Dipool met AMT , AT en 15" .

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2015, 21:36

Na optimalisatie van de EQ op het gemiddelde tussen 300Hz en 10kHz werd de volgende curve gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2015, 21:52

En op de 15 graden luisteras geeft dat het volgende plaatje.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 03 jan 2015, 21:53

Nou ben ik toch wel benieuwd naar de vindplaats......
Fusion Filterdesign

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2015, 22:01

Luisteren naar de speaker leerde dat de EQ nog wat moest worden aangepast.
- een lichte boost bij 2140Hz werd verwijderd
- de boost bij 2960Hz werd 1,5dB lager gezet in Gain

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 03 jan 2015, 22:05

Geweldig Jeroen, maar wat heeft de gemiddelde zelfbouwert hier nou van geleerd?
Fusion Filterdesign

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2015, 22:20

Het instellen van de DLCP voor de overgang van dipoolwoofers naar midhoog is 'on-the-fly' gedaan. Daarbij werd mijn meetset op de analoge ingang van de DLCP aangesloten en ben ik filters gaan instellen. Ik heb de gelegenheid in mijn huiskamer om de speaker langs een lange wand te zetten van ca 10 meter. Daarbij maak ik gebruik van de doorgang naar de keuken. Naar opzij en omhoog doet een dipool luidspreker niet zoveel, dus als je maar genoeg lengte hebt kun je goed meten zonder al teveel last van reflecties.

In eerste instantie klonk het beroerd (in mijn oren) op basis van wat ik had ingesteld en wat er meet technisch goed uit leek te zien. Daarna heb ik de dipoolcorrectie voor de woofers lager gelegd en nog eens goed gekeken naar het werkelijke kantelpunt zodat het 100% klopte en precies goed zat op 150Hz met de overgang zowel qua amplitude als qua fase.

De volgende filters zijn, naast de EQ settings die met REW waren gevonden voor het midhoog, de volgende:

dipool woofers:
- 2de orde highpass op 40Hz met Q=0,71, dit tweemaal om op 4de orde Linkwitz Riley uit te komen
- 2de orde lowpass op 120Hz met Q=0,71, ook dit tweemaal om op 4de orde Linkwitz Riley uit te komen
- dipoolcorrectie shelving lowpass op 56Hz en 12dB boost
Hiermee werd akoestisch een totaalrespons verkregen van 40Hz-150Hz vierde orde bandpass Linkwitz Riley
DLCP woofers.png

midhoog:
- 2de orde highpass op 40Hz met Q=0,71, tweemaal, dit is identiek aan de woofers zodat de fasedraaiing voor de woofers en het midhoog identiek is. Aan amplitude doet het niet veel, het zit flink beneden het werkgebied van het midhoog
- 2de orde highpass op 150Hz met Q=1
- 1ste orde highpass op 80Hz
- dipoolcorrectie shelving lowpass op 150Hz en met 12dB boost
DLCP midhoog.png

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2015, 22:28

Tot zover mijn bijdrage over wat we hebben gedaan om deze luidspreker mooi aan het spelen te krijgen. Ik wens Carlo veel luisterplezier. In 2008 waren we al aan dit project begonnen. Ik ben heel blij voor hem dat hij de energie heeft gevonden om het af te maken. :D

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 03 jan 2015, 22:32

ds23man schreef:Geweldig Jeroen, maar wat heeft de gemiddelde zelfbouwert hier nou van geleerd?

Misschien vind jij het topic niet interessant, ik wel. Kun je gewoon iets anders gaan lezen i.p.v. mensen stelselmatig proberen te triggeren? Je hebt vaak genoeg interessante bijdragen, maar het is interessant of irritant. Ken jij geen middenweg? :wink:

@ Jeroen, mooi verslag. Bruikbaar omdat je de stappen uitlegt. Los van of ik ooit een dipool speaker ga bouwen (lees: kan plaatsen) geeft het ook een idee van hoe je meten en luisteren benadert.

Veel luisterplezier Carlo!!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 03 jan 2015, 22:42

jeroen_d schreef:.....
- 2de orde lowpass op 120Hz met Q=0,71, ook dit tweemaal om op 4de orde Linkwitz Riley uit te komen
.....
kan je dit nog wat toelichten hoe die 2 toch netjes op elkaar aansluiten?

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » za 03 jan 2015, 23:00

jeroen_d schreef:Tot zover mijn bijdrage over wat we hebben gedaan om deze luidspreker mooi aan het spelen te krijgen. Ik wens Carlo veel luisterplezier. In 2008 waren we al aan dit project begonnen. Ik ben heel blij voor hem dat hij de energie heeft gevonden om het af te maken. :D

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Jeroen , ik heb je gisteren al bedankt maar wil dat hier nogmaals doen.

