Silverado Surroundset [Nieuwe foto's: 30-08-08]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Tommy

Berichtdoor Tommy » wo 05 sep 2007, 16:03

b_force schreef:Ik zal eens wat proberen :)

Waarom neem je trouwens niet de XXLS 12 voor de subwoofer ?
Die heeft heel wat meer x-max.

De XXLS 12 830845 bijvoorbeeld. Gaat in een 140liter kist, heel erg mooi :)

Zou ik graag doen maar helaas zit ik aan bepaalde afmetingen gebonden, maximaal: 46*46*52

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 05 sep 2007, 16:11

is ongeveer 80-90 Liter, moet ook kunnen.
Er zijn ook 2 andere types van de XXLS 12 die daar wel in passen.

(de alu kan sowieso daar wel in, maar is minder fraai om te zien)

Ik zou zeggen, kijk eens op de Peerless site bij de XXLS, daar staat een heel rijtje :)

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 05 sep 2007, 16:17

Bart,

De XXLS heeft niet heel veel meer maximale uitslag dan een XLS, en gezien de hogere Qts van de XXLS serie zijn deze woofers dus veel lastiger in te zetten in kleine kasten. Zoals ik al eerder schreef gaat mijn voorkeur in dit geval uit naar één of twee stuks XLS12 (830500) in een gesloten kast van circa 30-liter (één XLS12) of 60-liter (twee stuks XLS12).

In dat laatste geval heb je 't voordeel dat je de woofers parallel kunt zetten (4-ohm) en dus optimaal gebruik kunt maken van 't beschikbare versterkervermogen. Ook win je uiteraard 3dB aan geluidsdruk omdat twee identieke drivers in 't zelfde frequentiegebied worden ingezet.

De weergave is zonder veel moeite recht te krijgen vanaf zo'n 30Hz door te spelen met de plaatsing in de ruimte (roomgain) en de instellingen op de subwoofer versterkers (oa. boost). De drivers hebben voldoende reserve wat Xmax betreft om een flink aantal dB te verdragen. Wil je een weergave die werkelijk recht is vanaf 20Hz dan zul je een grotere kast moeten nemen en mogelijk een andere combinatie driver en kast.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 05 sep 2007, 16:25

Een aantal types van de XXLS (weet ze even niet uit m'n hoofd), doet het prima in een kist van 54-80 liter.

Lijkt me persoonlijk een iets betere keuze, echt is de XLS ook prima echter is dit meer een woofer voor een BR (volgens de specs).

Neem bv de 830847 versie of de 830952 ALU versie , die kunnen beiden in een 50-80liter kist.

edit:

Een 25 liter box kan wel goed ja, de Q van de box is dan wel vrij laag, maar opzich kan dat niet echt problemen op leveren.
De prijzen verschillen niet zo heel veel, dus keuze genoeg :P

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 05 sep 2007, 17:11

Bart,

Probeer te lezen en te begrijpen wat ik nu al een aantal posts geleden heb geschreven, je zaait namelijk nu alleen maar verwarring met je tegenstrijdige opmerkingen waar Tom natuurlijk niks mee opschiet.

De XLS12 is prima geschikt voor een gesloten kast, door de lage Qts kom je uit op een klein volume om de benodigde totale Q van pakweg 0.5 te halen met een bruikbare F3. Bassreflex kan uiteraard ook, maar dan ga je snel over Xmax van de XLS12 heen, de belastbaarheid onder F3 is namelijk belabberd, zeker als je boost gaat gebruiken. In een gesloten kast werkt 't opgesloten volume aan lucht als een soort 'veer' zodat je hier veel meer kunt boosten.

Daarom heeft een gesloten kast voor een subwoofer altijd mijn voorkeur, e.e.a. dient uiteraard aangepast te worden aan de wensen en verlangens mbt. formaat en plaatsing.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 05 sep 2007, 17:43

Volgens mij is er niet veel tegenstrijdigs aan ?

De XLS wordt normaliter gebruikt met een PR. Vandaar dat ik even in verwarring was gebracht.

In feite maakt het niet heel veel uit welke driver je pakt, keuze genoeg.
En dat wilde ik dus ook duidelijk maken, dat er keuze genoeg is.

Tommy

Berichtdoor Tommy » wo 05 sep 2007, 21:26

Gezien de kosten kies ik vooralsnog even voor de volgende combi:
- Peerless XLS12 (830500)
- Hypex DS2.0 (tenzij het extra vermogen van de 4.0 nodig is om de curve rechter te krijgen)
- Gesloten behuizing van +/- 30 liter

Dat is dus deze grafiek:
Afbeelding

Zou je misschien een voorzetje kunnen geven v.w.b. filters?

Tommy

Berichtdoor Tommy » za 08 sep 2007, 12:55

Na een klein weekje vrijwel non-stop spelen zijn de twee silverado's volgens mij wel voor 90% ingespeeld (correct me if i'm wrong).

