Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 13 jan 2009, 21:30

Interficior schreef:Damn dat soort dingen zijn erg vervelend. Zelf heb ik bij een transistorversterker nooit gehad dat die dingen overlijden als je hem niet belast. Van buizenversterkers weet ik wel dat ze er minder blij mee zijn.

Heb je nergens een kortsluitinkje zitten in je filter?

het klappen van mijn versterker heeft mijn motivatie gewoon om zeep geholpen...
geen idee of er kortsluiting in zit. ik heb de tekeningen van jeroen ongeveer 500 keer nagekeken, ik kan niets ontdekken... maar zoals ik al zei: solderen is niets voor mij...

voor fotos kijk even op de vorige pagina aub!!!
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 14 jan 2009, 0:03

Joh, ik kom binnenkort wel even langs, gaan we systematisch even fout zoeken. Neem ik wel even een versterkertje mee om de speakers te testen, mocht die grote amp echt niet aan de praat te krijgen zijn. Dit soort zaken zijn zoveel makkelijker met wat meetapparatuur bij de hand.

PB maar voor een afspraak.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

dre

Berichtdoor dre » wo 14 jan 2009, 13:00

ik zie dat je hulp van hogere hand krijgt 8)

maar die luistersessie wil ik nog steeds :wink:

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 14 jan 2009, 15:36

dre schreef:ik zie dat je hulp van hogere hand krijgt 8)

maar die luistersessie wil ik nog steeds :wink:

zeg maar gerust de volledige rechterhand en minimaal drie vingers van de linkerhand van de audio god... :)

je bent welkom als alles werkt zoals het hoort te werken! ik ga nog ergens een weekendje plannen in februari of zo, ik zit tot dan nogal krapjes in mijn tijd...

dre

Berichtdoor dre » wo 14 jan 2009, 18:17

dat weekendje klinkt als muziek inm`n oren 8)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 14 jan 2009, 20:52

A.s. zondagmiddag ga ik langs, gaan we eens kijken of het oplosbaar is (gaat zeker lukken wat de speakers betreft, versterker weet ik niet bij voorbaat). Ik ben natuurlijk ook ontzettend benieuwd hoe deze kast/drivercombinatie klinkt en neem voor de zekerheid een eigen ampje mee.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » wo 14 jan 2009, 20:58

Ik wil ook wel `n 4 kanaals UcD meenemen...... :wink:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 14 jan 2009, 21:07

Geen gek idee. :lol:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 jan 2009, 20:00

Het is allemaal gelukt. :D

Zekering in versterker vervangen en middentoners in correcte fase gezet en toen was het genieten (een paar uurtjes verder toch wel weer, nadat alles op correcte werking was gecontroleerd).

Hieronder de totaalrespons, microfoon ongeveer 60cm voor de tweeter, tussen middentoner en tweeter in qua hoogte, 51kHz samplerate, FFT-lengte 4096, 1/3oct smoothing, tijdvenster 80msec. Je ziet goed het volstrekt neutrale karakter van de luidspreker, natuurlijk zijn ook wat hobbels zichtbaar vanwege reflecties in het midden en vooral het laag.

Van mij persoonlijk mag het hoog nog wat worden teruggenomen, ik vind het iets te prominent aanwezig. Maar over het algemeen denk ik dat dit project bijzonder is geslaagd (vanuit de eerste korte luisterindruk)! :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

dre

Berichtdoor dre » zo 18 jan 2009, 20:12

beetje magere beschrijving jeroen :roll:

eerste indruk van de units?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 jan 2009, 20:20

Eerste indruk is dat dit gewoon heel erg goede units zijn. Het midhoog doet wat denken aan de Revel Performa F30, het laag is in vergelijk met die speaker minder gekleurd en meer doortekend (de ruimte van anonamemouse is behoorlijk gedempt, dit komt het laag ten goede).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 18 jan 2009, 20:58

en anonamemouse zit nu natuurlijk lekker te genieten ipv ons op een mooi verhaal met foto's te tracteren (en groot gelijk heeft-ie)

ben blij dat deze indrukwekkend mooie speakers nou z'n maker luisterplezier gaan geven.

btw: wat was nou de oorzaak van dat knallen van die zekering?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 jan 2009, 21:25

Ik vermoed te lang teveel primaire stroom, als de speakers niet zijn aangesloten, er zit een dikke trafo in die versterker. Gelukkig konden we een vervangend exemplaar liggen met dezelfde specs.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 19 jan 2009, 1:54

Henkjan schreef:en anonamemouse zit nu natuurlijk lekker te genieten ipv ons op een mooi verhaal met foto's te tracteren (en groot gelijk heeft-ie)

helaas... ik was werkende klasse in de heineken hal. afbouwen van iets dat chris brown heet. een springneger van net 20 en met veel te veel goud om zijn nek.

Henkjan schreef:ben blij dat deze indrukwekkend mooie speakers nou z'n maker luisterplezier gaan geven.

