de woonkamer komen.

Een voorstel om Hans in de woonkamer neer te zetten stuitte al snel op een veto van de welstandscommissie: er is duidelijk een emotionele binding met de "schattige" mini-sphinxen :roll: (leerpunt: dus nooit een te hoge WAF nastreven!) Mijn plan om ooit ook een aan de OB te gaan lijkt dus helemaal onhaalbaar geworden....

Dus tijd voor "Plan B": nieuwe speakers met exact het zelfde uiterlijk, in het geniep gemaakt om ze zo in 1 keer te kunnen vervangen :twisted:

Plan B heeft echter wel wat aan gevolgen voor de eisen die er aan de speaker gesteld gaan worden. Naast het al genoemde 'op hoger audiofiel plan tillen' van de weergave, moet het dus ook allemaal passen in de kleine behuizing die er nu staat. Ook betekent het dat de huidige actieve set-up met de Hypex MA2.1 blijft voor wat die is, waarbij er dus tussen 50Hz en 150Hz gecrosst wordt tussen de sats en de sub.

wat voor eisen hebben we dan nu zo bij elkaar:
- betere detaillering m.n. in het hoog
- betere dynamiek
- passend in een 2 liter kastje
- 12cm breed, dik 30cm hoog
- f3 onder de 150Hz
- goede off-axis response (wegens opstelling zetels)

Met de kast al 99% vastgelegd kunnen we meteen gaan denken over de drivers. De breedte van de kast is al meteen de eerste horde: een 8 à 9cm drivertje is toch wel het grootste dat daarin past. Een d'A opstelling met 2stuks 8à9cm en een tweet zou net kunnen.... ja tweet, want de opstelling van de zitplaatsen tov de speakers is zo dat er flink off-axis geluisterd gaat worden, waardoor een 8à9cm breedbander afvalt, zelfs de beste daarvan bundelen al wat te veel daarvoor.

De kandidaten voor de functie midwoofer: we hebben al redelijk wat sollicitanten gehad hiervoor, sommige die al vrij snel afvielen, een enkele mag door voor de 2e ronde van de procedure:
- Vifa 9cm (die van de PicoLino2): zeer goede papieren, juiste maat, duidelijk betere dynamiek dan nu (redelijke Xmax voor een breedbander), maar heeft toch wat te veel aan volume nodig, zelfs als GHP niet passend te krijgen -> exit
- de titanium Tangband W3 was de eerste die solliciteerde, goede papieren (tevreden met zeer klein huisje), maar zelfs in een BR (nodig om de 150Hz te halen) liep die al veel te snel tegen z'n Xmax aan -> exit
- de oude vertrouwde W3-871A, gaat prima in 2 liter, is ook een mooie mid, maar geen verbetering qua dynamiek... -> wachtkamer

ik had me al bijna neergelegd bij de W3-871 toen zich ineens wat nieuwe kandidaten aandiende:

- die vierkante W3-1750 van Tangband, aangeprezen als mini sub.. kan redelijk wat vermogen hebben, 3x zoveel Xmax als de breedbanders, en voldoende diepgang. kan alleen wel maar tot 400Hz worden ingezet... kan dus niet met een gewone tweet gecombineerd worden... -> wachtkamer
- de Markaudio Alpair6... de droomkandidaat... high-end breedbander, met vierkante korf, serieuze Xmax (5mm, 10x dat van de Tangband breedbander), hier kunnen we wat mee! is alleen wel 4ohm, 2 stuks moeten dus in serie.. -> vooraan in de wachtkamer

Als tweeter had ik eigenlijk de B&G Neo3PDR in gedachte, en die staat nog steeds bovenaan de lijst, ik was toch wel erg gecharmeerd van de kwaliteiten van deze, erg mooi gedetailleerd, transparante weergave. matcht ook prima met alle hier genoemde mid kandidaten, behalve de vierkante TB... die laatste wil alleen met een midtweeter samen die al vanaf 400Hz in te zetten is... de Markaudio Alpair5, de Jordan JXR6, de TB W2-800, of de Omnes Audio BB2.02 zijn dan de kandidaten tot nu toe... met de beste papieren qua kwaliteit voor de eerste 2.. nu is de Jordan nog steeds niet leverbaar... en blijft zelfs met deze de bundeling meer dan met een goede tweet.

