Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor amanda » zo 19 apr 2009, 14:07

Gisteravond bij Menno langs geweest voor een luistersessie.

In het echt vindt ik ze er echt heel mooi uitzien, mooier dan op de foto! Vond ze op de foto eigenlijk een beetje log om te zien...in het echt veel slanker. Mooi afgewerkt ook en past goed in het interieur.
Wat me opviel is dat ze dicht voor de muur staan en dat de kamer goed gedempt is zoals al eerder geschreven is.

Bij mekaar hebben we ongeveer 5 uur muziek geluisterd oa Depeche Mode, Yello, Nikki, . Jason Mraz, George Michael, Madonna, Ramstein etc....

Mijn indruk van de speakers is echt super!
Bassen zijn ongelofelijk strak en diep en blijven ook mooi strak als je het volume wat open draait.
Het midden mooi evenwichtig, stemmen komen mooi over.
Tweeter klinkt ook prima met een brede spreiding, bij sommige opnames vond ik het hoog wel iets te veel aanwezig.

Al met een al een zeer geslaagd systeem welke niet zal vermoeien bij lange luistersessies.

Amanda

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 29 apr 2009, 15:30

het eerste tweakje is een feit: ik heb een weerstand in het hoog waar het signaal in serie doorheen loopt vervangen door tamelijk prijzige dueland exemplaren.
tony had ze in de aanbieding, ik had een paar tientjes over en besloot het experiment aan te gaan.

ze zijn belachelijk lang. het was een beetje klooien om ze er fatsoenlijk in te zetten, maar over/tussen/langs zitten ze er nu dan toch in.
helaas ligt mijn camera bij mijn vriendin, dus ik kan geen fotos showen... :(

ik heb er eerst een gedaan en ben daarna met een kritisch oor naar mijn enige mono cd gaan luisteren (halverwege de luistersessie heb ik de bekabeling omgedraaid om te controleren of links en rechts exact hetzelfde klinkt, dit is het geval).

het verschil 1 (mono, een kant gedaan): er komt niets bij en er gaat niets af in de verhoudingen van het geluid. de hoeveelheid hoog is hetzelfde, wat dat betreft doen de weerstanden dus hun werk naar behoren (de goedkope dus, ik verwacht van een weerstandje dat bijna 15 keer zo duur is dat de waarde gewoon perfect is).
het geluid is een frummeltje opener geworden, er is iets meer diepte en detaillering.

het verschil 2 (stereo, beide kanten gedaan, nu dus vergelijken met mijn geheugen): ik heb de indruk dat het hoog nog iets sneller is geworden, vooral cymbal werk lijkt er op vooruit te zijn gegaan. stemmen klinken alsof de persoon in de woonkamer staat (deden ze al, alleen nu nog meer definieerbaar), het drumwerk van toto's tambu is nog meer alsof je de stokken zelf vasthebt (wat ik trouwens ook daadwerkelijk heb gedaan ooit...), digitale "clipjes" van de synthesizers van depeche mode's exciter klinken nog wat strakker.

ga ik het mid ook nog doen? nee.
het verschil is marginaal te noemen, en waarschijnlijk gedeeltelijk afkomstig van mijn nu echt kritische luisteren en de wetenschap dat er weer een paar tientjes extra aan de onderkant hangen. het is jammer dat echte verschillen vanaf dit moment een smak geld gaan kosten, ik denk dat verdere tweaks in de toekomst achterwege zullen blijven. het geluid is nu zoals ik het wil hebben, de marginale verschillen zijn volgens mijn budget niet interressant genoeg.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op do 30 apr 2009, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

dBRob

Berichtdoor dBRob » wo 29 apr 2009, 17:43

Allereerst: Wat een prachtige speakers!

Ik lees alleen wel met grote verbazing bovenstaande post. Waarom bestaat er zo vaak een 'sfeertje' rond cross-over componenten? En zelfs rond een weerstand; een volledig passief component?!!! Mijns inziens speelt het 'gevoel' een grotere rol dan de onderbouwing van een claim.

Quote Duelund:
"Why accept components in your audio system far more suited for life inside a computer. With the Duelund range of crossover components you don't have to. All are made from natural materials with the emphasis solely on your musical enjoyment.

Bovendien MOET je voor een aantal tientjes ook wel verschil horen, ander kom je er achter dat je gewoon een hoop geld weggegooid hebt...

Excuus voor de wellicht wat botte reactie, misschien heb ik mijn dag niet... Persoonlijk zie ik liever argumenten die op fysische gronden gestoeld zijn.

