Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

anonamemouse

Re: Tri-Nextel

Berichtdoor anonamemouse » zo 07 aug 2011, 21:45

uhm...
grote oppervlakte = beter laag?
dacht ik?
toch niet?
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

dre

Berichtdoor dre » zo 07 aug 2011, 21:56

nee,het laag uit een grotere woofer klinkt gewoon beter.......

ik heb voor 2x8 inch gekozen puur om het visueel aantrekkelijk te houden,anders had ik liever 12 of 15 gebruikt.....
потому что он может!

dre

Berichtdoor dre » zo 07 aug 2011, 22:27

ik zou toch echt over een tweeter upgrade denken,daar trek je de hele weergave een niveau mee omhoog!
потому что он может!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 08 aug 2011, 16:25

Hmm... :|
Dat zou wel een hoop bouwen schelen. Jammer... :(
Dat scheelt ook een hoop centen. Dat is wel weer mooi. :)
Dan zal alleen Jeroen een keer langs moeten komen om het filter aan te passen. 8)
Dat is dan wel weer gezellig... :rock:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 08 aug 2011, 16:34

Ik zou kijken of je de ruimte hebt om te investeren in 1 of 2 (extra) subwoofers.
Dan krijg je het laag echt een stuk beter mee.

De extra winst voor de tweeter betwijfel ik een beetje.
Tov de prijs is de winst niet gigantisch.

Als je toch van plan bent een andere speaker te maken, zou ik eerst gaan kijken of je verbeteringen kunt krijgen door eens goed naar de kast te kijken.
Daar valt vaak een hoop winst te behalen.

Ik (en een paar anderen) heb nog nooit ervaren dat een grotere woofer daadwerkelijk zoveel beter is.
Kwestie van het geheel goed afregelen.
Wellicht pakt het soms toevallig net goed uit.
En het ziet er natuurlijk wel cool uit 8) (klinkt het ook gelijk al beter :D)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 08 aug 2011, 16:55

Ben je gek, menno wil weer gewoon een nieuwe bouwen denk ik. Stiekem verwacht ik dat ie een slankere versie wil hebben.

Mijn ervaring is ook zeer sterk dat er fraaier laag komt uit een zeer grote unit die op zijn sloffen werkt dan uit 2 kleinere...

jan

dre

Berichtdoor dre » ma 08 aug 2011, 17:10

heb jij ze wel eens beluisterd bart?
потому что он может!

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 08 aug 2011, 17:28

Wowly schreef:Mijn ervaring is ook zeer sterk dat er fraaier laag komt uit een zeer grote unit die op zijn sloffen werkt dan uit 2 kleinere...

Die ervaring had ik eerst ook, was er heilig van overtuigd.
Totdat ik eens eens multisub systeem had gehoord met kleinere woofers dat op de juiste manier was ingeregeld.
Verschil was toen ineens weg.
Sterker nog, multisub systeem met kleine woofers klonk veel beter.

dre

Berichtdoor dre » ma 08 aug 2011, 17:31

ik heb ook eens multi subs gehoord,dat was echt zeer goed!

en visueel ook nog eens beter als 2x15inch.....
потому что он может!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 08 aug 2011, 18:29

Idd, die heb ik gehoord op de ZBA luisterdag! Verraderlijk (!!!) goed, ik was behoorlijk de weg kwijt toen ik hoorde dat het met de multisubs gebeurde. Het beste is momenteel waarschijnlijk multisubs gaan gebruiken. kan ie toch nog bouwen hahaha.

jan

dre

Berichtdoor dre » ma 08 aug 2011, 21:09

en een mooie mundorf tweet er in!
потому что он может!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 09 aug 2011, 8:46

Het probleem met extra subs is dat ik ze ergens moet kunnen neerzetten... Bovendien ben ik al heel tevrden met de hoeveelheid laag die ik nu heb, meer zou denk ik teveel zijn.