:goeie: Hulde !!! :goeie:

Gisteren de hele dag bezig en nu ook nog eens de hele avond om duidelijk ( heel duidelijk voor de kenners :wink: ) te maken met wat er allemaal wel niet bij komt kijken om " iets" tot een prachtig spelend geheel te maken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 03 jan 2015, 23:14

@Jeroen,

Even een concrete vraag, je hebt e.e.a. nu bij jou thuis netjes afgefilterd, maar hoe zit het met de situatie bij Carlo thuis? In mijn ervaring is het toch wel noodzaak om daar ook nog eens te meten en evt. nog een correctie door te voeren. Niet zelden zijn er room modes die in de weg zitten, of gordijnen, een bankstel, of gewoon de plaatsing in de ruimte die de frequentie curve beïnvloeden.
Mediocre is not my middle name.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2015, 23:24

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:.....
.....
kan je dit nog wat toelichten hoe die 2 toch netjes op elkaar aansluiten?

Wat die woofers betreft: ze hebben van zichzelf al een afval, dipool of niet. Woofers vallen af. Deze heeft een Q van circa 0,5 op 28Hz. Dat beïnvloedt de zaak en schuift akoestisch gezien alles omhoog.
Dan zit je nog met die dipoolcorrectie, shelving lowpass 12dB op 56Hz, die loopt dan van 28Hz tot 112Hz ongeveer. Dat geeft geen volledige correctie, want die woofers vertonen dipoolgedrag tot zo'n 300Hz.
Kortom, je hebt extra filtering nodig om akoestisch gezien op 150Hz uit te komen. Met de gekozen combinatie lukte dat mooi.

Dan de mid, beetje vergelijkbaar verhaal. De dipoolcorrectie van 12dB shelving lowpass op 150Hz loopt van 75Hz tot 300Hz. Dan trek je redelijk het dipoolgedrag op deze baffle recht, maar die mid heeft ook zijn eigen afval, die vrij slap is (Q van 0,4 op 38Hz). Dus die eerste orde op 80Hz maakt het min of meer 2de orde op 150Hz akoestisch gezien maar de respons is daar -6dB (Q=0,5). Je hebt dan een 2de orde met Q=1 op 150Hz nodig (-0dB op 150Hz) om dicht in de buurt te komen van een totaalrespons van 4de orde Linkwitz Riley op 150Hz.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 jan 2015, 23:29

SSassen schreef:@Jeroen,

Even een concrete vraag, je hebt e.e.a. nu bij jou thuis netjes afgefilterd, maar hoe zit het met de situatie bij Carlo thuis? In mijn ervaring is het toch wel noodzaak om daar ook nog eens te meten en evt. nog een correctie door te voeren. Niet zelden zijn er room modes die in de weg zitten, of gordijnen, een bankstel, of gewoon de plaatsing in de ruimte die de frequentie curve beïnvloeden.

Ik corrigeer met dipolen niet meer op de ruimte, niet bij mijzelf thuis en niet bij anderen. Levert eigenlijk nooit verbetering op. Wat we hooguit nog een keer gaan doen bij Carlo thuis is zijn cornerwoofers goed afstellen. Daarvan weet ik dat de respons zowel meettechnisch als gehoormatig zeer sterk door de ruimte wordt beïnvloed en daarop moet worden aangepast. Voor de dipolen is het voldoende om ze netjes te plaatsen. Met wat meer of minder indraaien kun je spelen met de reflecties en op gehoor het beste resultaat bereiken.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » zo 04 jan 2015, 10:25

jeroen_d schreef:Tot zover mijn bijdrage over wat we hebben gedaan om deze luidspreker mooi aan het spelen te krijgen. Ik wens Carlo veel luisterplezier. In 2008 waren we al aan dit project begonnen. Ik ben heel blij voor hem dat hij de energie heeft gevonden om het af te maken. :D

Een zeer fraai resultaat! :goedzo:
Interessant dat je het achter elkaar schakelen van de filters emuleert in de DSP door een extra hoogdoorlaat bij het mid-hoog deel op te nemen. Zo zit de Orion ASP ook in elkaar. Volgens Linkwitz is dit nodig als de scheidingsfrequenties minder dan een factor tien uit elkaar liggen en dat is bij dit ontwerp duidelijk het geval.

Op welke afstand is er eigenlijk gemeten?

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Walt

Berichtdoor Walt » zo 04 jan 2015, 10:43

Is er al wat bekend over de uiteindelijk toe te passen component keuze voor het filter. Ik ben met name benieuwd welke 1.2mH en 8.2uF er zullen worden toegepast. Het is wel een vrij grote condensator waarde, dit wordt een prijzige jongen wanneer uitgevoerd in zeer fraaie kwaliteit.

