Proof of concept (8x 2" Tangband)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Berichtdoor hannesie » ma 22 mar 2010, 12:03

Ik blijf maar het idee houden dat de frequentie mogelijk word doorgegeven door de ronde cilinder van de laag unit, en dat is moeilijk te controleren lijkt mij.

Maar de beweging van de conus van het laag zouden de aluminium pijpen wel eens in beweging kunnen brengen, door de uitslagen van de woofer en de lengte die de aluminium pijpen hebben kan het een soort zwiepende antenne worden.

Dan zou je een verbinding of draad met voorspanning moeten maken die die frequenties voorkomt.
Ben benieuwd :? Hans
Hans

k.p.

Berichtdoor k.p. » ma 22 mar 2010, 12:11

Als de buis uit zichzelf stijf is dan is het juist moeilijk om de eigenfrequentie heel laag te leggen. De eigenfrequentie hangt af van massa en stijfheid. Voor een veer is dat wortel(k/m) waarin k de stijfheid is en m de massa. Bij andere systemen dan een veer kom je altijd op eenzelfde soort formule uit. De stijfheid verhoogt de eigenfrequentie en de massa verlaagt deze. Demping heeft over het algemeen weinig invloed op de resonantie frequentie, maar verlaagt de amplitude uiteraard wel.

Ik betwijfel of je de resonantie frequentie van de buis onder de 300Hz gaat krijgen. Dan nog zijn er hogere resonatie frequnties te vinden. Lagere frequenties zijn moeilijker te dempen dan hoge. Hoge resonanties lijken me echter schadelijker voor de geluidsbeleving. Het blijft wat gissen en beide methoden zouden kunnen werken en als MichaelB zin heeft om te experimenteren dan zouden beide methoden onderzocht kunnen worden.

Met bitumen ben ik zelf niet bekend. Heeft dit ook een dempende werking?

@Hans (die me net voor was ;) ) Of de woofers hier voor verantwoordelijk zijn zou je toch moeten kunnen voelen bij de bevestigingspunten(?). Het is inderdaad wel mogelijk dat dit het probleem is :!:

JvS

Berichtdoor JvS » ma 22 mar 2010, 12:36

Bitumen verhoogt gewoon de massa. Het dempt geen geluid in een kast.
Ik heb hem zelf ook.

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » ma 22 mar 2010, 13:11

Het dempt wel de trillingen van de kast. Misschien is het handig, voordat je allemaal fratsen uithaalt om de kast 'stiller' te maken, om te kijken of er echt problemen zitten en waar die dan zitten. Het lijkt mij dat je je alleen zorgen hoeft te maken over de staande golf in de lengte van de pijp...
beter laat dan nooit!

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 22 mar 2010, 14:20

JvS schreef:Bitumen verhoogt gewoon de massa. Het dempt geen geluid in een kast.

Zeker wel.

Het zorgt ervoor dat de resonantie frequentie lager komt te liggen plus dat je extra massa traagheid krijgt.
Het is een beetje afhankelijk van de frequentie of dit bruikbaar is.
Voor lage frequenties (subwoofer) is het behoorlijk onbruikbaar als de wanden relatief "slap" zijn. Eigenlijk hoef je daar enkel stijve wanden te hebben.
We hebben het nu over een buis. Een buis is per definitie al heel erg stijf.
Bracing zou enkel helpen om de resonantie frequentie iets hoger te leggen, hoewel ik me afvraag of het echt veel uitkomst biedt om het al zo stijf is.
Loodbitumen kan zeker gaan werken, hoewel het mij nog niet helemaal duidelijk is of je nu de staande golf van de buis zelf te pakken hebt ipv de wanden.

Mocht je twijfelen over de wanden wat nu te gebruiken, dan zou ik beiden gebruiken.
Dus op 1/3 en 2/3 van de buis extra bracing + loodbitumen.
Voor een dergelijke constructie is dat eigenlijk het beste.

Overigens zorgt iets dergelijks als loodbitumen (maar rubber kan ook) er direct voor dat de hogere ordes wat minder aanwezig zijn.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 22 mar 2010, 20:19

hannesie schreef:Ik blijf maar het idee houden dat de frequentie mogelijk word doorgegeven door de ronde cilinder van de laag unit, en dat is moeilijk te controleren lijkt mij.

Maar de beweging van de conus van het laag zouden de aluminium pijpen wel eens in beweging kunnen brengen, door de uitslagen van de woofer en de lengte die de aluminium pijpen hebben kan het een soort zwiepende antenne worden.

Dan zou je een verbinding of draad met voorspanning moeten maken die die frequenties voorkomt.
Ben benieuwd :? Hans

Ik heb het getest!