YES!!! en het werd tijd ook!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 20 jan 2009, 10:33

ik realiseerde me dat er nog een aantal fotos ontbrak, dus ik heb ze maar even uitgezocht, verkleind en gepost.

de huidige stand van zaken: ik heb nu een paar uur geluisterd met het filter zoals door de rechterhand, rechterarm, rechterschouder, linkerhand en linkerpols van de audiogod in elkaar bedacht en ga van de week even een voorstel van jeroen uitvoeren, iets minder hoog. het is nu niet storend, maar net een frunnikje teveel.

[url=http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8123]de inschrijvingen voor een luisterweekendje ergens in februari of maart zijn bij deze geopend.
ik wil het niet te groot maken, maximaal een man of 4 per keer. ik weet dat er een aantal mensen zeker willen komen luisteren, iedereen is van harte welkom. ik zal het waarschijnlijk over meerdere dagen gaan verspreiden, afhankelijk van het aantal mensen dat naar vlaardingen wil komen. graag even aanmelden in het apart hiervoor geopende topic!!![/url]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 20 jan 2009, 15:03

Allememagisch Adriaantje 8)

Zitten een paar flinke bonken tussen zeg.
Hoe vind je ze nu klinken tov je Visatons :P, of is dat een hele stomme vraag.
:lol: :lol: :lol:

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 20 jan 2009, 17:02

de visatons zijn al een paar maanden niet meer aangesloten geweest, dus ik kan niet echt een vergelijk trekken. ik zal ze binnenkort weer eens aansluiten en kijken hoe het verbeterd is.

toen ik de units inspeelde met het filtertje-van-een-tientje klonk het al beter dan de visatons, en met dit filter is het helemaal ontzettend veel meer van alles. ik moet nog even een paar nieuwe weerstandjes bestellen om een laatste suggestie van jeroen uit te voeren, en dan is het denk ik gewoon af.

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 20 jan 2009, 21:37

Prachtig, ik kan niet anders zeggen. Goed ook om te horen dat het al het bloed zweet en tranen dubbel en dwars waard is geweest. Ik ben eigenlijk reuze benieuwd naar hoe ze klinken.
Always be in doubt until sure

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 20 jan 2009, 22:47

Ik moet eigenlijk ook nog even kwijt dat ik het prachtige speakers vind om te zien. Een heel mooi uitgekiend ontwerp visueel. De kast is goed stevig gemaakt, lekker zwaar.

Dit in combinatie met het feit dat het een drie-weg is maakt het geluid heerlijk rustig en evenwichtig, terwijl alle details moeiteloos hoorbaar worden. Het geheel zit volgens mij dicht aan tegen het optimum wat je met een klassieke 3-weg kan bereiken. Zo weer tevreden dre? Je moet het straks zelf maar gaan beluisteren, iedereen beleeft het toch op zijn eigen manier. Ik hoop dat ook anderen zullen merken dat je met dit systeem gewoon de muziek ingetrokken wordt en niet zozeer zit te letten op futiliteiten. Als het hoog straks nog wat is teruggenomen, zou niemand aan het geluid moeten hoeven wennen. Als dat wel zo is, is dat een teken dat er nog wat verbeterd kan worden aan de afstemming.

dre

Berichtdoor dre » wo 21 jan 2009, 18:01

dank u :D
dit klinkt inderdaad prima.
ik heb me aangemeld,dan zal ik mijn mening geven :wink:

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 22 jan 2009, 17:05

ik ben vanochtend aan het solderen geslagen en heb wat kleine correcties doorgevoerd, op advies van jeroen. in de tussentijd heb ik mijn oude visatons weer eens aangesloten voor wat "muziek terwijl u werkt", en ook om het geluid daarvan weer eens vers te maken.

de voordelen van de visatons: lekker compact en een STUK minder zwaar. het geluid... tjah... het is geluid, maar daar houdt het verhaal ook eigenlijk op. ik denk dat als er een keer goed over een nieuw filter wordt nagedacht dat er een stuk meer uit te halen valt dan dat er nu uitkomt, maar ik ben niet van plan om me daar nog druk over te gaan maken.

na mijn soldeerkunsten (die na tips van jeroen aanzienlijk verbeterd zijn) tot een einde te hebben gebracht (ik heb ook een flink aantal punten even overgedaan, het ziet er een stuk overtuigender en solide uit nu) heb ik de tri-nextels aangesloten en ben een boodschap gaan doen zodat de nieuwe onderdeeltjes een beetje in kon spelen.

het verschil in geluid met de visatons is dag en nacht. letterlijk. de visatons laten het geluid niet los en klinken eigenlijk alleen redelijk in het wat lagere middengebied.
mijn nieuwe luidsprekers hebben een vrijwel glad frequentieverloop zonder ook maar een hoorbaar vervorminkje waar dan ook. van rammel-je-botten-los laag tot onhoorbaar hoog, alles klinkt op zijn plaats nu.

