Twaron is de Nederlandse tegenhanger van Kevlar, dat helaas netzoals Kevlar een aantal nadelen heeft waardoor Spectra of het Nederlandse Dyneema toch de voorkeur heeft.
Hallo Sander,
Wat bedoel je met deze opmerking?
Even voor de goede orde: ik ben in het dagelijks leven werkzaam bij de research afdeling van Twaron. Je mag van mij aannemen dat ik het een en ander over Twaron en Kevlar, maar ook over Dyneema, weet.
Graag zou ik voorbeelden van je zien die je bewering waarmaken. Ik weet best dat Dyneema eigenschappen heeft die beter zijn dan die van Twaron, maar andersom geldt dat in veel meer gevallen.
Verder even over het Twaron als dempingsmateriaal in boxen.
De allereerste box die met Twaron gevuld werd, stond bij mij thuis. Ik ben dus de uitvinder c.q. de ontdekker van deze toepassing.
Toen ik de Twaron voor het eerst in mijn boxen stopte (ik had kennis van de eigenschappen en een vermoeden dat het wel eens goed zou kunnen dempen) geloofde ik mijn oren niet. Dus snel de test over gedaan met een aantal vrienden. Die waren ook stomverbaasd dat een vulling iets dergelijks kon bewerkstelligen. Kort en goed: we hebben een aantal boxenbouwers van materiaal voorzien en die waren vrijwel unaniem enthousiast. Zo ook Eltim. Zij hebben de distributie op zich genomen.
Misschien is hun site wat vol van superlatieven, maar dat betekent niet dat er onzin staat.
Ik zou zeggen probeer eerst eens voordat je met ongefundeerd commentaar komt.
Groet,
Leobus
P.S.
Kijk ook eens even op de site van Isophon naar de Cassiano en Arabba speakers.