Proof of concept (8x 2" Tangband)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Proof of concept (8x 2" Tangband)

Berichtdoor MichaelB » wo 23 jul 2008, 23:58

Eindelijk wat tijd gevonden om een beginnetje te maken met de test uitvoering. Opvolging van: viewtopic.php?t=6896

In het echte ontwerp ga ik voor 5mm dik aluminium, 90-100mm diameter, maar als testopstelling voldoet dit ook wel. Hopelijk lukt het me om een bedrijf te vinden welke het aluminium wil/kan CNC frezen (tegen een schappelijk prijs), anders zal dat nog een best werkje worden :o

Het gaat dus een 110cm hoge staander worden van alluminium ondersteund door 1 bass unit (ontwerp ala Final 0.3). De reden voor 8 Tangbands is simpel, hogere gevoeligheid waardoor deze lager ingezet kan worden. Hoe laag weet ik nog niet precies, maar volgens WinISD zou 230-250Hz mogelijk moeten zijn.

In ieder geval: eerst maar eens de testopstelling afmaken 8)

Foto's staan in de verkeerde volgorde! :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

arjank

Berichtdoor arjank » do 24 jul 2008, 8:56

Leuk concept MichaelB, al enig idee hoe je het gaat filteren?
Ga je ze alle 8 het zelfde frequentiegebied voeren of zorg je ervoor dat alleen de binnenste twee units het hogetonen bereik produceren (dit om verticale bundeling in het hoog te verminderen)
Je kunt bijvoorbeeld de buitenste twee units van 250-800hz laten lopen,volgend twee van 250-2000hz, de daarna volgende twee van 250-7000hz en de binnenste twee van 250-20000hz. Je hebt dan nog steeds een line array concept met het voordeel dat je een groter speelgebied hebt met de luisterafstand.
Dit is natuurlijk een helse filter klus en absoluut niet te doen zonder meetapparaatuur, maar wel leuk :D
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 24 jul 2008, 13:45

Het idee was/is om in eerste instantie alles fullrange te doen. Filteren op verschillende frequenties kan altijd nog. Ik kan me niet herinneren dat ik bij de elektrostaten die ik gehad heb, de bundeling storend was.

Het viel me ook al op toen ik 1 2" had aangesloten dat ze BEHOORLIJK bundelen. 30 graden off-axis lijkt alles >8Khz te verdwijnen.

Is het overigens niet zo dat als ik ze in verschillende overlappende bereiken inzet dat ik dan niet heel lastig moet gaan filteren? Ik bedoel: alles vanaf 250Hz inzetten zou toch inhouden dat ik daar 95-96dB heb en vallen er weer twee af vanaf 800Hz enz. enz.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 24 jul 2008, 14:11

MichaelB schreef:Het viel me ook al op toen ik 1 2" had aangesloten dat ze BEHOORLIJK bundelen. 30 graden off-axis lijkt alles >8Khz te verdwijnen...
da's vreemd, heb ik nooit zo gemerkt.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » do 24 jul 2008, 15:21

Hoi,

Ik bedoel: alles vanaf 250Hz inzetten zou toch inhouden dat ik daar 95-96dB heb en vallen er weer twee af vanaf 800Hz enz. enz.

Dat kan net je baffle step compenseren.

Groet Roland

arjank

Berichtdoor arjank » do 24 jul 2008, 15:33

Sterke bundeling vanaf 8Khz onder 30 graden is mij ook nooit eerder opgevallen.
Ik heb afgelopen weekend mijn Beton FAST speakers nog eens beluisterd en wat juist opviel was dat het geluidsbeeld overal gelijk was. Of ik nou links op de bank zat of in het midden, of ik stond of zat, het maakte niks uit. Dit krijg je alleen als de spreiding héél erg uniform en breed is.

Spreiding is wat mij betreft met die 2"units totaal geen issue (in de praktijk in iedergeval). Bij sommige 1"dometweeters heb ik wel eens slechtere resultaten gehoord!
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 24 jul 2008, 16:55

Oh het is voor mij ook geen probleem als ze zouden bundelen in het uiteindelijke ontwerp hoor! Daar ben ik al overheen sinds ik me bedacht (na het starten van het topic over de bundeling van de TB's) dat het bij de elektrostaten eigenlijk ook geen probleem was voor mij. :D

Hoeveel mensen lopen/staan er tijdens het luisteren naar muziek? Meestal is het zo dat de speakers gericht staan op de plek waar het meeste gezeten wordt. Toch? :)

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » do 24 jul 2008, 17:19

Het ziet er in ieder geval super tof uit. Wat ga je nu eigenlijk onder de 250hz gebruiken?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 27 jul 2008, 22:42

Even een voorbeeldje gemaakt, van hoe het er ongeveer uit zou moeten gaan zien.