ik ga nu een paar weekjes intensief luisteren en zien of mijn mening ongewijzigd blijft. ook zal ik luisteren naar wat de eventuele geinteresseerden te melden hebben.

voorlopig heb ik een paar cd's die ik opnieuw moet luisteren... :D

dre

Berichtdoor dre » do 22 jan 2009, 18:15

dat klinkt goed!!! 8)
nu eerst maar eens lekker luisteren.

dre

Berichtdoor dre » ma 23 feb 2009, 20:58

gisteren ben ik bij menno gaan luisteren,en moet zeggen dat het een zeer goed geslaagd project is 8)
echt fantastisch laag geweldig midden en een hoog dat nooit uit de klauwen loopt.
vooral de ruimtelijkheid en detailering vond ik van zeer hoog niveau.

de kasten waren echt netjes gebouwd en door hun uitgekiende ontwerp valt eigenlijk niet op hoe groot ze eigenlijk zijn.
de afwerking van de units is ook fantastisch.

de units zijn gewoonweg zeer goed en doen niets onder voor de zeer gewaardeerde scan-speaks,ik vind eigenlijk kwa klank zelfs beter als de revelator serie en dat terwijl ze aardig goedkoper zijn.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 23 feb 2009, 22:37

Ik kan niet anders dan dit beamen. Ik zal in het vervolg altijd tweede orde akoestisch filteren indien de units het toelaten. Met toelaten bedoel ik dat het met slappe hellingen niet resulteert in een geluid dat weliswaar spectaculair is maar ook vermoeiend. Dit project combineert al het goede: rust, balans, openheid, ruimtelijkheid, dynamiek.

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 24 feb 2009, 0:41

Ja, zondagmiddag luistersessie. Gelukkig hebben ze in alle delen van Rotterdam straten met dezelfde naam :evil: maar uiteindelijk toch op de lokatie gekomen. Aangezien de rest al even lekker had gespeeld kon ik meteen wat cd's aanreiken die ik erg graag wilde horen.

We hebben in principe van alles geluisterd alhoewel ik geen heavy metal o.i.d. heb horen voorbijkomen. Nu is dat ook niet mijn ding dus dat heeft me niet gestoord.

Het uiterlijk van de luidsprekerkasten kwam tijdens de bouw wat apart op mij over maar in "levende" lijve vallen ze uitstekend op hun plek. In de woonkamer zijn ze, mede door hun grootte, zeker wel aanwezig maar niet storend. De ruimte tot de achterwand kan bij deze luidsprekers redelijk beperkt worden gehouden zonder dat dit het geluidsbeeld verstoord.

Nu ben ik stiekum sowieso een beetje een Seas liefhebber maar deze luidsprekers zijn zeer goed in balans. Zowel de tonale balans als de overgangen tussen de verschillende units zijn zeer prettig om naar te luisteren. Er lijkt bijna geen overgang te zijn en het crossover punt is moeilijk gehoormatig vast te stellen.

De 10" Nextel unit is een prachtige woofer en dan heb ik het niet over het uiterlijk. De unit heeft voldoende reserve om een goed en krachtig laag neer te zetten. Er is heel weinig kleuring in de bas. De unit is in 63L met een relatief lage BR afgestemd. De bas is behoorlijk strak. Ik zou hem bijna voor een gesloten systeem hebben versleten. Deze luidspreker tart de stelling dat gesloten strakker klinkt dan BR. Daar is hier weinig van te merken (uiteraard voor zover audiogeheugen als referentie kan worden genomen)

De Mid is de Nextel met hexadym magneet. Ik was zeer benieuwd naar deze luidspreker en had deze nog niet eerder uitgebreid kunnen beluisteren. Mijn interesse betreft hoofdzakelijk of de luidspreker ook goed slaginstrumenten kan weegeven met een zeer korte, snel uitstervende naklank zoals bijvoorbeeld houten koe-bel en kleine zeer strak gespannen trommels. Van de klank wist ik al dat deze op hoog niveau was. Er is een mooie live CD van Erika Badu waarbij deze instrumenten goed tot hun recht komen en die ik goed ken. De luidsprekers kunne dit goed weergeven. De nextels zijn wel wat ingetogener dan de aluminium/magnesium membramen maar zeker niet te "lief" of "mellow".

De tweeter past mooi in het plaatje. Eigenlijk is de tweeter onopvallend en dat kan in dit geval opgevat worden als een comliment. Ook op luidere niveaus wordt het geluid niet schreeuwerig en blijft het mooi in balans met de middentoner. Persoonlijk mag het van mij net iets feller maar ik ben bang dat ik het bovenste stukje van het hoorbare gebied al kwijt ben (dat krijg je als je geen tiener meer bent :? ) en dat ik dat nog een beetje wil compenseren.

Al met al een zeer mooie en vooral goed uitgebalanceerde luidspreker met ruim voldoede reserve voor welke cd je dan ook maar naar de speler wil gooien.

I'm impressed! :Dand not in doubt 8)
Always be in doubt until sure

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”