ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 28 feb 2007, 17:23

@ tim: mijn cd-speler wordt via rca aangesloten op rca van mijn ucd-versterker, vanuit deze rca-aansluitingen gaat het signaal naar een keuze-switch (8 stappen) naar de stappenregelaar (stepped attenuator) welke naar de UcD-module gaat. Dus gen voorversterker, maar enkele stappenregelaars.

Zou ik nu bij deze stappenregelaar een extra uitgang met rca kunnen maken (ook passief, niet voorversterkt), of zal het nivo van de cd-speleruitgang dat niet trekken. Ik doe het het liefste ook met de rca-ingang de thommessen aansturen.

Hoe zit eigenlijk een sub-uitgang in elkaar van een voorversterker? Is dat gewoon een extra uitgang waarbij de hogere tonen worden weggefiltert op een eenvoudige manier?

@Kees, over 1,5 week bel ik weer ff om te kijken hoe het er voor staat. Hoe weet ik eigenlijk of ik de baas aan de lijn heb of zijn personeel? Superfideel van die gasten is ook dat ie meteen voorstelde de unit te laten meenemen door zijn maat die in eindhoven werkt (ik woon daar redelijk dichtbij).

Greetz

Jan

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 28 feb 2007, 21:08

Wowly schreef:Hoe zit eigenlijk een sub-uitgang in elkaar van een voorversterker? Is dat gewoon een extra uitgang waarbij de hogere tonen worden weggefiltert op een eenvoudige manier?

Ligt eraan hoe luxe je het wilt maken. Je kan het rca signaal doorlussen vaak is dat wel sterk genoeg en dat doormiddel van een opamp een actief filter voor maken. Wil je daar ook nog de frequentie van kunnen regelen dan is dat te doen door bijvoorbeeld een verschillend aantal schakelaars met verschillende weerstands waardes te schakkelen. Je kan ook doormiddel van een pot meter doen.
Safe-Water Drink Beer

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 28 feb 2007, 21:17

Maar dan moet ik dus een opampje aan de stappenschakkelaar verbinden?

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 28 feb 2007, 21:58

Ja da zou kunnen maar de Thommessen heeft toch een filter? Dan hoef je toch niet daarmee te gaan knoeien? Dan hoef je alleen nog maar een extra RCA uitgang te maken.
Safe-Water Drink Beer

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 28 feb 2007, 22:07

yep, je zou de uitgang van je stappenregelaar op de line in van de Thommessen kunnen zetten, en dan de line out (is HP gefilterd) naar je UcD. nou heb ik zelf nog nooit zo gedraaid, dus kan niet zeggen wat de kwaliteit is van t filter van de Thommessen (maar als de rest van t apparaat een indicatie is zou het goed moeten zitten) maar daar kom je luisterend wel achter.

sub achter je.. naja, 1.5m zou ver genoeg moeten zijn om geen rare effecten te hebben (ik had een keer een sub vlak achter me, en dat klonk bij sommige tonen (synbass met weinig boventonen) wat gek)

op je Thommessen zit een traploze fase regelaar, dus die meter verschil kijg je wel netjes

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 01 mar 2007, 1:50

Wowly schreef:
Nu enkele vragen aan jullie, kisschiend at jullie de antwoorden weten...

1 Mijn sub komt achter me te staan, ongeveer 1,5 meter. Mijn fronts staan ongeveer 2,5 meter vóór me. Gaat dit geen problemen geven mbt de time-alignment? Of zorgt de lange subwooferkabel voor voldoende vertraging (of is dit een domme opmerking?:lol:)

Wowly, de lengte van de kabel is voor de tijdvertraging van het geluid verwaarloosbaar. Het electrische signaal gaat door de kabel nl. 1.000.000 x zo snel als de geluidssnelheid door de lucht.
Het afstand-verschil ban jouw luisterpositie tot aan de fronts en tot aan de sub wordt dan bij jou 1 m. Bij 100 Hz Xover is de golflengte 3,4 m. Het weglengteverschil van 1 m. is dan niet meer dan 360*1/3,4 = ca. 100 graden. Valt wel mee dus, alhoewel ik zou proberen om het afstandsverschil iets te verkleinen. Dat komt het impulsgedrag ten goede.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 01 mar 2007, 8:53

De tijd voordat het signaal er langer of doet, is te verwaarlozen. Maar je kan wel problemen hebben met het integreren van de sub op je speakers als ze niet op gelijke afstand staan.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 01 mar 2007, 9:40

Okee, ik kan dus vanuit de cd-speler een rca-kabel naar de RCA ingang van de Thommessen laten gaan, en vanuit de thommessen de stteliet-uitbsn terug laten gaan naar de stappenregelaar van de UcD. Gaan we dat als eerste proberen.

