Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

anonamemouse

Tri-Nextel

Berichtdoor anonamemouse » do 20 dec 2007, 11:13

nu mijn visaton skylines intussen al een jaar of 12 hun klanken voortbrengen vond ik het tijd worden voor iets nieuws. sinds de visatons begonnen met spelen is mijn volledige installatie vervangen door veel high-ender materiaal, en het deel dat ooit het beste onderdeel was is nu het minst voldoenende.

dus; tijd voor een upgrade.

ik ben me gaan orienteren op de markt, samen met bart naar speaker en co geweest en daar een aantal speakers beluisterd, ik ben bij marcus langsgeweest en heb zijn creaties beluisterd, en ik heb mijn oor ook nog op een paar andere plekken te luisteren gelegd.

uiteindelijk heb ik, met behulp en gedeelde ervaringen van bart, gekozen voor seas excel speakers, ook door de ervaring met de odin mk3 zoals deze bij speaker en co stond en zoals marcus hem gebouwd heeft. de excel klinkt heel strak, gedetailleerd, helder, en, als leuk extraatje, komt ook heel aangenaam op het netvlies terecht. het grote nadeel is echter dat hij eigenlijk maar in een vrij beperkt spectrum te gebruiken is, dit vanwege het knalharde opbreken van de unit. hierdoor klinkt de odin vooral in het middengebied in mijn oren gewoon niet lekker.

dus, in plaats van een odin bouwen en dan maanden blijven klooien met het filter tot er iets is bereikt waarvan je niet zeker weet of het inderdaad een beter geluid is of dat je er uiteindelijk maar aan gewend bent stap ik van het odin concept af, en ga voor een "gewone" drie weg.

het oog wil ook wat, en ook moet het een beetje interessant zijn om te bouwen, dus een basic "zes plankjes en wat speakers" idee viel een beetje af. daarnaast wil ik in de kast ook meteen wat aanpassingen doen waardoor staande golven veel minder kans hebben, zoals het proberen te voorkomen dat het plafond en de bodem van de kast evenwijdig aan elkaar lopen, door de baffle een beetje te laten hellen en te proberen een situatie te veroorzaken waardoor geluid minstens een keer of 5 de kast rond zou moeten reflecteren voordat het weer op hetzelfde punt terecht komt. tegen die tijd is het wel weggedempt denk ik.

de speakerbezetting.
de tweeter (T25CF002), in het midden,
de middentoner w15cy001), boven in een 5 liter kastje,
de woofer (w22ex001), onder in 45 liter basreflex.

de tweeters heb ik recentelijk van vigier overgenomen, mocht iemand nog een interessante aanbieding voor de mids en de woofers weten dan hou ik me aanbevolen.
helaas is importeren uit de verenigde staten nutteloos vanwege de invoerrechten en de btw hier, ze kosten daar maar 60% van wat ze hier kosten. met transport, btw en invoerrechten zit je echter aan dezelfde prijs. jammer.

een ander idee waar we nog even mee gespeeld hebben is om er twee woofers per kast in te zetten. de voordelen: een lager bereik, een hoger rendement, minder moeite voor de speaker om meer resultaat te leveren. het nadeel: 320 euros (bij bmm) extra. het is maar de vraag of de winst opweegt tegen het toch wel behoorlijk hogere prijskaartje.
mocht ik ergens de units tegenkomen voor amerikaanse prijzen dan is de kans groot dat het dubbele woofer idee toch nog serious overwogen gaat worden.

de overgansfrequenties.
de T25CF002 kan een heel groot bereik met gemak aan, voor de overgang naat de W15CY001 denken we dat ergens tussen 2000 en 2500 hz het beste punt ligt.
van de W15CCY001 naar de W22EX001 gaat tussen 200 en 300 hz gebeuren.

de kast.
ik ben behoorlijk gecharmeerd van het idee waar marcus momenteel mee aan het spelen is, het is vrij basic waardoor het niet al te aandacht trekkend is, maar heeft toch net dat speelse dat de kast apart maakt.
een klein puntje waar ik nog mee zit is de reflex poort, als deze aan de achterkant komt dan vrees ik dat de kast te dicht bij de muur gaat komen, een cm of 20 is alle ruimte die ik dan over heb. is dit een groot probleem, of zou ik de poort naar de voorkant van de kast moeten verplaatsen?

dit is de huidige tussenstand. meningen, gedachtes, suggesties en donaties zijn allemaal van harte welkom!

marcus is zo vriendelijk om mijn gedachtenspinsels op autocad uit te werken, waarvoor ik hem bijzonder dankbaar ben!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op wo 13 feb 2008, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » do 20 dec 2007, 12:03

Hoi,

Mooie kast!