Groet,

Rob

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 29 apr 2009, 20:44

Hoi Rob,

Tsja, je bent niet de enige. Ook spreek je over iets waarin een enorm grijs gebied is, en iedereen kiest zijn positie hierin. Hierover zijn al andere draadjes geschreven, dus als je het niet te erg vind, (her-)open dan de discussie in het/de desbetreffende draadje(s). Dan blijft dit fraaie draadje verschoond van verdere discussie.

Alvast bedankt!

Wowly

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 30 apr 2009, 14:26

dBRob schreef:Allereerst: Wat een prachtige speakers!

dank je wel! het heeft een paar maandjes geduurd, maar ik ben er ook trots op!

dBRob schreef:Ik lees alleen wel met grote verbazing bovenstaande post. Waarom bestaat er zo vaak een 'sfeertje' rond cross-over componenten? En zelfs rond een weerstand; een volledig passief component?!!! Mijns inziens speelt het 'gevoel' een grotere rol dan de onderbouwing van een claim.

deze weerstand is niet passief, het signaal gaat er direct doorheen. het is dus wel degelijk van invloed op het geluid. baggerweerstandje = baggergeluid.
ik heb dus de proef op de som genomen, er 30 euris aan gespendeerd, en het resultaat staat hierboven.

dBRob schreef:Bovendien MOET je voor een aantal tientjes ook wel verschil horen, ander kom je er achter dat je gewoon een hoop geld weggegooid hebt...

in feite heb ik dat ook. het was me van te voren al min of meer ontraden door een paar forumgenoten, ik was eigenwijs en heb het gewoon geprobeerd. ik persoonlijk vind het verschil niet opwegen tegen het prijskaartje. maar ik heb het wel geprobeerd.

dBRob schreef:Excuus voor de wellicht wat botte reactie, misschien heb ik mijn dag niet... Persoonlijk zie ik liever argumenten die op fysische gronden gestoeld zijn.

Groet,

Rob

no worries, ik heb ook mijn "off-days".
ik ben het 100% met je eens dat een verschil meetbaar zou moeten zijn, het menselijk geheugen is een hele slechte bron. en dat heb ik er ook bijgezet...

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » zo 17 mei 2009, 9:13

Gisteravond een zeer plezant bezoek gebracht aan mijn geboorteplaats : Vlaardingen.

Ik had daar een afspraak met een zeer enthousiaste audio liefhebber genaamd anonamemouse :D .

De oude Benz i.c.m. een TomTom zette mij bij hem netjes, in een gezellig straatje, voor de voordeur af, met de melding: Bestemming bereikt :P .

Een niets is minder waar.
Werd warm ontvangen en mocht naar binnen.

Eenmaal binnengekomen werden mijn ogen en oren direct aangetrokken tot iets wat mij erg fassineerd.
Een geweldig mooi paar handgemaakte weergevers stonden zachtjes de huiskamer te voeden met oorstrelende muziekale klanken.
Aangestuurd door een imposante set van Aaron (ik meen van Duitse makelij) i.c.m. een nette Marantz speler.
Een set die moeiteloos de oogstrelende units van Seas (de Nextels van de Excel range), kon aandrijven.

Afijn, eerst maar eens een bakkie thee met een heerlijke appelflap Afbeelding en praatje pot.

Eenmaal klaar met deze maaltijd (want als je zit te kauwen kun je niet goed luisteren) werd het eens hoog tijd voor wat serieuzer werk.
Diverse nummers van verschillende cd's, die ik op m'n huidige set ook had beluisterd, voede de ruimte.

Wat een rust en met wat een gemak produceerde de fantastisch ogende woofers het laag, exact in de juiste proportie en zeer strak!
Het mid was ook heel netjes geplaatst, wel anders dan ik gewend ben, de OakLoOdin's, die klinken iets wat opener (of wat harder) vind ik, iets wat Jeroen in het verleden toen sterk had verbeterd omdat bij het originele filter het mid nogal hard uitpakte.
@ Jeroen, ik moet nog steeds die laatste aanpassing doorvoeren en ga ik zeker nog doen!
Maar dit klonk heel rustgevend en niet vermoeiend, zeer netjes allemaal.
Het hoog was strelend, echt alle details die op de cd stonden werden weergegeven (voor zover mijn bereik was), haarzuiver.
Ik kon geen fouten ontdekken en ben onder de indruk!