De goede lezer geeft ondertussen al door hoe de vlag er bijhangt: de beste kaarten heeft de combi Alpair6 met Neo3... maar de procedure is nog niet gesloten, misschien dat er nog nieuwe kandidaten zich aandienen 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 12 jan 2009, 15:34

Hey Henkjan,

uitdagend project! Wat ik me afvraag: hoe hard moet het ongeveer kunnen?
Vooral bij breedbanders met laag rendement kan het vermogen een groter probleem worden dan de xmax als je luid wilt spelen. Als het wat beschaafder mag, is dat veel minder een probleem. Een matig/rustig luisterniveau ligt vaak zo rond 75 dB, als het wat harder gaat 85 dB of zelfs meer. Persoonlijk calculeer ik daarboven een dynamiekreserve van 20 dB in.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 12 jan 2009, 15:37

in een ander topic, wouter schreef:Misschien een kleine 2,5 weg?

Naast die 9 BGS heb ik ook gewerkt met de TC9FD-18-08, een peerless variant. 3mm Xmax, geeft geen krimp. Helaas ook niet in een klein kastje perfect, maar in combinatie met sub loopt deze weg GHP tot 150 Hz.

Gecombineerd met een kleine tweeter kan dat ook erg leuk worden.
Dayton, Aurasound of een compacte tweeter zoals de Vifa D26NC-55/06

Misschien met een leuk passief membraantje erin:SDS 3.5" Passive Radiator

Ik lees net 12 cm breed...

dan kun je misschien ook denken aan 4" zoals de HDS 106 etc.

Of de Dayton RS125 met een seas H1212, en dan die Dayton langs beide zijden recht maken....

Iets meer 2-weg dan mini mini...

ik ga niet een korf lopen verbouwen...

kan die HDS106 in 1 liter/stuk dan? want als ik er maar 1 kan toepassen, dan heb ik weer minder Sd dan met 2 stuks 9cm

ik zal die Peerless eens bekijken, die PR is mss ook wel grappig

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 12 jan 2009, 15:41

12 cm, wat denk je van de bamboo in SD uitvoering? 4 inch driver met iets van 3 mm xmax (TB W4-1320SD) Deze is 106mm breed

Mooie 89 db efficiency (waarvan je wegens vbafflestep compensatie waarschijnlijk nog iets kwijtraakt) en goede vervormingscjfers mits je ze niet tot het uiterste drijft. Bovendien kunnen ze als breedbander zo hoog gecrossed worden als je leuk vindt, zelfs het hoog schijnt behoorlijk goed te zijn voor een 4 "breedbander. Crossen met een B&G is natuurlijk nog beter.

Ik heb al eens voorzichtig wat ontwerpen/berekeningen gemaakt met deze in een d'apolito opstelling en dat ziet er goed uit. (van bouwen is nog niks gekomen)
Always be in doubt until sure

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 12 jan 2009, 15:44

Ronkel schreef:.... hoe hard moet het ongeveer kunnen?
Vooral bij breedbanders met laag rendement kan het vermogen een groter probleem worden dan de xmax als je luid wilt spelen. ......
het is nog steeds de woonkamer hè 8) echt hard zal t niet gaan... maar als ik uitga van 100dB als piek, dan moet dat toch lukken met 85dB@1W en <20W per unit (lijken me realistische getallen voor een 9cm unit)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 12 jan 2009, 15:46

indoubt schreef:12 cm, wat denk je van de bamboo in SD uitvoering? 4 inch driver met iets van 3 mm xmax (TB W4-1320SD) Deze is 106mm breed
helaas is de korf van deze, in tegenstelling tot wat het datasheet suggereert, gewoon rond :( anders was dit idd een erg goede kandidaat geweest

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 12 jan 2009, 15:48

Henkjan schreef:
indoubt schreef:12 cm, wat denk je van de bamboo in SD uitvoering? 4 inch driver met iets van 3 mm xmax (TB W4-1320SD) Deze is 106mm breed
helaas is de korf van deze, in tegenstelling tot wat het datasheet suggereert, gewoon rond :( anders was dit idd een erg goede kandidaat geweest

Maar is ie niet meer te bestellen dan?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 12 jan 2009, 15:58

Een korf aanpassen heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit gedaan.

Het was meer dat ik dacht aan 4" indien dat zou passen, 12 cm biedt mogelijkheden. CT231 heeft ook een compacte midwoofer, evenals de aurasound CT 227 (reloaded)

Zo'n 4" zou dan denk ik GHP moeten, dus gesloten met condensator. 1 in 2 liter zou goed de 150Hz moeten kunnen halen. Heb hier op mijn werk geen Ajhorn... gewoon een gokje.

Die mivoc module is trouwens ook aangepast, nu met een metalen tweeter zo te zien, MHE380:

http://www.mivoc.de/details-shop.html?m ... %20Schwarz

Al zul je dan misschien niet de beoogde verbetering krijgen...