Als je twijfelt over de bruikbaarheid van metaal drivers zou je nog een stapje verder kunnen gaan en de opbreekverschijnselen nog verder buiten de band leggen met een 12 of 10 cm driver voor het mid.

Groet Roland

Hondasnl

Re: Tri-Excel

Berichtdoor Hondasnl » do 20 dec 2007, 12:05

Menno!! Mooi project :shock: , ga ik zeker volgen.
Zeker erg interessant omdat het een geheel eigen ontwerp is.
Mooie drivers in iedergeval :wink: .
Een geluk dat je de tweeters voor een mooie prijs kon overnemen.

Baspoort aan de voorkant heeft weer als nadeel dat er wellicht wat ruis en onzuiverheden in je laag komen, als ik me goed heb voorgelicht.

Weet je al welk kastmateriaal het gaat worden?
Een gevorderde autist.

anonamemouse

Re: Tri-Excel

Berichtdoor anonamemouse » do 20 dec 2007, 12:16

Hondasnl schreef:Menno!! Mooi project :shock: , ga ik zeker volgen.

heh... ik verwacht niet anders van je! :D
Hondasnl schreef:Zeker erg interessant omdat het een geheel eigen ontwerp is.
Mooie drivers in iedergeval :wink: .
Een geluk dat je de tweeters voor een mooie prijs kon overnemen.

niet helemaal eigen, maar wel aangepast. de drivers zijn zeker niet verkeerd.
Hondasnl schreef:Baspoort aan de voorkant heeft weer als nadeel dat er wellicht wat ruis en onzuiverheden in je laag komen, als ik me goed heb voorgelicht.

Weet je al welk kastmateriaal het gaat worden?

ruis en onzuiverheden zijn meer een resultaat van een te kleine poort. 70 mm zou een perfect maatje zijn, dan zit je ver boven de risicogrens wat betreft fluittoontjes en zo. waar ik meer mee zit is de kleur en de afwerking...

ik denk erover om hetzelfde materiaal als jij te gebruiken; samengesteld eiken werkblad plaatmateriaal. ik vond dat een geniaal idee, scheelt een hoop afwerkellende, ziet er perfect uit en is beresterk.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 20 dec 2007, 12:26

Roland schreef:Hoi,

Mooie kast!

Als je twijfelt over de bruikbaarheid van metaal drivers zou je nog een stapje verder kunnen gaan en de opbreekverschijnselen nog verder buiten de band leggen met een 12 of 10 cm driver voor het mid.

Groet Roland

dank je!

we hebben een aantal units bekeken, en de 12 cm (W12CY001) versie is volgens de recenties en opinies een goede optie. de reden dat voor de 15 is gekozen is het iets vlakkere frequentieverloop en het iets hogere rendement. ook past het optisch wat beter in het geheel.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » do 20 dec 2007, 21:29

Nou Menno,

Ik heb m'n fantasie er een beetje op losgelaten.
Lekker veel bracings dus.
Wellicht teveel.
Als dit in deze vorm doorgaat, dan zouden we de inhoud even moeten checken.
De kast kan nog wel wat dieper als dat nodig mocht zijn.

Je moet je er eens in verdiepen of dit overeen komt met wat jij in gedachte had.
Vertikale bracing is gulden-snede.

Je kunt ook eens kijken naar Andre zijn constructie qua bracings.
Aan de achterwand achter de woofer en tweeter kan er wellicht nog eentje.

Ook moet de br er nog in, kun jij de voorlopige afmetingen doorgeven.
En de hoogte ongeveer, voor- of achterzijde.