Die Mundorf tweeter... GROTE kanshebber.

dre

Berichtdoor dre » di 09 aug 2011, 10:30

het wordt niet meer :wink:
потому что он может!

bertor

Berichtdoor bertor » di 09 aug 2011, 11:07

Inderdaad, dat is het doel van multisub: strakker laag en het verminderen van de ruimtelijke variatie. Hoe e.e.a. uitpakt is heel erg afhankelijk van de situatie. Verder heb je wel DSP nodig om het strak te krijgen. Kleine subjes met een XLS10 zal in de meeste gevallen meer dan voldoende zijn...

Een groot voordeel van mutisub is dat de subjes goed zijn te verstoppen :D (en dat je de fronts mooi compact kunt houden)

dre

Berichtdoor dre » di 09 aug 2011, 11:10

wel vreemd,hij heeft het toch ook bij amanda gehoord.......
потому что он может!

bertor

Berichtdoor bertor » di 09 aug 2011, 11:39

wat is vreemd?

dre

Berichtdoor dre » di 09 aug 2011, 11:54

dat hij het bij amanda gehoord heeft,dus hij weet hoe subtiel 4 subs kunnen werken.
потому что он может!

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » di 09 aug 2011, 21:50

anonamemouse schreef:UPDATE...

Het is weer gaan kriebelen. Ik heb nog een paar andere projecten lopen die voorgaan (bedden en kastjes en zo van telgjes, ineens vader van 2 pubers zijn is best een beetje een verandering in mijn leven), maar ik denk er hard over om een Tri-Nextel mark II te bouwen.

Wat wordt er anders?
De nieuwe versie gaat iets hoger worden dan de huidige, iets slanker, en met twee iets kleinere woofers. Dit omdat de kast dan slanker wordt, maar het woofer membraam oppervlak in totaal groter. Het laag uit de huidige versie is al heel goed, maar ik heb soms het gevoel dat het nog net een frummeltje beter kan. Ook zijn er inmiddels wat nieuwe materialen op de markt, nieuwe ideeen en concepten (zoals bijvoorbeeld de reflexpoort aan de voorkant, een passieve radiator, of wellicht helemaal gesloten), nog net een stap betere componenten op het filter, enzovoorts...
Ook denk ik aan ander materiaal voor de kast... Maar ik heb nog geen idee wat. Het wordt in elk geval weer massief, ik ga niet lopen klooien met fineer en zo. Wellicht zelfs een multiplex... Leuke randjes en zo!

Wat blijft?
Seas blijft waarschijnlijk. Ik ben enorm onder de indruk van deze units, er zal echt iets significant beters op de markt moeten zijn voordat ik ze aan de kant zet. Ook zal een ander merk als serie (H + M + L + evt radiator) te krijgen moeten zijn, ik wil qua uiterlijk weer een mooi geheel hebben. De Seas Nextel is een mooie serie units, ze passen perfect bij elkaar. Wellicht is de dure serie van Scan-Speak een optie.

Wat zou ik graag (weer) willen?
De ABSOLUUT ONMISBARE hulp van de mede forumgebruikers!!!
Ik heb zelf gewoon niet de kennis van Jeroen en Ed en vele anderen hier, en om eerlijk te zijn wil ik ook niet weken/maanden gaan klooien om een resultaat te krijgen dat nog niet de helft is van wat zij in 5 minuten bereiken. Ook wil ik niet meer met de hand gaan frezen, omdat ik de baffle voor een nieuwe versie af wil ronden rondom de units. Met de hand gaat dat nooit perfect worden.

De eerste versie duurde van idee tot helemaal klaar een jaar. Ik heb geen haast, en heb liever dat het geheel weer tot in de details van de details is doorgedacht en bekeken dan dat er ineens iets cruciaals gemist is...

Hoi Menno O:).

Toevallig gaat het hier ook kriebelen de laatste weken.
In iedergeval kan ik je best zeggen dat ik de 2x 18cm woofertjes van SEAS erg mis.
Heb zelfs contact met de nieuwe eigenaar van m'n vorige creatie haha.
Niet dat ik ze weer ga bouwen hoor :D .
Ze kunnen weldegelijk erg laag gaan en zeker een voordeel als het er 2 zijn.
Om je eerlijk te zeggen vind ik grote woofers geweldig!, ook om te zien.
Maar 2 kleinere zijn gewoon sneller en strakker en direkter en dat is ook logischin mijn optiek.
Of je moet wellicht wel een hele krachtige versterker hebben om ze in de hand te houden.
Ik draai hier nu met een Vifa Basis opstelling met een MAP308, welliswaar de eerste generatie, de Status van Vifa.
Klinkt geweldig, dat wel, niks mis mee.
Maar op een of andere manier mis ik wat strakheid in het gehele verhaal.
Die oakloodins hadden in mijn beleving veel meer power en strakker dieper laag.
Maargoed dat is wat ik me er ervan kan herinneren.

