3-weg dipool met UCD180 voor mid-hoog

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 01 feb 2009, 19:02

bertor schreef:Het beste is nu om dit gebied op het gehoor te tunen op met stappen van 0.5 dB?

Als een EQ van -3 dB en Q van 2 op 7370 Hz de gemiddelde respons plat slaat, dan zou ik die EQ gewoon eens toevoegen aan het filter dat je nu al had, waarbij je de correctie voor 12kHz handhaaft.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

bertor

Berichtdoor bertor » zo 01 feb 2009, 20:46

Oja, dat was ik vergeten te vermelden, dat had ik inderdaad gedaan.

bertor

Berichtdoor bertor » zo 01 feb 2009, 20:52

Montana schreef:Ik zou zelf de energie die je hebt onder verschillende hoeken op die frequentie een beetje middelen.

On ax heb je dan een dip, maar die komt er of ax weer bij.

Wanneer het op 25 graden recht meet op die freq bij mij, is het bij mij optimaal.

Grappig, de meting op 30 graden komt rond die 7 kHz aardig overeen met de average die ik heb gedaan.

Verder is het nu natuurlijk koffiedik kijken. Ik ken de respons van mijn microfoon natuurlijk niet...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 01 feb 2009, 21:27

bertor schreef:Verder is het nu natuurlijk koffiedik kijken. Ik ken de respons van mijn microfoon natuurlijk niet...

Zal wel loslopen, wat je meet ziet er zeer aannemelijk uit.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

bertor

Berichtdoor bertor » za 08 aug 2009, 18:01

Het is al enige tijd geleden dat ik wat gepost heb in mijn draadje, maar er is ondertussen zeker wel wat gebeurd. De Neo3PDR's zijn vervangen door Neo3W's omdat het afstraalgedrag dan zou verbeteren. Daarnaast heb ik nog ge-experimenteerd met de doelcurve van het hoog om de scherpe randjes weg te krijgen.

Ten eerste moet het filter wat worden aangepast omdat de Neo3W een wat andere respons en een wat hoger rendement heeft.

Afbeelding

Het afstraalgedrag lijkt te zijn verbeterd zoals is te zien in onderstaande meting van het gecorrigeerde mid-hoog.

Afbeelding

Rond 6 kHz is er nog steeds sprake van rondstralen, tot 45 graden kruipen de lijntjes nog wat naar elkaar toe, maar het is niet zo sterk als met de Neo3PDR. De correctie is gedaan op de gemiddelde respons van 15 en 30 graden. Verder ben er ik vanuit gegaan in mijn correctie dat de microfoon in het hoog zo'n 3 dB oploopt bij 10 kHz, dit geeft meer lucht en maakt de klank vreemd genoeg minder scherp. Het hoog heeft een tilt van -1 dB per decade vanaf 100 Hz.

Al met al is het dus een geslaagde tweeter wissel, die qua meting en gehoormatig goed uitpakt. MartijnM heeft nog een setje Neo3W's in de aanbieding...
Laatst gewijzigd door bertor op za 08 aug 2009, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 08 aug 2009, 18:41

Al met al een heel mooi resultaat! Gefeliciteerd!

bertor

Re: 3-weg dipool met UCD180 voor mid-hoog

Berichtdoor bertor » za 28 nov 2009, 17:28

Vandaag was het te regenachtig om buiten te gaan klussen, meer forumleden kennen dat probleem denk ik :) Daarom nog maar eens aan de slag gegaan met roomcorrectie. In een ander topic kwam Martijn M met materiaal van Sean Olive, Harman International, dat een vergelijk heeft gedaan naar verschillende roomcorrectiesystemen: http://docs.google.com/fileview?id=0B97 ... MGQ4&hl=en

Slide 24 van deze presentatie laat de in-room respons op de luisterplek zien (spatial average 1 seat), de bovenste curve werd het meest gewaardeerd.
20091128 - silde24.png

Wat opvalt is dat het niveau op 20 kHz 10 dB lager zit dan op 20 Hz. Deze curve ga ik als taget curve gebruiken.