Ik vind ze geweldig klinken! Het geluid is echt heel helder en transparant. Stemmen zijn goed verstaanbaar (ik hoor nu ineens waar de artiesten over zingen :)).

Ik ga volgende week de houtpakketten voor nog drie stuks bestellen zodat ik alvast aan de slag kan nu het nog redelijk weer is (zodat ik buiten kan frezen). Ik zal deze dan afmaken zodra ik genoeg budget beschikbaar heb voor het filter en de drivers.

Prioriteit heeft op dit moment de sub. Voor zover ik kan nagaan is dat een kwestie van een kast, driver en plate-amp. Filer zit op de plate-amp, dus volgens mij hoeft er geen filter gesoldeerd te worden. Ik ga morgen kijken wat de exacte afmetingen van de sub moeten worden zodat ik het hout kan bestellen en kan beginnen met bouwen.

Speakerland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Speakerland » za 08 sep 2007, 16:46

Bij 30 Hz heb je bij de XLS-12 dubbel zoveel uitgangsvermogen nodig in een gesloten kast van 30 liter ten opzichte van de XXLS in 50 liter. Een XLS-12 in 30 liter met een DS 4.0 gaat dan dus net zo hard als een XXLS-12 in 50 liter met een DS 2.0
Als je die 20 liter extra kwijt kunt scheelt dat dus ruim 100 euro.
Persoonlijk vind ik de XXLS toch fijner klinken in een gesloten kast.

En wij hebben voor die configuratie een compleet afgestemd houtpakket op voorraad, met inbouwruimte voor de DS 2.0 (die natuurlijk ook op voorraad ligt, net als de Peerless woofers)

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Kijk ook eens op www.speakerland.nl

dre

Berichtdoor dre » za 08 sep 2007, 17:37

klinkt goed tommy 8)
als je nou eens stopt met werken,kom ik een keer luisteren :D

Tommy

Berichtdoor Tommy » zo 09 sep 2007, 13:07

Een gesloten behuizing tot 60 liter is zo ongeveer wat er mogelijk is. Als ik de XXLS (ALU) in een gesloten behuizing van 50 liter stop is de Qtc 0,776 en dus verre van het 0,5 punt.

Op een website wordt dit over de Qtc gezegd:

Qtc is a user defined parameter. Qtc is related to the amount of dampening the enclosure will provide the back surface of the speaker cone. As the box size increases, dampening decreases, because there is more air space. Higher Qtc values increase the dampening effect and decrease volume. There is no "perfect" value for Qtc. Values between 0.4 and 1.2 should give good results. A value of 0.7 will give a flat response.

Dus hoe hoger de Qtc, hoe lager het maximale volume. Sander zegt dat een Qtc van 0,5 de waarde is om me op te richten. Is dat alleen vanwege het volume of speelt er meer?

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 09 sep 2007, 13:15

Tom,

Dus hoe hoger de Qtc, hoe lager het maximale volume. Sander zegt dat een Qtc van 0,5 de waarde is om me op te richten. Is dat alleen vanwege het volume of speelt er meer?

D'r speelt meer, een totale Q (dus niet alleen de Qtc, da's een driver parameter) hoger dan 0.7 zorgt voor opslingering, je krijgt dan een bult in je karakteristiek, zo kenmerkend voor van die bonkende luidsprekers. Hoe lager de Q hoe flauwer de afval in 't laag en vanaf 0.7 is er feitelijk van opslingering geen sprake meer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Tommy

Berichtdoor Tommy » zo 09 sep 2007, 13:29

Sander,

Dus het verschil tussen Q=0,5 en Q=0,7 is in dit verband niet erg groot?

Ik vind deze grafiek er best netjes uitzien namelijk (XXLS12 ALU in 60 liter):
Afbeelding

Gezien de maximale afmetingen waar ik aan vastzit zal ik waarschijnlijk toch niet veel lager dan 30Hz kunnen komen. Als ik deze op een DS4.0 zet is dat in ieder geval haalbaar.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 09 sep 2007, 16:39

Ik zou de Q van een gesloten kast, zeker voor een subwoofer, altijd lager kiezen dan 0.6. Dat je F3 dan misschien wat verschuift tov. een bass-reflex is niet zo'n ramp, zoals ik al eerder aangaf mag je voor 't rechttrekken van de frequentiekarakteristiek een beroep doen op de room gain (lift van de curve door plaatsing dicht bij een muur of in een hoek) of de boost van de subwoofer versterker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 09 sep 2007, 16:40

room-gain is idd niet bepaald onbelangrijk.

Overigens, kijk eens naar de SPL grafiek en NIET naar de Tfm grafiek.

De SPL grafiek zegt je nmlk veel en veel meer.

Tommy

Berichtdoor Tommy » zo 09 sep 2007, 17:19

Duidelijk. Dan is dit dus echt the way to go:
Afbeelding
Afbeelding

Ik neem aan dat +/- 30 liter de inhoud van de kast is, bracing, ruimte voor de amp e.d. is daar dan al vanaf gehaald. Dan kom ik met een kastje van 44x44x50 (HxBxD) best uit de voeten denk ik.