Leuk weer op het Forum te zijn!
Als ik je ergens mee kan helpen dan hoor ik het wel.
Als het over filteren gaat dan haak ik af :oops: .
Een gevorderde autist.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 09 aug 2011, 22:09

Je kunt drivers niet vergelijken als het systeem eromheen totaal anders is. :wink: Jouw ervaringen zijn reëel, maar zijn geen goede basis om iets te kunnen zeggen over kleine versus grote woofers.

Waar het vaak op neer komt, is dat een grote woofer veel lager afgestemd kan worden en moeiteloos diep gaat. Een zuivere grondtoon op 20Hz geeft een bepaalde druk in de ruimte, in combinatie met zijn harmonischen, leidend tot een beleving die niet te evenaren is met kleinere woofers die hoger afgestemd zijn.

De woofer van de huidige tri-nextel is een heel mooi compromis. Lage vervorming, lekker droog en hij is zo laag afgestemd dat je enigszins het effect van een grote woofer krijgt.

Dat alles gezegd hebbende, zou ik menno ook adviseren om hoofdluidsprekers te bouwen die vooral zuiver spelen, ze hoeven niet super laag te gaan. Gesloten kast is zelfs perfect. Dit vul je aan met relatief kleine subs die tot 20Hz gaan. Is toch gewoon het mooist en prima weg te werken in je luisterruimte.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » za 17 sep 2011, 13:54

De nieuwbouw plannen zijn voorlopig de ijskast weer ingegaan. Ik heb geluisterd naar zinnige adviezen van verschillende mensen, en heb besloten voor een wat minder drastische upgrade te gaan (mede omdat ik gewoon ontzettend gelukkig ben met mijn Tri-Nextels, ze doen precies wat ik wil en van ze verwacht): een nieuwe tweeter.

Dit is geworden het vlaggeschip van Seas, de T29CF002, ook wel bekend als de "CRESCENDO". Deze is in de plaats gekomen van de ook ZEKER niet verkeerde T29CF001, waar ik een paar jaar met heel veel plezier naar geluisterd heb, en die nu bij Marcus verder muziek mogen gaan reproduceren.

Ik had graag een keer willen luisteren naar de door Dre voorgestelde Mundorf, maar deed de ontdekking dat de perfect passende versie niet meer gemaakt wordt. Ik ben toen maar van dat idee afgestapt en ben toch weer voor Seas gegaan. Dit had ook het voordeel dat er vrijwel zeker geen ingrijpende aanpassingen nodig zijn in het scheidingsfilter. En op dit moment denk ik dat die helemaal niet noodzakelijk zullen zijn. Wellicht heeft Jeroen nog suggesties of ideeen als hij zijn oren weer te luisteren komt leggen...

IMG_3854.jpg

IMG_3857.jpg

IMG_3858.jpg

IMG_3859.jpg

IMG_3860.jpg

IMG_3872.jpg

IMG_3873.jpg

Hoe klinkt de T29CF002 nu in vergelijking met de T29CF001? Ik heb er eerst een ingebouwd, en daarna een uurtje kritisch geluisterd met een "gemonoficeerde" CD, hetzelfde signaal op links en rechts. Voor de nieuwsgierigen, dit heb ik gedaan met DBPoweramp.

Ik weet dat de locatie van de luidsprekers (gewoon in de woonkamer, niet in een meetruimte of open woeste buitenlucht) zeker klankbepalend is, maar je kan niet overal rekening mee houden met een stel kasten van rond de 80 kilo. Je zet ze niet effe buiten.