Enthousiast denk ik met je mee, hopelijk komt het niet irritant over. Succes in ieder geval!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 12 jan 2009, 16:02

Schiet me nog te binnen

Een BB3.01 past BR in 2 liter, en GHP in ongeveer 0,5 liter. Kun je evt meerdere van nemen.
Helaas heb ik er nog geen goede ervaringen mee gehad, misschien dat er met mijn units iets mis is... Ik lees ook veel leuke reacties, dus misschien een idee...

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 12 jan 2009, 16:05

Peerless TC9FD-18-08

http://www.tymphany.com/tc9fd-18-08

ca 13,- euro (IT) :D

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 12 jan 2009, 16:17

Henkjan... Ik ben iewat teleurgesteld in de welstandcommissie. Heeft de welstandscommisaris zelf geen hobby's waar jij de welstandscommisaris subtiel aan kan herinneren? Is er geen ruil van het één of ander mogelijk? De welstandscommisaris mag in het weekend de auto voor eigen gebruik of iets dergelijks... Probeer de welstandscommisaris duidelijk te maken dat deze beslissing ernstige psychologische gevolgen kan hebben waar het hele gezin jarenlang onder zou kunnen lijden...

Een tip, Henkjan... Ga vooral niet in het geniep iets nieuws bouwen. De welstandscommisaris bezit hiervoor zintuigen die ons mannen volledig onbekend zijn. Noem het maar "The Mother Of All Senses". De gevolgen bij een geniep-project zijn over het algemeen rampzalig...

Ik stel hierbij mijn eigen welstandscommisaris (misschien ken je haar nog, ik heb het hier wel eens over haar gehad: MBCE) ter beschikking om één en ander tot een goed einde te brengen. Want, beste Henkjan, in de wereld van de welstandscommissie bestaat niet zoiets als een "veto". De wereld zou stilstaan als iets dergelijks zou bestaan...

Tevens raad ik je aan om onderstaand boek ter kennisgeving door de welstandscommisaris te laten lezen. Het schept veel begrip en uiteindelijk ook duidelijkheid in de duistere wereld van Zelfbouwaudio.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 12 jan 2009, 16:25

indoubt schreef:
Henkjan schreef:
Maar is ie niet meer te bestellen dan?
bij de fabriek vast wel, maar ik heb er wat minder nodig dan de minimum hoeveelheden die ze leveren 8)

wouter schreef:Een BB3.01 past BR in 2 liter, en GHP in ongeveer 0,5 liter. Kun je evt meerdere van nemen....
is een mooie breedbander, en ook als mid prima, maar biedt als mid weinig meer dan de W3, zeker omdat die in serie moet ivm 4ohm

wouter schreef:Zo'n 4" zou dan denk ik GHP moeten, dus gesloten met condensator. 1 in 2 liter zou goed de 150Hz moeten kunnen halen. ...
ja, maar ik wil er 2 in 2 liter 8)

die nw Mivoc ziet er al wel beter uit dan de oude, maar er is meer te halen denk ik, die midjes hebben bv wel erg weinig oppervlak... die Peerless gooien we in de hoed

Leeuwarden schreef:Heeft de welstandscommisaris zelf geen hobby's waar jij de welstandscommisaris subtiel aan kan herinneren? Is er geen ruil van het één of ander mogelijk?
helemaal uitgesloten is het niet... mss iets met gordijnen of een nieuwe bank? maar vanuit een hobby-perspectief is zo'n extra eis dat t uiterlijk gelijk moet blijven wel leuk hoor :wink:

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 12 jan 2009, 17:14

Heb je trouwens de mogelijkheid om een Linkwitz-Transform te gebruiken voor de filtering van de satellietjes? Dat maakt een ruimere driverkeuze mogelijk, bijv. speakertjes met een hogere Q (> 0,5) maar met goede andere eigenschappen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 12 jan 2009, 17:17

Ronkel schreef:Heb je trouwens de mogelijkheid om een Linkwitz-Transform te gebruiken voor de filtering van de satellietjes?
njet, dat vereist toch werkzaamheden die niet in mijn competentie set zitten en/of ver buiten m'n comfort zone liggen. daarvoor zou de hele amp gemod moeten worden namelijk

Twynn

Berichtdoor Twynn » ma 12 jan 2009, 17:41

Henkjan schreef:ik ga niet een korf lopen verbouwen...

kan die HDS106 in 1 liter/stuk dan? want als ik er maar 1 kan toepassen, dan heb ik weer minder Sd dan met 2 stuks 9cm

ik zal die Peerless eens bekijken, die PR is mss ook wel grappig

Van de hds106 weet ik het niet, maar de sds106 zou in 2 liter met een poort afgestemd rond de 90Hz moeten werken.. Dus een sds106 met een bijbehorende sds106-pr zou ook moeten lukken..