Grijs = aluminium, zwart = pianolak (afgezien van het zwart van TB's uiteraard 8) )

Het volume en de afmeting van het sub/laag gedeelte moet ik nog mee stoeien. Als ik het een beetje in proportie wil houden, dan kom ik voor het laag maar tot 11-12 liter :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 27 jul 2008, 22:57

MichaelB schreef:Als ik het een beetje in proportie wil houden, dan kom ik voor het laag maar tot 11-12 liter :(
keuze genoeg dan hoor... zeker als t gesloten kan.. maar ook een 7" subje in BR gaat wel lukken dan

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 08 sep 2008, 12:47

Kleine update:

inmiddels ben ik in contact gekomen met iemand die aluminium kan CNC frezen en weer iemand anders kent die kan anodiseren!

De status tot nu voor wat betreft de aansturing van de speakers:

voor de TB's ga ik voor de AMP6-Basic van www.41hz.com Per slot van rekening heb ik maar +/- 15Watt per speakertje nodig.

Er komen dus 4 stereo modules in, welke allemaal hetzelfde signaal te verwerken krijgen vandaar dat de overspraak, die fors is bij dit model, niet erg is.

Waarom een Amp per speaker? Controle. Alle speakers zijn zodoende zelf voorzien en hoef ik geen parallel/serie verbinding te maken met verminderd rendement tot gevolg. Het leuke is ook dat ik evt. later kan gaan spelen met correctie per speaker.

Het laaggedeelte krijgt vooralsnog een Hypex.

Oh ja, mocht ik stomme onzinnige dingen uitkramen, dan komt dat doordat de leercurve nogal steil is op het moment :lol:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 19 sep 2008, 8:29

Hmmm, ik zit met een vraag/mogelijk probleempje.

Als ik de 8TB's parallel/serieel ga aansluiten, dan kom ik op een eindweerstand van 8 ohm, of 2 ohm maar dat is niet verstandig...

Is dat eigenlijk een probleem? Voor wat betreft het filteren is het geen probleem, want het wordt actief.

Ik had hier simpelweg niet bij stil gestaan :roll:

P.S.

Ze worden dus niet meer per speaker actief, dat wordt te bewerkelijk (voor nu, maar wie weet in de toekomst :twisted: ). Het wordt nu 1 UCD180 voor de TB's en 1UCD180 voor het laag.

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » vr 19 sep 2008, 9:26

Je kan zonder problemen een serie parallel schakeling toepassen.
Hopzakee

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 23 sep 2008, 11:13

Volgende week is het aluminium bij de CNC'er binnen! :D

Ik ga dan langs om de tekeningen door te nemen en neem voor de zekerheid een speaker mee, want eenmaal gefreesd is er geen terug meer.

Gelukkig wordt het aluminium in lengtes van 6 meter geleverd en hebben we +/- 2 meter over voor wat proefstukken. (ik laat 4 stuks frezen)

Na het frezen worden ze ge-anodiseerd, wat niet duur is. €100 voor 6 meter. Wil ik ze in een willekeurige kleur laten anodiseren dan komt er €100 bij.

De hypex'en zijn besteld, die komen waarschijnlijk morgen binnen. De bestelling voor de actieve filters gaat vandaag de deur uit.

Het gaat eindelijk beginnen! *KRIEBELS* :D

fluppie

Berichtdoor fluppie » di 23 sep 2008, 11:18

Ik vind het een leuk ontwerp, ben benieuwd naar het eindresultaat, want eigenlijk is het ook een beetje een line-array :)
En nu alles afwerken !

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 26 sep 2008, 11:06

Update:

de Hypex modules voor één speaker zijn binnen! 8)

Ik ben op het moment aan het zoeken naar een geschikte sub (tot +/- 250Hz), welke goed in een behuizing van +/- 12-15liter kan draaien. Nu heb ik nog 2 SS 18W8535 liggen, maar die voelen zich daar niet in thuis.