Was heel simpel: sub uit en voila, de irritante resonantie was er nog steeds. Case closed :mrgreen:

Ik zie dat Bmm (europe audio) 2 en 4mm heeft. Het heet Bitumex. Ik bestel gewoon van beide 1. Wel netjes dat ze daar maar 6,75 verzendkosten hebben.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 22 mar 2010, 20:32

OK, blij dat dat duidelijk is :mrgreen:
Hans

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 23 mar 2010, 7:52

Wel netjes dat ze daar maar 6,75 verzendkosten hebben.

ff aanmelden voor de audioclub (registreren) dan heb je geen verzendkosten :wink:

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » di 23 mar 2010, 9:07

wouter schreef:ff aanmelden voor de audioclub (registreren) dan heb je geen verzendkosten :wink:

Let hierbij op het volgende: Als je 3x achter elkaar een kleine order plaatst dan word je "gedegradeerd" en moet je vanaf dat moment toch weer verzendkosten betalen. Ja, ik spreek uit ervaring.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 23 mar 2010, 15:13

Goed om te weten!

3x bestellen is geen probleem voor mij, dan ben ik op mijn huidige tempo een paar jaar verder. :wink:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 24 mar 2010, 21:35

MichaelB schreef:Vraag:

weet iemand of en hoe je de gain van de UCD's kan verhogen?
Ik zie dit niet in e.o.a. handleiding staan.

Het maximale volume wat nu haalbaar is, is bij lange na niet wat de speakers fysiek aankunnen. De gain van het filter heb ik al op +8dB gezet en harder kan dit niet echt, want dan gaat deze in 'protection'.

Even mezelf quoten :lol:

Ik ben er achter wat het is :roll: *kuch*bleek een slechte connector te zijn*kuch* Hee! Wat is dat daar?! Een afleiding! :wink:
Hehehehe.

Even verduidelijken:
Ik heb op de behuizing van het filter netjes Neutrik's gebruikt. De kabels zijn zelf gemaakt met Tasker kabel en Hotsjiwah connectors (no-names dus). Deze sloten slecht aan op de neutrik's van het filter. Ik kwam er achter doordat ik het filter verplaatste en TOEN WAS DE MUZIEK INEENS HEEL HARD!!!! Ik schrok me rot :shock:

Een setje nieuwe connectors verder en ze spelen perfect.

Helaas heb ik van het weekend pas tijd om te gaan rommelen met de bitumen. Dan gaan we weer verder.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 25 mar 2010, 9:03

Hmmm:

Lid worden van de audio club van BMM:

- De kosten
Voor de inschrijving en administratieve handelingen vragen wij eenmalig een vergoeding van € 29.75 inclusief BTW. Wanneer je echter regelmatig besteld heb je deze kosten snel terug verdient.

Dan maar de verzendkosten betalen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 25 mar 2010, 23:06

Dat is nieuw, was niet toen ik lid werd!

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 26 mar 2010, 8:37

Je hebt ook nog steeds gelijk dat er dan geen VERZENDkosten zijn, alleen maar ADMINISTRATIEkosten :wink: :lol:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 27 mar 2010, 22:28

Meuh, en uiteraard is het pakketje niet aangekomen en ligt het nog steeds in e.o.a. sorteercentrum in Best met de melding: "09 Verwerking niet mogelijk via regulier DPD-systeem (NC)". Wat dat ook moge betekenen. :(

Dat wordt hopen dat m'n vriendin maandag thuis is als ze langskomen (uiteraard is ze NET die ene minuut in de garage ofzo en kan ik het 14 dagen later pas ophalen... :evil: )

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 27 mar 2010, 23:44

Ik had bij mijn pakketje van europe audio laatst de mededeling gedaan dat het onder de carport gelegd kon worden. En dat is nu mijn vaste plek, achter de container komen al mijn pakjes aan zonder dat er iemand thuis hoeft te zijn :wink:

Gewoon een briefje op de deur voor de courier, heb jij het maandag vast in huis.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 28 mar 2010, 13:27

Eindelijk vandaag de tijd om weer eens echt wat te meten en te luisteren.

Ik heb de nagalm tijd gemeten. De meting is gedaan op hoog geluidsniveau, op zo'n 10cm afstand in het midden van de speaker. Helaas is hierop door mij niet echt iets te zien. Een waterfall plot zou mooi zijn, maar die zien er om de een of andere reden uit als poep in Fuzzmeasure. Daar kan je niets mee.

De eerste meting is gedaan zonder ingesteld window, wat volgens mij wel moet als je nagalmtijden wil meten. Hier heb ik graag jullie input, want dit is onontgonnen terrein voor mij!
De tweede meting is met een window van 72ms, waar ik heb geprobeerd zoveel mogelijk kamer resonanties (die je zelfs hoort als galm) weg te werken. Heb ik dat goed gedaan? Geen idee. Volgens mij ben ik maar wat aan het prutsen :roll:

Oh ja, de pieken in het laag kunnen genegeerd worden, want dat is vervuiling. Die liggen sowieso 60dB lager dan de rest.

T30 Reverb.png

T30 Reverb window aanpassing.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 29 mar 2010, 20:02

Nou niet allemaal tegelijk reageren, want dan raak ik het overzicht kwijt! :mrgreen:

Vandaag is de bitumen binnengekomen. Het valt al meteen op dat dat spul heel flexibel is. Als ik het rustig buig dan kan ik de 4mm koud in de juist vorm krijgen. De 2mm variant is zonder problemen te buigen
De matjes zijn dezelfde grote, maar de 4mm is meer dan 2x zo zwaar als de 2mm versie, 837gram tegen 336gram, apart.

