2-wegje van hardhout

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Walt

2-wegje van hardhout

Berichtdoor Walt » ma 21 jan 2008, 0:13

Hallo allemaal,

Ik speel al een tijdje tot volle tevredenheid met mijn 2-weg systeem bestaande uit een Vifa P13WH woofertje en een Scan Speak 9900 Revelator tweeter. Alleen de behuizing kan mijn niet echt bekoren. Dit is MDF voorzien van blauwe akryl lak.

Vandaag ben ik daarom begonnen met nieuwe kastjes. Ik heb gekozen voor 20mm dik hardhout van de Gamma. Dit wordt daar voor een zeer schappelijke prijs in planken verkocht. Voor één kast had ik genoeg aan één hardhout plank van circa 200x19 cm. Deze kostte mij ongeveer 25 euro.

In eerste instantie wilde ik een proefkastje maken, maar in vergelijk tot de oude kasten ziet dit er veel beter uit! Daarom ben ik maar direct begonnen met het filter van de oude kast over te zetten op de achterplaat van de nieuwe kast. Ik heb wel enge verhalen gelezen over het 'werken' van echt hout dus ik hoop maar dat de kast een beetje fatsoenlijk in elkaar blijft zitten... Ik had ook nog wat 4mm loodbitumen liggen wat ik gelijk erin gezet heb, geen overbodige luxe, de kast kloptest geeft aan dat dit hout toch veel meer een eigen klank heeft dan MDF.

Bijgaand enkele foto's van de kast in aanbouw en de achterplaat. Op de achterplaat heb ik het serie filter gemonteerd. Dit bestaat uit een foliespoel van 0.11 mH, een Tritec 1.2 mH (baffle step compensatie), een 6.8 ohm MOX weerstand en een parallel schakeling van Audyn,Audyn Plus en Vishay. Totale waarde is ongeveer 27 uF. Boven het filter kom nog het 47mm gat voor de basreflexbuis. Daarom heb ik niet de hele achterplaat kunnen benutten om het filter op te bouwen.

Wie herkent deze houtsoort en weet welke lak/olie mooi is om dit af te werken? Ik neem aan dat ik, al de kast af is, met steeds fijne korrel moet gaan schuren en dan de lak erop zetten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

richard

Berichtdoor richard » ma 21 jan 2008, 0:27

Is het geen jatoba? Het werken schijnt wel mee te vallen als je de fraaie werkstukken van 'Hondansl' op dit forum ziet.
Maar laat het hout wel goed aan de ruimte wennen waar je het plaatst voordat je de boel in elkaar lijmt.
Genoeg is beter.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 21 jan 2008, 0:41

Bedankt voor de tip,

Ik denk dat het inderdaad Jatoba is. Begrijp ik het goed dat dit hout naar verloop van tijd een rode tint zal krijgen?

Welk kleurverschil zal er optreden als ik er olie op ga zetten?

Groeten Walter

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 21 jan 2008, 8:04

Het is geen Jatoba hoogst waarschijnlijk is het cabara, een brazilliaanse hardhoutsoort.

Olieen van dit soort hardhout gaat uitstekend met een mengsel van lijnolie en terpentijn (geen terpentine) van elk 50%.

Ik moest even zoeken maar ik vond nog wat in de oude doos.
Afbeelding
Zelfde hout, voor het behandelen.
Always be in doubt until sure

Walt

Berichtdoor Walt » ma 21 jan 2008, 22:46

Kleine update:

Gaten voor de woofer en tweeter aangebacht, beide verzonken in het front. Bij gebrek aan een bovenfrees heb ik het verzinken in de baffle met een ouderwetse beitel gedaan. Aanzienlijk meer werk dan in MDF aangezien dit hout veel harder is. Eerst de omtrek van de verzinking licht ingetikt met de beitel. Op deze manier voorkom je splinteren wanneer je gaat uitbeitelen.