Heeft iemand een aanrader? Liefst tot max. 8". Superlaag hoeft het niet te komen. Een -3dB van 45Hz is okee.

sevenup

Berichtdoor sevenup » vr 26 sep 2008, 11:22

Misschien de tangband W8-740C? doet 41Hz in 10 liter :D

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 26 sep 2008, 11:35

Mmmm, ik zie het, echter ben ik ietwat allergisch voor een foam ophanging (uitdrogen, scheuren, vervormen). En een moving mass van 95! gram?! :shock:

Wellicht had ik dit er bij moeten zetten, maar ik ben opzoek naar iets met wat meer caché :lol: Het moet ook een snelle driver zijn en hoeft niet KEIhard te kunnen.

Laat ik de term subwoofer dus wat nuanceren naar "sub"woofer (subwoofer heeft zo'n hoog *oemphf* *oemphf* *oemph* gehalte) :D

sevenup

Berichtdoor sevenup » vr 26 sep 2008, 11:47

MichaelB schreef:Mmmm, ik zie het, echter ben ik ietwat allergisch voor een foam ophanging (uitdrogen, scheuren, vervormen). En een moving mass van 95! gram?! :shock:

Wellicht had ik dit er bij moeten zetten, maar ik ben opzoek naar iets met wat meer caché :lol: Het moet ook een snelle driver zijn en hoeft niet KEIhard te kunnen.

Laat ik de term subwoofer dus wat nuanceren naar "sub"woofer (subwoofer heeft zo'n hoog *oemphf* *oemphf* *oemph* gehalte) :D

Ah ok, maar dan denk ik dat het wel moeilijk wordt met 10 liter. Zelf heb ik een subwoofer gemaakt met de Monacor SPH-200CTC. Erg mooie driver die in kleine behuizingen goed presteert. Hij is supersnel en strak. Absuluut geen oempf bas...

http://www.monacor.de/typo3/index.php?id=62&L=1&act=8&act_sub=21&artid=2070&spr=EN&typ=u

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sevenup op vr 26 sep 2008, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 26 sep 2008, 11:58

kan je t laag boosten? dan is de keuze wat ruimer, want dan pak je een gesloten kast...

die TB 8" klinkt prima hoor, Indoubt had 'm bij zich in Breda

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 26 sep 2008, 12:54

Het laag is prima te boosten, want het wordt een geheel actief systeem. 1 UCD voor het laag en 1 voor de TB's. Ik zal dan wel moeten uitzoeken hoe dat elektronisch moet, maar daar kom ik wel achter (met een beetje hulp uiteraard :wink: )

Twee tussendoor vraagjes:
- waarom is de massa altijd zo hoog van 8-10" subs? Een normale woofer zit zo rond de 30gram en ik zie heel veel 8" subs boven de 60gram zitten, terwijl de aandrijfkracht nagenoeg gelijk blijft.
- is een speaker met een hogere massa en gelijke aandrijfkracht niet altijd trager dan een speaker met lagere massa?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 26 sep 2008, 14:34

Hee, die Monacor is idd. een leuke driver! Goeie prijs ook.

Hier zou ik dan een parallel aangesloten driver van maken :D

Ik zie wel dat 'ie het liefst in een BR geplaatst wordt (volgens WinISD), maar met bass-boost zou een gesloten behuizing mogelijk moeten zijn.

Nog even wat verder rekenen of ik misschien toch niet een paar liter meer als sub behuizing kwijt kan, zonder dat het er optisch als een banaan uit komt te zien 8)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 26 sep 2008, 23:55

wat dacht je van
- de Tangband W69-1042: 11 liter gesloten en flink boosten, of in 15 liter BR @38Hz
- de CSS SDX7 in 7 liter gesloten of 15 liter BR?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 28 sep 2008, 22:51

De CSS SDX7 heeft eigenlijk alles om een mooie kleine behuizing te houden. In een 15L BR een -3dB van 41Hz. Krachtige motor, laag gewicht en compact!

Echter: is het eigenlijk maar een 6" driver, 14,6cm membraan + rolrand... :( Dat is wel een heel klein woofertje *hmprf*

Overigens, wat me nu echt opvalt (omdat ik het maken heb met beperkingen) is dat veel fabrikanten de maat van het frame opgeven in de inches en niet die van het geen waar het om gaat: het bewegende gedeelte :evil:

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » ma 29 sep 2008, 18:24

Doen ze ook wel, kijk maar naar de effectieve oppervlakte (Sd).

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”