Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

Dit topis is om te discusieren over Hans, het gezamenlijke project van forumleden Edo, lepain, en Henkjan
Bijlagen
mooi hè !
mooi hè !
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hier de bouwtekening en de stukslijst als PDF.

Tevens zagen we dat de schaal van de grafiek van de gemeten frequentie respons niet juist was, hieronder dus de juiste. excuses.
Bijlagen
Hans - metingen rev1.png
bouwtekening final.PDF
(219.25 KiB) 961 keer gedownload
stuklijst final 2.PDF
(200.21 KiB) 717 keer gedownload
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Voor de breedbanderliefhebers: mocht je de kast van Hans willen gebruiken om een FR125 als breedbander in te zetten, dan is een sperkring van een 0.39mH spoel, een 22uF condensator, en een 4.7ohm weerstand aan te bevelen. Zonder sperkring kan ook, maar dan is de tonale balans toch net wat minder.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het filter past netjes *) op een plankje (of printje natuurlijk) van 6*25cm, dat dus mooi door het gat voor de terminal naar binnen te schuiven is.

*) met de in het artikel genoemde componenten, als bv AudynCap+ condensatoren gebruikt worden, dan wordt het erg krap...
Bijlagen
filter Hans - foto.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik begreep dat een afbeelding van het alfternatieve, wat meer klassieke, design slachtoffer van de drukduivel is geworden, hierbij alsnog de foto
Bijlagen
Hans - alternatief design.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het erg mooi, dit design. Lijkt me heel interessant voor kleine luisterruimtes.
solitaire

Bericht door solitaire »

super mooi, zeker de 'klassieke' uitvoering !

Wolf
mipo

Bericht door mipo »

Beide ontwerpen heel mooi!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Henkjan schreef:
Voor de breedbanderliefhebers: mocht je de kast van Hans willen gebruiken om een FR125 als breedbander in te zetten, dan is een sperkring van een 0.39mH spoel, een 22uF condensator, en een 4.7ohm weerstand aan te bevelen. Zonder sperkring kan ook, maar dan is de tonale balans toch net wat minder.
Bedoel je dat je 'm dan zonder tweeter bouwt?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
Henkjan schreef:
Bedoel je dat je 'm dan zonder tweeter bouwt?
correct, alleen de kast dus
indoubt

Bericht door indoubt »

Leuk ontwerp.

Ik heb helaas de elektor nog niet in huis. de lokale bladenboer had em nog niet binnen. Morgen maar es kijken of ik hem ergens anders kan krijgen.

Ik ben benieuwd of deze een keer real live te beluisteren is. Komt ie mogelijk naar de DIY breda of iets anders?

Eigenlijk ben ik reuze benieuwd naar de presataties van de tweeter in deze opzet. De B&G Neo 3 PDR is natuurlijk een fantastische tweeter maar het lijkt wel of het sterk van het ontwerp afhangt of die echt "schitterd". Dat is natuurlijk bij elk ontwerp maar het lijkt of de NEO 3 daar wat gevoeliger voor is.

In sommige applicaties schijnt ie andere , veel duurdere bandjes voor te blijven wat betreft klank en THD+N.
Ik heb er nog twee liggen maar nog geen tijd gehad om daar ook wat mee te doen. :oops:

edit: typo's
Laatst gewijzigd door indoubt op zo 14 dec 2008, 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

indoubt schreef:
Ik ben benieuwd of deze een keer real live te beluisteren is. Komt ie mogelijk naar de DIY breda of iets anders?
dat is wel de bedoeling
hopsa
In memoriam †

Bericht door hopsa »

Een lust voor het oog!
weidok

Bericht door weidok »

hopsa schreef:
Een lust voor het oog!
zeg dat wel...

heb die CSS FR 125 SR een paar keer Fullrange gehoord op een groot klankscherm.... geweldig speakertje... vond em wat donker van klank
dus een tweeter zou best het geheel wat frisser kunnen laten klinken :)

wat voor syteem is het eigenlijk....

een TL of een TQWT ??? vertel .....

of moeten we de special kopen :) ??
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

vond em wat donker van klank
dus een tweeter zou best het geheel wat frisser kunnen laten klinken
Die tweeter is niet nodig.
De driver heeft een flinke hoog afval, maar met een goed notch filter kan je hem behoorlijk vlak trekken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

weidok schreef:
wat voor syteem is het eigenlijk....
een TL of een TQWT ??? vertel .....
bovenaan het topic (2e post), zie je de bouwtekening 8) een TL dus, maar geen alledaagse

imho heeft de FR125 als breedbander ook geen tweet nodig, mits goed uitgericht op de luisterplek.
peterhenk

Hans bi-ampen

Bericht door peterhenk »

Beste forum leden,

Ik wil Hans gaan bouwen, en gaan bi-ampen.