Wellicht zijn er forumleden die nog wat ondersteuning / adviezen kunnen verlenen / geven.
Een gevorderde autist.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 20 dec 2007, 22:19

heh... er hoeft geen tank op geparkeerd te worden... :D

ik denk dat de verticale in het midden er wel uit kunnen, da's een beetje overkill...

de br poort:
waarschijnlijk een diameter van 70 mm, met een lengte van 173 mm. OF een diameter van 60 mm, in welk geval hij 122 mm zal worden. ik moet nog effies kijken wat ik hiervoor kan regelen, de 70 mm diameter zou beter zijn.
let wel, dit zijn voorlopige berekeningen, de lengtes kloppen waarschijnlijk niet helemaal.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » do 20 dec 2007, 22:31

Heel erg mooi ontwerp!

Ik persoonlijk zou de bracing in het mid lekker laten zitten :wink:

Wil bij deze `n stoeltje reserveren voor de eerste luistersessie 8)

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » vr 21 dec 2007, 5:48

anonamemouse schreef:ik denk dat de verticale in het midden er wel uit kunnen, da's een beetje overkill...

Menno, bedoel je de vertikale bracings onder de woofer of wat Carlo al aangaf in het mid compartiment.
Een gevorderde autist.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 21 dec 2007, 9:20

Hondasnl schreef:
anonamemouse schreef:ik denk dat de verticale in het midden er wel uit kunnen, da's een beetje overkill...

Menno, bedoel je de vertikale bracings onder de woofer of wat Carlo al aangaf in het mid compartiment.

ik bedoel de bracing in het laag compartiment, onder de woofer. de bracing in het mid compartiment is er een die me toch wel noodzakelijk lijkt.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » vr 21 dec 2007, 9:21

Ook die zou ik lekker laten zitten :twisted:

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 21 dec 2007, 9:35

CarloPJB schreef:Ook die zou ik lekker laten zitten :twisted:

:( maarmaarmaar... uhm... okay... :(

dan stel ik wel voor om de kast een centimeter dieper te maken, dan komt het volume weer op peil. bracings nemen best een hoop tuimte in.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 21 dec 2007, 10:16

anonamemouse schreef:
Hondasnl schreef:

ik bedoel de bracing in het laag compartiment, onder de woofer. de bracing in het mid compartiment is er een die me toch wel noodzakelijk lijkt.

De bracing in het mid compartiment zou je misschien juist beter weg kunnen laten, omdat je de resonantiefrequentie van de kast dan omhoog brengt in dat deel. Dubbele wanden met bijvoorbeeld zand of loodbitumen is daar denk ik het beste. Baskast flink bracen om de kastresonantie daar boven het werkingsgebied van de woofer te brengen en de midkast dempen met dikke/zware wanden en loodbitumen of zand om de paneelresonanties zo laag mogelijk te houden..

Is maar een idee :wink:

mvg,

Martijn
Laatst gewijzigd door Martijn H op vr 21 dec 2007, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » vr 21 dec 2007, 10:26

Kan je de basspoort niet onderaan monteren?

Aangezien het 45 liter afgesloten is onderaan met een aparte plank (en dus niet met de onderkant van de kast) zou je daar de poort kunnen monteren en het deel aan de achterkant onder het schot weglaten.

100% dat er hier mensen zitten die er meer verstand van hebben, 't is maar een idee

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 21 dec 2007, 10:30

Montana schreef:De bracing in het mid compartiment zou je misschien juist beter weg kunnen laten, omdat je de resonantiefrequentie van de kast dan omhoog brengt in dat deel. Dubbele wanden met bijvoorbeeld zand of loodbitumen is daar denk ik het beste. Baskast flink bracen om de kastresonantie daar boven het werkingsgebied van de woofer te brengen en de midkast dempen met dikke wanden en loodbitumen of zand om de paneelresonanties zo laag mogelijk te houden..