Groeten Walter

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 21 jan 2008, 22:58

Heel erg mooi, dit resultaat. Maar voordat ik voor de kat zijn viool naar de bouwmarkt rij, hebben ze ook grotere breedtes dan 19cm? Ergens richting de 30-35 cm zou zeer welkom zijn. Ben je dat misschien ook tegengekomen? Zo niet, rij ik er van de week zelf een keer langs.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Walt

Berichtdoor Walt » ma 21 jan 2008, 23:13

Hallo Mischa,

Grotere breedtes dan 19 cm (deze plank was 19.15cm om precies te zijn) heb ik niet zien staan. Deze planken zijn echt mooi recht en vlak maar ik kan me voorstellen dat grotere breedtes toch veel sneller krom kunnen gaan staan... Ik heb de maten van mijn kastje zodaning gekozen dat de breedte van de kast gelijk is aan de plank breedte. Tevens is de diepte van de kast 1x de plankbreedte + 2x plankdikte. Op deze manier is er zo min mogelijk te zagen. En bij zagen kan het hout gaan spliteren etc. dus dit leek me wel een geschikte methode.

Ik vind dit hout eigenlijk prima te bewerken. Ik weet alleen niet hoeveel speakerbouw ervaring je hebt, dit is aanzienlijk lastiger dan MDF. Immers als er van MDF iets afbreekt etc. kun je dat zo wegplamuren. Hier zal je dat blijven zien. Het is dus zaak heel gecontroleerd en nauwkeurig te werken.

Ik heb het zo gedaan dat ik de bovenkant en zijkanten straks mooi vlak kan schuren. De onderkant van de kast (die toch uit het zich is) gebruik ik om enige maatafwijkingen op te vangen. Ik heb de plank bij de Gamma in stukken van 30cm laten korten en dan zit je dus met beperkte nauwkeurigheid. Ga je zelf zagen dan zal dit denk ik beter uit pakken.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe 100% tevreden ben met de keuze voor dit materiaal. Voor zo'n 25 euro heb ik een complete kast die er een klasse beter uitziet dan mijn vorige gelakte MDF kasten. Had ik al vermeld dat er absoluut niets van knoesten etc. in deze plank zat? Een goede kwaliteit voor weinig geld.

Groeten Walter

Walt

Berichtdoor Walt » zo 10 feb 2008, 16:53

Hallo allemaal,

De hardhouten kastjes zijn inmiddels af en spelen naar volle tevredenheid. Tot nu toe heb ik nog geen scheuren t.g.v. het werken van het hout kunnen ontdekken. De inhoud is iets groter dan de vorige MDF versie en ze gaan nu ook iets lager. Maar nog steeds zijn het geen basmonsters natuurlijk.

Ik speel al een tijdje met het idee om als aanvuling in het laag per kant een woofer erbij te zetten en dan rond de 150Hz te filteren tussen deze woofer en de Vifa P13WH midlaag.

Ik zou graag het seriefilter tussen mid/hoog behouden. Ik heb zelf al wat met BoxSim lopen spelen en krijg nette resultaten met bijv. de Visaton TIW 200XS. Ik heb hierbij een 1e orde seriefilter toegepast. Op de plek waar normaal de tweeter wordt gezet, heb ik nu de complete mid/hoog + filter erin gezet.

De volgende figuren geven een weergave van het filter en de gesimuleerde frequentie responsie. Volgens BoxSim kom ik niet onder de 4 ohm, dat moet mijn versterker wel aankunnen.

Denken jullie dat dit een succesvol project zou kunnen worden? Is mijn aanpak met twee geneste 1e orde seriefilters valide? De grote benodigde condensator van 150 uF lijkt mij in serie te staan met het mid/hoog, dit lijkt mij een nadeel aangezien zo'n grote waarde bijna niet meer uit alleen hoogwaardige condensatoren is op te bouwen.

Groeten Walter

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » zo 10 feb 2008, 23:44

Walt schreef:Bedankt voor de tip,

Ik denk dat het inderdaad Jatoba is. Begrijp ik het goed dat dit hout naar verloop van tijd een rode tint zal krijgen?

Welk kleurverschil zal er optreden als ik er olie op ga zetten?

Groeten Walter
Het ziet er wel enigszins jatoba-achtig uit, maar da's niet goedkoop zeg!
Vergelijk even hiermee:
Afbeelding

Afbeelding

Dat is jatoba. Bewerkt met werkbladolie en waxolie. Vind ikzelf een mooie combinatie.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”