Laatst heb ik mijn meetmicrofoon laten calibreren, de afwijking in het hoog was niet standaard (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1446592). De gated respons, gemiddelde van 0 en 15 graden, na correctie van midhoog links en rechts, op een afstand van 1 meter, ziet er nu als volgt uit:
20091128 - MHL en MHR 1 meter corrected.png

Een van de tweeters laat een rare dip zien, geen idee wat dat is maar opvullen leek me niet gewenst. Verder is het afstraalgedrag identiek aan een eerdere post uiteraard.

De respons op de luisterplek, met bovenstaande respons als bron, ziet er als volgt uit:
20091128 - MHL luisterplek.png

Dat blijkt al bijna helemaal aan de target-curve te voldoen! Ik heb een paar kleine correcties gedaan, pieken op 600 Hz, 4.5 en 6.5 kHz en de dip rond 2 kHz:
20091128 - MHL luisterplek corrected.png

Die pieken en dips zitten niet in het horizontale afstraalgedrag, mogelijk dat er verticaal nog onregelmatigheden te zien zijn maar dat heb ik nog nooit opgemeten. Ik ga in elk geval nog spelen met wel of niet doen van correcties op die hoge frequenties.

Voor het laag heb ik dezelfde target gebruikt. Martijn merkte van de week op dat er een resonantie in het laag zat, die is nu verwijderd.
20091128 - WL luisterplek and correction.png

Ook weer een spatial average uiteraard. De respons is nu +/- 2.5 dB, veel vlakker is het niet te krijgen. Loopt in principe door tot 20 Hz, de kamerresonantie daar wordt net even aangetikt ;)

Na een tijdje luisteren denk ik dat deze target-curve een goede keus is. Klinkt natuurlijk, laag loopt lekker diep door.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 28 nov 2009, 17:46

Ik vind het toch raar dat je nu in het midden een nogal scherpe piek gaat corrigeren, die duidelijk het gevolg is van de luisterruimte. Misschien zelfs wel van je stoel of bank. Zeker weten dat de vorm van jouw hoofd, met 2 oren aan de zijkant, wat anders doet met deze reflecties dan wat de microfoon meet.
Ook raar dat je het gebied rond 2500Hz gaat optrekken, terwijl volgens het afstraalgedrag dat helemaal geen gebied is met een dip.

bertor

Berichtdoor bertor » za 28 nov 2009, 20:46

Hmm, alle correcties zijn gedaan op basis van een spatial average van 6 metingen, 2 op de positie van de oren en 4 er omheen op 50 tot 75 cm afstand. Dus zowel voor het laag als voor het mid-hoog. Lokale effecten zou je daarmee moeten uitmiddelen. Maar misschien heb je gelijk, misschien doet die piek bij 600 Hz wel helemaal niks.

Bij 2 a 2.5 kHz zit de crossover, mogelijk dat daar verticaal nog iets niet helemaal lekker zit. De enige manier om daar achter te komen is het een keer netjes opmeten...

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 28 jan 2010, 12:14

Zijn hier nog ontwikkelingen?

bertor

Berichtdoor bertor » do 28 jan 2010, 13:31

Niet veel ontwikkelingen met deze speakers :) Heb er toch een extra tilt in gestopt van 1 dB/decade vanaf 100 Hz. Nog een luistervergelijk gemaakt tussen bovenstaande correctiefilter aan/uit, maar eigenlijk geen verschil waarneembaar.

Ik heb nu wel een geinige music player draaien, om mp3's en flacs te spelen: Music Player Daemon (mpd) server met GMPC client:
Gmpc-0.18.1-albumview.png

Beetje iTunes-achtig, de gein van mpd is dat deze te bedienen is vanaf elke computer in huis, zelf met een ipod/phone moet kunnen (heb ik helaas niet). http://mpd.wikia.com/wiki/Clients

bertor

Berichtdoor bertor » zo 14 feb 2010, 8:49

Martijn M schreef:Zijn hier nog ontwikkelingen?

Toch wel ontwikkelingen met deze speakers, ze zijn niet meer :(

Eind van de week volgt, als ik tijd heb, info over mijn nieuwe project dat nu voor 80% af is :)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”