Aangezien ik wel luidsprekertjes bouw, maar geen held ben met soldeer etc. Twee vragen.

1. Kan ik het filtertje splitsen zodat ik hoog en laag-mid afzonderlijk kan aansluiten? Zo ja waar dan?

2. Wat is het rendement van Hans? Ik wil graag werken met gemodificeerde Tripath 15 watt versterkertjes. Uit de grafiek lees ik echter een rendement van ongeveer 80db (lees ik dat goed????) en dat lijkt me wat laag voor deze kleine versterkertjes.

Alvast hartelijk dank

Peter
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het filter is een gewoon paralel filter, en kan dus zonder enige problemen voor bi-amping gebruikt worden.

onder voorbehoud dat die amp de woofer goed onder controle houdt, denk ik dat 15W nog wel kan (echt hard zal t niet gaan dan, maar met een 4" gaat het toch al wat rustiger dan een 15" zou kunnen)
peterhenk

bi-amp Hans

Bericht door peterhenk »

Dank Henk Jan,

Ik heb je opmerking over de 4" en de 15". Niet helemaal begrepen.

Gewoon maar eens proberen denk ik. En anders een gainclone of iets dergelijks bouwen die hebben iets meer kracht. Helaas is dat meer solderen etc.

Peter
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: bi-amp Hans

Bericht door Henkjan »

mooi dat je Hans gaat bouwen, ik ben benieuwd
peterhenk schreef:
Ik heb je opmerking over de 4" en de 15". Niet helemaal begrepen.
sorry. ik bedoel dat je met een kleine woofer toch al niet erg hoge volumes en veel dynamiek kan verwachten. voor een 4" doet de FR125 het erg goed, maar het blijft een 4" natuurlijk... voor zuiver erg hard moet je naar echt groot. ik bedoelde dus dat het versterker vermogen met een kleinere woofer minder relevant is dan bij grotere woofers. en noemde de 15" als voorbeeld van een fatsoenlijk grote woofer.
peterhenk

Bericht door peterhenk »

Dank voor de uitleg.

Ik heb gelukkig geen grote huiskamer!! (en al een paar prima boxen met meer daadkracht + sub).

Ik mis echter de betovering die ik vroeger heb beleefd met transmissielijnen + Focal tweeters. Ik hoop die met Hans weer te beleven.

Peter
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik kreeg nog een foto van een Hans bouwer die er wat met een klassieke uitstraling van heeft gemaakt
Bijlagen
Hans van René.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ook is Hans recent nog bij z'n naamgever op bezoek geweest. daar gingen ze head-to-head met de speakers die de inspiratie waren voor dit ontwerp: de BKS 107mk2 Supreme (à 2k€/stuk).

en hoe ging dat.... laten we beginnen met het wat ik al wist: het laag... 2 vingers in de neus en 1 hand op de rug veegde Hans de vloer aan met hetgeen voor laag moet doorgaan van de BKS-en...

het volgende dat opviel is eigenlijk dat er niet zo veel opvalt... detaillering is ook erg mooi, plaatsing is goed. wel wat schuiven en draaien, want de ruimte is vrij hard. wat blijft is dat het hele geluidsbeeld wat meer naar rechts trok, wat mogelijk komt door de schuifpui aan die kant en dat de Neo wel erg weinig bundelt... verder kritisch luisteren, en ietwat kleine verschillen worden duidelijk, het hoog is van de BKS toch net dat haartje luchtiger, komt er makkelijker uit..
en in echt kritische stukken, bv applaus, hoor je toch een wat betere plaatsing van de BKS-en, moeilijk te zeggen of dat onder alle omstandigheden zo is, of omdat de BKS-en een thuiswedstrijd speelden en zo stonden waar ze na letterlijk weken optimaliseren stonden.

het meest opvallende van de hele luistersessie was toch wel wat een moeilijke luisterruimte het is, erg hard en a-symetrisch. toen we de 1e CD opzetten en ik een beetje onderuit hing aan m'n espresso lurkte vond ik het geluid (toen de BKS-en) gewoon tegen vallen, plaatsing was beroerd. pas toen ik goed rechtop ging zitten met m'n hoofd goed in de sweet spot viel alles weer op z'n plek... maar een 10-20cm er naast beduidend minder.. ik denk dat ik toch eens bij 'm langs moet met een stel breedbanders

sum-up: Hans was verbaasd over hoe dicht Hans kwam bij z'n geliefde BKS-en... hij wilde ze nog niet ruilen, maar kon er niet over uit hoe klein t verschil was voor een prijs die minder was dan de optie marmeren platen op z'n BKS...
Bijlagen
Hans bij Hans.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Komt er ook een setje "Hans" mee naar Breda?

Ik ben zeer benieuwd hoe ze klinken, vind het namelijk een mooi smal kastje.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
Komt er ook een setje "Hans" mee naar Breda.
ja
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”