Groetjes Walter

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 04 jan 2015, 10:58

Duidelijk verhaal, Jeroen! Die mid en tweeter lijken zich niet heel lekker te voelen op hun baffle, maar het resultaat na filteren mag er zijn. Ik twijfel er niet aan dat dit heel fijn klinkt. Carlo, veel plezier ermee!

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » zo 04 jan 2015, 11:33

De 1,2 mH wordt een 14 AWG waxcoil en de 8,2 uF in een later stadium Mundorf SGO maar die zal het eerst even met Audyn cap plus moeten doen . Even sparen :wink: Dan kan er ook gelijk wat moois van Mundorf over de mid.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 04 jan 2015, 11:39

Eventueel heb ik nog 2 stuks Mundorf 10uF Silver/Oil en 2 stuks Mundorf 10uF Silver/Gold liggen, daarmee hebt je het grootste deel van de 15uF als zeer fraaie kwaliteit.

Waxcoil voor de mid lijkt mij inderdaad de beste en meest logische keuze, deze zijn nieuw in 14 AWG ook nog redelijk betaalbaar gelukkig.

Groetjes Walter

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 04 jan 2015, 12:24

Belangrijker dan de 'kwaliteit' van de condensator is de juiste waarde. Een 8,2uF kan niet zomaar vervangen worden door een 10uF omdat die zogenaamd van betere kwaliteit is.

De condensator van 15uF zit niet in de signaalweg en dan wordt het vervangen door een SGO exemplaar al helemaal een operatie waar het nut minimaal is en betwijfeld mag worden.

Laat ik zeggen, het zou bij mij niet hoog op de prioriteitenlijst staan.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » zo 04 jan 2015, 12:27

pappaleo schreef:Belangrijker dan de 'kwaliteit' van de condensator is de juiste waarde. Een 8,2uF kan niet zomaar vervangen worden door een 10uF omdat die zogenaamd van betere kwaliteit is.

De condensator van 15uF zit niet in de signaalweg en dan wordt het vervangen door een SGO exemplaar al helemaal een operatie waar het nut minimaal is en betwijfeld mag worden.

Laat ik zeggen, het zou bij mij niet hoog op de prioriteitenlijst staan.

8,2 uF blijft ook 8,2uF :wink:

Walt

Berichtdoor Walt » zo 04 jan 2015, 12:28

De AT mids zijn dermate transparant qua klank dat het verschil in kwaliteit van de parallel condensator goed hoorbaar is. Verder ben ik het met je eens dat je 8.2uF niet zomaar kan vervangen door 10uF, dat was ook niet mijn bedoeling. Wel zou het verschil denk ik kleiner zijn dan je denkt qua filterwerking.

Als je een SGO op het hoog gaat zetten lijkt het mij mooi om die 15uF minimaal als SO uit te voeren. Dat zou dus kunnen zijn 10uF met 4.7uF parallel :lol:

Groetjes Walter

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 04 jan 2015, 12:39

pappaleo schreef:Belangrijker dan de 'kwaliteit' van de condensator is de juiste waarde. Een 8,2uF kan niet zomaar vervangen worden door een 10uF omdat die zogenaamd van betere kwaliteit is.

Absoluut mee eens.

pappaleo schreef:De condensator van 15uF zit niet in de signaalweg en dan wordt het vervangen door een SGO exemplaar al helemaal een operatie waar het nut minimaal is en betwijfeld mag worden.

De logica ontgaat me. Wat maakt het uit of een filtercomponent wel of niet in de signaalweg staat? Zowel componenten in serie als componenten parallel aan de driver hebben invloed op het signaal dat de driver bereikt.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 04 jan 2015, 12:44

In het algemeen wordt er wel zo geredeneerd dat de serie componenten de meeste invloed hebben in een passief filter. Toen Jeroen echter aan mij aangaf een SGO te proberen parallel aan de AT mid toen kwam ik erachter dat ook de parallel componenten hun invloed hebben.

Groetjes Walter

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 04 jan 2015, 12:48

Inderdaad. Met de parallelcondensator wordt het hoog afgevoerd naar massa om te voorkomen dat het de midrange bereikt. Het belang van een 'gouden' afvoerweg waag ik te betwijfelen.

Maar dat is een oude discussie die ik niet wilde oprakelen. Daarom zei ik:

pappaleo schreef:Laat ik zeggen, het zou bij mij niet hoog op de prioriteitenlijst staan.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 04 jan 2015, 13:05

Hallo pappaleo,

Als je op de snelweg een afslag nadert maar jij moet rechtdoor maar die afslag staat vast dan heeft het rechtdoor gaande verkeer ook hinder...

Groetjes Walter

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”