De T29CF002 is duidelijk opener, helderder en gedetailleerder. Ondanks dat hij blijkbaar een frummeltje minder rendement heeft dan de T29CF001 klinkt hij toch iets nadrukkelijker door in de muziek, iets dat ik persoonlijk heel prettig vind, het hoog is nu net wat meer present.

Kast nummer 2 ook gedaan, het eerste wat opvalt is de enorme verbreding van het stereobeeld. Echt bizar.
Mijn luidsprekers staan ineens een meter buiten de kamer.
De welbekende arreslede gallopeerd nu echt langs je heen, de hond staat te blaffen in de tuin van nummer 14 in plaats van daar ergens bij een schuinachterbuur, de genie, ondanks zijn lekkere lage stemgeluid met blijkbaar toch een hoop dat door de tweeters wordt weergegeven, klinkt nu nog spookier.

Stemmen, vooral dames, klinken natuurlijker. Janis Ian staat redelijk hoog op mijn lijst van favorieten, om alles eigenlijk (opname, muziek, dynamiek, enz.), en ze klinkt nu nog veel lekkerder dan dat ze al deed. Cymbals hebben nog meer sizzle.

Al met al; operatie geslaagd, patient springlevend en dolgelukkig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » za 17 sep 2011, 14:08

Ooit nog beloofd maar nooit gemaakt: de fotos van het scheidingsfilter!
Van alle kanten, dus voor elck wat wilsch.

IMG_3863.jpg

IMG_3864.jpg

IMG_3866.jpg

IMG_3868.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » za 17 sep 2011, 14:09

Hallo Menno,

Dit ziet er weer erg vertrouwd uit!
Leuk om de mooie doordachte kasten weer te zien hoe ze erbij staan en ik ga ze ook weer in werkelijkheid zien en horen als dat mag.
Ik denk dat je niet veel beter kan met wat je nu hebt staan, het neusje van de zalm.
Moet je ook zeggen dat de nieuwe unit veel beter bij de andere units staat.

Als alle plannen klaar zijn dan kom ik eerst eens een bakkie bij je doen en de oude tweeters ophalen.
Daarna direct naar de zager.

Zeer fraai en veel luisterplezier!
Een gevorderde autist.

dre

Berichtdoor dre » za 17 sep 2011, 14:44

volgens mij werd de cresendo al met de bouw aangeraden..... :wink:

ik vind het echt de beste keuze in dit project!
deze tweeter past perfect bij deze speaker. 8)
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » za 17 sep 2011, 15:46

Dat is me een best filtertje geworden, ik zie ook mooie foliespoelen, condensatoren en weerstanden zitten.

Groetjes Walter

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » za 17 sep 2011, 19:27

dre schreef:volgens mij werd de cresendo al met de bouw aangeraden..... :wink:

ik vind het echt de beste keuze in dit project!
deze tweeter past perfect bij deze speaker. 8)

Uhm... :sure:

De Crescendo is absoluut een geweldige match. Het probleem was destijds het budget. Het loopt nog steeds niet over, maar het is een soort groeiproces, zo af en toe eens een stapje.

Mocht ik ooit toch nog nieuwe gaan bouwen dan zal de Crescendo zeker weer van de partij zijn, en dan denk ik aan een iets ander systeem.
De Crescendo, de M15CH002 en twee keer de W18NX001, niet al te laag gefilterd in een gesloten kast, en dan een subwoofer salon tafel. Wellicht in een isobaric systeem, lekker gruwelijk laag. Moewt ik hem alleen wel zwaar maken, anders trillen de glazen van de tafel af... :D

Walt schreef:Dat is me een best filtertje geworden, ik zie ook mooie foliespoelen, condensatoren en weerstanden zitten.

Met dank aan Jeroen, die hier GRUWELIJK zijn best op heeft gedaan!
Mijn enige eigen inbreng/upgrade is een Mundorf weerstand voor het hoog. Marginale verbetering van het geluid, maar alleen echt de centen waard als je megamierenneuker bent... Ik kreeg een leuke aanbieding en was nieusgierig, anders had ik het waarschijnlijk nooit gedaan.

Het geluid is na een dag op redelijk volume inspelen nog opener geworden. Ben heel gelukkig met deze upgrade!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”