Is maar een idee :wink:

mvg,

Martijn

de gehele kast krijgt een behangetje van loodbitumen, 4 mm dik. daar is bij het basis ontwerp al rekening mee gehouden, zo'n grote plak bitumen neemt toch best ook een hoop ruimte in.
daaroverheen komt nog een laag pritex van 4 cm, en eventueel kan er nog een schaap ingepropt worden.

als ik je goed begrijp zou ik er dus voor moeten zorgen dat de resonantie frequentie in het bas compartiment boven het werkingsgebied van de woofer komt en in het mid compartiment juist onder het werkingsgebied van de mid, en dat de bracing hier wel eens niet zo handig zou kunnen zijn omdat ik daarmee de resonantiefrequentie omhoog breng. klopt dat?

het schuine deel van het mid compartiment steunt al op de bracing van het bas compartiment, dus alleen het plafond is niet gebraced.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op vr 21 dec 2007, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 21 dec 2007, 10:31

Dinobe schreef:Kan je de basspoort niet onderaan monteren?

Aangezien het 45 liter afgesloten is onderaan met een aparte plank (en dus niet met de onderkant van de kast) zou je daar de poort kunnen monteren en het deel aan de achterkant onder het schot weglaten.

100% dat er hier mensen zitten die er meer verstand van hebben, 't is maar een idee

daar heb ik ook over zitten denken, maar daar komt het filter. die ruimte heb ik dus nodig.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 21 dec 2007, 10:35

Jes!

Dikke zware wanden voor de mid. Wellicht dat de kast dus 2 cm hoger en dieper moet worden.. Wat ook een manier is om goed hoge frequenties te dempen is een rechthoekig mid kastje met daarin een 4mm mdf zo gebogen dat je een soort inverted hoorn krijgt. Is wel vaker gedaan nu. Tussen de kastwand en het 4mm Mdf kan/moet je dan zand plaatsen. Dan ga je ook nogeens goed staande golven tegen en hoef je niet met pritex te werken. Zou ik trouwens nooit doen in een midkastje, omdat het meer reflecteert dan wol.

Lepain gaf toch al aan waar de br het beste thuis hoort?
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 21 dec 2007, 11:09

sometimes i amaze myself... ik snapte het zomaar :D

de buitenwanden worden in totaal al 29 mm dik, lijkt me wel voldoende.
in het midkastje past geen pritex (tenzij ik echt ga proppen aan de achterkant) dus was ik eigenlijk al van plan om er een schaap in te doen. is ook wat makkelijker te doseren bij het finetunen.
het compartiment heeft al geen evenwijdige wanden, dus een staande golf zal niet echt snel ontstaan volgens mij.

lepain heeft inderdaad een hele duidelijke uiteenzetting gegeven wat betreft de plaatsing van de reflexpoort. mijn uitdaging is dat de bracing in de weg zit als ik de poort aan de voorkant zet. en als ik de poort aan de achterkant doe heb ik waarschijnlijk een beetje weinig ruimte tussen de achterkant van de kast en de muur. dit zal hooguit een 15 cm zijn.
tenzij ik de poort achter de tweeter maak, dan heb ik geen last van de bracing, en heb ik ook meer ruimte tussen kast en muur (ik heb een heel vervelend randje in een deel van mijn kamer van 60 cm hoog).
maar wat gebeurt er dan met de harmonischen en golven en drukpunten en zo? het is geen rechte kast...

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 21 dec 2007, 15:14

Persoonlijk zou ik de bracing uit het middeel weghalen. Flink wat loodbitumen kan hier geen kwaad! Verder zou ik in het mid niet met pritex werken maar liever met een fijnmaziger materiaal zoals bijvoorbeeld natuurwol.

Waarom neem je niet ook de mid van Vigier? Dit is een ontzettend mooie middriver. Hij heeft een vergelijkbaar lage vervorming als de W15, maar een wat goedmoediger frequentieverloop. Ik kan me voorstellen dat de kleur je niet bevalt icm de W22, maar hij is ook in het wit verkrijgbaar.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 21 dec 2007, 15:37

Martijn M schreef:Persoonlijk zou ik de bracing uit het middeel weghalen. Flink wat loodbitumen kan hier geen kwaad! Verder zou ik in het mid niet met pritex werken maar liever met een fijnmaziger materiaal zoals bijvoorbeeld natuurwol.