Ik was al bang dat de snelheid van de electronen door de draad vele malen hoger was dan de geluidsgolven. Is er een mogelijkeheid in de electronen door de speaker kabel te vertragen, of zorgt de faseregrelaar van de thommessen daar voor (jeetje, wat ben ik toch een nOOb als het op lectronika aankomt... :oops: ).

Jan

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 01 mar 2007, 10:58

Jan,

Electronica is geen eenvoudig vak. Ik heb er niet voor niets 10 jaar over gegestudeerd in Delft. :? Of zegt dat meer iets over mij? :roll:

je kan niet eerst naar de Thomessen en dan terug nar de stappenverzwakker.
Je moet van de CD-speler eerst naar de stappenverzwakker. Die moet nl. ook het volume van je Thomessen regelen. Dus het simpelste is dan van de stappenverzwakker naar de Thomessen en van zijn high-pass uitgang trug naar de ingang van je UCD's. Je moet dan natuurlijk wel de verbinding tussen stappenverzwakker en UCD losmaken.

Wat betreft de 1 m. weglengteverschil: dat is met een elec. schakeling op te lossen. Ik vermoed dat er in de Thomessen een all-pass filter zit dat voor de fasedraaiing zorgt. De vraag is of het bereik er van voldoende is. 1m. komt overeen met ca. 3 msec.

Wat basisuitleg van groeplooptijd :
Eenvoudig gezegd zorgt fasedraaiing voor (signaal)looptijd. Eigenlijk is de helling van de fasekarakteristiek de maat voor de looptijd (ook wel groeplooptijd genoemd. Dat is wat in simulatieprogjes voor een woofer wordt aangegeven. Bij een woofer zie je echter dat de groeplooptijd bij lage frequenties hoger is dan bij hogere frequenties. Deze onvlakheid heet groeplooptijd-vervorming, wat weer slecht is voor het impulsgedrag.
Daarentegen is een grote groeplooptijd voor alle frequenties totaal geen probleem; als bijv. het totale geluid 1 sec (wat natuurlijk absurd veel is) wordt vertraagd.
Er zijn elec. schakelingen die kwa amplitude (gain) vlak zijn en alleen fasedraaiing geven; zgn. all-pass schakelingen. Tot een bepaalde freq. geven ze een mooie vlakke groeplooptijd; m.a.w. ze vertragen het signal gewoon iets.
Hopelijk zit er zo'n all-pass schakeling in de Thomessen. Er is vast iemand hier op het forum die hem beter kent dan ik.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 01 mar 2007, 12:16

Hans,

je bent een kei dat je noob's als mij het een en ander uit wil leggen!
Dus als ik het goed begrijp

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Signaal cd-speler ---> stappenschakelaar ---> Thommessen line in ---> Thommessen sat uit ---> UcD-module's ---> speaker refmon

Thommessen sub uit ---> sub Zizoklo
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat is nu precies signaal looptijd, de snelheid waarmee beopaalde frequenties door de lucht worden getransporteerd?
Wat is nu precies fasedraaing? Komt dat omdat sommige frequenties eerder bij je aankomen dan anderen. Als dat zo is lijkt fase me van zéér groot belang om natuurgetrouwe ralistische weergave te bereiken.

PLease verbeter me als ik ernaast zit. Ik weet dat henk-jan veel wwet van de thommessen, J, weet jij hoe lang de fase vande thommessen de boel zou kunnen vertragen?

Jan

PS: nogmaals bedankt voor al jullie input!!