Ook hier werd weer bewezen dat een goede opname, apparatuur en weergevers niets onderdoen qua ruimtelijkheid t.o.v. een surroundset met allemaal van die melkpakjes rondom je heen i.c.m. een sub :) .
Details en geluiden werden letterlijk en figuurlijk achter je neergezet, een bijzonder leuke 3-dimensionale ervaring.

Ook mijn complimenten voor het uitdenken van het filter door Jeroen.
We hebben ook veel tijd gestoken in de tekeningen/ontwerp, maar het resultaat is daar.

Menno, proficiat met je waanzinnig mooie weergevers, door jouw ontworpen met heel veel gevoel en emotie erin.

Heel veel luistergenot gewenst!

Een zeer mooi en geslaagd project! Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Hondasnl
Een gevorderde autist.

mordante

Re: Tri-Nextel

Berichtdoor mordante » zo 07 nov 2010, 19:17

Het is een oud topic. Maar ik wou wel even reageren. Dit zijn echt prachtige speaker. Ik heb nooit speakesr zelf gebouwd maar speel wel eens met de gedacht om dat te doen. Hoe saat het nu met dit project, spelem deze speakers nog ergens? En als ik ze zou willen nabouwen, zou ik dan eventueel een copy van de tekening mogen. Zelf zat ik ook aan deze combinatie van speakers te denken. Misschien een andere tweeter. Een Morel tweeter.

Heel mooi hoor.

dre

Berichtdoor dre » ma 08 nov 2010, 7:06

inderdaad een een erg fraaie speaker!
maar vergeet niet dat je met een andere tweeter eel het filter aan moet passen :wink:
потому что он может!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 08 nov 2010, 13:27

Hallo Mordante!

Mijn luidsprekers staan hier nog steeds hun werk te doen en bevallen nog steeds meer dan uitstekend! Het gebeurt nog steeds regelmatig dat ik iets luister en dan gewoon verbaasd ben over hoe mooi alles klinkt...

Om deze luidsprekers zelf te bouwen heb je toch wel een behoorlijke dosis aan zelfbouwervaring en kennis van houtbewerking nodig, je moet in elk geval weten wat je doet, tekeningen kunnen lezen en een paar stappen vooruit kunnen denken. Ook heb je best een hoop gereedschap nodig (frees, bandschuurmachine, een hoop lange klemmen, enz), en iemand die het materiaal tot in perfectie voor je wil en kan zagen.
En een massa geduld... :D

Je mag best een keer komen luisteren, ik woon in zoetermeer. Neem wat CD's mee en een goed humeur!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 08 nov 2010, 18:25

Als dit topic dan toch omhooggeschopt wordt heb ik nog wel een vraagje: ik vond de bas superstrak en doortekend. Eigenlijk zoals je nooit hoort in een redelijk traditionele basreflex. Maar, dat was in jouw oude huis met veel demping. Hoe is het laag in jouw nieuwe woning?
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 08 nov 2010, 18:53

Mijn luistersituatie is hier totaal anders als in Vlaardingen. het geluid is hier anders, maar het gedetailleerde laag is gebleven, en met mijn nieuwe versterker en cd speler is dat er alleen maar op vooruit gegaan.

jou zou ik heel graag nog een keer op bezoek hebben, om te luisteren en wellicht om nog wat adviezen en/of aanpassingen te doen...

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 08 nov 2010, 19:00

Ok, als ik binnenkort tijd heb stuur ik wel een PB.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 07 aug 2011, 15:19

UPDATE...

Het is weer gaan kriebelen. Ik heb nog een paar andere projecten lopen die voorgaan (bedden en kastjes en zo van telgjes, ineens vader van 2 pubers zijn is best een beetje een verandering in mijn leven), maar ik denk er hard over om een Tri-Nextel mark II te bouwen.

Wat wordt er anders?
De nieuwe versie gaat iets hoger worden dan de huidige, iets slanker, en met twee iets kleinere woofers. Dit omdat de kast dan slanker wordt, maar het woofer membraam oppervlak in totaal groter. Het laag uit de huidige versie is al heel goed, maar ik heb soms het gevoel dat het nog net een frummeltje beter kan. Ook zijn er inmiddels wat nieuwe materialen op de markt, nieuwe ideeen en concepten (zoals bijvoorbeeld de reflexpoort aan de voorkant, een passieve radiator, of wellicht helemaal gesloten), nog net een stap betere componenten op het filter, enzovoorts...
Ook denk ik aan ander materiaal voor de kast... Maar ik heb nog geen idee wat. Het wordt in elk geval weer massief, ik ga niet lopen klooien met fineer en zo. Wellicht zelfs een multiplex... Leuke randjes en zo!