Graag zou ik nog wel antwoord op de vorige vraag hebben over de nagalm tijden.

Paul

Berichtdoor Paul » ma 29 mar 2010, 22:22

heb je ook nagemeten hoe dik ze zijn?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 29 mar 2010, 22:57

Paul schreef:heb je ook nagemeten hoe dik ze zijn?

Nope, niet gedaan. Je kon het verschil ook meteen voelen, vandaar dat ik ze even gewogen heb. Maar hoe meer massa, hoe beter.

Goed, ik heb 1,5 uur geklungeld om de speakertjes en frames te verwijderen, het bitumen aan te brengen en alles weer netjes te monteren. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het teveel aan schapenwol te verwijderen. Dit zat helemaal in elkaar gedrukt achter de speakers, dan heeft het geen werking meer.

Helaas kon ik de speaker van binnen niet helemaal beplakken, omdat ik ruimte nodig had om het frame te manoeuvreren.
Als de buis open ligt, dan hoor je duidelijk verschil. Het gaat dan van "tiiiiinngg" naar "tong" :lol:
Eenmaal dicht, dan klinkt het voor m'n gevoel hetzelfde als er voor.

Toen de meting. Mja, beetje jammer, want die is identiek aan de metingen hierboven. Er is wel een milliseconde hier of daar te zien, maar daar is geen correlatie tussen. Die zie ik als meetverschillen (ik had wel tapejes op de grond gedaan om hetzelfde te kunnen meten, maar toch).

De komende dagen ga ik goed luisteren of ik verschil hoor in de stukken die me eerste irriteerde, want ik ben er allang achter dat metingen maar deels vertellen wat ik hoor (ook door een gebrek aan mijn meet kennis).

Bitumen geplakt.jpg

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 29 mar 2010, 23:36

Zow, m'n 3e posting voor vandaag en daarna ga ik op één oor :-$

In de frequentie metingen kom ik wel een verschil pré en post bitumen tegen!
Zoals hieronder te zien is, moest ik voor het bitumen 2dB op 4Khz (q = 1,995) naar beneden corrigeren, omdat daar een hobbel zat. Nu na het aanbrengen van het bitumen is deze hobbel weg en resulteerde dat in een dalletje. Na het verwijderen van deze correctie is het netjes glad.
Dat brengt het aantal aanpassing voor de alu-buis op slechts 4.

Dit was/is niet terug te zien in de decay, maar dat zijn ook 2 verschillende zaken.

frequentie voor en na.png

Het totaal plaatje zonder de correctie op 4Khz ziet er dan als onderstaand uit.
totaal ongecorrigeerd 1 meter.png

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 30 mar 2010, 21:20

En we bloggen rustig verder :)

Vandaag ben ik zo blij als een kind! Nee, niet omdat het morgen woensdag is en ik maar een halve dag naar school hoef, maar omdat:

1. de baffles (die Arno gemaakt heeft) voor de subs zijn binnengekomen! =D> Als altijd zijn ze weer ECHT mooi geworden!
2. na een uur luisteren, op hoger nivo, kan ik de irritante resonantie niet meer bespeuren! Bitumen ROELT!!

Ik zou bijna bedroefd worden bij de gedachte dat ik nu bijna niets meer hoef te doen aan deze speakers... Maar dat word ik niet, want ze klinken al echt lekker!

- Rest nu nog het "bedoeken" en monteren van de nieuwe baffles.
- Zwarte schroefjes vinden voor de speakertjes.
- De onderkant van de subs netter recht monteren. Ik denk dat ik een paar geleiding schroefjes ga monteren, want het is niet makkelijk om ze nu recht te monteren. Er hangt namelijk behoorlijk wat gewicht aan en het moet op z'n kant gedaan worden.
- nieuwe stabiele voetjes monteren (geen spikes in ieder geval).

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 31 mar 2010, 1:18

K ben heel benieuwd hoe dat er uit komt te zien, ze zijn nu al prachtig :)
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 04 apr 2010, 12:15

Hmmm, blijkbaar ben ik niet goed in zoeken, want mijn "vind zwarte M3, 10-15mm lange, kruiskop boutjes" zoektocht is niet gelukt.
Kan ze niet vinden :evil:

Farnell heeft gigantisch veel keuze, maar net niet degene die ik zoek.
Het moet zoiets zijn als het plaatje hieronder.

boutjes.jpg

sven

Berichtdoor sven » za 10 apr 2010, 21:04

Hoi MichaelB,

Kijk eens bij http://www.fabory.com
Ook zij hebben een gigantische keuze.
Op volgende link vind je alleszins M3 x 10-12-14-16 en nog veel meer. Er staat wel bij per 2000 stuks , maar je kan er ook per 50 of zo kopen. Je moet er wel effe voor mailen hoe het juist geregeld wordt dan. Het is al een hele tijd geleden dat ik er nog wat gehaald heb.

http://www.fabory.com/pages/categories. ... &pageId=10

mvg
Sven

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”