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 01 mar 2007, 12:41

Jan, je mag bij mij ook nog eerst eens een ander filter komen halen. Dit is een passief filter op line niveau. Die hang je tussen de cd speler en versterkers en hij splits het signaal op 80 Hz. Kwaliteit van dit filter is vrij hoog.

redheinz

Berichtdoor redheinz » do 01 mar 2007, 13:01

Wowly, is het nu de bedoeling om het signaal naar je monitors high-pass te maken? Zo ja dan krijg je dit soort weerspiegelingen. Mij lijkt het handig om in eerste instantie evt. je Bass-reflex-poorten dicht te stoppen zodat je monitors wat bas inleveren (en beter beschermd zijn tegen al te lage tonen) en de aansluiting van je sub te realiseren door je thommessen in te regelen. Volgens mij maakt het verder weinig uit of je die nou high-level aansluit of op line-level, de impedantie van de subwooferversterker is zo belachelijk hoog dat je speakers (en versterker) daar verder niets van merken.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 01 mar 2007, 20:28

@ bart: ik denk dat ik daar gebruik van ga maken! Begrijp ik het goed dat vanuit dit filter een full-scale signaal naar de UcD toe gaat en een sub 80 HZ signaal naar de thommessen toe gaat? Bedoel je met line level een nog niet versterkt signaal?

@ Red: De refmon gaat ongeveer tot 65 hz met de basreflex meegerekend. Als ik de BR dichtmaak gaat de onderzijde in frequentie omhoog (alsmede dat de speaker volgens mij geheel van karakter veranderd). In dat geval moet ik de zizoklo hoger afregelen terwijl zijn optimum ligt bij een afkapping van de hogere frequenties bij 75 Hz. Dan word de sub ook te lokaliseren. En dat wil ik niet tussen de refmons komt te staan maar juist áchter mij.

Ik ben volmaakt zeer tevreden met de refmon zoals ie nu is, maar mis de échte sub-tonen. Deze hoop ik erbij te krijgen met de zizoklo.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 01 mar 2007, 20:48

Oeh, ik vergeet nog nieuws te melden: ik heb zojuist bij de formido voor 60 euro plaatmateriaal laten zagen. Is nog een kwestie van lamello's plaatsen en het leuke werk (het in elkaar zetten) kan beginnen!!! En idd, het wordt een zeer zware jongen....

Ik zie soms wel eens mensen met een kit-spuit kasten in elkaar lijmen. Heb je ook houtlijm in kitspuiten? Of gebruiken ze dan montage kit? ik zag Ed (asterduc)d it doen. Lijkt me reuze handig!

Jan

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 01 mar 2007, 21:18

Wowly schreef:@ bart: ik denk dat ik daar gebruik van ga maken! Begrijp ik het goed dat vanuit dit filter een full-scale signaal naar de UcD toe gaat en een sub 80 HZ signaal naar de thommessen toe gaat? Bedoel je met line level een nog niet versterkt signaal?

Nope, het signaal naar de UcD wordt ook gefilterd. Maar je zou het natuurlijk ook kunnen splitten voor het filter.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 01 mar 2007, 21:20

Wowly schreef:Ik zie soms wel eens mensen met een kit-spuit kasten in elkaar lijmen. Heb je ook houtlijm in kitspuiten?

Bruislijm, Jan, bruislijm oftewel PUR-lijm.. Heel sterke verbinding. Na het drogen gewoon de restjes die er tussen uitkomen wegkrabben of steken met een beiteltje.. Speciaal voor kopse verbindingen!!

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 01 mar 2007, 22:03

Wowly schreef:Heb je ook houtlijm in kitspuiten? Of gebruiken ze dan montage kit? ik zag Ed (asterduc)d it doen. Lijkt me reuze handig!

Jan

Jan,

jazeker, dat is witte montagekit, ik weet echter niet meer welk merk.
Die was zeer dun en prettig te verwerken.

Guido (Gydotron) had mij die tip gegeven, waarvoor dank.

Misschien dat Guido hier nog reageert, anders zoek ik het zelf wel op.

Groeten,
Ed.

redheinz

Berichtdoor redheinz » vr 02 mar 2007, 13:23

Wowly schreef:@ bart: ik denk dat ik daar gebruik van ga maken! Begrijp ik het goed dat vanuit dit filter een full-scale signaal naar de UcD toe gaat en een sub 80 HZ signaal naar de thommessen toe gaat? Bedoel je met line level een nog niet versterkt signaal?