Wat blijft?
Seas blijft waarschijnlijk. Ik ben enorm onder de indruk van deze units, er zal echt iets significant beters op de markt moeten zijn voordat ik ze aan de kant zet. Ook zal een ander merk als serie (H + M + L + evt radiator) te krijgen moeten zijn, ik wil qua uiterlijk weer een mooi geheel hebben. De Seas Nextel is een mooie serie units, ze passen perfect bij elkaar. Wellicht is de dure serie van Scan-Speak een optie.

Wat zou ik graag (weer) willen?
De ABSOLUUT ONMISBARE hulp van de mede forumgebruikers!!!
Ik heb zelf gewoon niet de kennis van Jeroen en Ed en vele anderen hier, en om eerlijk te zijn wil ik ook niet weken/maanden gaan klooien om een resultaat te krijgen dat nog niet de helft is van wat zij in 5 minuten bereiken. Ook wil ik niet meer met de hand gaan frezen, omdat ik de baffle voor een nieuwe versie af wil ronden rondom de units. Met de hand gaat dat nooit perfect worden.

De eerste versie duurde van idee tot helemaal klaar een jaar. Ik heb geen haast, en heb liever dat het geheel weer tot in de details van de details is doorgedacht en bekeken dan dat er ineens iets cruciaals gemist is...

dre

Berichtdoor dre » zo 07 aug 2011, 19:40

als ik een upgrade voor je speakers zou moeten verzinnen:een andere/betere tweeter!

met de cresendo til je de hele speaker nog een niveau omhoog!

Afbeelding

:mrgreen:

het hoog vond ik zelf iets ondergeschoven in vergelijk met de rest van de speaker.
потому что он может!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 07 aug 2011, 19:45

De Cresendo is zeker een van de kanshebbers!

Ik wil de hele luidspreker een stap hoger/beter hebben dan de huidige. Zal een interessant klusje worden, want deze zijn al van een heel aangenaam niveau... :D

dre

Berichtdoor dre » zo 07 aug 2011, 19:47

de rest lijkt me zeer prima! :wink:
wordt niet beter,alleen anders.

misschien past er wel een mundorf amt in! O:)
потому что он может!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 07 aug 2011, 20:16

mmmMMMmmm... Ziet er heel aangenaam uit... :kwijl:
Wel stevig aan de prijs. 349 voor het tussenmodel, 429 voor de topper.

dre

Berichtdoor dre » zo 07 aug 2011, 20:20

ik ga `m ook gebruiken!

en trouwens de nextel is ook niet goedkoop te noemen toch?

ik had het dan wel geweten!
потому что он может!

dre

Berichtdoor dre » zo 07 aug 2011, 20:28

de 1908 is zelfs een pasklare oplossing!

http://www.hifi-zubehoer.info/files/-1_ ... TIONEN.PDF

Afbeelding
потому что он может!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 07 aug 2011, 20:50

dre schreef:ik ga `m ook gebruiken!
en trouwens de nextel is ook niet goedkoop te noemen toch?
ik had het dan wel geweten!

Het gaat geen upgrade worden, gewoon een hele nieuwe luidspreker. Voortbordurend op de bestaande, maar met een dubbele woofer (smallere kast maar meer conusoppervlak, verdeeld over 2 woofers; dus sneller) en een andere tweeter.

Dat is zeker waar... Echt heel veel duurder is de 2310 geeneens...
Ik heb er alleen geen enkele ervaring mee, heb ze nog nooit gehoord. Het ziet er wel een beetje kwetsbaar uit...

Heb ze even bestudeerd, vanaf papier ziet de 1908 er al perfect uit voor mijn drieweg. Ik heb hem niet al te laag nodig, en de curves zien er net wat mooier uit.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op zo 07 aug 2011, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

dre

Berichtdoor dre » zo 07 aug 2011, 21:01

2 kleine woofers klinkt volgens mij niet mooier........
потому что он может!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 07 aug 2011, 21:03

hoezo niet?

dre

Berichtdoor dre » zo 07 aug 2011, 21:20

omdat een grote woofer beter klinkend laag geeft.
потому что он может!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 07 aug 2011, 21:30

Het totale conus oppervlak gaat van 330 naar 440 cm2.

dre

Berichtdoor dre » zo 07 aug 2011, 21:35

zegt dat wat over de kwaliteit van het laag?
потому что он может!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”