Volgens een snelle simulatie in boxsim zou deze ook de 100dB nog moeten kunnen halen..

Maar hoe en of je de pr op 90Hz afgestemd krijgt weet ik dan weer niet..

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 12 jan 2009, 20:26

Henkjan schreef: bij de fabriek vast wel, maar ik heb er wat minder nodig dan de minimum hoeveelheden die ze leveren 8)

Misschien wil ik er ook wel 4 :D
Dat is wel jammer want volgens mij zou deze prima functioneren. Zeker gezien het feit dat je niet zo laag hoeft te komen met je sattelieten. Vanwege het relatief hoge rendement kan je misschien met 1 toe.

By spectrum staan ze trouwens nog op de site maar ik weet niet of die ze ook kan leveren

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 13 jan 2009, 0:25

Hallo,

aangezien ik de vifa 9BGS niet exit heb zien gaan:

330uF hp condensator

RCL: 8,2Ohm, 68uF, 3,9mH

In 1 liter simuleert Ajhorn een vlakke lijn

Afbeelding

misschien kun je er wat mee, de korf is met 84x84 mm compact.
zelf experimenteerde ik met 1 vifa + 1 peerless variant van 13,- als BSC

welterusten voor nu

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 13 jan 2009, 0:32

Afbeelding

Als ik zo naar het filter kijk is de 3,9 zonder weerstand niet handig gekozen, met 8,2 ervoor. 10 Ohm geeft opzich een vrijwel gelijke curve, dus het spoeltje mag wat weerstand hebben.

Die W3's heb ik helaas nog niet gehoord - behalve in logitech speakers - het blijft een leuke uitdaging: 2 liter, max sd, leuk!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 13 jan 2009, 0:37

terug scrollend zie ik dat die vifa wel exit was... excusez-moi

Je hebt ze geloof ik in de cyburg vergelijking zelf gehad,toch?! Ik meen me daarvan een foto te herinneren. Is zo'n filtering nou slecht (soms simuleer ik maar raak) of kan dit ook nog door voor GHP - ik ben daarin niet echt onderlegd namelijk.

Succes i.i.g.

Wouter

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 13 jan 2009, 12:23

wouter schreef:terug scrollend zie ik dat die vifa wel exit was... excusez-moi

Je hebt ze geloof ik in de cyburg vergelijking zelf gehad,toch?!

ja, bevielen goed in de Needle.

ik zal mijn berekening nog eens checken op basis waarvan ik de conclusie "te veel volume nodig" trok... (zo uit m'n hoofd omdat de Qb ruim boven de 1 uitkwam)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 14 jan 2009, 22:38

Normaal gesproken is dat ook zo. 8 a 9 liter staat voor dat ding, maar in 4 liter is alle belastbaarheid al weg.

Maar aangezien je rond 150 Hz wilt crossen is dat filtertje misschien niet eens zo gek. Die Alpair 6 is ook erg aantrekkelijk - xmax 5 mm. Lijkt erg op Jordan units vind ik.

De combi met een Neo 3 zal wel een indrukwekkende kleine sat opleveren.

Mivoc heeft trouwens een mooi filtertje voor die opvolger van jouw MHE280:

http://www.mivoc.com/mivoc/PDF/MHE380-D ... tt_WEB.pdf

1,7 liter gesloten wordt aangeraden, 150Hz X-over en toen dacht ik - ik post hem toch nog ff. Maar die units die je noemde hebben veel meer potentie, mooi mee verder gaan!

ik ben benieuwd, en zal het blijven volgen. Groetjes

indoubt

Berichtdoor indoubt » do 15 jan 2009, 23:53

Het kan wel hoor, met die W4-1320SD. Zelfs een enkele heeft al meer oppervlak als de twee mivocjes samen (2821,2 cm^2). Je krijgt een licht bultje maar dat is waarschijnlijk wel weg te werken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 16 jan 2009, 11:55

mmm.... dat biedt nw mogelijkheden.... moet t ding met de afgeplatte kanten wel te krijgen zijn natuurlijk... die tweet plaats ik dan wel onder de rand van de woof indien nodig, ga liever niet hakken en breken aan een driver... is wel weer een andere tweet dan de Neo3....

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 19 apr 2009, 11:36

Hey Henkjan, zijn hier eigenlijk al vorderingen mee?

Misschien is trouwens de Dayton RS100-4 of de Fountek FR88EX een goed idee voor dit projectje, bedenk ik me nu...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 19 apr 2009, 17:25

nog niet echt (echt niet dus).... 8) eerst maar eens de werkplek netjes krijgen, voor ik aan nw projecten ga beginnen...

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”