Om evt. kosten te besparen kan ik voor de DS2.0 gaan maar volgens dré is de DS4.0 echt beter.

dre

Berichtdoor dre » zo 09 sep 2007, 17:38

de 4.0 is inderdaad op alle fronten beter,niet alleen meer vermogen ook vond ik `m een stuk gedetaileerder.
ik heb er in ieder geval geen seconde spijt van gehad.

Tommy

Berichtdoor Tommy » wo 28 nov 2007, 15:28

Goed! We zijn 10 weken verder en ik had mezelf als doel gesteld om rond de kerst een spelend surround setje te hebben. Er moeten dus nog drie speakers worden gebouwd. Het hout daarvoor heb ik vanmorgen besteld, sterker nog: Ik heb hout voor 5 stuks besteld. Reden daarvoor is dat ik bij de eerste twee wat kleine (beginners)foutjes had gemaakt met frezen en het bijbestelde hout net niet paste. Ik heb nu dus wat reserve onderdelen waarvan ik zeker weet dat het dezelfde maat is. Gezien de afwerking van de eerste twee hou ik zo ook de mogelijkheid open om deze opnieuw te bouwen (als het filter er nog uit kan, Dre?).

Ondertussen via mijn werk ook een meubelmaker/spuiter gevonden die vaker luidsprekers heeft gedaan. Vrijdag moet ik daar naartoe om o.a. naar de prijzen te informeren. Mijn werk is een redelijk grote klant en ik ben sinds kort ook opdrachtgever dus wellicht kan hij me matsen. ;)

Ik ga dus weer posten! Woensdag wordt mijn TV ISF gecalibreerd en ben ik dus gedwongen een dagje thuis, ik hoop dat het niet regent zodat ik kan gaan frezen.

markje

Berichtdoor markje » wo 28 nov 2007, 17:32

Ik heb een XXLS12 in 64L gesloten (40*40*40) met BAF op advies van Ruud Speakerland en daar hangt een DS2.0 aan. Ik ben er tevreden over, het gaat diep genoeg om de schilderijen te laten rammelen bij een film en de DS hoeft er niet echt veel voor te doen. Ik ben er dus zeer tevreden mee.

Groeten Mark

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » wo 28 nov 2007, 19:44

is dit de 4 of de 8 ohm xxls?
mvg
audioot

markje

Berichtdoor markje » do 29 nov 2007, 18:14

De 8 ohm, ik wilde eerst voor de 4 ohm gaan ivm vermogen (gunstiger met een ds2.0). Ruud raadde me aan om voor 8 ohm te gaan omdat die wat gunstigere eigenschappen had voor een gesloten behuizing. Aangezien hij er meer verstand van heeft heb ik zijn advies gevolgd.

Groeten mark

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 28 dec 2007, 12:53

De kasten liggen nu bij de spuiter, die gaat ze schuren, plamuren en (uiteraard) spuiten. Ik verwacht dat ze rond half januari klaar zullen zijn. Gisteren ben ik even naar S&C Haarlem geweest en heb daar nog wat drivers gekocht en bijbesteld. Verder naar twee verschillende subs geluisterd:
1. Sub met een 12" Gradient driver
2. Sub met een 10" Vifa driver
3. BR sub met 2 10" drivers (weet het merk niet)

De BR sub vond ik niets, nummer 2 klinkt veel strakker en nummer 3 ook maar dan wat 'gemakkelijker' dan sub 2. Dat laatste zal waarschijnlijk te maken hebben met de grotere driver.

Dat het een gesloten sub gaat worden is mij dus in ieder geval duidelijk. Ik blijf voorlopig nog even bij de Peerless XLS12 die heel mooi in een kleine, gesloten behuizing past. Verder heb ik naar aanleiding van de Audio Special #2 gekeken naar de Wavecor drivers. Het is een optie om 2 x 10" drivers in een push-push configuratie te stoppen. Lijkt me ook een mooie (doch veel duurdere) oplossing. Ik maar weer eens goed nadenken. Vanmiddag ook even bij Dre luisteren. :)

dre

Berichtdoor dre » vr 28 dec 2007, 16:39

Vanmiddag ook even bij Dre luisteren.

dat kon die mooi vergeten :oops:
die was lekker aan z`n speakers bezig en compleet de tijd vergeten :?

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 28 dec 2007, 17:23

Even nog een subwoofer vraag. Ik lees hierboven iemand die een sub heeft met een inhoud van 64 liter (40x40x40). Ik neem aan dat het gaat om de buitenmaten. Als ik daarvan zelf de inhoud ga berekenen kom ik op met 22mm MDF op 45.1 liter en niet op 64 liter.

Ik neem tenminste aan dat het aantal liters betrekking heeft op de inhoud van de sub en niet de theoretische inhoud als je de buitenmaten neemt.

dre

Berichtdoor dre » vr 28 dec 2007, 17:28

de inhoud is altijd netto:zonder driver en br-poort.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”