ik heb hier nog ergens een complete mat schapenwol liggen, dat zou ruim voldoende moeten zijn om het mid compartiment te dempen. de bracing gaat daar uit, zodat er alleen een driehoekige ruimte overblijft. met natuurlijk een sfeervol bitumenbehangetje.

nog gedachtes over de bracing in het bas compartiment?
Martijn M schreef:Waarom neem je niet ook de mid van Vigier? Dit is een ontzettend mooie middriver. Hij heeft een vergelijkbaar lage vervorming als de W15, maar een wat goedmoediger frequentieverloop. Ik kan me voorstellen dat de kleur je niet bevalt icm de W22, maar hij is ook in het wit verkrijgbaar.

ik heb er over gedacht, maar... uhm... wit past er ook niet echt bij.

mipo

Berichtdoor mipo » vr 21 dec 2007, 15:41

Eventjes terzijde: ik zie in het verhaal van Lepain dat een woofer hoog en een poort laag eerder een op een MLTL lijkt dan op een BR..

toch zie ik bij veel "standaard-ontwerpen"en fabrieksspeakers de poort
vaak onderaan en de woofer boven het midden ?

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 21 dec 2007, 15:56

De Millennium is bijzonder omdat hij zo laag inzetbaar is. Het zou zonde zijn daar geen gebruik van te maken. Gezien het opbreken van de magnesiummids zou ik gewoon onder 2 khz crossen. De tweeter doet 't met twee vingers in de neus.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » vr 21 dec 2007, 17:39

Menno, hier de benaderde huidige inhoud.

19,67 x 2,1 = 41,3 liter. (zie plaatjes)

Werkwijze:

Plaatje 1:
Zijaanzicht gekopieerd en vertikale bracings die in het midden van de baffle en achter de woofer zijn gemonteerd even voor het gemak verwijderd.
Tweeter (wellicht had ik die even kunnen laten zitten) en woofer gedemonteerd.

Plaatje 2:
Outline van het nuttige oppervlak overgenomen.

Plaatje 3:
Alle losse oppervlakken weer tegen elkaar geplakt.

Plaatje 4:
Er 1 geheel van gemaakt.

Plaatje 5:
In CAD de eigenschappen opgevraagd van het samenstel.
Hierin staat in mm2 de area van 196798.7299
Omgerekend is dit 19,7 dm2

Plaatje 6:
De inwendige breedte van de kast is 2,1 dm.
Benaderde inhoud wordt dan 2,1 x 19,7 = 41,3 liter.

Opmerking 1:
Hierbij komt dus nog de inhoud van de gaten van de horizontaal gepositioneerde bracings plus de gaten van de gulde-snede bracings.
Minus de netto inhoud van de vertikale bracings onder en achter de woofer.

Hetgeen ruim tegen elkaar wegvalt.

De kast wat dieper maken is dus hier niet overbodig, als je 45 liter netto wilt hebben.
Daarintegen is het wel zo dat als je de kast gaat dempen de inhoud weer met een bepaalde factor iets vergroot.

Opmerking 2:
De baspoort is nog niet definitief qua maatvoering en positie.
Dit is nog under investigation!!!

Wellicht is het zinvol de horizontale bracings nu haaks tov de achterkant te monteren.
Dit is makkelijker uitvoerbaar denk ik.
Een gevorderde autist.

nlmb

Berichtdoor nlmb » vr 21 dec 2007, 21:22

Kan je niet een grotere baswoofer nemen :?:
Anders kan je er net zo goed een 2-weg van maken, dat gaat makkelijk met de W22 cm. Deze 3-weg zal niet heel veel meer dynamiek brengen, maar wel een complexer scheidingsfilter/ grotere kast en een extra unit :roll:
Niet lullen maar bouwen :).

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » vr 21 dec 2007, 21:45

Persoonlijk denk ik dat je de boel niet moet overdrijven.
Tenzij je natuurlijk je buren wilt plagen.
Ik ken Menno's thuissituatie niet.
Volgens mij zijn er beperkingen in het kiezen qua grootte van de woofer tov de ruimte waarin deze vibreren.
In mijn situatie is 4x 18cm meer dan voldoende.
Een gevorderde autist.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”