@ Red: De refmon gaat ongeveer tot 65 hz met de basreflex meegerekend. Als ik de BR dichtmaak gaat de onderzijde in frequentie omhoog (alsmede dat de speaker volgens mij geheel van karakter veranderd). In dat geval moet ik de zizoklo hoger afregelen terwijl zijn optimum ligt bij een afkapping van de hogere frequenties bij 75 Hz. Dan word de sub ook te lokaliseren. En dat wil ik niet tussen de refmons komt te staan maar juist áchter mij.

Ik ben volmaakt zeer tevreden met de refmon zoals ie nu is, maar mis de échte sub-tonen. Deze hoop ik erbij te krijgen met de zizoklo.

Dan ben je toch klaar als het full-range-signaal naar zowel je refmons als je sub gaat? Je speakers vallen van nature af, daar sluit je op aan met het crossover van je subamp. En of je die subamp high-level (parallel aan de refmons) of line-level aansluit maakt niet zoveel uit in mijn opinie.
Het voordeel van een highpass op je refmons is alleen maar toegenomen belastbaarheid. Zit je daarop te wachten?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 02 mar 2007, 17:29

en lagere vervorming, want het sublaag gaat die monitor toch proberen te laten horen, met bijbehorende vervorming. je zet een mid toch ook niet ongefilterd in in een 3 weg?

redheinz

Berichtdoor redheinz » vr 02 mar 2007, 19:33

Henkjan schreef:en lagere vervorming, want het sublaag gaat die monitor toch proberen te laten horen, met bijbehorende vervorming. je zet een mid toch ook niet ongefilterd in in een 3 weg?

Eens. De belastbaarheid hangt in deze samen met de vervorming door sublaag waar jij op doelt. Ik doelde op de ongedempte wooferuitslag onder de tuningfrequentie van de BR. Die ongedempte uitslag zorgt weer voor vervorming. Of zijn er extra componenten die voor vervorming zorgen? Bijvoorbeeld conus-breakup ofzo door sublaag?

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 02 mar 2007, 19:51

okee, dus door de refmon te beperken in zijn laag (zeg het afvallen met 24 db/oct vanaf 60 Hz belast ik de refmon minder en is hij beter belastbaar?

Jan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 02 mar 2007, 21:39

redheinz schreef:
Henkjan schreef:en lagere vervorming, want het sublaag gaat die monitor toch proberen te laten horen, met bijbehorende vervorming. je zet een mid toch ook niet ongefilterd in in een 3 weg?

Eens. De belastbaarheid hangt in deze samen met de vervorming door sublaag waar jij op doelt. Ik doelde op de ongedempte wooferuitslag onder de tuningfrequentie van de BR. Die ongedempte uitslag zorgt weer voor vervorming. Of zijn er extra componenten die voor vervorming zorgen? Bijvoorbeeld conus-breakup ofzo door sublaag?

precies wat ik bedoel, enorme slagen die t kleine ding moet maken bij lage frequenties.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 02 mar 2007, 21:42

Zou een SubwayX niet gewoon handiger voor mij zijn? en dan een mooie UcD400 erachter zetten? Deze heeft namelijk een direct out?

Edit: Eigenlijk niet he?, Henkjan, weet jij wat van de kwaliteit van de thommessen sat-uitgang. ik ben een beetje huiverige om de refmons hierop aan te sluiten bang voor verlies van kwaliteit van geluid op de refmons

Edit2: ik vind de RCA-tje voor de sat uit ook zo "minnetjes"om een flink signaal doorheen te voeren, maar dat kan mijn gevoel natuurlijk zijn :lol:

Jan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 02 mar 2007, 21:53

het is makkelijk zat te testen Jan, het enige wat nodig is is een extra interlink. merk je verschil in negatieve zin dan weet je dat je wat anders moet proberen. gewoon ff PC uit, en CD aan :wink: :lol: ik heb t namelijk zelf nooit gebruikt op mijn Thomessen, filtering in de HK

de subway-X is ook van Thommessen hè, het zou me niet verbazen als daar het zelfde filter in zit als in de submodules.

Thel heeft anders wel mooie actieve filters (zo geschikt voor een sub/sat opzet), nadeel daarvan is dat je weer moet doorparen....

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 02 mar 2007, 22:02

Idd gewoon gaan testen.

Die thel module, bedoel je deze: http://www.thel-audioworld.de/module/saw/SAWSUB.GIF

jan

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”